Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Bara måste dela världens mest seriösa film också, Garre and the banana-stick! (klicka på bilden)

Ja det är jättekul, man känner att det händer lite saker när man får chansen att rida in sig ordentligt på en häst. I början var jag rätt tveksam till hästen, tänkte vad har jag gett mig in på? Men nu har vi lärt känna varann och det är jättekul just nu! :)

Håller tummarna! :) Gud så kul med fälttävlansträning! Är det terränghinder inomhus?
Själv ska jag hoppträna med pålle för första gången imorgon, ska bli så himla kul men lite nervöst. Har självklart lyckats bli sjuk nu också men det struntar jag i :angel:

Så perfekt att kunna rida på ridskolan också! Jag hade gärna gjort det också men det är så dyrt :( Och jag har flyttat ifrån min gamla ridskola, där fick jag rida gratis utöver lektioner. Det är lärorikt att rida många olika hästar.

Örk.... Åkte av en gång, hon gjorde en ko-vändning framför hindret och jag var inte på henne tillräckligt.

Men sen gick det bra och jag fick henne att arbeta i en jätte trevlig form :)

Jag tror det är terräghinder i ridhuset .. men jag vet inte haha... Vi får se på lördag! :D

Åh vad fin han är! Verkar älska bananer :D Kul med löshoppningen också!

medryttarinnan: Ajdå, hoppas du inte slog dig! Kul att det gick bra sen i alla fall :)

Kl
Träningen blev inställd :( Fick veta det en dryg timme innan, lite sent. Tråkigt eftersom jag hade sett fram emot det jättelänge. Men jag och den andra tjejen som skulle vara med hoppade lite själva istället. Det gick rätt bra, men pålle tyckte jag var onödig som tyckte att vi skulle försöka få till en bra avsprångspunkt. Varför kan man inte bara vräka sig över istället? :p Knäpphäst. Men vi lyckades komma överens de flesta gångerna i alla fall, några språng blev riktigt bra :)

Inställda träningar är de sämsta :(

kl

Jag tänkte att de kanske är dags för mig att hoppa in här igen - får se hur aktiv jag kommer vara :D

Har skrivit här innan men kan köra en snabb-presentation:
Har genom åren haft lite olika medryttarhästar men senast jag skrev här red jag en fin dressyrläromästare som var utbildad upp till St Georg. Han blev dock "mystiskt halt" under en period och det visade sig senare vara strålbenshälta, så han blev pensionär i Blekinge.

"Min hästägare" hade den hästen på foder, så när han åkte tillbaka till sin riktiga ägare bestämde hon sig för att köpa en egen häst. Så sommaren och början av hösten gick åt att åka på provridningar och lusläsa hästnet.se

Till slut hittade vi Sienna, ett 6årigt sto importerat från Tyskland. Fått föl så är riden som en 5åring. Vi har kommit igång lite nu och i måndags levererades den nya dressyrsadeln, fram tills nu har vi ridit i hoppsadel vilket inte uppskattats av dressyrtanten i mig!
Idag blir premiären för mig i nya sadeln, hoppas hästen uppför sig :p

Kort travfilm, jag hade skrittat ute (därav alla reflexer + att jag har säkerhetsväst under jackan) med min kompis och hennes medryttarhäst innan men vi blev skrämda av en flock kossor så vi gick in ridhuset för att avsluta på ett bättre sätt än med en skentur ;)

Löshoppning

Vilka fina hästar ni rider allihop! och vad kul för er som varit borta från ridningen ett tag att få börja igen! Känslan kommer tillbaka snabbare än man tror :)

Här kommer en liten rapport från lilla isisen och mig. Vi har nu hunnit ta några lektioner och det har gått riktigt bra! Senast fick vi öva galoppfattningar (var något skeptisk till det inne i vårt lilla ridhus, brukar bli full fart i ett par hundra meter innan vi hittar takten), vilket på islandsvis blev ett galoppsprång och därefter full fart i pass i en långsida innan vi hittade tillbaka till traven och kunde börja om med ny fattning. För mig som är van vid "vanliga" hästar kändes lite som hej-kom-och-hjälp mig med ben sprattlandes åt alla håll men hon blev jättefin i trav och tölt efter det.

Nu försvinner tyvärr vår tränare iväg utomlands i ngr månader, så vi får se hur det blir med träning i fortsättningen. Dessutom har hästen till och från känts lite knasig i ett bakben och ska in på klinik imorgon så vi får se hur mkt ridning det blir framöver. Hoppas på att det bara är jag som är nojig och att hon är frisk och kry!

Ja jättetråkigt! Andra gången nu som en hoppträning har blivit inställd, hoppas att jag får vara med någon annan gång istället.

Vilken fin häst ni har hittat! Hoppas dressyrsadeln är bra :D

spoos: Galopp på islänningar är alltid intressant :D Säger jag som aldrig har ridit en riktigt välriden islänning, det vore kul! Hoppas det inte är något knas med pålle, håller tummarna!

KL

Igår var det en duktig skrutta jag satt på! Vi hade några diskussioner om vissa saker men på det stora hela var det ett bra pass. Mjukare än igår, men det är så förbannat jobbigt när hon lägger sig helt och hållet i handen på en!

En hel del är ju för att hon inte har full styrka ännu, så jag vet ju att det kommer att bli bättre, men inte mindre jobbigt för det, under tiden >.<

Det är ett litet halvblod (155) på 6 år. Hon har haft lite skador tidigare, och sen en matte som blev gravid, så hon ligger i utbildningsgrad som en 4-åring ungefär!

Men hon är en rar liten skrutt, ganska bestämda åsikter om saker och ting men samtidigt världens raraste. Får man henne med sig helt och hållet så kommer hon att bli KANON att jobba med. Just nu tycker hon att jag är skitjobbig som skall ha henne att gå i ett långsamt tempo och tänka lite med vad hon håller på med och har bogen och.. Ja, ni vet. Jobbar mot hennes idéer :grin:
Hon har i grund ganska bra gångarter och så fort hon blivit starkare tror jag hon blir riktigt, riktigt trevlig att rida. Enligt sägen hoppar hon kanon med, skuttade med lätthet ut över ridhusporten! Så vi får se sen, när vi får klartecken på att belasta henne på hinder :) (haft en hovböld som fick skäras upp så väntat på att hoven skall växa ner).

Ja, och så rider jag henne sådär 2-3 dgr/vecka.

dsc_0077_50a8e68fe087c368aaa0160d.jpg

Söt! :) Det låter ganska precis som min pålle också, med skillnaden att han är två år äldre. Han är också ca 2 år efter i utbildningen eftersom han dels skadade sig (transportolycka) och dels blev hans ägare gravid.

Usch, hovbölder är inte kul. Men det blir spännande sen och testa hoppförmågan :D

Haha, ja det är helt klart en ny upplevelse. Vi har lyckats få ren, tretaktig galopp ute ett par gånger och då bara ena galoppen. Åt andra hållet är den mer fyrtaktig. Tror det blir bättre så småningom, men det ska tydligen vara lite svårt det här med galopp just för femgångarna. Så vi skyndar långsamt :)

Igår blev hon kollad på klinik utan anmärkning så det är tydligen bara jag som är nojig. Väldigt skönt!
Nu har det dessutom kommit rejält med snö här så jag längtar efter att få rida ut och det vita! Hoppas det ligger kvar framöver så vi kan prova på att tolka. Skulle vara sjukt kul! Någon här som tolkat efter häst?

Både fyr- och femgångare har ju sina egenheter. Nu var det ett tag sen sist, men jag vill minnas att jag föredrog fyrgångarna.

Vad skönt att det inte var något! Vet hur det är när man blir sådär nojig, får man det inte kollat så går man och oroar sig hela tiden.

Jag har tolkat med pulka :D

Hänger ut mig lite med film och bilder på mig och pålle.

Ingen av oss är speciellt stabil, min sits har mycket som behöver åtgärdas (för långa tyglar emellanåt, flaxande skänklar, skänklar med hälen! :eek: med mera) och hästen har inte styrkan att gå i en stabil form. Jag tycker dessutom att det är jättesvårt att sitta ner i sadeln i trav, men jag övar på det! Pålle har lite tendens till gunghästgalopp som synes, även där lyfter jag lite väl mycket ur sadeln :angel:

Nåja, nog med försvarstal, filmer!

http://www.youtube.com/watch?v=lDivlkJENbg
http://www.youtube.com/watch?v=ZJjeJhQAdOY

Bilder:

386529_10151162682286297_1551276182_n.jpg

636_10151162682511297_782884442_n.jpg

Och så bjuder jag på en fuling :rofl:
IDA_1311.jpg

Galoppen ser rätt bekväm ut i alla fall? :)

spoos: har inte tolkat sen jag var liten och då med pulka eller bob (jäklar vad kul det är när man flyger i snön haha...)

kl:

I dag har vi galopperat i snö med hackamore och Garre sprang nästan hem... LÅNG BROMSSTRÄCKA (film).

Jag vet att jag spammar både bilder och filmer :o :angel: men jag har ju en så bra fotograf :love:

p1020422-kopia.jpg

p1020434.jpg

Värsta ponnylooken:
p1020582-kopia.jpg

p1020686-kopia.jpg

Gud så härligt det ser ut! Nu längtar jag ännu mer efter att få åka ut och rida i snön!

Åh vad fin han är! Verkar älska bananer :D Kul med löshoppningen också!

medryttarinnan: Ajdå, hoppas du inte slog dig! Kul att det gick bra sen i alla fall :)

Kl
Träningen blev inställd :( Fick veta det en dryg timme innan, lite sent. Tråkigt eftersom jag hade sett fram emot det jättelänge. Men jag och den andra tjejen som skulle vara med hoppade lite själva istället. Det gick rätt bra, men pålle tyckte jag var onödig som tyckte att vi skulle försöka få till en bra avsprångspunkt. Varför kan man inte bara vräka sig över istället? :p Knäpphäst. Men vi lyckades komma överens de flesta gångerna i alla fall, några språng blev riktigt bra :)

Jag gjorde iaf en snygg avsittning :D Sträckte armen lite, men idag e de bra!

*kl*

Red medryttarhästen igår och fick tillbaka lite självförtroende. Hon e så galet go den lilla hästen.

Sen tvätta jag svansen på ridskolehästen och inbillar mig att den fortfarande ska va vit idag :p (är en skimmel) Grubblar på om jag ska fläta den lilla man som finns, men jag får se.

Skulle ha sovmorgon, men vaknar innan 7 :devil: för att man e så taggad... Så typiskt! Så idag gäller det. Jag har bestämt mig för att jag INTE ska trilla av idag igen! :angel:

KL

Hur skulle ni tolka detta?
typiskt sto med lite humör och ibland egna idéer om hur man ska göra saker och ting, så hon passar inte en ren nybörjare
Har visserligen mailat ägaren för att få reda på mer (h*n som kontakade mig) så kommer nog hälsa på i vilket fall, men är lite nervös att det ska vara för mycket för mig. Jag är inte ren nybörjare, men har inte ridit regelbundet på evigheter och vill ha en trygg säker häst som vän att rida ut på och rida på banan ev för tränare.

Jag skulle åkt och träffat hästen, tittat när ägaren ridit och sen provat o rida lite själv med :)

Lite humör och egna ideer kan ju tolkas väldigt olika, det låter bara som ett vanligt sto i mina öron :D

Själv har jag åkt på en förskräcklig förkylning (detta år har har jag varit sjuk jämt och jag hatar det!)
Men jag var ute och red Pippi i torsdags, hon är som sagt 23 år men när kylan/snön kommer blir hon helt galen!
Red barbacka och galopperade i snön, sen ville jag något som inte tant ville och då stegrade hon med mig 3 gånger :D Jag sa faktiskt till henne även om jag tyckte det va lite kul.

--

Pepper är igång och rids igen, jag är osäker på underlaget dock eftersom han inte har skor och även är lite svajig eller hur man ska uttrycka det. Kunde kännas som han tappa fotfästet i trav på gräs i sommras tillomed. Iaf om man gick på volt eller gjorde snäva svängar.

Senast var jag ute och gick med honom och då var han inte speciellt rolig och hantera. Han blir understimulerad och så ska man försöka sätta igång honom lugnt.
Han reste sig ett par gånger på ängen och då gör han även så att han reser sig mot mig och hoppar fram mot mig. Så då blev jag ganska less o vi gick hem.
Min syster skulle ta kort men de blev inte så bra..

128800x533.jpg

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 680
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 753
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka