Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Va duktiga ni var! :) Härligt också att du valt att lägga upp med ljud, istället för massa musik, blir så mycket mer trevligt för oss med mindre förståelse att få höra vad som är tanken bakom allt :)

Tack =)

Jo jag tänkte att det var nog bäst så folk har förståelse för att det går i lite övertempo. Antingen lägger han sig ihopkrullad i tripp tripp eller så får man fam han såhär, det är som han säger hjääääääälp va gööör vi :eek:
Men det kommer det kommer =)

kl
planen var inte plogad, men det snöade igårkväll så det var inte upptrampat nå. konstigt nog så red jag utan nåt mål, vilket inte är så bra för då tappar jag fokus direkt. men red runt lite på volt och gjorde lite övergångar. elma orkade inte riktigt hålla ren galopp hela tiden och hon orkade inte forma sig runt volten riktigt, så fick vara bestämd med henne utan att ändå kräva så jättemycket. första stegen i första galoppen var superfina, men sen blev det jobbigt och då vart det orent. efter ett tag så blev min kompis lite frusen så hon gick tillbaka till stallet och jag red ut en bit. tog en galopp och den var huur fin som helst! hon bar sig jättebra och kände verkligen att hon satte under sig och inte alls gick på bogarna som hon brukar i galoppen. lät henne sträcka ut sen och sen när jag travade av så körde jag lite nedsittning och det gick faktiskt rätt bra! kunde hålla sitsen någorlunda.

bilder kommer sedan :)

kl

Tisdags: (bättre sent än aldrig:angel:). Lina har blivit sparkad av någon av de andra hästarna i måndags och fått en stor reva på bakbenet, hade tydligen blött vääldigt mycket, (de andra hästarna går ju broddade i hagen dessutom, bara hon som är oskodd). Det var dock inget jag såg då jag var ute på em. på måndagen så det måste ha hänt senare på em.-kvällen.

Hursomhelst jag gick en promenad med henne på tisdagen. Valde träns till promenaden, har testat båda grimma och träns och med grimma är det helt omöjligt att gå med henne hon ska springa framför och svänga om hela tiden, hur mycket jag än försöker jobba med halter etc.. Med tränset gick det bitvis bättre och hon lyssnade ibland riktigt bra på halterna, men på vissa sträckor gick det inte alls, så jag höll mig nära ställen där jag kunde gå åt sidan ifall en bil skulle komma. Men hon gick iaf bra på benet och verkade inte ha så ont av det:).

Sedan kom det ett persontåg, och för första gången (som jag varit med om iaf) reagerade hon på tåget, med ett stort hoppiväg rakt upp i luften. Det brukar vara ok med persontåg för henne, och bara godståg som hon tycker är lite jobbiga så jag blev rätt överaskad över att hon gjorde så. Jag har dock aldrig gått med henne när ett tåg kommit utan bara suttit på henne så det var väl skillnaden. Skönt att det inte var ett gods då hade det väl blivit ännu mer.

Senast ändrad:

tog en galopp och den var huur fin som helst! hon bar sig jättebra och kände verkligen att hon satte under sig och inte alls gick på bogarna som hon brukar i galoppen. lät henne sträcka ut sen och sen när jag travade av så körde jag lite nedsittning och det gick faktiskt rätt bra! kunde hålla sitsen någorlunda.

bilder kommer sedan :)

Härligt det lät, och kul att det kändes bra i nedsittningen. Bilderna ser vi verkligen fram emot :D

KL

Jag och Alfred tog en promenad igår - var så hiiiimla fint väder. Solen sken, det var nollgradigt i luften och snön gnistrade. Alfred gick så snällt hela rundan och frustade glatt med öronen framåt, han gillade det verkligen.

Bild från promenaden: (jag älskar hans ögon)
dsc00667_126273917.jpg

kl
här kommer bilder från i helgen!
vet dock att hon inte jobbar rätt på nästan nån av bilderna, men det var så svart att jobba henne när underlaget vart så dåligt snabbt.
DSC_1326.jpg

DSC_1334.jpg

DSC_1339.jpg

DSC_1342.jpg

kl.

Nu har jag inte ridit sen nyårsafton, men imorgon äntligen, ÄNTLIGEN ska jag ut till hästarna igen! Hästägarens mamma ska vara med och titta, kanske kan övertala henne att filma en snutt :)

Hej!
Nu har jag inte skrivit här på ett tag, men det beror på min osäkerhet att vara kvar som medryttare.
Saken är den att när jag la ut min annons så skrev jag tydligt att jag ville ha möjligheten att träna för tränare för att kunna utvecklas och jobba rätt med hästen. Nuvarande ägare svarade då på annonsen och var förstådd med att jag ville träna. Jag har nu varit medryttare till denna häst sedan maj 2010 och har ännu inte tränat :(
Nu ska hästen matchas till 4 års championatet och ska utbildas av hoppryttare och ägaren ska själv ta dressyren, alltså finns det bara utrymme för uteritter för mig, vilket jag inte alls ville från början.... Självklart förstår jag att hästen måste utbildas, men jag är ändå besviken över att jag ännu inte fått ut det jag ville av ett medryttarskap

Nu har jag blivit erbjuden att få bli medryttare på en 10 årig läromästare i hopp, men även dressyr. Denna häst kommer jag få ha ganska mycket som min egen samt träna till ett mycket förmånligt pris. Blir t.o.m körd till träningarna av ägarna. Tränarna i sig kända och duktiga. medryttarskapet kostar inget.

Nu är frågan. jag ska ju berätta detta för min nuvarande, men hur? Känns som om jag sviker denna, men jag måste ju ändå tänka på vad jag vill.
Vi har en mycket bra relation till varandra.

Hjälp mig.

det allra bästa är ju om du bara säger som det är till henne, på ett bra sätt. att du känner att du inte riktigt får ut det du vill av medryttarskapet och att du vill kunna utvecklas mer, inte bara rida runt i skogen. jag var på väg att sluta på elma ett tag, i början på vintern. jag ringde ägaren och sa att jag inte riktigt kom överrens med elma (vi hade en lååååång period där vi bara bråkade, jag och elma). och hon tog det bra och gav förslaget att hon kunde hjälpa oss, hålla lektioner och sånt. och bara att berätta det för henne hjälpte jättemycket för nu fungerar jag och elma jättebra! så jag tycker inte att du ska gå och dra på det, utan säg bara som det är till henne så kommer hon säkert att förstå, och extra bra är ju att ni har en bra relation :)

Håller med det som Annaw skriver, säg som det är. Det är det bästa i slutändan!
Det lär ju riktigt kanon med den andra hästen :)

*kl*
Lite uppdatering härifrån då.. :)

Torsdag: Hade mer ont i ryggen än vanligt så valde att inte rida utan åkte bara ut och mockade och myste. Det verkade vara rätt poppis hos Merillo då det började blåsa snöstorm när jag kom ut till stallet

Lördag: Var lite hängig och febrig och tog därför en barbackatur. Merillo blev jättefin i skritten! :love:
Vi kom verkligen i samma takt och fick en riktigt fin känsla, får ta och rida barbacka då och då, gjorde det hela förra vintern då han hade ont i ryggen och sadeln tryckte.
Tog även en kort galopp och det gick bra, trav vågar jag mig inte på med ryggen just nu, sitter inte ens ner i traven med sadel.
Klättrade en sväng i skogen, man får verkligen tänka på hur man sitter när man klättrar barbacka, vid en brant nedförsbacke fick jag ta tyglarna i en hand och hålla emot med ena handen mot manken.

Säg som det är, men jag vet hur mkt det tar emot. Jag har har slutat på två medryttarhästar sen i somras! Men jag ser ingen anledning att fortsätta om man får ett erbjudande som passar en bättre än det man har.

Jättehärliga bilder!

kl:

I förmiddags var jag i stallet igen, har inte varit där på en vecka. Vem tror ni hade slitit av sig en framsko igen om inte Vital? Vet allvarligt talat inte vad han håller på med..

Iallafall så fick han bra fäste trots att skon var borta, så jag och min klasskompis red ut. Det var jättefint väder, men blåste ganska ordentligt, och på det var vägarna täckta av blankis.

Men det gick jättebra ändå! Trots en hyperpigg Vital som blev rädd för löv och brevlådor.. Men jag tyckte det var oerhört nyttigt och kul för oss båda att testa om vi funkar under sånna förhållanden också. Jag menar, när man blir rädd och vill kasta sig ut på hala isen krävs det lite sammarbete för att förhindra att ekipaget slår ihjäl sig ;).

Vi gick förbi en lösdrift med kor också, som han inte alls gillade. Han blev spänd och kastade sig o höll på. Men vi tog oss förbi helskinnade. På hemvägen brydde han sig knappt om dem, men jag kände allt att det ryckte lite i kroppen..

Ska ha honom Fredag och lördag också. förhoppningsvis kan vi hitta sällskap att rida med på lördag, så vi får träna lite mer ute i naturen. :)

När jag "gjorde slut" med min förra ägare, tog hon det ganska illa. Men hon är så som person, för jag hittar absolut inget fel i hur jag sade det till henne.

Jag berättade helt enkelt hur jag kände, dvs, att jag inte fick ut något av ridningen längre, hade hittat ett stall närmare mig eftersom jag måste lägga ner mycket tid på skolan också. Men jag erbjöd mig att hjälpa till om det krisade, och även att hjälpa till att hitta en ny medryttare. Jag sade även att jag fortfarande ville ha en relation till henne, och fortsätta vara vänner, göra kontinuerliga besök hos dem. Men nae, hon gav mig i princip fingret.:grin:

Det bästa är trots allt att vara ärlig, vinner man mycket på i längden.

Tack för era svar!
Jag ska prata med henne i helgen om det. Har en del grejer i stallet jag gärna vill ha fatt i också.
Har funderat mycket fram och tillbaka, men känner ändå att den nya hästen ger mig stora möjligheter att utvecklas på ett annat sätt än vad jag kan på en unghäst.

+mickan86: tack så mycket! :D

kl
idag blev det en och en halv timmes ritt med elma, för att hästarna i stallet skulle hinna skos klart innan jag kom in med elma igen. i början, på bortvägen så gick det asbra! hon var jättelyhörd och jjag kunde sitta ner i traven. på hemvägen blev det värre och hon bara sprang på. vet ärligt inte vad jag ska göra längre för att hon ska sluta springa. hon gör det hela tiden och det känns rätt jobbigt faktiskt, att alltid måsta bråka med henne om vilket tempo vi ska hålla.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 642
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 739
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 378
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka