Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Jag betalar ingenting och får rida så mkt jag vill iprincip :D
Jag har faktiskt aldrig betalat för att vara medryttare. Men visst förstår jag att hästägarna kan behöva hjälp ekonomiskt med för att kunna ha kvar hästen, inte bara tidsmässigt.

Så hade jag det med på ena hästen, hade den 7 dagar i veckan och red inte jag så red ingen annan den heller, ägaren red väl kanske 3-4 gånger under det året jade hade hand om den.

min första medryttarhäst betalade jag 400 kr i månaden för, men då red jag henne 2-3 dagar i veckan på hösten/vintern och på sommaren hade jag henne nästan varje dag själv. Elma betalar jag ingenting för och får göra iprincip vad jag vill med henne förutom att hoppa på planen och högre än ungefär 60-70 cm utomhus.

Jag betalar inte heller någonting för att rida, och tog inte betalt av min medryttare när jag hade egen häst.

Men då rider jag nu ganska ojämt, vissa veckor blir det tre dagar, andra inte någon te x.

Kan du inte försöka förhandla med dem?

Förra medryttarhästarnas ägare ville ha 200/ månad. Men jag berättade för henne att jag hellre hjälpte till med andra saker som inte ingick i mitt medryttarskap, än att betala. Såjag vi målade hennes trädgårdsmöbler, hjälpte till med kossorna när det behövdes och skötte stallet när hon var borta.

Många vill nog ha betalt för att få en seriös medryttare också, istället för en som inte kommer på sina dagar, eller bara sticker. Så visar du att du kan ta ansvaret och de trivs med dig, så är säkert priset förhanlingsbart någon hundralapp.

kl

Här är en till som inte betalar nånting. Jag rider några gånger i veckan tillsammans med ägaren. Hinner jag inte, under tentaperioder och så, så behöver jag inte rida på en vecka eller två eller hur lång tid jag nu behöver, inga sura miner. Jag rider mest dressyr, men står det hinder framme får vi ta nåt skutt om vi känner för det. Sen rider vi självklart ut tillsammans jag och ägaren också. Stallarbete ingår så klart, mockning och fixa mat samt bära ut vatten på vintern om det fryser i hinkarna. Jag följer med på tävlingar och hjälper till om jag kan, vilket mest bara är skitkul!

När hon åker bort har jag hand om hästarna och då får jag betalt för det också, även om jag aldrig bett om det. Träningar betalar ägaren också.

Världens bästa hästägare? JAPP! :D

kl

Till alla som har svarat på mitt inlägg:

Hästen är grundutbildad i dressyr och är tydligen väldigt duktig på att hoppa. Ägaren ville ha 350-400 pga stallhyrorna. Jag ska se om jag kan pruta ner till 250-300 så kanske jag blir nöjdare :)
Jag kanske blev bortskämd med förra hästen där jag betalade 250 för 4 dagar/veckan. Sen har jag fått många svar på annonsen från folk som inte vill ha betalt alls men då ligger de förstås för långt bort..

Den här hästen kommer förmodligen (ägaren letar stall) stå här i närheten vilket gör att jag behöver inte vara beroende av bil vilket är ett stort plus såklart, så jag kommer ju att spara pengar där. Jag är arbetslös så pengar är det ont om men jag har väldigt snälla föräldrar men jag vill inte att de ska behöva betala massa pengar för mig.

Jag vet inte om jag har svarat alla nu men....

kl
Har tagit beslutet att inte fortsätta på Elma. Eftersom att jag är allergisk så tar jag hellre ett uppehåll med hästeriet nu ett tag så att det förhoppningsvis blir lite bättre så att jag kan fortsätta med hästar när jag blir äldre, än att jag fortsätter nu och inte kommer kunna fortsätta med hästar sen. Men jag fortsätter på henne till mars i allafall så att ägaren får tid att hitta någon ny.

30959750.jpg

Fy vad jobbigt :(
Men jag förstår ditt beslut. Själv är jag dammallergiker och när jag var yngre kände jag av det på ridskolan och det var ingen höjdare. Nu känner jag inte av det alls (peppar peppar..) och jag hoppas det fortsätter så.

*kl*

Nu har isen kommit till oss :cool:

Alla våra fina grus/sandvägar är svinhala trots 4 brodd fram och 2 brodd bak. Det är inte långt ifrån bambi på hal is nu... :crazy:

Försökte ta en sväng genom hagarna där snön är djup men pga av att vädret är omväxlande kallt och varmt, var det först hård skare och sen sjönk man. Så det var bara att vända, kände att Merillo höll på att få panik när han sjönk för varje nytt steg och det var omöjligt att rida där.

Tänkte att volten lär ju vara skit den med, men red ändå upp för att kolla. Men den var faktiskt helt okej! :bow:

Så kunde till slut jobba lite i skritt och trav på fyrkantsspåret (om än försiktigt) och även skritta på voltspåret.
Dock var han rätt spänd efter turen så det tog en stund innan han slappnade av men till slut kändes det ändå bra. Kunde få honom rätt fin i traven till slut också så är ändå nöjd :)

Får se hur underlaget är på torsdag, har inte så mycket annat val än volten om det är som det var igår men till helgen ska jag försöka ta mig ut i skogen..

jo det är jättejobbigt och jag vet inte hur jag ska få veckorna att gå utan att ha nån häst att vara hos :crazy: men blir allergin bättre så är det ju värt det!

tog du nåt uppehåll eller blev det bättre av sig själv? har nämligen hört att det kan bli värre om man 'avvänjer' sig från hästarna, att kroppen kan reagera större nästa gång man är i stall om man inte har varit där på ett tag.

Tråkigt:( Vi har haft is i över en vecka nu, mildväder blandas med minus hela tiden, inte ens jag kan gå ut i snön utan att nästan fastna i skaren, och tar mig knappt ut till stallet, än mindre bilen, vissa sträckor ut går det tom spegla sig i isen:crazy:. Det går att skritta på byvägen, men den första biten får man gå ner för det är så svinhalt den första backen ner till vägen.

Jag hade nästan hoppats på att snön skulle försvinna redan nu när det var mildväder så man kan rida ut i skogen igen. Har inte varit ute i skogen sen i november 2 gånger när den första snön kom, sen blev det för mycket och nu skaren så jag har ridit korta rundor på vägen hela vintern. sicken vinter, såg fram emot att rida i snön men det verkar inte riktigt bli så:(.

Förstår det! Men man vänjer sig och hittar på andra saker istället, även om det kommer kännas tungt i början..
När jag slutade gjorde jag det för att skaffa hund så jag hade ju något annat att se fram emot. Du kanske ska försöka hita på något annat att göra så länge så att det inte blir helt tomt?

För mig blev det bättre. Men sen så är jag ju inte hästallergiker eller känslig mot hö eller så..
Men min allergi har blivit bättre generellt ssen jag var liten så det har ju med det att göra.

När jag började rida på ridskolan efter uppehållet på 5 år tog jag alltid allergitabletter och jag gjorde även det i mitt n.v. stall när jag började där.
Nu tar jag nästan aldrig, kanske någon gång om jag är genomförkyld och är rädd för att det ska "väcka" allergin igen med retningen..

För mig har det varit bättre med mindre, luftigare stall som inte har ridhus. Är så glad att jag inte blir allergisk i mitt n.v. stall! Peppar peppar...

Senast ändrad av en moderator:

Trisst! :(
Vi har ändå haft det riktigt bra hos oss, först den här veckan börjar man lessna. Har kunnat rida ut i skogen, galoppera och trava i djupsnön och på den plogade grusvägen så borde väl inte klaga.. :grin:

Nu snöar det rejält här och det ska bli kallare i veckan så får se hur underlaget blir.. Hoppas det blir bättre för det här är inte roligt..

Inatt hade det visst snöat lite här också, någon halvdm. Blir ju lite bättre mot halkan om inte annat, iallafall tills imonn när man ska rida. from lördag ska det bli mellan +0 +1 igen och regn några dagar och på onsdag nästa vecka tydligen -7:crazy: j*kla is!.

Senast ändrad:

okej! jag är allergisk mot dammet i hästens päls, spånet och höt och förut tog jag medecin mot det. eller det gör jag nu också men inte lika regelbundet. men det är som att kroppen vänjer sig vid medecinen och då slutar den inverka så måste köpa nya och olika hela tiden och alla fungerar inte lika bra som andra. sen har jag astma också och vi ska se nu om det blir bättre med den när jag inte är i stallet lika mycket.

Tassel: Usch då!

Annnaw: Då har du det betydligt värre :( Ja, får hoppas det hjälper, det borde ju göra det.

Hej!
Till er som gett mig råd för hur jag ska berätta för ägaren till medryttarhästen att jag inte vill vara kvar, så har jag äntligen gjort det. Jobbigt, men skönt att det är gjort.
Har iaf erbjudit mig att hjälpa till med stallsysslor tills att hon hittar en ny.
Dock misstänker jag att hon visste om det innan jag berättade då jag hittade en annons på blocket som nog skulle kunna vara hennes. men men hoppas hon hittar någon bra snart! Hon är verkligen supertrevlig och hästen helt underbar!

Hahaha :rofl:
Tog det inte alls så :p Jag klarar mig undan väldigt med bra med dammkvalsterallergi, så jag är glad att jag inte har det värre ;)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 642
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 739
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 378
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?