Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Nu när ja bara rider 2ggr/v saknar jag faktiskt inte stallet så mycke som ja trodde ja skulle göra...för mig skulle de faktiskt kunna räcka med 1 dag i veckan om ja inte visste att hästen får så dålig träning om ja inte beger mig dit (långtur för ägaren är 35min) men fasen vilken tid man har till sigsjälv och annat helt plötsligt! Min lille vovve har som kommit i skymundan, har inte haft tid med honom...kunde sitt och ligg, knappt, inte gå i koppel, men jaga kunde han, för de va de enda ja hunnit med under hans snart 1-åriga liv, fara ut tidiga mornar och sova i skogen medan han fick jaga in sigsjälv.

Nu har ja tid med promenader, träningar, träningskompisar att hitta på saker med, jag kan slappna av för jag har inte massa måsten som ska hinnas efter jobbet, ja njuter faktiskt, av tiden utan häst! Kan vara för att man inte bara hade 1 häst att syssla med...man ska ju göra ALLT i stallet åt alla hästar varje dag man är där och rider...vilket var och är drygt då man är rätt trött efter jobbet, och då betala tidigare i snitt 2000:-mån och nu 600:- mån för å va medryttare känns de som inte riktigt värt de. Du får se på de dåliga sidorna på att ha hästar, du kommer komma på flera ;)

Sen helt klart är de helt underbart den där soliga dagen att bege sig ut på hästryggen, få galoppera p åängen, ha de där dressyrpasset när allt bara klickar, men ma får försöka glömma bort dom lite så går de bättre ;)

Mejlade ägaren och sa att jag kan tänka mig betala 250. Sen dess har jag inte hört nått..
Jag tycker det är dåligt att man bara slutar höra av sig sådär.

tråkigt med allergin!

jag är pälsdjursallergiker och har varit det sen jag var liten, men min allergi blir stadigt bättre ju äldre jag blir. Och tur är väll det med häst varje dag och 4 hundar hemma. åt mycker medeciner och fick kortison när jag var yngre men nu behöver jag ingeting, får utslag vissa tider på året men i övrigt funkar det bra.

kl

Igår hade jag en så jäkla bra ridlektion! Red på Kobran och vi gjorde öppna på volt samt förvänd sluta på volt. övade också på att öka och minska volten och lite framdelsvändningar i skritt. jag är super nöjd!:bump::love:

Kl.

Var ett tag sen jag skrev här,det var typ i den gamla tråden.
Hehe.. Men allt går fint och sådant.
Har tillochmed hoppat :D
(Är hopprädd, tack för tipsen och råden som ni gav:))

Tänkte bjuda på lite bilder.

kesy0p.jpg

15360yf.jpg

9zv8kn.jpg

Har inte skrivit här på ett tag men läser varje dag.

I måndags när jag kom till stallet såg inte Alfred alls sugen ut på ett dressyrpass. Vi har haft så jäkla dåligt väder så han har bara gått i ridhuset nu under en lång period. Skönt med ridhus iaf ;) men Alf fattar inte riktigt hur skönt det är att vara inomhus när vädret ute är skit :p

Så istället för att rida släppte jag lös honom i ridhuset - det var väääldigt uppskattat. Först fick han springa lite med fleacetäcke, men sen när han var varm tog jag av det. Jag tror han rullade sammanlagt 9 ggr eller något sånt ... på 30 min :rofl:

I slutet tog jag fram ett litet cavalettihinder han fick hoppa över. Fick leda han enda fram så det blev några rejäla skutt haha. Blev dock lite sugen på att prova hoppa han uppsuttet, dock har han knappt gjort det någonsin. Vi får se om någon vecka eller så hur det blir med den saken ...

Hade bara mobilen med så fick ingen bra bild när han rullade, men här är en bild när tönten när han står stilla iaf:
dsc00668_127059014.jpg

*kl*

Nu kommer bilder på "mitt" stall! :D
Bättre sent än aldrig?? :p

Stallet sett från vägen, parkering till vänster, lilla röda bakom snöhögen är boden vi byter om i och till höger är stallets ena kortsida
dsc00649_127175613.jpg

Boden vi byter om i, dörren in/ut är direkt till vänster i bild
dsc00653_127176537.jpg

Direkt innanför dörren i stallet, Merillos box är rakt fram till höger
dsc00650_127175298.jpg

Merillo på en av uppställningsplatserna, till vänster om sin box
dsc00651_127175043.jpg

dsc00659_127176333.jpg

Forts i nästa inlägg..

Missade att ta en bild direkt till höger i stallet då mobilen dör hela tiden.. :cool:
Men man skymtar stalldelen till höger bredvid Merillos huvud..
dsc00662_127176816.jpg

Direkt till vänster i stallet
dsc00652_127174290.jpg

Vänstra delen fotad från andra hållet, här ser man hela stallgången och Merillos (långt bord till vänster i bild) som står på uppställningsplatsen vid sin box
dsc00658_127172789.jpg

Direkt till vänster finns det en dörr som leder ut till spolspiltan och sadelkammaren.
Längst bord i bilden finns en dörr till gödselstacken.
Bakom är en liten trapp till gamla stallet på nästa bild..

Här är gamla stallet som nu används som foder/hö-förvaring och där hästägarnas skåp till diverse utrustning finns
Till höger om höet är stallgången från förra bilden
dsc00657_127173781.jpg

Här står man med hödelen snett bakom sig
I hyllorna finns alla hästars matlådor som man packar själv
dsc00656_127173949_127178253.jpg

Till vänster om hyllorna är det en trapp som går upp till höloftet

Sadelkammaren sett från dörren(Dubbelt så stort mot vad man ser)
dsc00663_127172641.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Insåg att det kanske var lite svårt att hänga med hur stallet såg ut så ritade en liten bild :p

namnls_127180576.jpg

Red igår och det gick både bra och mindre bra.

Det har kommit lite snö så det är fortfarande halt men inte lika som i tisdags.
Prövade att rida vår grusväg, kallad Långdalen, och det gick helt okej om man tog det försiktigt. När vi ridit kanske 2 5:e delar av vägen tog det tvärstopp!
Det var en isfläck, någon meter lång och som gick över hela vägen, som Merillo vägrade passera/gå över.

Vi stod där i - skojar inte! - 10 minuter för att komma förbi! Tur att man är envis! :mad:

Han backade i ultrarapid, slängde sig, vägrade gå fram, skrapade med hoven, slängde med huvudet, you name it. :devil:
Jag hann bli arg och irriterad, men vet att det bara är att vänta ut honom, när jag gick på honom lite hårdare blev det nästan bara värre.

Fick till slut honom förbi, körde metoden (efter att han hade fått stå och bara vänta och ha tråkigt) att backar du får du "hårt" tryck med skänkeln som sedan blir ett mjukt trevligt tryck när du går fram, och självklart mycket beröm och smek på halsen när han gick i rätt riktning.

Sen till slut så gav han sig, började gå fram med höga, dova fnysningar (dem kom under hela tjafset) och kastade sig sedan upp i snövallen bredvid och skuttade igenom den förbi isfläcken. Det var bara att hålla i sig! :p
Fick mycket mycket beröm och långa tyglar ett tag.

Efter det blev det skrittjobb och han blev riktigt fin, hade nog jobbat slut på mycket undet tjafset.

Hemvägen är samma väg, denna gång tvekade han några sekunder innan han slängde sig upp i snövallen igen och vi kom förbi. Knäppa häst!

Väl hemma i stallet var han helt slut, stod och gäspade och gäspade i boxen och var jättegosig. Mysa vill han alltid men har aldrig sett honom gäspa så mycket :p

dsc00664_127172514_127177683.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Ness: Riktigt söt häst! Mysiga bilder :)

Kul att du har vågat hoppa! :D

Rouise: Åh vad roligt att det gick så bra!

Haha vad konstigt, jag hade föreställt mig ett litet stall - men det var ju stort :D

Hur hög är han btw?

Det är 14 boxar plus en del extra utrymme :)

Inte helt säker men kanske 163-165..

Såg att de två första bilderna försvann :confused:
Lägger in dem igen...

Stallet sett från vägen, parkering till vänster, lilla röda bakom snöhögen är boden vi byter om i och till höger är stallets ena kortsida
dsc00649_127192121.jpg

Boden vi byter om i, dörren in/ut är direkt till vänster i bild
dsc00653_127176537_127177930.jpg

kl:

Nu känner jag mig som den enda som inte har visat mitt stall. Men jag SKA göra det, nån gång :angel:

Red iallafall idag, i paddocken. Gick helt okej, men hade varken ett spö eller några sporrar, så lite dåligt lyssnade han allt. Har tänkt att rida varannan gång med spö/sporre och varannan gång utan. Så att jag får lite hjälp på traven med respekten, sen att vi faktiskt ska kunna klara oss utan också.

Idag glömde jag spöt i stallet och orkade inte gå tillbaka eftersom det har rasat så otroligt mycket snö från taken= jobbigt att ta sig fram med häst i släp.
Men det gick ganska bra ändå, och galoppen har blivit enormt mycket bättre! Iställer för att rusa fram med huvudet uppkört som han gjorde första gångerna, håller han nu en mjuk,lugn galopp i rätt form. Jättehärlig!

Ska fortsätta med mina fattningar och övergångar, kommer inte ge mig förens det blir perfekt!

haha jo nog finns det fördelar med att vara hästlös också, men det kommer att kännas konstigt ändå eftersom att jag brukar vara hos elma 3-4 dagar i veckan och sen helt plötsligt så blir det att jag inte är där nån dag i veckan. men nu när jag går i åttan så är det mycket att göra med skoljobb och sånt så nu kommer jag ju också att ha mer tid till det. vilket är bra eftersom att jag vill höja mina betyg betydligt mer ;)

kl

Såhär underbart väder var det i torsdags när jag och ponny tog en lugn mysig skrittrunda:love:.
(han hade hosta så vi tog det lite lugnt).

32022006.jpg

32022008.jpg

och en Lina som följde efter i hagen och ville ha gos:p underbaraste häst:love:
32022009.jpg

32022010.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 642
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 739
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 378
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka