Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Massa massa övergångar! När ni gjort så mkt övergångar att ni båda är äckligt trötta på det, då gör ni några övergångar till!! :p
Skritt, galopp, halt, trav, skritt, halt, galopp, halt, skritt, trav, skritt, trav, galopp, trav, galopp, skritt, halt osv osv osv. Med bara några ster i varje gångart, et ska gå snabbt. Det får hästen väldigt uppmärksam och med på noterna.

Jag hade ju (och har väl fortfarande) samma problem med Nappe, men övergångar gjorde susen.

kl

Idag var jag ute i stallet igen tillsammans med hästägaren. Jag började rida Nappe och hon Challe och sen bytte vi efter halva passet. Nappe var stark och istadig i början. Gjorde lite övergångar (!) och till slut blev han så fin så! Alltid lika kul att rida den hästen :love:
Sen red jag Challe. Challe är, som jag sagt tidigare, väldigt speciell. Har väldigt lätt att spänna sig och då åker huvet upp i himlen och ryggen gräver ner sig i ridhusspånet. Han var superfin när ägaren red så det bådade ju gott i alla fall...trodde jag. Så fort jag satt upp så va det som om han aldrig blivit riden, nånsin! :devil: Men vi kämpade på och till slut gick det faktiskt helt ok till min förtjusning. Man blir så glad när han går bra, det hör ju liksom inte till vanligheterna. Man känner sig så duktig :D Nu blir jag sugen på att rida honom mer. Nån gång SKA det ju liksom sitta!

Jag har ju samma problem med madicken, bort från hemmet funkar de sådär, hemmåt ska de bara springas, det finns bara två lägen, takta eller kuta som fan, väldigt irriterande och man kommer alltid tillbaka till stallet arg, frustrerad och less, värst är de om man insett tiden runnit iväg och man måste göra en volt och vända...då är de så hon vill stå på bakbenen och dra hem...

Man får alltid tipset "gör övergångar, många", men hur tusan gör man övergångar med en häst som om man låter den få ta 1 galoppsprång, sedan skiter totalt i tygeltag, kroppsvikt, instruktioner och kutar tills den blir trött eller man äntligen får stopp ut i ett dike eller nått? Så länge hon aldrig får ta ett enda språng blir det "bara" takta och en häst som känns som ett brinnande klot eller tickande bomb...men nåde om man råkar släppa lite så drar hon som skjuten ur en kanon...det är väldigt bökigt och enerverande...ägaren säger samma sak, få lydnaden, ge inte upp...men vette tusan ja hur man ska komma nånvart.

Först och främst måste man se till att det funkar hemma i padocken/ridhuset. Sen måste man se till att uteritterna inte bara blir lek och bus och kul utan att även uteritterna betyder jobb. Det kan va svårt om hästen vant sig vid att få gå i en friare form och springa fort ute och då har du ett j*kla jobb framför dig, men det går.
Rid mer dressyr ute. Under hela ridturen. Övergångar, flytta åt sidan, volter osv osv. Sen på hemvägen hade jag gjort övningarna ännu intensivare så att hon tänker på annat. Jag hade kanske tom vänt på vägen och ridit tillbaka, så att hon inte tar för givet att den vägen i den riktningen betyder att man snart är hemma. Gör nåt, överraska henne och se till att ha kontrollen hela tiden. Jag tycker det låter livsfarligt med att hon bara springer tills hon blir trött. Jag hade satt på en graman eller ett starkare bett tillfälligt, om inte grundridningen sitter även ute. Fast i för sig hade jag nog inte ridit ut alls om inte grundridningen funkade ordentligt först. Men det är bara jag, jag är en fegis :D

gu va många bra tips och ideér det dyker upp i den här tåden med jämna mellanrum! gillas!

kl
jag har blivit förkyld, så energin är knappast på topp. så igår när jag hade beslutsångest över om hästarna skulle motioneras, i så fall vilken, eller om jag skulle orka ut med båda två. Så kommer en tjej i stallet till räddning. så vips så rider hon Kerri åt mig och jag rider Kobran så begav vi oss iväg på en lugn och stillsam skritt + en liten trav tur i mörkret. jag älskar mina stallkompisar, vi är så bra på att ställa upp för varandra! :love:

tror dessutom att kerris fanklubb har utökas ;) hon skötte sig väldigt fint när kompisen red nämligen .

nog har vi jobbat massa med övergångar, men inte sådär mycket på en gång, så det får jag ta och göra nån dag! men däremot kan jag tänka mig att hon kommer sluta springa för att hon blir trött, inte för att hon blir lydig/uppmärksam (även om hon också kommer att bli det), men tror inte att det kommer att hålla i sig särskillt bra, för nästa pass kommer hon att vara exakt likadan som alltid :crazy:

riktigt sådär är ju inte elma, men om det har gått sådär långt så skulle jag säga att du inte ska galoppera förrän hon fungerar bra i traven och skritten. så även om hon är som en tickande bomb, säger som beograd: uppehåll henne hela hela tiden! för om inte skritten och traven fungerar, då fungerar verkligen inte galoppen och då är det ingen ide att ens försöka med den.

Jo, jag galopperar inte ute längre...hade ju fått allt att fungera, hela sommaren har vi kunnat galoppera ute, kunnat ta mysturer osv. sen bleve ju skada, vila, och sen dess har hon varit såhär...sen så behövde hon mer protein, ägaren vägrade ge med sig och låta mig ge henne enbart krafft muskel, de skulle va mycket energi i också! Sen blev hon såhär, helt j*vla omöjlig, inte ett dugg rolig att rida ut på, och tyvärr är de min enda möjlighet då ägaren anser att en häst bara ska behöva gå på banan högst 1g/v, aldrig mer, och den gången tar hon nu när jag är medryttare igen så är bara tillåten att rida i skogen.

Göra volter går absolut inte, då får hon frispel och börjar hoppa med frambenen, hon stegrar inte, dock har hon alltid gjort de förut för ägaren, slängt av henne genom att stegra x-antal ggr, vilket både hon, hennes familj och vänner och fd. medryttare påpekat så många ggr så snällt, de och hennes "sken" när hon drar iväg, vilket gör att en annan blir ju säkert väldigt spänd och rädd när hon börjar vilket gör att hon "vet" att hon kan hålla på såhär..

Starkt bett har hon redan, rids på pessoa, har försökt trappa ner till "snällare" och i somras när hon gick som finast red jag nästan alltid på vanligt tredelat...men nu är det t.o.m pessoat som "krävs" på banan för å få kontroll, dock har hon ju sina cancerknölar i munnen vilket gör att hon måste ridas på hack så mycket som möjligt, vilket gör att allt utejobbande måste ske på hackamore, provat sidepull och det var en mardröm jag aldrig gör om igen :P Dock har hon ponnyhack så det är inte direkt skarpt. Problemet är väll också minsta lilla man använder skänkel när hon blir såhär tar hon som galoppfattning, oavsett vart dom är placerade...allt känns lite hopplöst faktiskt, jag mest hoppas inför dagens ridtur att ingen plogat vägarna, då är de så mycke snö att hon kommer inte orka ens försöka göra nått. Vår förra tur var helt underbar, massa djupsnö, vi bara pulsade på och hade de jättemysigt...men de var ju mest för att hon inte orkade annat.

Vad är de med dessa 20åriga gamla damer, borde inte dom ha lite lugn och ro i kroppen? :P

KL
Har äntligen hittat en häst som på papperet är allt jag söker, men då ska dom ha så j*vla mycket betalt! Eller mycket och mycket men mer än jag gärna vill betala iaf...... Blir galen..

Hur mycket är mycket? Jag betalar som sagt 100 kr i månaden för 2 ggr/veckan. Så ser det ut i mina trakter.. :grin:

Så mycket var jag villig att betala också men de skulle ha 350-400 för 2 dagar/veckan.....

Usch vad jag mår dåligt.....
Vill så gärna bara ringa och berätta nu, men är lite rädd för reaktionen (fegis)

Samtidigt kommer jag att sakna både ägaren och hästen för båda är ju helt underbara!!

Jaha :D Ja det är bra mycket mer än vad jag vill och kan betala :)
350 kankse inte är så dåligt ändå :p

men oj! lät ju inget vidare. jag kom bara att tänka på det när jag läste: har du provat tömköra henne i skogen?

har fått för mig att du bor i norrbotten? och här uppe är det i allafall rätt mycket, medan 400 kr inte är mycket alls i södra, för där är ju hyrorna och sånt mycket dyrare än här :)

Skulle vara såhär :banana: om jag skulle betala lika mycket (lite) som ni gör ;)

Vad är det som ingår och hur utbildad är hästen?:)

Jag betalar 200 kr för att luffsa runt i skogen 2 ggr/vecka (delar dessutom hästarna med 3 resp. 2 andra vilket inte är så jättekul alltid om jag ska vara ärlig) och hjälpa till med allt i stallet inkl. hund/kattvakt in/utsläpp då o då, det är väl max jag kan tänka mig betala för det (blev lite "prutning" när jag började iom att jag inte har jobb och ägarn behövde en medryttare snabbt, igentligen skulle jag ha betalat 500 kr).

Skulle man däremot ha möjlighet till träning ridhus utbildad häst (=utveckling) så tycker jag det låter som en väldligt rimlig summa, som ett riktigt kap. Med tanke på vad ridskola och träningar kostar... om man tänker så:angel: Självklart finns det väl hästar man får träna gratis också men det är nog svårt att ha sådan tur och hitta.

tillägg: Som ni kanske förstår ser jag mig om efter en annan häst men det kommer bli jobbigt den dagen jag ska byta iom att jag trivs bra på detta stället. vill ju dock utvecklas och inte bara rida runt i skogen längre. När jag började visste jag inte heller att vi skulle vara såhär många att dela på hästarna, det kom efteråt.. (och med det menar jag inget illa om någon, alla är jättetrevliga!) Det är bara själva grejen som rent praktiskt kan vara jobbigt när man delar så många, rent hanteringsmässigt med hästarna, dubbelbokningar osv.

Senast ändrad:

Jag betalar ingenting och får rida så mkt jag vill iprincip :D
Jag har faktiskt aldrig betalat för att vara medryttare. Men visst förstår jag att hästägarna kan behöva hjälp ekonomiskt med för att kunna ha kvar hästen, inte bara tidsmässigt.

Allt beror ju på vad man får göra med hästen (rida på bana, träna eller bara rida i skogen t.ex.) och vad man själv har lust/råd att betala. När jag betalade för att vara medryttare så tror jag att det var 300 :- i månaden precis utanför Umeå för 2-3 dagar i veckan. Åkte ägaren bort så tog jag även hästen dom dagarna. Trivdes jättebra med hästen, ägaren och stallet och jag hade väldigt fria händer men jag fick inte hoppa med han. Vi tog nått språng i skogen på typ 40 cm nån gång och det var naturligtvis ok. Gjorde all mat och mockade när det var mina dagar. Detta tyckte jag var helt ok och hade ok inkomst då så jag hade råd till det.

Eftersom det är den enda hästen jag har betalat för att rida på förutom ridskola så tycker jag att allt över det är dyrt men skulle kunna tänka mig att betala ca 500:- för minst 2 dagar i veckan för en utbildad häst men det är ju inte så lätt att hitta. Men då ska jag få rida på bana o få träna för tränare med och inte bara rida i skogen. Tränarkostnader står jag naturligtvis för själv.

Just nu är jag arb.lös och har varit det länge så jag har inte råd att betala för nån ridning alls istället så har jag nu lagt ridningen på hyllan ett tag och kör all skötsel åt 7 hästar istället minst 1 gång i veckan och får lite ersättning för det. Kanonbra för jag får pyssla o gosa så mycket jag vill och småfixa i stallet med sånt ägaren inte hinner med men jag gillar.

Men summa summarum, kolla din ekonomi om hur mycket du har råd till (tänk på ev bensinkostnad för att ta sig dit o tillbaka, ligger stallet nära kan man ju ha råd till en högre kostnad för hästen än att slänga ut det på bensinpengar istället.) och väg det emot vad du får göra med hästen och vad du vill göra med den. Känns det bra sen så ring på den och åk ev. o provrid om det fortfarande känns bra. Är ju först efter man träffat häst o ägare man kan bestämma sig helt tycker jag.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 642
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 739
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 378
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka