Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Ja det är riktigt härligt!
Lycka till, hoppas du också hittar känslan :D

*kl*

Jag skrev för ett tag sen i denna tråden om mig och min nya medryttarhäst, men tyvärr så kände jag att det klickande inte riktigt och när jag fick erbjudande att bli medryttare på en häst i "mitt" stall där jag trivs väldigt bra så nappade jag på det, att hästen i sättet och ridningen är extremt lik mitt förra varmblod gör ju inte saken sämre, jag känner mig hemma!
Jag har tyvärr ingen film eller kort på herrn när jag rider, men jag hoppas att ngn kan filma under dressyrträningen på fredag.

MEN jag har hittat en film på youtube från när ngn provrider honom, och jag antar att det måste vara okej att länka här, den är ju utlagd offentligt så alla kan se ändå. Men ni behöver ju inte lägga någon energi att kritisera ryttaren för hon har inget med saken att göra, titta på hästen bara ;)

Det finns mkt att plocka fram ur honom, men det är en del jobb! Jag tror han har gått väldigt bra innan, men som med de flesta pigga, heta hästarna med mkt huvud så rids de med mkt broms av ryttare som inte är vana vid såna hästar, så därför har han blivit väldigt trippig och kort.

http://www.youtube.com/watch?v=-M6IcOAtJfY

Kul att du har hittat en annan häst som det känns bättre med, det är jobbigt det där när det inte klickar! :)

Ja visst är dom härliga pärlorna! :)

Jag längtar också efter den där känslan! Nappe är i för sig alltid rolig och fin att rida, men den senaste tiden har han varit lite ur form. Han har känts lite negativ till arbetet, även om han gjort allt man bett honom om, lite stark och istadig. Antagligen är det kylan som påverkar och underlaget i ridhuset som blivit lite hårt, han är ju gammal och lite känsligare för allt det där än vad Challe är. Men ändå så går allt helt problemfritt när tränaren står på marken. Undrar om det är han eller jag som automatiskt och omedvetet skärper sig när vi hör tränarens röst?

Här kommer ett litet klipp från senaste träningen i början på december. Redan då hade han hamnat i sin svacka så det blev bara ett väldigt lätt, lösgörande pass där han bara skulle få känna att han kunde slappna av utan några stora krav.

Oooh vad träningssugen jag är nu!!! :bump:

http://www.youtube.com/watch?v=eNq43XhBp2c

PS Filmen är inte den bästa, men den får duga DS

Men gud vilken trevlig ponny det såg ut att vara! :d

Skönt att du "hittat hem", lycka till med den finingen!

kl
planen var inte plogad så kunde inte mer än skrittarbeta där så det blev inget dressyrpass :( red ut efter en halvtimmas skrittarbete på planen, mycket galopp på bortvägen men sen på hemvägen så höll jag på att frysa ihjäl (ingen känsel i fötterna eller ansiktet) efter galoppen, för man sitter ju nästan bara stilla då, så då vart det mycket trav. fryser fortfarande fast jag har tagit en varm dusch!

förresten, det är ingen som har något tips på hur man kan sitta ner lättare i traven? den är inte särskillt rund och fjädrig, men stor och hon lyfter frambenen ganska mycket.

Jag har samma problem! Hur svårt kan det vara liksom?! Jag fick i alla fall tipset att "spänna musklerna under skulderbladen" av min tränare. Den lilla grejen gjorde underverk! Helt plötsligt kom jag ner ordentligt i sadeln och vips så slutade hästen springa ifrån mig och blev totalt avslappnad! Men det är inte så lätt som det låter. Man glömmer, man orkar inte, det är lätt att spänna resten av kroppen också osv. Öva, öva, öva!

Det bästa tipset jag kan ge i övrigt är väl mkt sitsträning. Ridutan stigbyglar, håll dig i framvalvet och "dra" ner dig själv i sadeln tills du hittar rätt känsla. Framför allt: SLAPPNA AV! Försök sitta/gunga med i hästens rörelser istället för att spjärna emot och motarbeta dem. Det leder bara till en spänd häst.

Sen kommer det bli lättare ju starkare och stabilare du blir i bålen. Lite sit-ups på kvällen eller ett extra pass på gymmet kanske? Säger hon som skaffade gymkort i september och har varit på gymmet hela 2 gånger sen dess :angel:

Ja som sagt finns det en hel del att plocka fram där, som jag tror funnits innan men fallit bort på vägen någonstans. Ja det känns skönt att hittat en så himla lik häst som min förra var, för det känns så hemma!

Det som fungerar för mig är att fokusera på höften, slappna av i den och tänk att rörelsen ska igenom där. Och framför allt tänk på tanken och känn taknten i kroppen, var liksom beredd hela tiden att släppa igenom rörelsen. Sadeln har även enormt stor betydelse om jag överhuvudtaget ska kunna sitta normalt på hästen då jag har lite problem med kroppen. Men självklart har den stor betydelse för fullr friska människor med! Att ha en sadel som är helt fel för en gör att man hela tiden får motarbeta och kommer aldrig ner i sadeln ordentligt.

Väldigt trevlig häst. Men som du säger så syns det att han är lite "avknäppt". Man skulle vilja ha lite mer energi och styrka. Men det kommer när våren är på väg ska du se! Du rider väldigt trevligt!

+shark: tack så mycket för tipsen! på lördag ska jag rida henne och då ska jag tänka på det ni sa :laugh:

Väldigt trevlig häst. Men som du säger så syns det att han är lite "avknäppt". Man skulle vilja ha lite mer energi och styrka. Men det kommer när våren är på väg ska du se! Du rider väldigt trevligt!

Njaää, avknäppt är han inte. Han är tvärt om väldigt avslappnad och fin just i det klippet. Jobbar på bra med hela kroppen, vilket man hör tränaren säga också (hon säger något i stil med att han svingar över ryggen :D ), fint och jämnt stöd i båda händerna och en såndär allmän flyt-känsla som man får ibland när det går riktigt bra.

Energin är heller inget fel på. Det är snarare tvärt om. För mkt energi nu när det är kallt. Han har fått gå väldigt mkt i tävlingsform den senaste tiden, med mkt tryck och "flash", här skulle han bara hitta en lugn och fin takt och arbetsform som både han och jag trivdes med.

Det är just det problemet vi har haft den senaste tiden. Han vill så himla mkt och har så mkt energi, samtidigt som jag är för svag för att sitta emot. Halvhalterna går liksom inte riktigt igenom. Man får ju vara glad att gamlingen är så himla pigg och fräsch, men jag vill gärna ha tillbaka den där lösgjordheten och sväva-på-moln-känslan så att vi kan ägna oss åt att piaffa och piruetta hela dagarna, dressyrnördar som vi är :D Några tips, nån?

Tack för övrigt, för komplimangen. Sånt värmer när man känner sig lite nere i ridningen :love:

Är det bara jag eller är dom inte lite lika? Inte utseendet då ;)

http://vivi.zoomin.se/P1140775
Precis i början, jag har inte vågat sälppa handbromsen..

http://www.youtube.com/watch?v=RxhFvftaqAY
Några månader efter jag fick hem henne.

http://www.youtube.com/watch?v=k90rjv4cAN4
Ett år senare.

Dom känns iaf väldigt lika, lite heta på gröten och man får inte rida med handbromsen i.

Vänta nu, är det samma häst i dom tre videorna? Vilken utveckling!!! Enorm skillnad i traven tycker jag! :bow:

Ja visst är det samma häst, och ryttare :p
Ja det var MKT jobb men kul va det! Och vi utvecklades mkt =)

Jag vet inte hur många ggr jag och travarmärren körde fast... Hur många ggr som helst. Då gick jag tillbaka till noll helt enkelt. Inga krav på mig och hästen, bara ha roligt!! Efter ett tag orkar man ta nya tag och vips så lossnar det. När man så febrilt jagar ett resultat så har det en förmåga att bara bli värre. Iaf för mig.

Jag är inte medryttare men tycker det är kul att kolla trådar, såg filmen på din medryttarhäst och jisses vad fin den var! :laugh:

förresten, det är ingen som har något tips på hur man kan sitta ner lättare i traven? den är inte särskillt rund och fjädrig, men stor och hon lyfter frambenen ganska mycket.

Rid mycket barbacka, hjälper mer än vad man tror. Red ju väldigt mycket barbacka på Sultan och Milton, lärde mig att sitta väldigt enkelt på Sultan trots hans studsiga trav, när jag inte hade något annat val. Har svårare att lära mig sitta på hästar med sadel, då spänner jag mig lätt, speciellt med stigbyglar.

Annars är det att slappna av, och "jucka" med underlivet i takt med traven. Dock utan att bli för överdriven. Gamla tränarens ord sitter kvar i huvudet... Haha.

Kan bara vara superglad för Vitals stora och mjuka trav:love:

Senast ändrad:

Men åååh, tack så mycket! Det ska jag berätta för honom, så kan han bli ännu mer högfärdig än vad han redan är! Han vet ju att både jag och ägaren tycker att han är världens finaste! :love:

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 642
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 738
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 378
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka