Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Va gulligt:D

kl
Igår skulle jag ha ridit Lina, hade tänkt barbackatur uppe i skogen (jättelänge sen jag red barbacka på henne och var uppe i skogen). Men tyvärr var det +grader hela förra natten och frös sedan på fram på morgonen:(, så det var isgata precis överallt och rejält tjock skare på snön, jag hade svårt att bara ta mig upp till dem i hagen, fastnade med benen i snöskaren (gick till låren på mig) :p haha. Så iom den gick det inte rida ut i skogen och iom isen gick det inte rida på vägarna så hon fick stå. Jag hade ju svårt att ta mig fram till stallet själv utan att halka omkull så det kändes inte som någon bra idé att ta ut henne. Men det var ändå mysigt att bara åka ut och göra stallsysslorna, behöver inte rida varje gång tycker det är minst lika mysigt att bara göra sysslorna och pyssla lite i stallet:love:.

Men jag fick iaf låna brors bil med bra dubbar så vi tog oss iaf uppför alla backarna och fram till stallet:D återstår att se hur det går imorgon med våran:crazy: (min och mammas bil, kassa dubbar). Jag kan dock se en positiv sak med att det blev is, och det är att man slipper köra omkring i en massa modd, himlans mycket jobbigare:angel:.

Senast ändrad:

kl

det har varit lite tungt sista dagarna. fick reda på att inhyrningarna måste flytta till hösten. eller ja inte komma tillbaka efter betet rättare sagt. Jag åker ju utomlands till hösten och skulle ändå lämna tillbaka Kerri men det är tungt som attan ändå. Mycket kommer ändras och jag kommer inte kunna fortsätta med Kobrna efter att jag kommer tillbaka med all sannorlikhet... så usch det råder tung stämmning just nu.

Fy vad tråkigt :( Varför kan du inte fortsätta med Kobran när du kommer hem då?? :(

det är ett par anledningar som gör att jag inte kommer kunna det :(
så mitt hjärta gör lite ont nu, och det kommer bli många hej då i slutet av sommaren som jag inte ser fram emot. Men jag kan inte göra annat än att ta en dag i taget och försöka släppa det här nu och bara njuta av tiden som är kvar s a s.

Nej, vad tråkigt! :(

kl:

Bakom den busiga och olydiga Vital gömde sig en underbart fin dressyrherre! Red honom idag igen, och det har nog aldrig gått bättre.

Var vissreligen mite motigt i början, men jag tror det beror på mig lite. Jag kan bli lite stel innan jag kommer igång, samt att jag gärna sitter på för långa tyglar i början.

Men när jag verkligen tänkte till och grävde fram allt som ägaren tipsade om igår, gick han som en klocka! Behövdes inga drastiska förhållningar för att han skulle lyssna, utan han samlade, och ökade så fort jag bad honom. Formen fick vi också till stadigt och bra, ännu en gång utan halsförlängaren!

Sista galoppen för dagen mar helt underbar, har nog aldrig känt en sån känsla! Kändes som vi svävade fram, och såfort jag tänkte något så gjorde han det, helt otroligt.

Så vi fortsätter att jobba, och förhoppningsvis fortsätta i rätt riktning också :)

Usch vad tråkigt :(

KL

Red ju min första riktiga träning på Alf idag. Han är lite felprogramerad för i hans värld är det fruktansvärt att jobba rätt. Så varje gång man har haft långa tyglar och kortar dom så blir han som en giraff och spänd i hela kroppen. Men när man kommer förbi det är han jättefin. Jag måste börja skärpa till mig när jag rider han själv för jag har alldeles för långa tyglar - Alf är en mästare på att sakta med säkert dra tygeln ur handen på en så man märker det inte förens man har händerna i magen typ. Den lurifaxen :p

Men nu blir det träningar mer regelbundet för att få hans tänk att bli annorlunda. Han blir skitarg på en när man genomskådar honom :D Var faktiskt väldigt underhållande att se alla knep han försökte med:

- Bli rädd för allt i ridhuset (dvs sånt han gått förbi en miljon gånger)
- Börja backa
- Försöka sakta av
- Försöka dra tyglarna från en utan att man märker det
- Fatta fel galopp (det gör han bara när han dummar sig ^^)

osv osv

Men emellanåt flöt han bara på och jag hade ingenting i handen - sån jävla bra ridkänsla alltså :love:

Känns iaf bra att jag väntat så länge med tränare, för nu vet jag exakt hur mkt jag kan kräva av honom. Jag behöver inte bli osäker på om han "blir rädd" eller börjar backa, utan vet om att det bara är att trycka på framåt.

Så summan av kardemumman - jag är toknöjd :bump:

kl

Red en lugn barbackarunda på Pontus idag, det gick bra trots att det är halt, han hade lättare att gå än vad jag hade:p och halkade inte alls, men så har han ju broddar med. Han var väldigt lugn men positiv och framåt, öronen framåt nästan hela tiden:D helmysigt! Det värmde skönt att rida barbacka dessutom;)

Fick ett samtal från ägarn innan, Lina har visst skärt sig på något på bakbenet, eller hur det nu var, så hon ska inte ridas men jag ska ut imorgon ändå, får väl mysa lite med henne och göra sysslorna, ev. tvätta såret.

Senast ändrad:

kl

Hej hej!
Tänkte jag hoppar in här, får se hur länge jag orkar hålla mig aktiv :)
Jag har i alla fall två djur som jag rider för tillfället. Båda har samma ägare och jag har ridit dem sen augusti i år, då jag flyttade hem efter utlandsstudier.
Här kommer lite info...

Hästens namn: Napking, aka Nappe
E. Parant
U. Napolina
UE. Napoleon
Ras: halvblod
Kön: valack
Ålder: Hela 21 år i år
Hur länge har du varit medryttare på hästen? sen augusti
Vad brukar ni göra? Vi dressyrar mest tillsammans. En riktig läromästare! Vi brukar även få träna för dressyrtränare nån gång ibland, vilket både han och jag tycker är jätteroligt. Sen rider vi självklart ut i skogen lite då och då som omväxling. Gladast blir han nog när han får skutta över nåt litet hinder! Han blir då som 5 igen och kan busa till det, men han är en gentleman och gör aldrig något som skickar iväg mig på en flygtur :bow:

Hästens namn: Charleston, aka Challe
E. Chapman
U. Caramell
UE. Cavalotti
Ras: halvblod
Kön: valack
Ålder: 15
Hur länge har du varit medryttare på hästen? sen augusti
Vad brukar ni göra? Challe har jag inte ridit så jätte mycket. Han är väldigt speciell och svårriden. Han blir lätt spänd och springer då gärna som en....jag vet inte vad...men han spänner sig i alla fall och sänker ryggen :p Jag har en känsla av att ägaren tror att jag tycker han är tråkig att rida, så jag får oftast rida Nappe, så tar hon tag i "eländet" själv :D Men Challe är faktiskt en jäkla utmaning och det älskar jag! Man blir ju så glad när det väl går bra och när han väl slappnar av så är han fruktansvärt häftig att sitta på! Så Challe brukar jag mest rida lite lösgörande på graman eller så brukar jag få ta honom när vi rider ut.

Jag har även hand om hästarna när ägaren reser bort osv, vilket hittills har blivit som mest en hel vecka i sträck. Man kan väl säga att jag har ganska så fria tyglar som medryttare. Ägaren har aldrig lagt sig i min ridning mer än gett tips och hjälpt mig hitta knappar, utan hon litar på mig i så väl ridning som hantering av hästarna. Vi är väldigt lika till sättet och det gör hela medryttar-upplevelsen mycket roligare! Jag personligen tycker att jag har hittat världens bästa hästägare :love: :bow:

Bilder på grabbarna kommer när jag orkar lägga upp dem. Känner att energin börjar ta slut här!

Så varje gång man har haft långa tyglar och kortar dom så blir han som en giraff och spänd i hela kroppen. Men när man kommer förbi det är han jättefin.

Sådär är Merillo också, man får jobba rejält med honom och göra olika saker annars är det tråkigt :p

Kul att du fick till det och att det kändes så bra :)

Jag måste börja skärpa till mig när jag rider han själv för jag har alldeles för långa tyglar - Alf är en mästare på att sakta med säkert dra tygeln ur handen på en så man märker det inte förens man har händerna i magen typ. Den lurifaxen

Då är vi två! Jag rider gärna med lite längre tyglar, speciellt i början då jag egentligen behöver korta dom för att komma igång med arbetet. Men jag älskar tt trava av med hellång tyglar när han är ordentligt lösgjord, då bara flyter han fram ändå :love:

KL.
Min medryttarhäst är en envis liten åsna. :D Skulle rida henne en kort stund på ridplan så hon inte skulle få för många dagar ledigt då jag varit sjuk. Hade endast ett ridbälte med stigbyglar samt fleecetäcke på henne, tjohej så kul det var att försöka sitta krav när Vuokko bestämde sig för att i traven tvärstanna och börja bocka. :grin: Hästjäkel. När jag blir ordentligt frisk så skall det bli lite snack med fröken om det här med gott beteende. :devil:
47531_1382353079662_1257001126_30860155_5329537_n.jpg

En liten bonusbild från sommaren på henne, oskyldighet är ett relativt begrepp. :grin:

åh vad tråkigt :(

kl
imorgon blir det att rida elma på planen! det är tänkt att jag ska rida för elmas ägare, men vi får se om hon kan, men isf rider jag ändå på planen, för det var så längesen och jag är jättepeppad att köra ett riktigt dressyrpass!

Beograd: välkommen!

Tack så mycket allihopa! Här kommer bilder på pojkarna! :)

31992827.jpg

31992828.jpg

Challe är fuxen och nappe är den bruna.

Nu har jag inte ridit sen nyårsafton. Abstinensen börjar komma!

Välkommen! :) jättefina pojkar!

kl

igår så red jag en vända på kobran tillsammans med fölmärr och tillhörande medryttare. Red på hackamoret och Kobran blir så mycket strakare på det än på bett, så jag har lite jobb framför mig med hacket som jag borde ta tag i, för gick det att få henne att sluta lägga sig på bettet borde det gå att få henne att sluta lägga sig i hacket. hur som helst så skötte hon sig bra ändå, hon blev bara lite tung då och då.

longerade Kerri en snabbvända, kollade av lite gångarter mest, hon tog jättefina vänstergalopper men högergaloppen var svårare. hon var väldigt duktig och uppskattade mest av allt att jag hade massa godis i fickan. :angel:

idag blev det tvärt om:
longering samt "lyssna-övningar" för Kobran, vilket gick jätte bra, en del protester men hon gav sig relativt fort och insåg att det trotts allt är enklare att lyssna, för det tar bara längre tid om hon inte gör det. I longeringen så testar Kobran av ledarskapet, vi har haft otroliga problem och tidigare stod hon mer på två ben än på fyra, men i somras tog vi tag i hanteringsbiten rejält och det gav verkligen resultat, mest tydligast på att hon har taggat ner och köper att jag har sista ordet när jag kräver att få ha det.

sen en lugn mys ridtur på Kerri tillsammans med Tom tillhörande medryttare. Kerri var superduktig och vi travade faktiskt mesta delen av tiden. tralopp/annan gångart då och då men mestadels trav när vi hade tempoökning. det går framåt!

allt som allt så är jag nöjd med båda tanterna och jag tror att båda tanterna är nöjd med mig :rofl:

Härligt att det gick så bra med båda! :)

*kl*

Igår var Merillo riktigt fin! :D
Började med en kort skogsrunda tillsammans med en annan tjej i stallet.
Hästarna fick jobba ordentligt.
Sen så har våran volt blivit plogad så det är inte meterdjup snö där!
Så det blev en sväng upp på volten också, varvade arbete i trav och skritt. I skritt gjorde jag skänkelvikning från mitten och snett ut, satte honom sedan i trav och travade på volt några varv. Efter det längs fyrkantsspåret, rätt upp igen, skänkelvikning åt andra hållet och sedan på volten i trav och så vidare.. Med Merillo behöver man variera lite så att han inte vet exakt vad som ska hända och blir uttråkad.

Han blev riktigt fin efter ett tag! Kunde t.o.m få honom riktigt fin och avslappnad i traven, det kändes härligt och han verkade också nöjd.
Riktigt nöjd med gårdagen! :D

Senast ändrad av en moderator:

vilka snyggingar :D

mickan86: åh vad jag längtar efter den där känslan när det går sådär bra! det var ett tag sen nu, men hoppas på att få den idag för här skas det dressyrarbetas :D

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 642
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 738
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 378
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka