Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

*KL*
K-k-k-kallt!
Idag var det -10 i stallet och det var definitivt över smärtgränsen för mig (speciellt med en nacke som redan betedde sig illa INNAN jag gav mig ut i kylan) men jag kom ändå iväg på en tur. Bz var på sitt allra mest fåniga humör (när han blir "rädd" för allt som rör sig) men när jag kom av och såg hans fina lilla näsa (som var täckt med is *brrr*) kunde jag inte annat än förlåta honom :p Han har mitt hjärta i en liten ask den hästen, kan inte vara arg på honom någon längre stund.

Men nu hoppas vi på varmare tider!

det var -19 här idag, mkt kallt! dock plussgrader inne i stallet så man kan värma sig liiiite!

kl

måste bara säga att jag älskar min tränare! hon är helt fantastisk!

jag skulle aldrig stå ut i 22 grader utan långkallingar! :o i förrgår när jag red på två täcken så hade jag mina stora vinterridbrallor och långkallingar och frös ändå (och då var det typ 20 minus tror jag)! men i allafall, kul att det lossnade till sist!

kl
blev en uteritt med mycket tempo idag tillsammans med en tjej som står i samma stall. elma var superjobbig i munnen idag och eftersom att jag inte red själv så kan jag inte direkt börja göra skänkelvikningar och grejs rakt över vägen för att få henne att släppa och hon var extra jobbig på hemvägen så jag kände att jag inte ville ha ett sånt slut så jag red 10 minuter på banan i skritt och trav, mycket på volt och det räckte för att hon skulle bli mer sammarbetsvillig :)

kl

Här kommer Stanleys stall. Har inte varit ute och kunnat ta några nya bilder, men går nog bra med det jag har, det är ju inte så stort (själva stallet) med tanke på att de går på lösdrift.

31924331.jpg

Här syns deras ligghall bakom Stanley. Till vänster i bild bakom höbalarna är stallet.

31939508.jpg

Såhär ser det ut i stallet. Vatten hämtas i garaget utanför och sadlar/selar i den andra delen (t.v) av byggnaden.

31939522.jpg

Såhär ser det ut inne i stallet. En storhästbox för ridhästen (på bilden är den bakom Plutten) och en shettisbox (där Stanley står på bilden). En liten uppställningsplats (där Plutten står) och så finns det en till liten shettis box (syns på bild ovan) men på den är boxdörren borttagen och används istället som förvaringsutrymme.

Två bilder som kanske är bättre
31939526.jpg

31939527.jpg

Senast ändrad:

Jag tyckte nog ändå att det var värst med metallstigbyglarna... Men nog hade jag gärna haft mina långkallingar om jag hittat dom! Ja men alltså, vilken häst han är när han bjuder den sidan till, han är så otroligt trevlig, ffa galoppen får man en riktig wow känsla i när han är på det humöret, fina hästen!

Vad skönt att du vad nöjd ändå med turen :)

kl
här är det snöstorm! många dm har det blivit och själv har man fått plumsa på ridplanen med en liten ponnyskrutt och letat spö i två dm snö i en halvtimma, utan framgångar. snacka om att jag brände bort maxmaten jag åt idag :p

kl

det har snöat här också idag! har nog kommit 1 dm eller nått!

och det är kalabalik hos oss som vanligt. 2 av märrarna (varav den ena Kerri) tok brunstar pga nyinflyttad hingst! En av valackerna har börjat betäcka ena stoet och Kerri har åkt på stryk och fått sitt ena täcke sönder rivet. :cool:

Va stort det är!:o Fast det kanske är jag som inte är så van vid stora längre:angel:. Har ju bara varit i små det senaste året.

kl
Har annons ute och fick ett svar igårkväll som kändes så rätt det kunde bli. En familj med islandshästuppfödning och kurs/träningsverksamhet som behövde någon som ville rida och träna ett av deras ston (isis), fanns både paddock och tränare. Toppen tänkte jag! Sen kollade jag var det låg och det var 3 mil häifrån:( typiskt! Jag är så himla lockad men vet att det inte kommer hålla i längden, jag tycker ju de 1.5 milen jag kör nu till stallet är i längsta laget.. Har ju varit sugen på isis länge och utbudet är ju inte särskilt stort så synd att det är avståndet som förstör nu!

Men får hoppas på bättre lycka nästa gång.

Senast ändrad:

ja det är ganska stort, vi får plats med 8 i innestallet och 4 i utestallet. och så har vi ju en spilta också om det krisar så om vi knölar in så mycket som möjligt får vi plats med 13 hästar. just nu har vi "bara" 10

tråkigt att det var så långt bort! men som du själv säger: bättre lycka nästa gång!

kl

idag var kerri pigg! det blåste dels storm och dels så har hon gjort väldigt lite de senaste dagarna, så idag blev det rastning på lina i snöstormen! inte så trevligt/givande men vad gör man när hästen är vrålpigg? :P i morgon blir det dock ett lite rejälare pass såvida inte stormen blir värre!

kl
idag blir det att rida ut i den halvt stormande snön och plumsa med lillelmus. kring 2-3 dm snö skulle jag tro så det blir toppen, är det högre så kommer hon troligtvis att börja dampa lös ;) ska även fota stallet då också!

kl

Lina & Pontus stall. Bilder o filmer, lättare eftersom jag är så dålig på att förklara:p

stallet och stallplan (taget från trädgårn). Väldigt trångt nu på vintern som synes, iom att den inte plogas, får max plats med 2 bilar. (Den lilla vägen som går igenom måste vara fri från bilar eftersom att andra kan behöva komma förbi.) Man blir alltid lika lättad när man ser att man får plats att ställa bilen..annars blir det lite jobbigt..:angel:
31943071.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=OFRE-Y4xERA
(det brukar inte vara fullt så mycket saker framme utan bara jag som tagit fram det för dagen,typ grimman o pall och sånt)

31943036.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=-Gbzqf2JpwM

Lite utsikt från gödselstacken
31943039.jpg

31943040.jpg

stallet uppe från en av hagarna
31943045.jpg

sista vägen upp till stallplan från byvägen (halva)
http://www.youtube.com/watch?v=LZRXogNME8Y

Senast ändrad:

forts..

från stallplan ner till byvägen. (här syns paddocken också). den vägen som jämt blåser igen.
http://www.youtube.com/watch?v=ac_hrWgwURU

Paddocken
31943037.jpg

Och såhär ser den ut på sommaren
31897165.jpg

31943038.jpg

31943032.jpg

Taget från byvägen. en gång förra vintern när det inte var plogat den sista biten upp. (precis när första snön kommit tror jag). Stallet synd däruppe på bilden.

Passade på att ta en bild från tåget när jag åkte förbi en gång:D (fast den togs aningen för tidigt men den blev ju inte suddig iaf). Ganska konstigt att så många gånger man förr åkt förbi här med tåget och tittat på hästarna, och då hade man ingen aning om att man själv skulle börja rida där sen/dem hästarna. Man hade ju ingen aning om vilka som bodde där heller..
31943033.jpg

Senast ändrad:

Bra idé att filma, helheten blir så mycket bättre än med bilder. :) Stallet såg för övrigt jättemysigt ut!

kl: Hinner inte alls med att skriva i tråden längre..
Men jag var ute i torsdags och fixade lite, skulle ridit men gorde inte det.
Vital ble skodd runt om, sen gick strömmen i stora stallet,+ lyset till paddocken, så jag blev tvungen att fixa med det eftersom stallägaren inte var hemma. Men jag kände mig oerhört teknisk när jag fixade problemet! Det är typ jordfelsbrytaren som krånglar tror jag..
Så det blev inget rida, men gosa gjorde vi! Börjar verkligen falla för honom ordentligt, tror han är helt perfekt... :love: Undra hur många gånger jag har skrivit det nu? Nåon som har koll? :angel:

På onsdag ska vi rida ut för första gången, blir spännande att se hur det går! Ska ut på måndag också för att fortsätta träna på övergångar i paddocken :)

tack, det är väldigt mysigt:) när det är lite så annorlunda och inte bara en rak stallgång.

Va teknisk du låter:D jag vet bara hur man gör för att byta en propp i princip:p

Kul att ni trivs så bra ihop:D

kl

Får med mig mamma ut idag och ta lite bilder på mig och Lina:). Hon har varit med en gång innan och det var för precis ett år sedan (precis när jag hade börjat på L) så det har tagit vääldans lång tid att övertala henne:p. Hoppas på att det blir någon bra bild! hon vet knappt hur en kamera fungerar:p:angel:. Tyvärr vet jag inte om det går att gallopera någostans, hade ju gärnat vela ha några galoppbilder, men hoppas på det, annars blir det la bara uppställningsbilder.

Synd att inte vädret är lite bättre:angel: mulet, snöar och blåser här..

Tänkte precis säga det, här är det inte något vidare fotoväder direkt.

Hoppas ni trots det hade en trevlig tur, och att mamma din vågar sig ut lite oftare ;)

De blev rätt bra ändå, vart fint med snöfallet. Men tyvärr ingen bra galoppbild men är nöjd ändå!:) Kommer några senare när jag gått igenom alla, det blev måånga:D

Ja jag blev rätt förvånad idag faktiskt när jag kom ut från sadelkammaren och såg att hon stod och fixade till schabraket på Lina:o Hon har aldrig vågat vara i stallet samtidigt som hästarna stått ens i gången (förra året när hon var med gick hon ut när jag skulle hämta in hästarna:angel:). Så det var kul att se, hon vågar fortfarande inte vara för nära eller klappa dem men det är ju ett steg i rätt riktning iallafall!:) Lite "roligt" bara att hon blandade ihop Lina och Pontus och trodde hela tiden att Lina var Pontus:p haha han är ju en lite ponnyvallack och Lina ett varmblodssto, ganska stor skillnad^^
fast vad vet jag, det kanske inte är så lätt när man inte är hästvan..

Från idag, trots att det var mitt på dagen så var inte sista vägen plogad än när vi kom. Såhär såg det ut:p Halva vägen fick vi pulsa sen hade det blåst en sådanhär "gång" där jag står, vet inte hur det går till men det brukar bli en sån. (jag är bara 1.60 om man ska jämföra med snön)
31949091.jpg

Sen kom traktorn och plogade precis när vi kom upp så det gick att rida där iaf..

Senast ändrad:

kl
måste berömma min nöt till hjärna! jag glömde fota stallet igen.. men då får det bli imorgon istället! om jag kommer ihåg vill säga :grin:

i allafall, plumsade med elma igår då. ungefär 7 minuter kanske i både skritt och trav, sen blev det för jobbigt för henne och for vi tillbaka till den plogade vägen och tränade lite på tempoväxlingar i galopp. hon fattade dock ingen av galopperna rätt, så på hemvägen gjorde jag massa jox, så att hon fick korsa benen och bli mer lösgjord och sen fattade jag höger galopp ur en sluta och då blev det rätt! sen så när vi skrittade av så hoppade jag av och ledde henne hem, bara för att jag lovade mig själv att inte bara elma skulle behöva plumsa :angel: kan ju säga att jag var rätt död efter det :crazy:

hahah ja det var det verkligen :D och det är som bra att ha en elma med sig när man gör sånt där för hon blir så otålig när man stannar för att andas och puffar på en med ögon som säger 'snälla snälla anna, kan vi inte gå nu?'

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 822
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 358
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Konstiga drömmar
  • Spis eller spishäll?

Hund, Katt, Andra Djur