Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Hehe ja, men vi börjar i alla fall komma ikapp i antal nu :p
Från början var det ju bara jag med fullblod..

kl

Filmer/bilder på stallet togs idag:). Ska bara orka sammanställa allt och hitta några bättre bilder från i somras också. Så det kommer senare.

Bebop som jag red i ca 2 år. Ridtravare.
25836_383490550431_560285431_4112145_5078006_n.jpg

Så härlig bild:love: det är så man börjar längta efter sommarn igen!:D

Senast ändrad:

kl:

Var ute i stallet igår igen. Tror ni inte att Vital hade trampat av sig andra framskon nu när han nyss fått på sig den förra han tappat? Undrar vad han håller på med i hagen, med det ryktas om att han och hag/stall kompisen Primo har väldigt kul iaf ;)

Vi testade att rida på banan trots skon, och han visade inget så vi fortsatte. Det gick sååå himla bra! Är jättenöjd med honom, det kändes verkligen helt underbart. Ca 15- grader, stjärnklart och inte en människa där föutom ägaren och jag. Underbar häst med undebara gångarter, falling in looove! :love:

Hann inte ta några bilder på stallet.. Blev mörkt, hade ingen bra kamera och pappa kom o hämta mig. Men ska försöka snart, jag lovar! :D

Blir inte det golvet halt? Tänkte om pålle har snö i hovarna? Såg mysigt ut annars :)

Ja de blir skit halt :S Går aldrig in med honom i stallet fören styltorna e borta från hovarna. Hatar att dom inte kan laga snösulor på honom han går för fan på lösdrift i en hage som e full me snö :S Va tänker dom!

kl

Just nu har jag ett litet problem med unghästarna, dom vill inte gå med mig in. Dom vägrar helt enkelt att röra på sig när man sätter på grimman och det blir inte lättare av att man egentligen ska ta bägge 1½ åringarna tillsammans. Finns en fölunge i stallet med men han springer lös. Dom är väl inte supermycket hanterade men att gå in från hagen har dom gjort hela hösten iaf utan problem, dock med ägaren och inte med mig. Tror att det hela handlar om att dom testar mig för o se vad dom kan komma undan med.

Igår fick jag in dom lösa genom att gå bakom och vifta med grimskaft och armar vilket resulterade i att alla ställde sig i fel boxar och det blev lite kaos innan jag fick rätt på dom.
Idag fick jag efter mycket om och men (väntande) leda den ena och så fick fölis och den andra gå lösa bakom och jag fick in rätt häst i rätt box med en gång. Problemet var bara att det tog en j*vla tid innan Noelle började gå bredvid mig.
Jag kan nöja mig med att leda henne och låta den andra gå lös men hur får jag henne till att gå bredvid mig. Hon vill verkligen inte flytta sig varken framåt eller om jag försöker svänga åt något håll. Har jag en pisk o går på med den på baken och bakbenen lite så går hon men det känns inte rätt att göra så på en unghäst.
Har nån något annat tips?
Dom kommer alltid in vid ungefär samma tid, ca 16 och dom har alltid mat som väntar på dom där inne i boxarna. Är en inhägnad gång mellan stallet och hagen som man går genom och stallplanen är inhägnad så ingen häst kan komma ut på villovägar.

haha vilken buse :devil:

Safira: välkommen!

kl
glömde helt bort att fota hos elma idag, får göra det på onsdag istället! idag vart det i allafall en barbacka tur tillsammans med min kompis och hennes medryttarponny. skritt och lite trav här och där. vi ville inte rida nå hårdare för hennes lillskrutt är under inridning. red med innetäcket och halstäcket så att jag bara kunde släppa ut henne i hagen sen. det var supermjukt att sitta och jag kunde sitta ner i hennes trav utan problem! den brukar vara så otroligt jobbig :crazy: fick även den smarta iden att ta av nosgrimman på henne. vet faktiskt inte varför vi satt dit den i våras med tanke på att vi red utan hela förra vintern. hon funkar lika bra utan nosgrimma (men hon gillar ändå bäst när man varierar, så ska börja göra det).

Kerri hade nog skitkul igår ja :P knäppgöken!

jag såg den annonsen tidigare. lik Kobran utifrån det man ser, det var ju ingen höjdarbild.

det är kobran enda helbror, i övrig så har Granalill tot 10 avkommor men endast två med järvöfaks, denna och Kobran :)

Kan du inte stänga av in till stallet och bara släppa in en i taget?
Vi har en så kallad fålla mellan hagen och stallet och då går man bakom med långpisken och sen släpper man in dem en och en. På det viset kommer dem inte i fel box.

Annars borde du väl kunna leda en av dem? Min erfarenhet av föl/unghästar är att dem gärna hänger ihop, tar man en kommer också resten, på gott och ont ;) Om du börjar gå med den ena kanske du kan få tag i den andra sen också. Hur många är det?

Eller så kanske du kan locka med något gott? Det är ju svårt att "tvinga" en häst i den åldern, dem har inte riktigt lärt sig förstå att dem ska göra som människan vill :p

*kl*

Ska ut till stallet idag också (Vanligtvis rider jag bara tor och lör).
Fick sms av O'boys ägare igår (en häst jag skulle ha börjat rida men det blev inte av pga ryggen), hon hade kris då hennes pappa behövde bilen efter jobbet så hon skulle behöva ta sig hem själv efter jobbet.
Så hon frågade om jag kunde rida hennes häst idag och jag tackade ja.

Smsade även Merillos ägare och erbjöd mig att mocka åt honom så att dem slapp åka ut (dem rider inte just nu, dottern är höggravid och mamman har inte ridit på länge). Dem blev jätteglada så det kändes ju bra :)

Så den här pållen ska jag rida idag, han är ett halvblod men jag tycker det ser ut som att han har kallblod i sig..

imageGen.aspx
imageGen.aspx

Det är tre stycken, två ston 1½ år gamla och en hingstfölis. Gör jag som i ditt förslag 1 så är jag rädd att dom vänder ut till hagen igen när jag går fram för att öppna stalldörren.
Är mer inne på att jag bara ska leda en för då följer ju dom andra med det vet jag men ingen vill bli ledd utan fryser bara fast i marken.
Vill helst inte locka med mat heller, gillar inte det sättet.
Just nu funderar jag på att ta med pisken ut till hagen och vifta/reta liten med den på hästen som jag leder, alltså inte slå med den. Ska ta stoet som är mest hanterad med för den andra kan vara ett litet as ibland, litar inte helt på henne.
Är ju bara fram till helgen jag behöver ta in dom själv sen kommer ägaren hem från semestern och då ska vi nog ta lite uppfostringslektioner tillsammans med dom.

Okej.
Du kan inte stänga av vägen på något sätt då så att dem inte kan gå tillbaks?

Jag har mer och mer börjat acceptera godis-metoden efter att ha ridit en häst som ibland varit helt omöjlig att ta in - vuxen häst.

Tycker själv inte man kommer så långt med att uppfostra med spö, har upplevt att hästen kan låsa sig och göra sig själv eller andra illa så bygger hellre upp saker med tålamod och respekt. Men vi har ju alla olika metoder.

Visserligen har vi alltid långpisk med oss när vi släpper hästarna genom fållan mellan hagarna men det är för att sex vallacker inte ska vända i den övre hagen och rusa ner mot en. Man har ju inte så mycket att sätta emot då..

Gör jag som i ditt förslag 1 så är jag rädd att dom vänder ut till hagen igen när jag går fram för att öppna stalldörren.

Du kan inte låta dörren vara öppen medans du hämtar dem? Så behöver du inte gå fram och öppna den sen igen när hästarna är med... bara en tanke jag fick.

tillägg: Har man en fålla som mickan86 skrev så kan man ju också ta in alla hästarna där och sen stänga av in till den riktiga hagen, sen öppna stalldörren och ta in en och en, på så sätt kan ju inte någon av de andra sticka tillbaka ut i hagen igen.. men man får ändå in en häst åt gången.

tillägg igen: såg att du redan fått det tipset:angel:

Senast ändrad:

Red en jääätte härlig barbacka skritt tur imorse ^^ Skit härligt , men red inte så långt , och fast jag red på en plogad sandväg så fick han endå styltor.... :( Men jätte häärligt var de iaf

kl

här kommer bilder på stallet där jag är:

taget precis när man kommer in genom stalldörrarna. Dörren rakt fram leder till baksidan och hagarna. Man ser även att längst bak i gången är vår spolspilta.
31937431.jpg

gången till vänster, här har vi 4 fullstora boxar, en ponny och en shettis box. dörren leder ut till gödselstacken
31937432.jpg

till höger: här har vi två fullstora boxar. dörren rakt fram leder till 3 rum: foderkammare, stallägarens selkammare och "verkstan" i verkstan är vi 5 st som har våra grejor bla jag. En dörr som inte syns på vänster sida bortom vänstra boxen där finns lilla sadelkammaren där 2 st har sina grejor.
31937433.jpg

Lite KL

Hoho, jag har inte längre det minsta stallet att visa upp - snacka om att jag bytt upp mig ;)

Bilder/film på det hela kommer - måste bara se till att ingen annan är där när jag filmar för vill inte "hänga ut" folk på nätet.

Igår fick jag äntligen trava lite med Alf igen (han sträckte ju sig i hagen förra onsdagen) och fyyyy vad fin han var! :love: Börjar verkligen falla för denna hästen ... :o

På lördag, om vädret tillåter, så ska jag och Cecilia fota julbilder på varandra med våra medryttarhästar - det ser jag fram emot! :bump:

Vad härligt!

*kl*
Var ute på en tur idag, trots att det var -22 och jag inte hade några långkalsonger (dom är spårlöst försvunna ifrån jordens yta!) utan bara ridbrallor så bjöd Kungen mig på en riktigt trevlig ridtur efter ett tag. Först var han grymt pigg och gjorde det mesta för att komma undan och gasa istället, men tillslut trillade poletten ner, och OJ så fin han vart, jag bara satt och njöt! Fina hästen :)

kl

nu bär det snart av till stallet. min tränare kommer så jag ska träna med båda tanterna idag! det blir min julklapp till mig själv! träningarna har ju uteblivit i ett par veckor nu och senaste 4-5 vändorna har ju varit med Kerri.

Jag och Kobran behöver verkligen en lektion, vi har tränat endel själva och har utveklats endel sen sist vår tränare såg oss men nu behöver vi en till skjuts framåt!

även jag tilsammans med Kerri behöver en lektion då vi håller på med hennes gångarter och skritten klarar jag själv att jobba med, men traven och galoppen har jag inte vågat mixtra med så mycket så det behöver vi hjälp med nu!

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 852
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 358
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka