Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

kl

åh idag var jag ute själv på världens härligast tur i snön i skogen. Ca 3 dm snö på vägen och ingen annan hade ridit där innan. Blev en massa trav o galopp o Pippi ville inte sluta galoppera för det var så skoj. Hon var helt genomsvett sen så det blev en lång skrittur hem så hon hann torka. Ska förmodligen ut nu innan julafton på en ny tur sen blir det inget mer stall förrän i mitten av januari för vi ska åka upp o hälsa på familj o vänner i Umeå efter jul.

Vad härligt!

Bara en varning, här uppe är det inga 3 dm snö ;) Idag gick snömängden upp till midjan på mig när man gått en bit ifrån plogkanten, och jag är ändå 180 cm lång...

*kl*
Kommer troligt inte fara ut förrän nästa år, stallägarens dotter är hemma över jul och tänkte spendera den tiden i stallet, så då får jag passa på att lägga lite extra krut på voffsingarna!

*kl*

Jag har legat sjuk så det har inte blivit något stall sedan i tisdags då jag red O'boy vilket gick bra. Han är mcket dressyrriden så det är skönt att rida en häst som går i stadig form hela tiden med väldigt lite hjälper.

Ska rida torsdag och lördag, får se om jag hinner/kommer ihåg att ta bilder på stallet på lördag..

kl
har gjort samma misstag igen att rida barbacka med täcke när det är kallt. jag hade inte mina egna byxor så ville inte smutsa ner dom, men fatta kallt det var! frös redan jag hoppat upp på henne. red tillsammans med min kompis och hennes medryttarponny. det vart bara skritt och totalt 5 minuter trav eftersom att elma bara går lugnt på måndagar (halvt vilodag). tycker att det kan vara jobbigt att rida ut tillsammans med nån även om det är väldigt kul samtidigt! men man kan inte röra sig fritt över vägarna som man kan göra när man är själv. så när elma blir frustrerad och jobbig så kan man inte göra så mycket åt det eftersom att jag inte vill rida ifrån den man rider med och så. i allafall när man rider med nån som inte kan sätta så höga krav på sin häst. men rätt nöjd ändå :)

kl:

Här har det kommit sjukt mycket snö de senaste dagarna! Ärsnart uppe i midjan på mina 175 cm..

Ida ghar jag varit i stallet igen. Red Vital på banan och fortsatte att jobba med våra övergångar och tempväxlingar, gick jättefint! Hade med mig ett spö idag, vilket gjorde en tydlig skillnad. Behövde inte ens använda det, ädå gick han fram mycket bättre. Han blev dock lite springig i traven till en början, men efter några volter var han superfin! :love:

På onsdag åker jag och min klasskompis ut tidigt på förmiddagen och rider ut i skogen, jag är väldigt nyfiken på hur han kommer att bete sig, ska bli jättekul! Min systemkamera SKA med, vill ha massa fina bilder på honom. Hoppas hoppas att vädret tillåter bara.. :)

samma här, sjukt mycket snö! har snöat i flera dygn nu, men kanske en dags uppehåll :eek:

kul att det gick bra med vital!

Hur står ni ut? :p

Här är det typ.. tjugo centimeter som max kanske (ingen aning egentligen, är verkligen skitdålig på ögonmått)? Bussarna är konstant sena och jag blir skitskraj varje gång jag ska gå av tåget (de använder inte trappstegen då det är för kallt... och även om det är kanske en halv meter max ner till marken är det INTE något som jag tänker hoppa när det är is överallt och en bit mellan tåg och perrong... jag klättrar ner försiktigt istället :p).
Fast det kanske bara är Västtrafik som verkligen inte klarar av kallare väder?

inte mer:o Göteborg är ju ändå inte så långt bort från här, här har vi 6-7 dm nu, då har det ändå sjunkit ihop endel sen det kom. Fast i tex 1/4 av paddocken ligger det långt över metern och på lite andra ställen men det är ju där det har blåst som mest:p. Jag har inget emot snön, tycker om den, fint o mysigt och så, MYYCKET bättre än all denna regn och lera som det annars brukar vara vintern igenom (eller som det har varit de senaste vintrarna iaf), bara ibland det blir så jobbig med all vind därute som förvärrar allt x10:devil: (så egentligen är det ju den som är problemet:p inte snön;)).

kl
God Jul!:D
31954627.jpg

Hade tänkt hänga upp i stallet men glömde ta med:( nästa gång jag ska dit är om 2 veckor.
Men det kanske inte är försent att sätta upp då?^^

Senast ändrad:

Skånetrafiken har pinsamt stora problem under vintertid, det är bara att räkna med att bussen är minst 20 min försenad. Tåg står stilla och allt är allmänt kaos. Min kompis skulle åka tåg från Landskrona till Malmö häromdagen, det ska ta 30-40 min ungefär och hade tagit 2 och 1/2 timme ... Sick!

Vi har ovanligt mkt snö i år, en halvmeter mitt inne i stan och den fylls bara på hela tiden. Ute på lannet (^^) där stallet ligger är där ännu mer. Men, det är väl mest att gilla läget.

KL

img_3272-copy_122745000.jpg

Ska filma stallet någon dag, lovar ... som smakprov på det får ni en bild ;)
(Alfred längst till höger i bild)

dsc00655_122748639.jpg

Så fin bild!:)

Tack detsamma:D

Tackar!

Blev tyvärr ingen fotosession med min kompis för hon vågade inte köra ut i stallet pga snön så jag fick fota Alf själv och utan mig på ryggen. Kommer fler bilder från dess men väntar lite iom att dom bästa sattes i en tre-bilds-ram och blev en julklapp till ägaren ;)

kl
härligt med alla bilder!

idag är det kallt! -25 och ett par dm snö.
jag ska rida 1 eventuellt 2 hästar idag. tur att solen skiner iaf!

kl:

Här är det kallt som bara den, 20- grader igår kväll, jo tjena, tillomed näshåret fryser :eek: :p

Idag red jag iallafall ut för första gången på Vital, kunde nog inte gått bättre! Han var jättefin, lite lagom pigg och lyssnade otroligt bra. Vi både travade och galoppera, fast inte fort eftersom ponnyn till sällskap har lite kortare steg.. Men han skötte sig super, så jag är jättenöjd med honom!
Tog lite bilder i hagen med, men vädret kunde nog inte varit mer kass för fotografering idag..Ska ladda över dom på datan, och slänger ut nån hyfsad här sen! :)

tack detsamma :D

kl
idag vart det en tur tillsammans med min kompis i kylan (-22). förfrös mina kinder efter fem minuter trots halsduk men det var det värt! elma var så otroligt glad och duktig! tog en galopp och hon höll ren, kort galopp till jag sa att hon skulle bryta av, red sen till en äng och plumsade lite i alla gångarter. i galoppen vart hon så glad så hon försökte göra några bocksprång, men det vart för jobbigt för henne ;) tog sen en till galopp uppför backen bredvid och den var också helt ren, och kunde korta och länga jätteenkelt! åh vad jag är glad! :D

elma-017_122841455.jpg

elma-022_picnik_122841529.jpg

kl
kom på att jag fotade stallet idag!

när man kommer in:
elma027.jpg

från andra hållet:
elma035.jpg

till höger när man kommer in:
elma029-1.jpg

går man in och kollar till höger är det sadelkammare/massa annat:
elma031.jpg

om man kollar till vänster så är det foder och hästarnas hyllor/saker (den vita hyllan till höger är elmas och trostans (samma ägare) :
elma033.jpg

när man kommer in och kollar till vänster, elmas box längst bort till vänster:
elma034.jpg

Vilket fint stall! :eek: :)

kl:
Ganska så dålig bild.. Får uppdatera med bättre när vädret tillåter!

31956097.jpg

Red en ganska kort lugn barbacka tur idag igen :) Hatar att de ska va så kallt. Men idag var snön jätte underbar x3 Blev inga styltor trots att han inte har snösulor<3 Aadi blev lite rädd för en pojke med sparkstötting men han lugnade sig så fort han förstod att den inte skulle attackera honom trot allt ;)

Sen var jag såhääääär nära att hamna på akuten.
Det är en smal gång man går igenom för att komma ut till ligghallen , och eftersom de e så jätte halt vid grinden till lösdriftshagen (dessutom nedförsbacke) så e de lättare att ta ut han genom dörren till ligghallen. Stod framför Aadi och höll på att ta upp dörren när jag hör att stallägaren kommer in i stallet , tänker inte mer på det och så fort jag fått upp dörren och tagit ett steg ut i ligghallen och ett åt sidan så blir Aadi skrämd av nått o kommer galloperande i full fart in i ligghallen , och eftersom jag som står lite på sidan av honom så kan han springa förbi mig. Fick sen veta av stallägaren att hon tappat en hink och därför blev Aadi rädd av ljudet. Om jag inte skulle ha haft dörren uppe helt och skulle ha stått framför honom så skulle jag blivit påsprungen utan att hinna reagera överhuvudtaget, dessutom står han rakt bakom mig när jag öppnar dörren , bara några cm ifrån. Men tur så hände de inget:)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 642
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 734
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 374
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka