Vi äter det som serveras. Jag lagar inte äcklig mat åt barnen utan vi bestämmer oftast tillsammans. Är det något de inte gillar så får de äta mer av det de gillar. Två av barnen gillar chili con carne med ris medan den tredje inte gillar vita bönorna i- då tar jag bort mat av chili con carne åt honom innan jag häller i bönorna. Det är inte svårt. Vill jag ha svamp i min köttfärssås så tar jag i det i en portion vid sidan om åt mig så slipper mina barn svampen de inte gillar. Serverar vi soppa så äter vi scones, knäckemacka eller macka till så den som inte är riktigt förtjust i soppan behöver inte gå hungrig ifrån bordet.
Men om barnen väljer att INTE äta trots att det serveras alternativ som de äter, ja då får de gå ifrån bordet hungriga. De får äta vid nästa måltid och jag serverar inget emellan. Är det sista måltiden för dagen så får de gå hungriga till frukosten. Är det kvällsmacka som serveras och ena barnet vill ha flingor och jag säger nej och då barnet inte vill äta, ja då kan det inte ha varit så värst hungrig egentligen.
Sitta vid bordet när vi äter ska alla göra även de som inte vill äta. Det är liksom en tid där vi är samlade och kan prata med varandra i lugn och ro och ha trevligt. Nu vintertid med levande ljus och liknande En trevlig stund. För mig har det alltid varit viktigt, sedan de varit små, att alla sitter med när vi äter. Många har gångerna varit att det mindre barnet då inte velat ha mat för det har varit uppe i leken, men som sedan kommit på hur hungrigt det egentligen varit när vi andra ätit- och då också ätit. Sitta kvar tills alla är färdiga behövs inte, man äter ju olika fort, men just att sätta sig ner i hop känns viktigt. Det kommer en tid i barnens liv där middagarna och mattiderna kommer förändras och vi inte kommer vara tillsammans alla gångerna så det känns som att jag vill passa på så länge det går att ha den här tiden ihop med dem alla tre och gör det till en tid för "oss". "Vi"tid.
Efterrätt serveras inte till den som inte ätit middag. Och då menar jag att det barn som inte ätit alls faktiskt inte får någon efterrätt, vilket jag meddelar innan jag serverar middagen. Eftersom jag inte serverar äcklig mat på något vis så brukar man äta sig ohungrig och får äta efterrätt (där man får äta sig mer mätt om det finns så det räcker för alla att göra så).
Om jag anses vara en hemsk förälder för att jag "tvingar" mina barn till bords när maten serveras, för att jag vägrar servera fil en kvart efter för att maten inte dög, för att den som inte äter alls inte får efterrätt, ja då får det vara så. Vill man inte äta så slipper man, men maten serveras när den serveras (utefter när majoritet i familjen är hungriga/lunch i skolan/frukosttid på morgonen) och man får då själv ta ansvar och gå hungrig. Detta är något som jag kört med i flera år nu och hade jag haft en 4 åring i dag hade han eller hon också fått rätta sig efter detta.
Jag hade en gång i tiden matvägrande barn. Jag löste det så här.
Ett tips är ju att göra mat lite roligare och få med barnen att göra maten. I en leksaksaffär finns (fanns för ett halvår sedan) en grej som heter "Pop chef" (har jag för mig), med den gör man stjärnor, blommor, hjärtan, cirklar osv av mat. Falurkorv trycker vi ofta ut sådant där av och det känns lite kul även som vuxen ibland att äta korvstroganoff med hjärtformade korvar!
Och barnen tycker att det är roligare att vara med och göra maten.