Jag håller med här... Och tvinga och tvingar... Barn behöver energi, så enkelt är det... Som sagt, för oss fungerar det att kräva att man sitter ner. Oftast äter ju barnet efter ett tag (och som sagt, när det kommit till ro med att äta så äter de faktiskt upp hela portionen - på eget bevåg) och i alla fall jag ser det som bra att barn äter sin mat, för det behövs.
Sedan ni "som aldrig i helvete skulle tvinga ert barn att sitta still under maten" utan det kan springa lite som det vill, hur tror ni det går till på förskolan??? Jag har jobbat på 22 olika förskolor nu som timvikarie i tre kommuner, på ALLA förskolor kräver man att barnen sitter ner tillsammans vid maten och inte springer omkring, och även om man inte tycker om maten så ska man smaka på den, vilket so far alla barn på alla de förskolor jag har jobbat på har gjort, mer eller mindre i alla fall. Att gå från bordet innan alla i bordet är klara existerar inte någonstans där jag har varit (utöver toabesök) att leka med leksaker under maten kommer inte på frågan... Hemma har man ju ofta ett plus, att man kan laga mat man vet att barnet gillar, men menar ni verkligen att ett barn inte går att ställa de kraven på hemma när det fungerar alldeles utmärkt på förskolan? Eller är ni bara så lata att ni låter förskolan ta det uppfostringsansvaret? För det tycker JAG är fel och jag tycker nog att man ska kunna kräva att en fyra-fem åring sitter med vid bordet. Tro mig, det funkar i förskolan.
Hur fungerar det med eventuell medicin? Får barnet göra lite som det vill med det också?
Som sagt, ingen som svarat här har svarat att de sitter med skeden och kör ner i halsen på barnet, däremot finns det de som kräver att barnet sitter med vid bordet, som kräver att barnet smakar och som plockar bort leksaker etc. Funkar det så att barnet faktiskt äter ser jag inte varföra man ska hacka på det föräldrarna.