Jag tycker också att det är rätt trevligt om alla äter när det är middag. Det är en stund av social samvaro och en god vana att äta det som bjuds och inte bara snäva in sig på korv/köttbullar eller mackor.
Det är också mycket trevligare än om alla bara skulle gå och plocka i kylen när de är hungriga. Så funkar det ju heller inte i övriga livet, att man kan bara kan gå och ta mat lite när man känner för det utan det är lunch en viss tid på förskola, skola och i arbetslivet.
Min son är likadan, han äter oftast inte av maten vi serverar. Han vill ha macka och fil istället vilket han ofta får men bland säger vi att han får äta maten istället vilket han inte gör utan vill ha fil och macka senare på kvällen istället. Och då får han det. Fast egentligen skulle vi nog säga nej utan det är kvällsmaten som gäller, av ovan anledningar. Men nu känns fil och smörgås hyfsat nyttigt så han får det ändå. Vi äter ingen konstig mat utan brukar försöka hålla den hyfsat barnvänlig.
Sen om man märker att barnet inte är hungrigt en viss tid är det såklart schysstast att anpassa mattiden. Vi äter t ex oftast vid sex-halv sju för att sonen inte är hungrig förrän då.
Fast det är väl en annan sak? Man kan ju ha alla de där reglerna och målen utan att tvinga barnet att äta.
Dvs man måste sitta med vid bordet, man måste lukta på maten och kanske smaka, man får inte fil och macka senare eller i stället. Men jag vet inte riktigt hur man skulle tvinga att äta.
Jag känner lite varifrån Mabuse får sina argument, det där att man minns att man satt vid bordet och blev kraftigt övertalad att äta allt på tallriken, en sked för mamma osv. Mätt som en propp, nära illamående fick man mosa i sig sked efter sked. Jag äter vartenda smula på tallriken i lunchmatsalen om jag äter ute utan att tänka efter. Det är jättepraktiskt att kunna äta nästan varteviga sak artigt, det äckligaste först. Men är det så bra för vikten? Inte för min i alla fall.
Sedan kan det ju slå åt andra hållet, man har ju vänner som har jättesvårt att äta vissa saker för att de tvingats att sitta i timmar över dem som små. Minnen sitter kvar i 40 årsåldern.
Det måste finnas ett mellanting mellan att äta sig illamående och att sjåpa sig och vägra äta bara för att man inte älskar en viss rätt.
(Vi kör med sitta med, smaka eller lukta och inte få någonting annat. Men för oss funkar det ju så långt så man vet ju inte vad man skulle gjort om man hade problem. Äter han inte så mycket så gnäller han inte heller, eller är vaken eller vad det nu kan vara.)
(och så finns det ju föräldrar man ser lägger upp för problem, neej du gillar nog inte det här, nej smaka inte det är kanske äckligt. (-eller som en bekant sa Men berätta inte för ungen vad han inte gillar! låt honom avgöra själv.) Eller som serverar köttbullar och makaroner till barnen även om det är ngt så barnvänligt som lax och potatismos till de vuxna.)
Jag har också suttit vid matbordet i en timma och sett på medan lillebror långsamt pinade i sig köttbulle efter köttbulle med hot och lämpor och övertalning och gud vet allt. (eller äldre lillebror som bara åt saker med sylt på som ettåring, beställ in ny pizza han äter inte den här...) Jagat honom med vällingflaskan han MÅSTE dricka. Bestämde mig för att jag skulle göra allt för att slippa det med egna barn. (Som barnvakt följer man order)