BLW och plockmat

Våra bästa maträtter vi alltid försöker ha hemma;
Omelett eller äggröra i micron. Ett ägg, rapsolja, lite mjölk eller grädde, riven ost ev någon krydda. 30-60 sek i micron.
Pastaskruvar, med tex pesto eller annan sås. Kokar pasta och har färdigt i kylen.
Banan i stavar. Så skönt att barnet gillar banan rullas ibland i diverse grejer som nötter, paltbröd etc
Avocado i stavar, även denna rullas i grejer.
Fiskpinnar, med och utan panering
 
  • Gilla
Reactions: eyz
Toppen, för mig var det inte lika intuitivt att tex ge en stor broccoliblomma till bebis utan snarare att bryta ner den i mindre blommor som får bättre plats i munnen.
Jag tycker att det är jättebra att du startade en tråd och bad om råd och inspo, jag gjorde samma sak när vår dotter började äta 😊. Mycket bättre att fråga om man känner sig det minsta osäker och det är liksom inte alls en dum sak att fråga om - jättemånga som säger ”det är väl inte så svårt” visar sig ha riktigt dålig koll (gällande mycket).

Vi har aldrig mosat eller mixat någon mat till vår dotter utan har alltid serverat det vi äter (saltade inte maten alls när hon var liten). Detta inklusive kryddor. Till en början lagade vi inte stark mat men ABSOLUT att hon fick kryddig mat också. Finns ingen anledning att låta bli. Hon är 2,5 år nu och äter jättebra, varierat och mycket och gärna med ordentlig smak 😊. Jag testade att göra grötpinnar men orkade inte hålla på med det ärligt talat.

Mina tips:
- solid starts! Jag gillar knatteplock också, för lite inspo när man är helt blank på vad fan man ska äta.
- se till att veta vad du ska göra om barnet faktiskt sätter i halsen
- levain tyckte jag var bra när hon skulle få testa bröd, allt annat blev bara mjukt och degigt och svårt för henne att äta
- i övrigt så bara körde vi på, varierat och gott liksom. Mycket grönskar. Har funkat finfint!

😊
 
Okej, som jag skrev tycker jag pizzan blir för hård, varför den inte serverades. Kanske behöver omvärdera det dock!

Korv rekommenderas inte första året på grund av kvävningsrisken. Tacos äter vi med chips och cocktailtomater. Detta behöver vi lära oss att tänka om och anpassa Vilket absolut inte var denna vecka tydligen :angel:

Men generellt har du rätt, jag behöver lära mig bryta ner rätterna bättre :nailbiting:
Snälla, förklara logiken om varför en stav av falukorv, skulle ha en högre kvävningsrisk än en gurkstav?

Det är uppåt 40 år sedan mina barn var små, men i den där första åldern med fast föda, så gav vi av vår egen mat att prova att äta av och kladda med.

Vi tog undan delmängder innan det blev alltför kryddat, vi mosade sådant som var lämpligt att mosa, och gav bitar av sådant som var lämpligt att gnaga på.

Rätter, ett fåtal, som var totalt olämpliga fanns jur, men då fanns det ju oftast potatis eller ris att bland ut med mjölk, och mer eller mindre mosat.
 
Tänkte dela med mig av frukosten min lilla åt idag.
Omelett med svampstuvning. Hackade champinjonerna så de blev bebisvänliga, tog undan lite av stuvningen innan jag enbart kryddade med en liten klick soja och lite peppar.

Han åt upp rubbet. Fått smaka lite stuvning av oss förut och älskade det så tyckte det var dags för en egen liten omelett. Men glömde bort kletet :angel:
 
Man behöver inte krångla till det så mycket.
Barn lever gott på välling/ersättning/bröstmjölk bra upp över halvåret.
Naturligtvis så är det bra om de tränar att äta mat, men det är ju just träning och inte näring som det är frågan om.
Några små förändringar i den egna maten, som t.ex. pastaskruvar i stället för makaroner, så blir det enkelt.

Och så slår jag ett slag för majskrokar.
De går att doppa i olika röror som man tillverkar av sin egen mat för att träna upplevelsen av olika smaker.
 
Man behöver inte krångla till det så mycket.
Barn lever gott på välling/ersättning/bröstmjölk bra upp över halvåret.
Naturligtvis så är det bra om de tränar att äta mat, men det är ju just träning och inte näring som det är frågan om.
Några små förändringar i den egna maten, som t.ex. pastaskruvar i stället för makaroner, så blir det enkelt.

Och så slår jag ett slag för majskrokar.
De går att doppa i olika röror som man tillverkar av sin egen mat för att träna upplevelsen av olika smaker.
Men det är väl ingen som verkar särskilt stressad eller tror att barnet ska gå över endast till mat så fort den blir 6 månader? :confused:
 
Man behöver inte krångla till det så mycket.
Barn lever gott på välling/ersättning/bröstmjölk bra upp över halvåret.
Naturligtvis så är det bra om de tränar att äta mat, men det är ju just träning och inte näring som det är frågan om.
Några små förändringar i den egna maten, som t.ex. pastaskruvar i stället för makaroner, så blir det enkelt.

Och så slår jag ett slag för majskrokar.
De går att doppa i olika röror som man tillverkar av sin egen mat för att träna upplevelsen av olika smaker.

Min 9 månaders ammas fortfarande före och efter mat samt vid sovstunderna på dagen och 7411 gånger på natten. Maten är bara en bonus, det är roligt att göra mat till honom eftersom han äter det mesta och han tycker det är jätte spännande att äta.
 
Hade BVC-besök igår. Bebis är typ sju månader och vi pratade bla om mat.
Hon (BVC alltså) är ju sjukt okomplicerad. "Han kan äta allt ni äter i lagom storlek förutom honung och bladgrönsaker. Salta inte så mycket bara. Ersättningen behöver han inte få längre, det är bara dyrt" :rofl:
 
Man behöver inte krångla till det så mycket.
Barn lever gott på välling/ersättning/bröstmjölk bra upp över halvåret.
Naturligtvis så är det bra om de tränar att äta mat, men det är ju just träning och inte näring som det är frågan om.
Några små förändringar i den egna maten, som t.ex. pastaskruvar i stället för makaroner, så blir det enkelt.

Och så slår jag ett slag för majskrokar.
De går att doppa i olika röror som man tillverkar av sin egen mat för att träna upplevelsen av olika smaker.

Det är min reaktion på den här tråden också!

Jag förstår fullt ut känslan av att vilja vara superambitiös för att göra det bästa för sitt barn! De första smakportionerna min dotter fick var hemlagad puré av t.ex. potatis, rotselleri, palsternacka osv. Sen köpte vi barnmatsburkar, köpegröt (så att hon fick i sig rätt mängd järn). Det vi gjorde själva var macka som tärnades och så fick hon plocka själv. Och senare när hon var stor nog för att få äta mjölkprodukter grekisk yoghurt smaksatt med mosad banan, det älskade hon! Majskrokar är som du skriver bra för att träna barnets finmotorik även om det blir väldigt kladdigt.

Var inte så ambitiösa att ni själva mår dåligt av det! Det går alldeles utmärkt att ge barnet köpebarnmat och köpegröt.
 
Min grabb har slutat gilla broccoli. Jag förstår honom eftersom det var en av grejerna han åt mest i början. Men igår gjorde jag mos av potatis och broccoli. Han älskade det.

Jag är faktiskt bekväm ibland också. Köper nån burk då och då för att ha hemma och köpegröt när orken inte finns att göra egen. Tyvärr gillar inte hans mage att få köpegröt varje dag så därför gör jag mest egen gröt.
 
  • Gilla
Reactions: eyz
Jag körde rätt mycket BLW med min från 6 månader, var ganska obrydd över hur mycket hon faktiskt fick i sig eftersom ersättningen var huvudfödan ändå. Bland det första hon åt var kycklingklubba och majskolv. Pizzakant och mangokärna var poppis! Mangokärnan flög som en tvål men vi rullade den i kokos.

Annars fick hon grejer från våra tallrikar utan att vi modifierade nånting alls nästan, helt runda saker delade vi på. Det enda jag undvek var honung men det fick hon nästan direkt efter att hon fyllt 1.
 
  • Gilla
Reactions: eyz
Våra bästa maträtter vi alltid försöker ha hemma;
Omelett eller äggröra i micron. Ett ägg, rapsolja, lite mjölk eller grädde, riven ost ev någon krydda. 30-60 sek i micron.
Pastaskruvar, med tex pesto eller annan sås. Kokar pasta och har färdigt i kylen.
Banan i stavar. Så skönt att barnet gillar banan rullas ibland i diverse grejer som nötter, paltbröd etc
Avocado i stavar, även denna rullas i grejer.
Fiskpinnar, med och utan panering
Ska absolut testa omelett i micron, det lät smidigt! :D
 
Jag tycker att det är jättebra att du startade en tråd och bad om råd och inspo, jag gjorde samma sak när vår dotter började äta 😊. Mycket bättre att fråga om man känner sig det minsta osäker och det är liksom inte alls en dum sak att fråga om - jättemånga som säger ”det är väl inte så svårt” visar sig ha riktigt dålig koll (gällande mycket).

Vi har aldrig mosat eller mixat någon mat till vår dotter utan har alltid serverat det vi äter (saltade inte maten alls när hon var liten). Detta inklusive kryddor. Till en början lagade vi inte stark mat men ABSOLUT att hon fick kryddig mat också. Finns ingen anledning att låta bli. Hon är 2,5 år nu och äter jättebra, varierat och mycket och gärna med ordentlig smak 😊. Jag testade att göra grötpinnar men orkade inte hålla på med det ärligt talat.

Mina tips:
- solid starts! Jag gillar knatteplock också, för lite inspo när man är helt blank på vad fan man ska äta.
- se till att veta vad du ska göra om barnet faktiskt sätter i halsen
- levain tyckte jag var bra när hon skulle få testa bröd, allt annat blev bara mjukt och degigt och svårt för henne att äta
- i övrigt så bara körde vi på, varierat och gott liksom. Mycket grönskar. Har funkat finfint!

😊
Tack för pepp. Tråden drog iväg lite och fick vinkeln att jag står helt villrådig vilket inte riktigt stämmer med verkligheten, är ganska påläst men det kan ändå hända att man i tröttheten känner att alternativen är få som du nämner 🫠

Bra tips med levain, vi har inte serverat bröd än, bara smörgåsrån, ska försöka komma ihåg det!
 
Det är min reaktion på den här tråden också!

Jag förstår fullt ut känslan av att vilja vara superambitiös för att göra det bästa för sitt barn! De första smakportionerna min dotter fick var hemlagad puré av t.ex. potatis, rotselleri, palsternacka osv. Sen köpte vi barnmatsburkar, köpegröt (så att hon fick i sig rätt mängd järn). Det vi gjorde själva var macka som tärnades och så fick hon plocka själv. Och senare när hon var stor nog för att få äta mjölkprodukter grekisk yoghurt smaksatt med mosad banan, det älskade hon! Majskrokar är som du skriver bra för att träna barnets finmotorik även om det blir väldigt kladdigt.

Var inte så ambitiösa att ni själva mår dåligt av det! Det går alldeles utmärkt att ge barnet köpebarnmat och köpegröt.
Det är ingen här som påstår att det är fel med köpemat, men det är en tråd om just icke köpemat. Jag hade en svacka och hela tråden tog en riktning som att jag står helt handfallen inför måltider vilket inte riktigt är sant men det bjuder jag på. Det har trillat in många bra tips. :)
 
Det är ingen här som påstår att det är fel med köpemat, men det är en tråd om just icke köpemat. Jag hade en svacka och hela tråden tog en riktning som att jag står helt handfallen inför måltider vilket inte riktigt är sant men det bjuder jag på. Det har trillat in många bra tips. :)
Jag tycker burkmat är Guds gåva typ, men ändå är det ju inte bara det varken jag eller mitt barn vill äta. Och definitivt svår att äta själv när man är liten 😬 tycker också det varit en del bra konkreta grejer :up:
 
  • Hjärta
Reactions: eyz
Det är ingen här som påstår att det är fel med köpemat, men det är en tråd om just icke köpemat. Jag hade en svacka och hela tråden tog en riktning som att jag står helt handfallen inför måltider vilket inte riktigt är sant men det bjuder jag på. Det har trillat in många bra tips. :)

Jag ser bara alldeles för många mammor i tråden som stressar lite för mycket över maten och ville bara vara en motpol och säga att det är ok att ge barnet köpemat. Det finns alldeles för mycket stress och press på mammor som det är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp