Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Toppen, för mig var det inte lika intuitivt att tex ge en stor broccoliblomma till bebis utan snarare att bryta ner den i mindre blommor som får bättre plats i munnen.@eyz att det inte kan fastna i halsen är ju självklart. Inga vindruvor tex. Tänkte mer på vad som skulle vara olämpligt rent råvarumässigt.
Ungen är fyra månader snart, så vi ska börja med smak snart tänkte vi.
Min BVC är kanon! Sköterskan som "har hand om" oss vill alltid göra det så billigt, smidigt och stressfritt som möjligt. Hon är underbar!
Jag undviker Instagrammare som säljer saker.
Hur tillagar du äggen? Vi har bara erbjudit ägg i form av bananpannkaka än så länge men värdiga bananer är svåra att få tag på så vi behöver fler serveringssättNär jag googlar på mat får jag alltid "undvik..." Korv, ett helt gäng grönsaker... Fan allt ska undvikas.
Grötpinnar gillade jag! Och leverpastej. Ägg får han också, men på sked.
Men om du skär korven liksom i kvartar så minskar ju kvävningsrisken. Det är ju runda saker man avråder ifrån, men alla runda saker går ju att skära både cocktailtomater, korv och vindruvorOkej, som jag skrev tycker jag pizzan blir för hård, varför den inte serverades. Kanske behöver omvärdera det dock!
Korv rekommenderas inte första året på grund av kvävningsrisken. Tacos äter vi med chips och cocktailtomater. Detta behöver vi lära oss att tänka om och anpassa Vilket absolut inte var denna vecka tydligen
Men generellt har du rätt, jag behöver lära mig bryta ner rätterna bättre
Rabarber är faktiskt okej, däremot ska man inte ge honung och ruccola bl.a. till barn under 1 år men det är nog bäst att du hittar en källa som passar digJag inser att jag måste missförstått totalt. Jag trodde du menade att maten, alltså råvarorna, var olämplig för barn @eyz
Det enda jag kan komma på som jag tror inte är bra för små barn är rabarber. Pga oxalsyra som kan påverka njurarna.
Jag kollade på knatteplocks Instagram och kände bara tack, men nej tack. Snacka om att stressa till det! För mig alltså. Säkert bra för andra, men för mig var det fan pulshöjande bara de få minutrarna jag spenderade med att klicka runt.
Edit: hade fel om rabarber. Bara bladen är farliga
Min äter palttunnbröd om det är mortlat, så det blir helt pulver och ner i smaksatt gröt. Då smakar det typ ingenting, eller "smoothie".Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat!
Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från ca 4,5 månader har hon fått smaka på mosad mat med sked som hon själv hanterar. Hon har varit väldigt intresserad när vi ätit och gjort det väldigt klart för oss att hon också ska äta när det är matdags. Det känns dock lite bökigare nu när man behöver ta hänsyn till järninnehåll och målet är att i alla fall lite ska slinka ner i magen och ge viss mättnad
"Ge bebis samma mat som resten av familjen äter, möjligen lite modifierad" har jag läst inför men problemet är att vi äter väldigt bebisovänlig mat har jag insett. Den här veckan är det en rätt som lämpat sig att även servera bebis, resten har krävt alldeles för stora åtgärder för att ens kännas lönt.
Bäst hittills har gröt på havremjöl, mjölk, mixade pumpakärnor, olja och bär funkat. Även bananpannkakor funkar bra (och gott för mamman att äta det som bebis inte orkar med )
Vi har letat med ljus och lykta efter palttunnbröd här hemma och i grannstaden utan framgång. När vi äntligen fick tag på ett (jättestort) paket verkar det som att hon inte vill äta det vi gör med det mixade brödet
Sitter nån på ett recept som er bebis har gillat med palttunnbröd så dela gärna med dig
Igår smaskade hon nöjt på den största jordgubben i förpackningen under hela måltiden. Frukt och broccoli är det som serveras flitigast hittills
Jag läser på Livsmedelsverket. Där står det när det inte är vetenskapligt förankrat.Rabarber är faktiskt okej, däremot ska man inte ge honung och ruccola bl.a. till barn under 1 år men det är nog bäst att du hittar en källa som passar dig
Håller med om knatteplocks insta men uppskattar solid starts, det är ju dock olika hur man tar till sig information.
Är det plockmat eller puréer du ska servera?Jag läser på Livsmedelsverket. Där står det när det inte är vetenskapligt förankrat.
Både och. Jag är inte särskilt fyrkantig när det kommer till mat. Jag tänker inte följa någon "lära" utan ta det som funkar för oss i stunden.Är det plockmat eller puréer du ska servera?
Håller med angående knatteplock. Blev jättestressad och kör istället som med dottern. Mjuk mat som jag mosar till med fingrarna och ger min bebis så får han plocka.Jag inser att jag måste missförstått totalt. Jag trodde du menade att maten, alltså råvarorna, var olämplig för barn @eyz
Det enda jag kan komma på som jag tror inte är bra för små barn är rabarber. Pga oxalsyra som kan påverka njurarna.
Jag kollade på knatteplocks Instagram och kände bara tack, men nej tack. Snacka om att stressa till det! För mig alltså. Säkert bra för andra, men för mig var det fan pulshöjande bara de få minutrarna jag spenderade med att klicka runt.
Edit: hade fel om rabarber. Bara bladen är farliga
Det som inte går av det du skrev hade jag typ hackat smått lr mixat i mixer med lite vätska också gett det som inte behöver mixas vid sidan om.@Krålus @skiesabove svarar båda i samma svar
Ett urval från den gångna veckan:
Kålpudding med potatis - pga kålen gick puddingen bort, för stora bitar för den lilla
Svennetacos - skulle kunna servera gurkbåtar endast (?)
Egengjord pizza - för torrt/hårt bröd, annars hade man ju kunnat ge pizzabotten med tomatsås
Pastasallad - här inser jag nu att vi kunnat sparat några bitar kyckling och gett tillsammans med gurka
Makaroner och falukorv - korv går bort, makaroner potentiell risk utöver svår för bevis att greppa. Vi behöver köpa in pasta som är bebisvänlig
Hur länge kändes det ok att en måltid kunde bestå av bara potatis/ris och eventuellt någon grönsak? Jag inser att jag nog blivit lite lurad av boken jag har och av kommentarer som "den åt vad vi åt från start" för jag ser mer av en komplett måltid framför mig. Eventuellt.
Jag vet att mat just nu bara är för att öva och att näringsbehovet utöver järn täcks av bröstmjölk/ersättning.
Kokt ägg baraHur tillagar du äggen? Vi har bara erbjudit ägg i form av bananpannkaka än så länge men värdiga bananer är svåra att få tag på så vi behöver fler serveringssätt
Torr och tråkig som jag är:Kokt ägg bara
Men då matar jag.
Alltså jag hittar massa livsmedel att undvika
Det anser jag med @eyz Haha utanJag anser att all er mat är barnvänlig, varför skulle det inte vara barnvänligt? Vi gjorde variant av blw och pure, till alla tre barn. Har fungerat bra