BLW och plockmat

När jag googlar på mat får jag alltid "undvik..." Korv, ett helt gäng grönsaker... Fan allt ska undvikas.

Grötpinnar gillade jag! Och leverpastej. Ägg får han också, men på sked.
 
@eyz att det inte kan fastna i halsen är ju självklart. Inga vindruvor tex. Tänkte mer på vad som skulle vara olämpligt rent råvarumässigt.

Ungen är fyra månader snart, så vi ska börja med smak snart tänkte vi.

Min BVC är kanon! Sköterskan som "har hand om" oss vill alltid göra det så billigt, smidigt och stressfritt som möjligt. Hon är underbar!

Jag undviker Instagrammare som säljer saker.
Toppen, för mig var det inte lika intuitivt att tex ge en stor broccoliblomma till bebis utan snarare att bryta ner den i mindre blommor som får bättre plats i munnen.

Rent råvarumässigt är det ju lyckligtvis inte så mycket man behöver undvika.
 
När jag googlar på mat får jag alltid "undvik..." Korv, ett helt gäng grönsaker... Fan allt ska undvikas.

Grötpinnar gillade jag! Och leverpastej. Ägg får han också, men på sked.
Hur tillagar du äggen? Vi har bara erbjudit ägg i form av bananpannkaka än så länge men värdiga bananer är svåra att få tag på så vi behöver fler serveringssätt
 
Det går ju att ha tex skivad blodpudding i stavar och packa några stycken i varje påse och ta fram och steka på lite när ni äter mat som inte är ”bebisvänlig”, går snabbt och enkelt. Lika med leverpastej. Ge sen något av det ni äter också, tex riset till grytan, pastan till korven, grönsaker till tacosen osv.
 
Min lilla är snart tio månader.

Jag ger mycket av äggröra med parmesanost och tomat, kryddat med lite vitlökskrydda och persilja. Det är våra favorit frukost här. Ibland varierar jag med stekt ägg som jag skär i fingerlånga 2 cm "remsor".

Äter vi kött tex kan han få en bit ben att gnaga på om det tex är kotlett med be . Han kan inte sätta i halsen och han kan hålla själv. Kycklingklubba är jätte bra. Är man nervös kan man plocka bort det mesta av köttet och bara låta dom gnaga på benet där också. Min grabb älskar det.
 
Okej, som jag skrev tycker jag pizzan blir för hård, varför den inte serverades. Kanske behöver omvärdera det dock!

Korv rekommenderas inte första året på grund av kvävningsrisken. Tacos äter vi med chips och cocktailtomater. Detta behöver vi lära oss att tänka om och anpassa Vilket absolut inte var denna vecka tydligen :angel:

Men generellt har du rätt, jag behöver lära mig bryta ner rätterna bättre :nailbiting:
Men om du skär korven liksom i kvartar så minskar ju kvävningsrisken. Det är ju runda saker man avråder ifrån, men alla runda saker går ju att skära :) både cocktailtomater, korv och vindruvor :)
 
Jag inser att jag måste missförstått totalt. Jag trodde du menade att maten, alltså råvarorna, var olämplig för barn @eyz

Det enda jag kan komma på som jag tror inte är bra för små barn är rabarber. Pga oxalsyra som kan påverka njurarna.

Jag kollade på knatteplocks Instagram och kände bara tack, men nej tack. Snacka om att stressa till det! För mig alltså. Säkert bra för andra, men för mig var det fan pulshöjande bara de få minutrarna jag spenderade med att klicka runt.

Edit: hade fel om rabarber. Bara bladen är farliga
 
Jag inser att jag måste missförstått totalt. Jag trodde du menade att maten, alltså råvarorna, var olämplig för barn @eyz

Det enda jag kan komma på som jag tror inte är bra för små barn är rabarber. Pga oxalsyra som kan påverka njurarna.

Jag kollade på knatteplocks Instagram och kände bara tack, men nej tack. Snacka om att stressa till det! För mig alltså. Säkert bra för andra, men för mig var det fan pulshöjande bara de få minutrarna jag spenderade med att klicka runt.

Edit: hade fel om rabarber. Bara bladen är farliga
Rabarber är faktiskt okej, däremot ska man inte ge honung och ruccola bl.a. till barn under 1 år men det är nog bäst att du hittar en källa som passar dig :)

Håller med om knatteplocks insta men uppskattar solid starts, det är ju dock olika hur man tar till sig information.
 
Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat!

Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från ca 4,5 månader har hon fått smaka på mosad mat med sked som hon själv hanterar. Hon har varit väldigt intresserad när vi ätit och gjort det väldigt klart för oss att hon också ska äta när det är matdags. Det känns dock lite bökigare nu när man behöver ta hänsyn till järninnehåll och målet är att i alla fall lite ska slinka ner i magen och ge viss mättnad O_o

"Ge bebis samma mat som resten av familjen äter, möjligen lite modifierad" har jag läst inför men problemet är att vi äter väldigt bebisovänlig mat har jag insett. Den här veckan är det en rätt som lämpat sig att även servera bebis, resten har krävt alldeles för stora åtgärder för att ens kännas lönt.

Bäst hittills har gröt på havremjöl, mjölk, mixade pumpakärnor, olja och bär funkat. Även bananpannkakor funkar bra (och gott för mamman att äta det som bebis inte orkar med :angel:)

Vi har letat med ljus och lykta efter palttunnbröd här hemma och i grannstaden utan framgång. När vi äntligen fick tag på ett (jättestort) paket verkar det som att hon inte vill äta det vi gör med det mixade brödet :D

Sitter nån på ett recept som er bebis har gillat med palttunnbröd så dela gärna med dig 🥹

Igår smaskade hon nöjt på den största jordgubben i förpackningen under hela måltiden. Frukt och broccoli är det som serveras flitigast hittills 😬
Min äter palttunnbröd om det är mortlat, så det blir helt pulver och ner i smaksatt gröt. Då smakar det typ ingenting, eller "smoothie".
 
Rabarber är faktiskt okej, däremot ska man inte ge honung och ruccola bl.a. till barn under 1 år men det är nog bäst att du hittar en källa som passar dig :)

Håller med om knatteplocks insta men uppskattar solid starts, det är ju dock olika hur man tar till sig information.
Jag läser på Livsmedelsverket. Där står det när det inte är vetenskapligt förankrat.
 
Jag inser att jag måste missförstått totalt. Jag trodde du menade att maten, alltså råvarorna, var olämplig för barn @eyz

Det enda jag kan komma på som jag tror inte är bra för små barn är rabarber. Pga oxalsyra som kan påverka njurarna.

Jag kollade på knatteplocks Instagram och kände bara tack, men nej tack. Snacka om att stressa till det! För mig alltså. Säkert bra för andra, men för mig var det fan pulshöjande bara de få minutrarna jag spenderade med att klicka runt.

Edit: hade fel om rabarber. Bara bladen är farliga
Håller med angående knatteplock. Blev jättestressad och kör istället som med dottern. Mjuk mat som jag mosar till med fingrarna och ger min bebis så får han plocka.
Varvat med sked.
Ger vår mat när det går och är inte så brydd med salt. Han fick exempelvis halvfabrikat köttbullar idag. Och köttfärssåsen han fick igår älskar han!
Hittade superbra spaghetti på Willys, liksom ihålig och den gick toppen att ge! Kokade mjuk och gjorde i mindre bitar med gaffeln. Håligheten gjorde att den kändes säkrare och bebisen fick möjlighet att öva pincettgrepp ☺️
Så jag ger bitar men resonerar så att om jag är lugn och trygg finns det en vinst i det.
 
Senast ändrad:
Jag följer inte blw till punkt och pricka. Det vågar jag inte. Min bebis har aldrig testat blodpudding eller leverpastej i stavar tex pga att jag tycker det är jätte läskigt när det kommer till kvävning, han får bredbar leverpastej på bröd eller rån i stället.

Min bebis fick först testa på broccoli som han gillade i början. Nu vill han inte ha broccoli alls, han blev nog trött på det.

När jag lagar våran mat tar jag undan lite åt honom innan jag kryddar och så kryddar jag med lämpliga kryddor åt honom och gör maten bebisvänlig att äta. Alltså mosar, gör stavar etc etc. Nu börjar han få ett okej pincett grepp så jag gör både stavar och mindre bitar så han får träna på greppet. Ibland blir han frustrerad så därför gör jag båda annars vill han inte äta mer.
 
@Krålus @skiesabove svarar båda i samma svar

Ett urval från den gångna veckan:
Kålpudding med potatis - pga kålen gick puddingen bort, för stora bitar för den lilla
Svennetacos - skulle kunna servera gurkbåtar endast (?)
Egengjord pizza - för torrt/hårt bröd, annars hade man ju kunnat ge pizzabotten med tomatsås
Pastasallad - här inser jag nu att vi kunnat sparat några bitar kyckling och gett tillsammans med gurka :)
Makaroner och falukorv - korv går bort, makaroner potentiell risk utöver svår för bevis att greppa. Vi behöver köpa in pasta som är bebisvänlig

Hur länge kändes det ok att en måltid kunde bestå av bara potatis/ris och eventuellt någon grönsak? Jag inser att jag nog blivit lite lurad av boken jag har och av kommentarer som "den åt vad vi åt från start" för jag ser mer av en komplett måltid framför mig. Eventuellt.

Jag vet att mat just nu bara är för att öva och att näringsbehovet utöver järn täcks av bröstmjölk/ersättning.
Det som inte går av det du skrev hade jag typ hackat smått lr mixat i mixer med lite vätska också gett det som inte behöver mixas vid sidan om. :)
 
Hur tillagar du äggen? Vi har bara erbjudit ägg i form av bananpannkaka än så länge men värdiga bananer är svåra att få tag på så vi behöver fler serveringssätt
Kokt ägg bara :)
Men då matar jag.

Alltså jag hittar massa livsmedel att undvika O_o
 
  • Gilla
Reactions: eyz
Min dotter fyllde 1 år nu i juli så jag har ganska färskt i minnet hur vi gjorde precis i början av dotterns matresa, men hjälp vad man glömmer fort 😂

Vår Bvc-sköterska avrådde från BLW. Jag har dock lagat väldigt mycket mat från olika BLW-sidor men serverat i mindre bitar. Dottern utvecklade ett fint pincettgrepp redan vid 7 månader vilket underlättade väldigt mycket för oss. Appen KiddoKitchen tycker jag är jättebra, många bra recept och serveringsförslag som är åldersanpassat.

Hon gillar inte gröt och inte burkmat så jag har fått laga all hennes mat 😅 När vi vuxna äter passande mat som hon gillar har hon fått det. Annars åt hon väldigt mycket grötpinnar i början, tyckte det var super för det receptet jag använde blev rätt smuligt (till skillnad från tex bröd som kan bli som en klump i munnen) så kvävningsrisken kändes väldigt låg och det gick att variera med många olika smaksättningar.

Har även gjort mycket matmuffins med tex grönsaker eller bär i. Omelett är också väldigt smidigt.

Paltbröd går att maskera i lite allt möjligt, bara man mortlar det först till ett fint pulver.

Vi fick ett jättebra recepthäfte från BVC också som vi använde mycket i början. Jag tyckte det var lite läskigt och svårt att komma igång, gjorde det här med matintroduktion till en väldigt stor grej i mitt huvud innan det började lossna lite.
 
Förutom Solid Starts kommer här lite mer handfasta tips på grejer jag kompletterade barnets tallrik med om allt vi åt inte var bebisvänligt:
- Valfria grönsaker, gillar paprika och gurka och andra som inte är så geggiga och lätta att skära i stora stavar
- ostskivor
- Ägg i typ alla former (snabb äggröra är favoriten)
- Leverpastej
- Macka med valfritt på

Vi brukar ha massa färdigt i kylen så man bara kan lägga på tallriken, typ överbliven pasta från gårdagen osv. Osv.

Mjölkprodukterna kom in senare (när man nu kunde börja ge mjölkprodukter) och vi skar grejerna utifrån solid starts (så överlag stort i början).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp