Fast vet du? Jag har aldrig klagat någonstans på hur andra gör - det är helt upp till dem så länge de givetvis inte spöar upp sina barn. Så låt då också mig, som så många andra föräldrar, välja att faktiskt ha en matstund för att få barnen att äta, att kräva att de ska kunna sitta still, för jag behöver väl inte googla upp foskning för dig som säger att även barn måste äta mat eller? Du får också gärna skriva exakt var jag hackat på dig hur du själv gör - jag anser att det är helt upp till dig och jag tror inte heller jag skrivit något annat någonstans - däremot har jag skrivit vad vi gör som faktiskt funkar i vår familj. Det måste vara upp till mig utan att folk vänder på det att jag lika gärna kan ge mina barn en örfil eller kränker dem etcetera. Det jag skrivit är att här äter man när maten står på bordet. Hela familjen sitter ner så det blir matro, vi tar bort leksaker, ipads etc, blir det godis så äter man det efter maten. Och det hjälper ju, då är det väl bra eller hur? Människor måste ju äta, det är ju ett av de mest grundläggande behoven? Och vi är dessutom ofta utomlands, att flyga och ha barn som inte kan sitta still funkar inte (ja - som resenär hatar jag verkligen själv när föräldrar inte kan hålla reda på sina ungar), vi går ofta ut och äter när vi är utomlands, då är det bra om familjen kan sitta ner och inte springer runt vind för våg. Som sagt, jag har också båda typer av barn, en som nästan svultit sig själv. Det tänker jag inte gå tillbaka till, om mitt sätt fungerar, kan jag inte få göra så då utan att folk ska trycka ner det sättet?
Förövrigt är väl att lära sig sitta still etc en grej som faktiskt på olika sätt finns med i läroplanen för förskolan. Vore ju oerhört konstigt om det bara är de kommuner jag jobbat i som följer den