Matvägrande 3åring

Faktiskt så har vi samma angenäma problem med vår 3,5-åring. Det är bara frukt och grönsaker i mängder som går ner frivilligt. Jag ser dock inga större problem med det, men jag brukar faktiskt vänta med att ställa fram grönsaker till att lite mat gått ner först. :)

Precis så gör vi med, alltså äter lite mat först och sen plockar fram grönsaker...

@trazel intressant att grönsaker inte räknas som mat? Jag fattar vad du menar, men jag tycker vi alla så inkörda i köttspåret så att det är riktig mat så att säga, medan grönsaker får vara lite utfyllnad sådär. Häromdagen fick barnen grönkålssoppa med ägg. Det är ju också riktig mat.

Jag anser definitivt att grönsaker är mat men i exemplet ovan så åt ni ju grönkålssoppa och ägg, i min mening en fullgod måltid... vilket jag inte anser det är om man äter ett äpple t ex.

Ja om man väljer en apelsin till kvällsmat istället för middag så ser jag det som ett problem. Eller enbart broccoli. Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag har ingenstans påstått att vi inte äter mycket frukt och grönsaker....

Jag ser fortfarande inte problemet... kombinera apelsinen med en halv dl cashewnötter eller brocollin med med ett glas mjölk så har du två helt ok måltider. Eller ännu bättre, kombinera alla fyra grejer så är det nästan komplett.

Och får barnet under dagen i sig någon baljväxt och lite spannmål (ex en macka och lite hummus) så är alla näringsämnen, vitaminer och mineraler täckta.

Du har helt rätt i att det är mat @Kattennizze . Jag tänker väl inte riktigt så. Min son har stora problem med magen, han är allergisk mot mjölkprotein och sojaprotein, samt överkänslig mot baljväxter. Det gör att baljväxterna han äter behöver lite sällskap i magen för att magen ska klara av dem. Så lite potatis eller ris brukar få åka ner innan han får tillgång till grönsakerna. Kött äter han inte alls, möjligtvis en kall köttbulle eller kall korv... Men kosten är varierande i övrigt, så han får i sig vad som behövs. :)

Jag ser fortfarande inte problemet... kombinera apelsinen med en halv dl cashewnötter eller brocollin med med ett glas mjölk så har du två helt ok måltider. Eller ännu bättre, kombinera alla fyra grejer så är det nästan komplett.

Och får barnet under dagen i sig någon baljväxt och lite spannmål (ex en macka och lite hummus) så är alla näringsämnen, vitaminer och mineraler täckta.

Jag säger inte emot dig men den här tråden startade i matvägran och det problemet finns inte längre här eftersom vi har hittat en lösning som funkar på det. Det handlar alltså inte om vad tjejen gillar eller inte (det vanligaste när vi äter mat är "åh jag älskar det här"). Hon äter alltså allt och vi lagar alltid bra mat från grunden så har ingen anledning att ändra på något där.

Ja om man väljer en apelsin till kvällsmat istället för middag så ser jag det som ett problem. Eller enbart broccoli. Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag har ingenstans påstått att vi inte äter mycket frukt och grönsaker....

Enbart broccoli låter som en helt ok middag, tycker jag. En apelsin kanske är lite lite, men är man nöjd med det gissar jag att man inte var så hungrig. Jag skulle nog inte se det som ett problem, helt enkelt, så länge barnet ändå åt olika sorters frukt och grönt - broccoli idag, morötter imorgon och apelsiner i övermorgon. Vill man säkerställa att barnet får i sig tillräckligt protein, så kan man ju ofta ordna det vid frukosten, genom pålägg, yoghurt eller mjölk.

Enbart broccoli låter som en helt ok middag, tycker jag. En apelsin kanske är lite lite, men är man nöjd med det gissar jag att man inte var så hungrig. Jag skulle nog inte se det som ett problem, helt enkelt, så länge barnet ändå åt olika sorters frukt och grönt - broccoli idag, morötter imorgon och apelsiner i övermorgon. Vill man säkerställa att barnet får i sig tillräckligt protein, så kan man ju ofta ordna det vid frukosten, genom pålägg, yoghurt eller mjölk.

Som sagt... där är ju problemet och skillnaden mellan ett barn som på helt normalt vis väljer att ibland äta det ena och ibland det andra och ett barn som matvägrar. Hade matbeteendet från början varit normalt hade det inte bekommit mig men med en historia av undernäring, sondmatning, näringsdrycker etc så tänker jag annorlunda. Vi är glada att maten inte längre är ett problem hos oss och att vi har hittat vad som funkar för oss :)

Det här gör mig lite nyfiken: Vad är mat, tycker du? Är potatis mat, t ex?

Som jag skrev lite tidigare så vill jag (eller snarare sonens mage) att grönsakerna och baljväxterna ska ha lite sällskap i magen, sen om det är potatis, ris eller kött spelar mindre roll. Det som jag avsåg med det du citerar så menade jag den lagade maten som serveras den dagen (som @deathslyna verkade förstå). :)

Jag uppfattar det som att det är lagad mat som menas.

Jaha, grönsakerna är alltid råa?

Jag är inte så förtjust i råa grönsaker själv, så när jag lagar mat så är grönsakerna en del av maten, och lika tillagade som resten. Men är grönsakerna råa och vid sidan av, så verkar det rimligare att skilja på mat och grönsaker.

Jag är inte så förtjust i råa grönsaker själv, så när jag lagar mat så är grönsakerna en del av maten, och lika tillagade som resten. Men är grönsakerna råa och vid sidan av, så verkar det rimligare att skilja på mat och grönsaker.
Så tolkade jag det och det verkar som om det var rätt om man läser vad trazel skrev ovan. Det kan ju annars vara ett bra tips till framtiden. Servera kokta grönsaker till maten. Det är ju inte helt fyskam med potatis, kokta grönsaker med olika färger och sås och tillräckligt nyttigt för att kunna leva på till nästa mattillfälle.

Hos oss är de oftast råa. Jag är helt enkelt kass på att tillaga grönsaker. Barnen mumsar dessutom i sig de råa grönsakerna glatt, så jag har aldrig reflekterat över att de skulle behöva tillagas. Visst händer det att jag gör en wok eller gryta med grönsaker direkt i, men då är inte grönsakerna lika spännande. Och jag ser gärna att de fortsätter vara spännande. :)

Hos oss är de oftast råa. Jag är helt enkelt kass på att tillaga grönsaker. Barnen mumsar dessutom i sig de råa grönsakerna glatt, så jag har aldrig reflekterat över att de skulle behöva tillagas. Visst händer det att jag gör en wok eller gryta med grönsaker direkt i, men då är inte grönsakerna lika spännande. Och jag ser gärna att de fortsätter vara spännande. :)
Men gör du aldrig grönsakssoppa? Eller pastasås med grönsaker i som t ex morot i köttfärssåsen? Eller paj med olika grönsaker i, eller pizza med grönsaker på? Jag är inte alls ute efter att kritisera dig på nåt sätt, bara så förvånad, hur lyckas man laga mat utan grönsaker alls?

Men gör du aldrig grönsakssoppa? Eller pastasås med grönsaker i som t ex morot i köttfärssåsen? Eller paj med olika grönsaker i, eller pizza med grönsaker på? Jag är inte alls ute efter att kritisera dig på nåt sätt, bara så förvånad, hur lyckas man laga mat utan grönsaker alls?
Svaret står ju där. När man lägger grönsakerna i wok/gryta är de inte lika spännande längre. Det är de kalla grönsakerna de är ute efter.

Alltså. Herregud.
När jag läser den här tråden känns det rätt skönt att jag inte har tänkt skaffa barn än på ett bra tag.

Hur mycket kan folk hacka på varandra egentligen? Och ifrågasätta??
Ja, det ÄR ett diskussionsforum, men detta känns ju helt sjukt.
Otrevlig ton och nedvärderande kommentarer pga olika sätt att uppfostra sina barn...
Så länge inte ungarna far illa får väl folk göra som de vill?

Alltså. Herregud.
När jag läser den här tråden känns det rätt skönt att jag inte har tänkt skaffa barn än på ett bra tag.

Hur mycket kan folk hacka på varandra egentligen? Och ifrågasätta??
Ja, det ÄR ett diskussionsforum, men detta känns ju helt sjukt.
Otrevlig ton och nedvärderande kommentarer pga olika sätt att uppfostra sina barn...
Så länge inte ungarna far illa får väl folk göra som de vill?
Men hallå, just "diskussionsforum" öppnar ju för att ha en taskig underton och utdela diverse påhopp ;)

(Ja, jag är lite trött på att man kan skylla elakheter på att det är ett diskussionsforum) :p

Men gör du aldrig grönsakssoppa? Eller pastasås med grönsaker i som t ex morot i köttfärssåsen? Eller paj med olika grönsaker i, eller pizza med grönsaker på? Jag är inte alls ute efter att kritisera dig på nåt sätt, bara så förvånad, hur lyckas man

Grönsakssoppa skulle aldrig falla mig in att göra. Jag vill helst själv äta maten också. Köttfärssåsen gör jag på köttfärs, nog för att jag är fattig student men jag har råd med köttfärs... Paj händer det att vi äter, men då är det oftast skinkpaj och sedan grönsallad på sidan. Pizza äter vi väldigt sällan eftersom det blir godast med ost på, vilket inte barnen kan äta.

Jag vet inte riktigt varför jag svarar på detta egentligen, det känns rätt off topic.

Jamen det är intressant att se hur andra gör. Jag tänker inte att det är pga ekonomin som jag river ner morot i t ex köttfärssås utan för att jag tycker det blir godare och nyttigare. Jag vill verkligen dra ned på konsumtionen av det röda köttet eftersom det är miljöovänligt och ger cancer t ex.

Köttfärssåsen gör jag på köttfärs, nog för att jag är fattig student men jag har råd med köttfärs...
.

Sådär kommer jag ihåg att min mamma resonerade när jag berättade att kompisars föräldrar lagade köttfärssås med t ex rivna morötter, majs eller svamp. Att det skulle vara något slags fattigdomstecken.

Det känns lite gammaldags arbetarklass, något från den tiden då man tyckte att kött var fint och lyx och grönsaker något man åt för att man inte hade råd med kött.

Jag har oerhört svårt att förstå hur man kan ha det resonemanget idag. Grönsaker är gott, nyttigt (mycket nyttigare än köttfärs) och ja, faktiskt billigare också, och morötter/majs/linser/riven vitkål i köttfärssås är ett utmärkt sätt att få i sig grönsaker.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 450
Senast: Lingon
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
910
Senast: tomte
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 906
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar