Så har inte jag läst tråden. Jag har snarare läst ett antal argument för och emot tanken att barn ska ha eget rum, mestadels utifrån andra perspektiv än ekonomiska. Jag har lite svårt att förstå motsidans hållning. Bortsett från att det är billigare för föräldrarna (i vissa fall) att bo på liten yta, vilka är fördelarna med att låta barnen dela rum?
Jag för min del tror att de allra flesta människor upplever det som en stress att tvingas trängas med andra. Att kunna stänga ute ljud och bara få vara för sig själv och med sina tankar är ingen lyx, jag ser det som en rättighet. Jag ger mig själv den rättigheten. Jag hade inte kunnat leva utan en stunds ensamhet varje dag. Så för mig är det självklart att ge barnen samma möjlighet. Och vill man inte få vara ifred, har man ju med eget rum möjligheten att umgås med andra på sina egna villkor.
Hmm... jag tror ju också att det är bäst med eget rum, om man kan välja! Tyvärr har inte alla den möjligheten. Vissa familjer måste prioritera bland sina utgifter eller bor på ett ställe där hyresmarknaden är kass. Jag bara förutsätter att de flesta föräldrar som bor trångt inte gör det för att spara pengar till sin egen konsumtion eller till egna hobbys, utan ser det som ett nödvändigt ont för att kunna ge barnen andra möjligheter under sin uppväxt.
Sen finns det säkert vissa fördelar med att dela rum. Man lär sig respektera andras space och integritet. Man låter bli att bråka om småsaker. T.ex.