Jag förespråkar ingenting utan gav bara ett par exempel på att det fungerar i vissa familjer.Jovisst, jag har en släkting som växte upp med 12 syskon i en liten stuga/torp med ett rum och kök. Jag ser inte det som något särskilt starkt argument för att barn ska dela rum. Tvärtom, det som då hade hänt historiskt sett (min släkting är 90 år gammal) var att välfärden i landet hade utvecklats så pass att barnadödligheten hade minskat. Dvs av 13 barn var det rätt troligt att alla 13 faktiskt nådde vuxen ålder (jag kommer just nu inte ihåg om något av de här barnen dog som litet). Därmed minskade antalet barn i familjerna rätt drastiskt, man "behövde" inte längre få så många barn. Då valde man också att inte få det. Man hade inte haft så stora barnkullar för att man ville det, utan av andra skäl. Dessutom gjorde välfärden att bostäder kunde vara större, dvs större bostäder och mindre familjer samtidigt.
Utifrån detta förespråkar somliga att barn gott kan dela rum. För mig är det en konstig tankevurpa.
Våra barn kommer få dela rum om vi har lyckan att få fler än ett syskon till. Men bara om det fungerar annars kommer dom som jag skrev få varsitt.
Men behöver inte förutsätta att barnen i te mår bra av att dela rum heller, i alla fall inte en period. Ser man att ungarna mår dåligt får man ju göra en förändring. Det har man ansvar för som förälder.