Lösa hundar

Nej.
Jag har levt med en hund som hatade andra hundar och skulle med glädje döda om hon fått chansen. Hon hade ett fantastiskt fint MH och var KORAD på höga poäng.
Det finns ingen del i testet som innehåller varken lydnad eller andra djur.

Då får man väl ändra på testen.

Jag tycker inte att hundar som "med glädje skulle döda" om de fick chansen borde tillåtas att leva. Det finns så många trevliga hundar som inte skulle döda (hundar, människor, djur) om de fick chansen att det inte finns nån anledning att ha kvar de som skulle göra det.
 
Tja, detta är en icke fråga. De flesta svenska kommuner har en ordningsstadga (=lag) som säger att hundar ska vara kopplade inom planlagt område (normalt i koppel inte längre än 180 cm), dessutom måste du oftast plocka upp efter din hund, jaktlagen säger att hundar ska förhindras att driva vilt och under barnkammartider från att öht störa vilt (=lös hund OK, men kräver både lydnad och väldigt god koll från hundföraren. Inte ens den mest ointresserade hund ska gå på markhäckande fågel eller tryckande palt/kid). Vi kan tycka vad vi vill, men för de flesta är det koppel på som gäller.

Om folk påtalar lös hund, handlar det normalt om att hunden de facto stör. Sedan att många självcentrerade hussar och mattar inte inser det, är ett problem för alla hundägare
 
Vem ska utföra alla dom?

Nu gör du dig löjlig. Jag är väl fan ingen expert på sånt bara för att jag inte vill att folk ska ha hundar som "med glädje skulle döda" om de fick chansen! Jag vill att farliga hundar ska tas bort. Punkt. Hur detta görs bryr jag mig inte om. Så länge de farliga hundar inte tillåts finnas kvar.
 
Då får man väl ändra på testen.

Jag tycker inte att hundar som "med glädje skulle döda" om de fick chansen borde tillåtas att leva. Det finns så många trevliga hundar som inte skulle döda (hundar, människor, djur) om de fick chansen att det inte finns nån anledning att ha kvar de som skulle göra det.
Det är en väldigt naiv inställning till djur och drifter. En stor del av alla tjänstehundar kommer från linjer där aggressivitet mot andra hundar kan förekomma. Ändå anses de ha den bästa mentaliteten.
 
Då får man väl ändra på testen.

Jag tycker inte att hundar som "med glädje skulle döda" om de fick chansen borde tillåtas att leva. Det finns så många trevliga hundar som inte skulle döda (hundar, människor, djur) om de fick chansen att det inte finns nån anledning att ha kvar de som skulle göra det.
Så du anser att alla jakthundar, vinthundar, mer driftstarka brukshundar, alla små råttjägare etc borde förbjudas? Vad får vi kvar kavaljerer och vättar?
 
Nu gör du dig löjlig. Jag är väl fan ingen expert på sånt bara för att jag inte vill att folk ska ha hundar som "med glädje skulle döda" om de fick chansen! Jag vill att farliga hundar ska tas bort. Punkt. Hur detta görs bryr jag mig inte om. Så länge de farliga hundar inte tillåts finnas kvar.
Du behöver inte bli otrevlig för att jag undrar hur ditt förslag ska kunna genomföras.
Att bara dra till med ett förslag som inte går att förankra i verkligheten ger ju noll till diskussionen.
 
Jag tycker inte att hundar som "med glädje skulle döda" om de fick chansen borde tillåtas att leva. Det finns så många trevliga hundar som inte skulle döda (hundar, människor, djur) om de fick chansen att det inte finns nån anledning att ha kvar de som skulle göra det.

Då får vi stänga ner vääääldigt många raser och linjer och kan närmast säga adjö till tamhundar som koncept. Är din definition av "trevlig" en hund med absolut noll drifter? Ska vi bara ha maximalt mesiga sällskapsavlade varianter, för allt annat riskerar att bli farligt? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, det är så fullständigt absurda idéer du kommer med.
 
Det test Polisen utför på hundar som beslagtagits efter att de attackerat. Fler såna borde göras.

Aha, jag förstår. Alltså, dels finns det givetvis inte en rimlig möjlighet att testa alla hundar i Sverige på ett sådant test, dels så är det ju heller inte utformat för att fånga upp sådant alla gånger. Bättre då att fortsätta jobba för att alltfler ska testa sina avelsdjur på MH eller BPH, fortsätta utbilda hundägare och våga sätta krav, samt lättare införa avelsförbud. Kan jag tycka.
 
Då får man väl ändra på testen.

Jag tycker inte att hundar som "med glädje skulle döda" om de fick chansen borde tillåtas att leva. Det finns så många trevliga hundar som inte skulle döda (hundar, människor, djur) om de fick chansen att det inte finns nån anledning att ha kvar de som skulle göra det.
Hur många hundar dödar människor? Med eller utan glädje?
Att ta höns och småvilt och att ryka ihop med en annan hund är dock helt normalt för ett rovdjur som hunden.
 
Jag tycker inte att hundar som "med glädje skulle döda" om de fick chansen borde tillåtas att leva. Det finns så många trevliga hundar som inte skulle döda (hundar, människor, djur) om de fick chansen att det inte finns nån anledning att ha kvar de som skulle göra det.

Mina hundar dödar, med glädje, råttor och möss. Ska de avlivas för det, menar du?
Vad med eftersökshundar som ska kunna hålla ett skadeskjutet eller påkört djur?
 
Då får vi stänga ner vääääldigt många raser och linjer och kan närmast säga adjö till tamhundar som koncept. Är din definition av "trevlig" en hund med absolut noll drifter? Ska vi bara ha maximalt mesiga sällskapsavlade varianter, för allt annat riskerar att bli farligt? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, det är så fullständigt absurda idéer du kommer med.
Sällskapshundar kan dom med 😄
Känner x antal som inte kan gå lösa för dom sticket på vilt med jaktskall och hela baletten.
 
Jag skrev inte får. Jag skrev ska. Det finns många många många som inte kan hantera annat än en liten ulltuss utan drifter. De människorna borde inte ha nån av de raserna du räknar upp.
De flesta av dessa hundarna fungerar ju utmärkt de hem de är i. Alla är inte naiva utan inser vad en hund är kapabel till och har en hundhållning utefter det.
Sen måste jag säga att det är väldigt nedlåtande mot mindre hundraser att degradera dem till ”ulltussar”.
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 859
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 363
Senast: Liran
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 502
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 387
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp