Usch, vad det här gör mig ledsen att läsa! Samtidigt känner jag igen mycket av det från sådant min dotter (som också har autism i kombination med hög begåvning) varit med om.
Det är den där fula, bristande acceptansen, tror jag. Sådana som du, och som min dotter, "sticker ut" i samhället eftersom ni ofta kan se saker på ett annat sätt än "den stora massan". Jag tror att du, min dotter, och många andra (kanske främst tjejer och kvinnor) i liknande situationer, är känsliga och "bryr er" så mycket just för att ni har så hög begåvning, och ofta kan se detaljer och sammanhang som går många förbi.
Jag vet inte om du kan känna igen dig i det, men jag vet att för min dotter kan jobbiga konfrontationer/otrevliga kommentarer etc. "fastna" och bli svåra att lägga bakom sig. Många kan ju liksom rycka på axlarna åt att någon är en klumpeduns, men om man har mer analyserande drag, och vill förstå helhet och sammanhang, tror jag att det är större risk att det "fastnar". Och att se, analysera och försöka förstå helhet och sammanhang är ju något som just tjejer och kvinnor med autism ofta blir lite av experter på.
Och så känner vissa, mindre trevliga, av den där "annorlundaheten", och reagerar väldigt primitivt med att stöta bort den "avvikande" ur "flocken". Vilket förstås är både tråkigt och dumt, för att kunna bidra med andra perspektiv, se detaljer, analysera o. s. v. är ju en väldig styrka hos många med autism!
Tyvärr tror jag att samhället i stort ofta fortfarande har en syn om att en person med autism är på ett visst sätt, och att det är något specifikt som behöver "förstås". I stället för att helt enkelt möta personen som hen är, med eller utan neurodiversitet. I stället får okunniga människor i bland för sig att autism är något som liksom gör personen till "något annat än andra", och lägger orimligt stor betydelse där i stället för på alla andra egenskaper varje människa har!
Vuxna som sviker barn, och mobbing "bara för att man är den man är", är bland det värsta jag vet. Jag är verkligen ledsen för att du råkat ut för både och! Och jag hoppas att du får hjälp att läka från dina tidigare erfarenheter, och att du kan känna dig trygg i att sådana dumskallar som mäklaren, trots allt inte är allt för många. De flesta vet att man inte beter sig så.