Ledsen och arg

Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars ungefär så jag har hängt ihop med mäklaren i 4 månaderna. Jag har sjukersättning och när det kom på tal i fråga om inkomst så sa jag som det är att det är lite allt möjligt men bland annat autism och jag tycker jag var tydlig med att jag inte ville prata mer med en mäklare om mitt mående speciellt som jag upplevt den här kontakten som svår att greppa.

Sen så för några dagar sedan skulle jag skriva på ännu mer papper och när jag satt där och skulle skriva på började mäklaren prata om min sjukdom eller skada och jag kopplade det först inte till att han pratade om autismen för jag ser den inte som en sjukdom eller skada. Men han fortsatte att gång på gång fråga om den berodde på någon skada eller olycka eller sjukdom eller om något gick fel när jag föddes. När han frågade om jag hade skadat huvudet så jag fått något fel i huvudet, jag trodde han skämtade men nej, nej han sa så. Man gör inte det. Man frågar inte folk om dom slagit i huvudet så något blivit fel.

Jag svarade att autism inte är en sjukdom eller skada och sen sa jag att jag behövde gå men jag önskar jag hade haft ett bättre svar. Jag skulle vilja förklara för honom att han gick över gränsen men det det vågade jag inte och jag vet inte om han är värd den ansträngningen.

Jag känner mig rätt kränkt faktiskt över det han sa. Framstår jag alltså som att jag blivit skadad så att det nu är fel på mig ?Alla saker, som att något gick fel när jag föddes och skadat huvudet eller att jag bara föddes som fel gjorde mig hemskt ledsen även om jag vet att han har fel när han säger så.

Jag har ingen sjukdom eller skada utan jag har bara ett annat sätt att tänka och tolka omvärlden, inte sämre men en annan. Och det gör att jag inte orkar leva i en Nt-värld. Intrycken för många, människor, cyklar, bilar, trafikljus, bussar, texter och siffror på saker när jag är ute som siffror på elskåp, reklamer, sociala sammanhang och mönster i allt som möbler och på andras kläder och jag blir stressad och rädd. Min terapeut hade ett par skor med en tråd lös, då kunde jag inte lyssna. På ett seminarium om autism för ca 8 år sedan hade en föreläsare det en tröja det stod Winter is coming på och då läste jag det i 90 minuter och allt annat försvann så vad hon sa försvann.

Jag orkar inte vara med på kurser tiden ut någon gång men vi har alltid lärt oss (jag och hundarna eller bara jag) mycket snabbare än alla andra på egen hand, även i skolan. Så jag ligger alltid flera steg föreMen jag lär mig så mycket och detaljerat och kommer ihåg sånt ingen annan kommer ihåg. Mer än vad jag behöver. Jag kraschade helt i gymnasiet eller egentligen långt före men det var då jag slutade gå till skolan fast jag sen tog igen ett halv år men det tog all den sista kraften jag hade..

Jag är särbegåvad och det är jobbigt för min hjärna slappnar aldrig av. Men också väldigt bra ibland. Men jag är ju inte skadad. Eller tänker andra att det är fel på oss med autism ? Tänker ni det?

Absolut INTE att jag tänker att det är något fel på människor med autism! Min son har det och jag lever alltså dagligen i det, och det är inte något fel på han, dig, eller någon annan alls!

Däremot så har jag märkt att andra människor kan ha svårt att acceptera det, speciellt män. Vi har tex väldigt svårt med maten, sonen är extrem selektiv i vad han klarar av att äta, och många gånger har jag fått höra att det är trams, han är bara bortskämd, och skulle jag bara sluta servera hans ”säkra mat” så skulle han tillslut nog äta ändå. Men så funkar det ju såklart inte…

Sonen är även väldigt ängslig och orolig, rädd för att skada sig och frågar om minsta lilla prick på kroppen, och om det är något farligt. Har fått höra många gånger att han är så mesig och behöver tuffa till sig, att han är ju pojk, och pojkar ska typ slåss och göra illa sig, det hör till.

Så ja, det är skittråkigt att alla inte bara kan acceptera, och det handlar verkligen så många gånger om okunskap, vilket din mäklare visade väldigt tydligt.

Naturligtvis så har han inget alls med det att göra, och betedde sig väldigt oförskämt. Han verkar väldigt gränslös över lag. Jag tycker du ska prata med hans chef om hur han beter sig.
 
Jag har en säljprocess igång och min mäklare hör av sig om hen har frågor, löser problem och har ställt NOLL personliga frågor. Precis som det ska vara. Jag har fullmakt till en granne som kommer skriva på ev kontrakt. Man behöver inte vara med själv, och jag tycker ni ska byta snubbe på kontoret eftersom detta orsakar så mycket för dig. Du är varken mer eller mindre normal än någon annan. Det är en transaktion som ska löpa smidigt, be mamma ryta ifrån och kanske ge dem fullmakt att närvara åt dig vid kontraktsskrivande?
 
Börja med att prata med mäklarens chef, det han gjort är långt över gränsen och borde dessutom anmälas till Mäklarsamfundet.

Vad gäller deklarationen så ingår det i mäklarens uppdrag att finnas med som rådgivning men då han uppenbart missköter sig i sitt uppdrag gentemot dig så borde du få en annan som kan hjälpa dig. Du kan också säga nej då det handlar om att han ska vara behjälplig, det är alltså inget krav.
 
Kan man inte skicka någon som ombud med fullmakt vid överlåtelsen?
Tänker så att du inte ens behöver träffa den där rövhatten något mer, för han är synnerligen respektlös och gränsöverskridande @Lillefrun
Plus självklart ska hans chef få veta hur hens anställda beter sig. Men jag förstår om du själv inte orkar ta den striden.
Jag tycker att du framstår som en smart, intelligent, empatisk och väldigt fin och snäll person och förstår verkligen att mäklarens beteende är upprörande för det är så himla osant det han säger. Jag är också glad för att du kommit tillbaka till forumet :)
 
Börja med att prata med mäklarens chef, det han gjort är långt över gränsen och borde dessutom anmälas till Mäklarsamfundet.

Vad gäller deklarationen så ingår det i mäklarens uppdrag att finnas med som rådgivning men då han uppenbart missköter sig i sitt uppdrag gentemot dig så borde du få en annan som kan hjälpa dig. Du kan också säga nej då det handlar om att han ska vara behjälplig, det är alltså inget krav.
Är det Fastighetsmäklarinspektionen du menar? Isåfall är det kanske bra om du tar fram något som visar att de hanterar ärenden som gäller bemötande, så att inte ts får fel förväntningar.
 
På vilket sätt angick det överhuvudtaget honom? När jag köpte hus (visserligen av en person jag redan kände men vi var tvungna att ha en mäklare inblandad p.g.a. att banken hade det som krav för lånet) frågade inte ens mäklaren vad jag jobbade med. Vilket jag inte ens hade reagerat på i och med 1) en ganska vanlig kallpratsfråga och 2) för att jag köpte huset som ensamstående. Hur kan dina diagnoser påverka husköpet? Om du orkar hade jag meddelat hans chef. Annars kan du vara trygg med att den enda som är underlig i den här historien är han.
Jag håller på och sälja och en av frågorna vi var tvungna att svara på var vad jobbade med, pga pengatvätt
 
Jag håller med @Islandshästryttare, kan du kanske mejla personens chef? Jag har grav telefonskräck, och föredrar att formulera mig i skrift. För cirkus sju år sen blev jag arbetslös och visa arbetsförmedlingen placerad på en arbetsmarknadsåtgärd på ett bemanningsföretag. Personen som hade hand om mig var helt jäkla pantad och ifrågasatte varför jag inte hade någon kärlekspartner och att jag borde utöka mitt sociala kontaktnät för att hitta personer att gå ut och dricka vin med….! Hon försökte inte ens hitta ett jobb eller hjälpa mig med jobbsökandet utan tryckte bara på att jag var tvungen att bli mer social.

När jag fick ett jobb (helt på egen hand och för övrigt samma jobb jag har än idag) mejlade jag min kontakt på arbetsförmedlingen och berättade exakt vad som hänt, vad hon sagt och att jag aldrig någonsin mer ville ha med henne att göra. Jag har som sagt varit på samma arbetsplats sen dess och kan fortfarande inte se hur vindrickande och en kärlekspartner hade gjort mig bättre lämpad för jobbet.
 
Jag håller på och sälja och en av frågorna vi var tvungna att svara på var vad jobbade med, pga pengatvätt
Som sagt - jag hade inte alls blivit förvånad om jag fått den frågan. Men min mäklare frågade inte ens det, medan TS mäklare börjat lägga sig i hennes medicinska diagnoser.
 
Han visste att han gjorde fel. Därför har han väntat med detta tills "allt är klart". Fy vilket rövhål.

Det är inte fel på dig. Det är fel på honom. Går till hans chef.
Precis han vet att han varit oseriös,
då är det bra och försöka bolla över det som om det vore ts som felat pga diagnoser.
Hemsk mäklare han lägger sig i sånt som han inte har med att göra öht.
 
Jag har aldrig hört talas om att en mäklare skall ha något med deklarationen att göra.
Hittar du inte den info du vill ha på Skatteverkets hemsida, så kontakta dem. Jag har fått hjälp den vägen när jag fastnat på något.
 
Kan man inte skicka någon som ombud med fullmakt vid överlåtelsen?
Tänker så att du inte ens behöver träffa den där rövhatten något mer, för han är synnerligen respektlös och gränsöverskridande @Lillefrun
Plus självklart ska hans chef få veta hur hens anställda beter sig. Men jag förstår om du själv inte orkar ta den striden.
Jag tycker att du framstår som en smart, intelligent, empatisk och väldigt fin och snäll person och förstår verkligen att mäklarens beteende är upprörande för det är så himla osant det han säger. Jag är också glad för att du kommit tillbaka till forumet :)
Tack, vad snäll du är. Ja jag älskar att hjälpa andra. Det är nog bland det bästa jag vet så blev glad hur du skrev om mig.
 
Kan man inte skicka någon som ombud med fullmakt vid överlåtelsen?
Tänker så att du inte ens behöver träffa den där rövhatten något mer, för han är synnerligen respektlös och gränsöverskridande @Lillefrun
Plus självklart ska hans chef få veta hur hens anställda beter sig. Men jag förstår om du själv inte orkar ta den striden.
Jag tycker att du framstår som en smart, intelligent, empatisk och väldigt fin och snäll person och förstår verkligen att mäklarens beteende är upprörande för det är så himla osant det han säger. Jag är också glad för att du kommit tillbaka till forumet :)
Det går utmärkt att skicka ombud med fullmakt. Jag gjorde det då jag sålde gemensamt hus efter långvarigt misshandelförhållande. Det var hur smidigt som helst. Så borde vara lika smidigt även när man vill undvika själva mäklaren.

Det var en mycket bra idé @Lillefrun ! Jag skickade en kompis.
 
Det räcker för övrigt att mäklaren skickar deklarationsunderlag, finns ingen anledning att träffa honom igen för det. Sen är jag säker på att du själv eller annars med hjälp av dina föräldrar ordnar deklarationen utan problem.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 888
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 442
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 365
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
1 985
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp