Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

Tre gissningar... :p

Ps kolla mitt nick.

Fast vi tävlade vårt sista år 2002, så du kanske inte känner igen oss.

det säger mig tyvärr inget.... vi red vår första nationella 2003 så det är kanske därför, du har ingen bild? du kanske jag kommer på att jag har sett den någon gång!

Nix ingen bild tyvärr. Jag tävlade med vinröd kavaj. Ponnyn var en svart Welsh cob med lång inbakad man. Men jag kan ha sett er efter att jag gått över till häst på nån ponnytävling, tror vi sprungit om varandra tidsmässigt.

Ska nu förklara Bollen

Det är hur du gör för att hålla en boll i studs som kan användas med sätet.
Om du vill studsa den på låg höjd , krävs det en liten men lite snabbare kraft
Om du studsar den högre upp behövs det mer kraft och lite långsammare. Tänk att din hands rörelser sitter i sätet.

Om du slutar så avtar studsen.

Jag brukar även säga att jag tar med hästen upp,.
ung, som att du har ngt kletigt i handen och lyfter bollen lite.
Att inte hindra hästen utan att hjälpa den.

Hålla studsen på låg höjd =samlad trav
Hög höjd lite långsammare,mer kraft passagesäte.

Blir du klokare nu?:bump:

Yes! Duktig flicka.

Jag skulle vilja ha den ngt kvickare. Lite som att den går på glödande kol.

Min ena häst rör sig stort, och är svår att rubba ur sin takt.
Men om jag tänker snabbare takt med sätet så följer han numera med mig.

Kan då använda passage säte o han blir då inte för långsam utan lyfter sina ben mer, men ändå rimligt kvick.

Fitness skrev:
Hur kan det förstöra allt annat arbete jag lagt ner? :confused:

För att felaktiga försök till piaff och passage skapar enormt mkt spänningar i hästen. Dessa spänningar leder väldigt, väldigt ofta till skador av diverse slag. Sök på lite gamla trådar inne på barock så kommer du finna erfarenheter från lite olika personer som vet hur mkt problem det kan bli. Det piffas och puffas i varenda buske nuförtiden och mga har fått lära sig läxan den hårda vägen. Tyvärr är det ju hästarna som får ta smällen och inte ryttaren.

Men utöver det allra drastiskaste (som däremot händer ganska så lätt) så är det rent allmänt lätt att hästen tar till metoder som att sänka rygg, krulla ihop sig, breddar bak, sätter ut bakbenen som styltor etc etc under inlärning som går fel. Under dessa försvarshyss så blir de oftast välidgt frusterade också för att de inte förstår vad som vill åstadkommas. Mga blir istadiga etc. etc. Och en trav som innan gick att samla upp en del går plötsligt inte alls för att hästen blir frustrerad så fort det antyds m.m.
Helt enkelt så finns det massor av exempel på misslyckade inlärningsförsök även bland mkt erfarna hästmänniskor. Och att då ge sig på det som okunnig är alltså inget jag rekommenderar! Eftersom det inte finns ngn anledning till det! Men letar du upp en duktig människa som kan hjälpa dig så är det bara att "köra igång". Det är alltså inte själva fenomenet av att inlära passage jag invänder mot utan att göra det utan ngn som helst erfarenhet.

Däremot så kan du på egen hand förbereda honom inför det genom att fortsätta arbeta med att samla traven!

axel skrev:
BRösten kommer ner när man är på väg upp. Taxöron!

Ja men jag förstår forfarande inte vad det har med följsamhet att göra, eller swingande bäcken. Med ett korrekt swingande och stötupptagande bäcken ska inte brösten röra sig av betydelse.

Jag förstår inte var du fick det ifrån? Apråpå vadå?

axel skrev:
Du säger i detta mao att det är väldigt svårt, så ge 17 i det..

Jag säger, bespara ponnyn onödigt lidande genom att försöka lära in det på egen hand utan erfaren hjälp. Det är dömt att misslyckas.

Huruvida det sen är svårt är olika från häst till häst. På vissa går det oerhört lätt och man kan leka in det så sakteliga under utbildningen. På vissa är det betydligt svårare.

axel skrev:
Med "Vivi Wahlgren metoden" så undviker man ju detta, att hålla emot o trycka på samtidigt.
Du säger inget om sätesanvändningen.?

Vad det är för metod du snackar om har jag ingen aning om. Förstår inte heller vad det har med mitt inlägg att göra.

Och nej, jag säger inget om sätesanvändningen (som förövrigt skiljer sig mkt från det du beskriver) av den enkla anledningen att jag har inte för avsikt att lära henne rida passage över Internet!! Vill du sedan ha en diskussion om sätesanvändningen; fine by me. Men jag kan förvarna dig redan nu om att jag betvivlar starkt att du har den passage-erfarenheten som du utger dig för att ha. Eller så har du bara ovanligt svårt för att uttrycka dig.

axel skrev:
Hu ska hästen lära sig att komma upp från marken.

Öhh??? :D

axel skrev:
Ok vi struntar i att förbättra ponnyernas trav
För det var syftet med detta.
Inte att få fram en helt onödig perfekt Passage till tävling
Det är ju just luften o en taktmässigare trav som vi var ute efter..

Oj, jag vet inte ens om jag orkar diskutera på en sådan här nivå... Att lära in passage är inget fel. Om man har kunskap antingen genom tränare eller egen erfarenhet. Det har inte trådskaparen. Därför bör hon skaffa sig en tränare som har det.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar