Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

Knapplån...

Trots förklaringar på skillnaden mellan balanstrav och passage har jag svårt att skilja dessa åt. Hur kan man vara säker på att ett ekipage gör en korrekt passage, var går gränsen mellan dessa begrepp? "Förvandlas" en passage till balanstrav om hästen tex tappar ryggen? Eller om den inte är tillräckligt samlad? Förstår ni hur jag menar?
En film på balanstrav kontra passage skulle underlätta såååååååååå mycket. Ingen som kan trolla fram något sådant?

har oxå undrat de!
Så fram med filmer om ni har! :)

jeslin skrev:
Knapplån...

Trots förklaringar på skillnaden mellan balanstrav och passage har jag svårt att skilja dessa åt. Hur kan man vara säker på att ett ekipage gör en korrekt passage, var går gränsen mellan dessa begrepp? "Förvandlas" en passage till balanstrav om hästen tex tappar ryggen? Eller om den inte är tillräckligt samlad? Förstår ni hur jag menar?
En film på balanstrav kontra passage skulle underlätta såååååååååå mycket. Ingen som kan trolla fram något sådant?

Nu har jag inte läst hela tråden, men tycker att detta är ett begåvat inlägg.

För at vara en korrekt passage så måset ju hästen vara
A samlad
B arbeta över ryggen

Den balanstravande hästen är spänd alltför spänd.
Spänning i ryggmusklerna hindrar A samling och B det växelvisa arbetandet genom/över ryggen ryggen.

Vi tittar alldeles för mycket på benen och för lite på ryggen när vi försöker förstå vad som händer

En bra passagehäst har en välvd rygg och en hals sträckt framåt.

En 'dålig' passage häst ser ut som en hängmatta med ihopdragen nacke:smirk:

Senast ändrad:

Man kan titta på om avståndet mellan benen i den bärande diagonalen blir kortare. Och naturligtvis inte pga att frambenet går bakåt.

Susan skrev:
En bra passagehäst har en välvd rygg och en hals sträckt framåt.

En 'dålig' passage häst ser ut som en hängmatta med ihopdragen nacke:smirk:

Men är det inte så att en korrekt samlad hästs rygg "kommer upp" bakom sadeln??? Till skillnad från ryggen på en unghäst som välver ryggen mer på "mitten". Därför tror jag att det kan vara svårt att se skillnad på en korrekt utförd passage o på en "hängmatterygg-passage"... för en som inte är så insatt vill säga. :crazy:

//Jessica

Nja hästen måste ju komma upp med manken för att bära sig korrekt och bli lätt fram en häst som "bara" kommer upp med ryggen bakom sadeln går ju inte heller korrekt över ryggen utan går ju med nertryckt bröstkorg och manke och upptryckta skulderblad (?) ( lite som om man själv skulle gå omkring och dra upp axlarna) Ja du fattar säkert...;)

wert skrev:
Nja hästen måste ju komma upp med manken för att bära sig korrekt och bli lätt fram en häst som "bara" kommer upp med ryggen bakom sadeln går ju inte heller korrekt över ryggen utan går ju med nertryckt bröstkorg och manke och upptryckta skulderblad (?) ( lite som om man själv skulle gå omkring och dra upp axlarna) Ja du fattar säkert...;)

Jo... men för mig är det där med manken o bröstkorgen "självklart", det är något man strävar efter vid all samling... Mitt inlägg syftade på att peka på att det kan vara svårt att se skillnad, inte hur en häst bör göra vid korrekt samling.

//Jessica

Jessica skrev:
Jo... men för mig är det där med manken o bröstkorgen "självklart", det är något man strävar efter vid all samling... Mitt inlägg syftade på att peka på att det kan vara svårt att se skillnad, inte hur en häst bör göra vid korrekt samling.

//Jessica

Men ändå är det ju just det som brukar vara det största felet att hästen inte har kommit upp med manken vid samling. Jag tycker det syns rätt tydligt om man tittar på hästen precis framför manken. På hästar som går med korrekt samling så kan man ju se att halsen växer upp ur manken och att hela överlinjen är rundad medans hästar som går med uppdragna "axlar" ofta har en hals som börjar att bli rund först en bit framför manken, alltså först går det ner som i en liten grop innan halsen börjar i ockmed att halsen inte kommer ut i sin fulla längd.
Kan du förstå den förklaringen:crazy:

wert skrev:
Men ändå är det ju just det som brukar vara det största felet att hästen inte har kommit upp med manken vid samling. Jag tycker det syns rätt tydligt om man tittar på hästen precis framför manken. På hästar som går med korrekt samling så kan man ju se att halsen växer upp ur manken och att hela överlinjen är rundad medans hästar som går med uppdragna "axlar" ofta har en hals som börjar att bli rund först en bit framför manken, alltså först går det ner som i en liten grop innan halsen börjar i ockmed att halsen inte kommer ut i sin fulla längd.
Kan du förstå den förklaringen:crazy:

Jo.. jag förstår absolut hur du menar o jag håller med till 100 %... :p

Men det var inte riktigt det jag var ute efter i mitt inlägg ang "hängmatteryggar". ;)

//Jessica

Hej jag förstår vad du menar! Det är Ryttarkänslan som du försöker förklara! Man måste kunna rida för att förstå det.

Egentligen kan det bero på extriören på hästen hur den kan samla sig. Men samlingen kommer bakifrån och får hästen att gå med takt och form helt naturligt. Har man känslan och förstår vad en rakriktad häst innebär är det inga problem var halsen hamnar utan det löser sig helt naturligt om man gör rätt.Motorn sitter där bak!!

Hej jag ska försöka att förklara för dig hur en rakriktning av en häst går till Rikta in bakbenen i frambenens spår och när hästen tar stöd lika mycket på båda tyglarna.Då är hästen rakriktad och det görs lämpligen på volt! En häst kan gå rakt fram utan att vara rakriktad. Och då blir det problem med alla sorters skolning.Vad som händer är att bakbenen inte skjuter ifrån på ett jämt sätt och detblir omöjligt att rida den samlad. Hoppas att du förstår. Annars kan jag rekomendera vidion av Anders Erikson i Tömmkörning.

Lopphög skrev:
Hej jag förstår vad du menar! Det är Ryttarkänslan som du försöker förklara! Man måste kunna rida för att förstå det.
Tack:love: Jag har fått många byråkrater emot mig i mitt tafatta försök att förklara en känsla.

axel skrev:
Du ska byta varv ofta.
När väl hästen har förstått så ska man försöka att räta ut den,men som sagt om den återigen springer iväg så dra inte, utan böj igen eller rid mer med sätet.
När det sen har blivit "riktig" Passage sitter man inte o rider långa sträckor i taget.
Men ofta tycker hästen att det är så kul så de kör igång själva.
Varav "passageknappen"

En jämförelse är om de lärt sig att byta i varje språng.
Mina hästar ville gärna "missuppfatta "mig o satte på Autopiloten.
Bytte själva som tokar t.o.m på en mindre volt.

Ett bra tag så gick det inte att byta i vartannat eller var tredje.

Som jag fattar det, obs! utan att ha läst HELA tråden:

Det sättet som jag tror du beskriver är samma (fast med mer krav, )som jag använder för att långsamt och lite i taget börja samla min i traven lite mer. Har en 5-åring där vi nu successivt och försiktigt ökar på kraven en aning.
Jag tycker inte att det blir fel att böja, jag kan sen räta ut mer när hon blir starkare allt eftersom och förstår vad som förväntas.

Senast ändrad av en moderator:

Lopphög skrev:
Hej jag ska försöka att förklara för dig hur en rakriktning av en häst går till Rikta in bakbenen i frambenens spår och när hästen tar stöd lika mycket på båda tyglarna.Då är hästen rakriktad och det görs lämpligen på volt! En häst kan gå rakt fram utan att vara rakriktad. Och då blir det problem med alla sorters skolning.Vad som händer är att bakbenen inte skjuter ifrån på ett jämt sätt och detblir omöjligt att rida den samlad. Hoppas att du förstår. Annars kan jag rekomendera vidion av Anders Erikson i Tömmkörning.

Menar du inte tvärtom? Att rikta in frambenen/bogarna efter bakbenen? Det är i alla fall mycket lättare:smirk:

Rumpnissen skrev:
Bollfenomenet är jag med på. Men det gör ju du för att påverka hästen. Eller? Hur bär du dig åt rent fysiskt för att "studsa högt/snabbt, lågt/långsamt" Vilka kroppsdelar använder du? För jag har väldigt svårt att tänka mig att du kan följa med uppåt/neråt med hjälp av magen. Använder du bollfenomenet för att inverka eller vara passiv? Eller både och?

Jo, det kan man med hjälp av magen. Men det är krävande. Svårt att beskriva, annat än känslan, som är att du "tar med" hästen upp i varje steg. Det är svårt och kräver situps och jag har själv svårt att orka hela vägen.

Jag använder mig inte av magmusklerna i det läget.
De använder jag mig av om jag vill ha mer energi.

Handens olika tryck på den studsande bollen med rumpan, inget knip med stjärten

axel skrev:
Jag använder mig inte av magmusklerna i det läget.
De använder jag mig av om jag vill ha mer energi.

Handens olika tryck på den studsande bollen med rumpan, inget knip med stjärten

Nej några knip med stjärten pratar vi inte om.

Hej det kan ha blivit ett missförstånd om rakriktningen. Man ska rätaframdelen på bakbenen.Målet är att spåra med bakbenen i framhovarnas spår. Man rättar framdelen på bakdelen och inte tvärt om.Hoppas jag har varit tillräckligt tydlig.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2