Nej jag syftade inte på dressyrprogram utan bara att vissa saker ju behöver finnas på plats innan. Hästen behöver vara lösgjord, rakriktad och ha övergått från primärt skjutkraft till bärkraft. Det är ju generellt inget som görs på någon månad utan det tar tid. För att trampa lättsamt krävs ju inte så mycket. Men det är ju mer att hästen rent tekniskt ska lära sig att lyfta benen utan att ta sig så mkt framåt.
Jag delar helt enkelt inte upp det på det viset. Bärkraft och skjutkraft har hästen från dag 1. Den föds med dom egenskaperna. Det det handlar om är att få hästen att använda rätt kraft i rätt moment med svårighetsgrad utifrån hur rutinerad och stark den är. I min värld finns det inget särskilt program för detta utan man får prova sig fram och känna av hästens svar på ev. övningar/rörelser man ber den om.
Jag tänker som så att hästen inte egentligen behöver lära sig lyfta benen, även om vi ibland uttrycker det så. För det kan den redan från födseln. Däremot är det mot deras natur att använda mer energi än nödvändigt. Det handlar främst om att få hästen att acceptera mer energi utan att tappa huvudet och koppla på flyktbeteendet. Lyckas man med det då lyfter den automatiskt mer på benen. Det kan man tex se på hästar som stylar i hagen.
Men inte säger du att du gör ett galoppombyte när du gör en galoppfattning? Vi kallar det galoppfattning sålänge det görs från en annan gångart, vi kallar det inte galoppombyte bara för att det längre fram kan bli ett byte.
Vad är poängen med att kalla det samma sak? Jag förstår nog inte varför det är så viktigt. Bättre ha olika ord för att göra kommunikationen enklare.
Nej, men innan du börjar med galoppombyte så börjar du med galoppfattning, eller hur? Sen ber du hästen byta galopp enkelt genom att helt enkelt sakta ner och fatta ny galopp i andra galoppen. Sen när hästen fattar att du vill byta galopp när du saktar ner så kan du prova med att innan den bryter av galoppen, förbereda för den andra galoppen, och be den byta innan den brutit av. Då har du ett galoppombyte. Det finns ju flera sätta att göra detta på, det här var bara ett exempel för att beskriva hur övningar och rörelser hänger ihop.
Jag tränar på galoppombyten både i skritt och trav, varje gång jag byter varv och "ställer om" böjningen så övar jag på förberedelsen för galoppombyte. Gör man det här metodiskt lika hela tiden och sen lägger till galoppen, då går det ganska enkelt sen om hästen inte har andra problem.
Jag tror jag fattar vad du menar men jag ser nog inte riktigt poängen med att kalla allt samling. Vet inte riktigt vad man vinner på det?
Jag kallar inte allt samling, jag menar bara att samling inte är en specifik rörelse utan mer en förberedelse hästen behöver göra inför alla förändringar i rörelsemönster och övningar.
Samling = att förbereda sig.