Hej!
Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag.
Min häst har ett super fint steg och är lite av ett dressyrämne utan hög kunskap elr hur man ska säga.
Jag skulle vilja lära henne att gå i en mer samlad form i trav och galopp, och senare utveckla de till passage och piaff.
Jag kommer så småningom om ta hjälp av duktig dressyrtränare och jag vet att det är mycket lättare irl men tips och idéer har aldrig skadat.
Min häst kan ha lite undertempo i traven till att börja med.
Är det någon som har bra övning för att få upp tempot och höja steget lite?
Skulle ni säga att det är lättast att börja från marken eller på hästen?
Hon är duktig i tömmkörningen men kan bli lite seg.
Har ju även en grövre valack som just nu är lite tjock men som värkligen hade behövt att tänka och jobba mycket med sina fötter.
Han kan vara extremt tung i traven och är mest bara ovanför backen med sina fötter, så honom hade jag velat få upp lite tempo på så han vågar lyfta lite mer på benen!
Jag letar bara efter tips och tricks för att komma igång och jag vet att tränare i verkligheten är de bästa och de kommer de bli så inte några sådana kommentarer jag letar efter!
Tack på förhand!
Det bästa är att ta hjälp på en gång. Det går mycket fortare att utvecklas så. Plus att du slipper riskera göra fel och inte bara behöva börja från början utan också behöva ändra om felaktigt befästa saker.
Det finns ingen rörelse som kräver lika mycket bjudning som piaff. Bjudning är inte bara att röra sig framåt utan att hästen från bakhoven kommer fram till handen på korrekt sätt. Och i piaff kan du inte ta hjälp av fart för det. Hästen måste i stillastående fortsätta sträva framåt till handen och med hjässan.
Så vill du i framtiden kunna rida piaff tex så måste du börja från början med att renodla hjälperna. Se till att hästen förstår vad du menar om du tex ber den gå genom skänkeln. Och sedan när det funkar ska hästen själv behålla tempo och takt tills du ber om annat.
Men var noga med att du själv inte fastnar i att sitta och klämma eller skänkla konstant. Utan bara när du vill något. Och då gör du det tills hästen svarar som du vill och berömmer och upphör med skänkeln.
Sen att lyfta benen kommer sig inte naturligt för vissa individer. Det är sällan bara tempo som krävs. Utan man kan genom att jobba med hästens balans få dem att lyfta benen högre och "våga vara i luften" så att säga. Många hästar går i obalans under ryttare tyvärr. När man är i obalans vill man ha nära till marken för att ev kunna trampa om. När man får dem i balans brukar man få mer lyft i dem.
Och just det är något som är himla svårt att lära sig utan tränare.
Men bjudning och balans kan också hänga ihop. Du vill ju inte springa fortare om du känner att du kanske kan ramla tex. Och för vissa hästar är känslan lite samma. De blir såsiga och markbundna pga att de är i obalans.
Och du har säkert också hört att man vill ha hästen lösgjord. Piaff tex kräver en lösgjord häst om det ska bli en sund och korrekt rörelse. Men lösgjordhet är något man bör börja träna på tidigt i sin och hästens utbildning, för att rida på ett sätt som inte sliter och ger ökad risk för skador. Och för att hästen ska kunna vara helt lösgjord behöver den vara i balans. Även här om du tänker att du står upp och lutar åt ett håll så kan du förstå känslan av att om du slappnar av nu så ramlar du. Du måste spänna dig för att luta/vara i obalans. På samma sätt kan hästen inte vara lösgjord i obalans.
Så att träna så att du kan påverka hästens balans är extremt viktigt. Och det är jättesvårt att lära sig utan tränare!
Det är absolut inget fel att ha som mål att rida piaff, passage eller lära sig spansk skritt tex. Men man ska ha respekt för att det är dressyrrörelser som inte är lösryckta trick. De bygger på att man gör grundjobbet och sedan arbetar enligt en utbildningstrappa där man gradvis lär sig mer och mer tills man når toppen, vilken brukar vara piaff/passage etc.
Spansk skritt är också en rörelse som ska göras i samling. När hästen lyfter och sträcker ut benen så högt och långt från kroppen öppnar de upp underlinjen, det blir tufft för dem att orka vinkla bäckenet och behålla bukstöd så att de inte går ur samling och får benen mer bakom sig, tappar det vinklade bäckenet och rygg och mage åker ner. Så för att behålla smlingen i det behöver hästen vara stark och tränad till att förstå samling.
Annar blir det bara ett trick där hästen lyfter frambenen och man inte får till något bra jobb muskulärt som stärker de muskler som hästen behöver för att minska risk för skador.