Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

Lopphög skrev:
Hallå där rakriktning handlar inte om att hästen går på rakt spår! Det går alldeles utmärkt att rakrikta en häst på volten. När bakbenen trampar i frambenens spår och hästen tar stöd av tygeln även i den svaga sidan och rör sig tacktmässigt framåt då är hästen rak.Därefter kan man utveckla samling och de olika skolorna innom dressyr beroende på villken extriör hästen är skapt med.

Nu blev det lite defentions förvirring. Vad jag menade var att när hästen är rak i kroppen går den på rakt spår. När du har hästen rak på en volt vänder du ju hela tiden in framdelen.

Nu har jag förstått det hela!:idea:

Anledningen till att du inte kan svara på mina frågor är för att du Inte behärskar dem i praktiken.

Det här med "swinget "o bla bla ,har du nog snappat upp från Susan o co.

Du påstår att du är avspänd, följsam o "pinchar med rumpan(Susan)
rider piff o puff.

Ja, eller hur
Dina egna ord i citat: skumpar som :bump: galopp eller trav lättridning. Överhuvudtaget ingen kontroll på kroppen.Drar mkt i munnen som får bärighet som en gunghäst Slut citat.

Varför sa du inte som det var? Jag kan inte sitta alls i traven hade väl varit lämpligt.
Och DU ifrågasätter hur JAG rider.

Vem ska du lura nästa gång?
Prova med lite ödmjukhet !!!

axel skrev:
Nu har jag förstått det hela!:idea:

Anledningen till att du inte kan svara på mina frågor är för att du Inte behärskar dem i praktiken.

Det här med "swinget "o bla bla ,har du nog snappat upp från Susan o co.

Du påstår att du är avspänd, följsam o "pinchar med rumpan(Susan)
rider piff o puff.

Ja, eller hur
Dina egna ord i citat: skumpar som :bump: galopp eller trav lättridning. Överhuvudtaget ingen kontroll på kroppen.Drar mkt i munnen som får bärighet som en gunghäst Slut citat.

Varför sa du inte som det var? Jag kan inte sitta alls i traven hade väl varit lämpligt.
Och DU ifrågasätter hur JAG rider.

Vem ska du lura nästa gång?
Prova med lite ödmjukhet !!!

Hoppsan, trampade jag på en öm tå eller varför denna lekstuge attityd? Jag tycker att jag svarat alldeles utmärkt på alla dina frågor medans du fortfarande inte svarat på mina. Kan du berätta vilken fråga jag inte svarat på så får jag väll försöka igen.

Att hålla på som du gör nu är ju skrattretande, och du ska föreställa en vuxen människa. :eek:

Det jag har skrivit här behärskar jag, i de allra flesta fall. Allt detta är sådant jag använder mig av i praktiken och snappat upp på väldigt många olika håll. Swingade och pincha gjorde jag långt innan Susan kom till buke.

Så istället för att anklaga mig för massa skrattretande saker ála fjortisstil så kan ju du svara på mina frågor. För vare sig du tror att jag kan rida eller inte är detta en väldigt intresant diskution.

Att jag haft problem med en häst tycker inte jag bevisar att jag inte kan rida. För nu är problemet löst och jag har hittat tekniken igen. Mentala blockeringar och spänningar kan alla få. Eller rider du alla hästar helt perfekt hela tiden? Jag har idit tusentals hästar och då tycker jag det är fullt acceptabelt att jag stöter på en häst som det är svårt på. Men jag har löst det helt själv med lite peppig härifrån och från hästägaren. :)

Du kan ju inte ens förklara hur du VILL göra när du rider, eller hur du nu gör.

/Rumpnissen som blir mer och mer övertygad om att det är en 12 åring som stulit någons nick.

Senast ändrad:

Har följt denna tråd lite bakom allt snack och tycker Rumpnissen har förklarat väldigt bra! Jag förstår precis vad du menar med det du skriver... hade jag aldrig kunnat förklara så bra! Även många andra som har förklarat bra saker!
Förrsten har jag också sett enormt många ponnyer som går både piaff och passage, på nationella dressyr tävlingar på framridningen... och även på träning! Jag skulle lärt min det men vi hade för lite tid tillsammans för att göra det. :bump:

Tack! :bow: JAg tycker jag har förklarat så bra jag någonsin kan. Förstår inte hur man inte kan förstå.

Men, jag väntar fortfarande på svar på mina frågor.... ;)

Har nu inte läst hela tråden (det är så mycket tjaffsande), men visst kan man väl rida passage på sin ponny när den är redo för det. Dock är passage en sådan där rörelse som är helt avhängig att man har vettig hjälp på marken - kvaliteten i passage hänger helt och hållet på tajming och känsla, och det är sådant som inte går att lära ut över internet :p

En tränare bör ju också veta om ni är redo för passage eller inte.

Min ponny utbildades från piaff mot passage, då det föll sej mer naturligt på just min häst. Kan dock tänka mej att man på andra hästar går den andra vägen - det vill säga passage först. Kvaliteten i passagen kan dock utvecklas mycket när piaffen befästs - precis som att piaffen utvecklar kvaliteten i de flesta andra rörelser också.

Jag arbetade mot passagen vid hand en hel del först - framförallt på grund av att han piafferade bättre vid hand (inget som störde på ryggen :o ) och det föll sej naturligt att utveckla svårighetsgraden mer där. Vid hand gjorde vi egentligen passage framförallt genom kroppsspråk - hästar är känsliga djur och han avr mycket lyhörd för hur jag rörde mej och i vilken sorts takt jag rörde mej, så ur piaffen - där jag hade en relativt snabb takt bad jag helt enkelt om mer påskjut framåt-uppåt men fortsatt i den höga formen och "passagerade" själv (något överdrivet dock - jag såg nog ut som en karikatyr).

Under ryttare arbetade jag i princip i denna ordning - från piaff-tänk - vinkla bäckenet och dra in svansen, samla upp energin in under rumpan (pinch), höger vänster-drivning i skinkorna, taktangivning i tygeln och sedan ur piaffen behålla den höga formen men "släppa fram" och upp magen något mer (vinkla fram bäckenet något) och slussa energin mer framåt-uppåt än i piaffen, fortsatt taktangivelse i tygeln - takten förändras dock markant från piaffen till passagen, piaffen är för mej en ganska snabb rörelse, passagen har en mer distinkt långsam takt.

Så här såg det allra första försöket ut;
bandit4.jpeg

Här syns det - vad jag tycker är svårast med passage, att det är så himla lätt att "isärkoppla" fram och bakdel (hans takt är inte ren, syns på de upplyfta benen då frambenet är "före" bakbenet), därtill slungade jag honom fram på framparten i och med att jag blev för hand-fokuserad.

Det skrivs att det är lätt att hästen "lär sej" att balanstrava helt enkelt för att det blir lättare att bara skjuta ifrån uppåt än att samla sej ordentligt - detta tycker jag att man kommer runt om man lär in passage från piaff, och piaffen ÄR ridbar och befäst på det viset att man kan ha en relativt snabb takt i piaffen (dvs ingen "balanstravs-piaff").

Nu fick vi dock aldrig någon riktig passage från ryggen - detta framförallt för jag tycker det är en svår rörelse att rida bra (jag hamnade lätt i det isärkopplade läget). Detta var hur vi påbörjade arbetet med passagen i alla fall!

*Knapplån* och inte riktat till någon specifik person. Men kan ni inte hålla den här diskussionen på rumsren nivå, utan bara hoppar på varann med slag under bältet, när ni inte får de svar ni vill ha på era frågor, så är det kanske bättre att jag raderar hela tråden.

Vi måste lära oss vara lite ödmjuka. Alla förstår inte MITT sätt att förklara saker och ting, hur jag gör när jag rider. Men bara för att ge ett exempel på "samling- formsättningstänk" för mig och min ganska högnackade Timatant, som jag fick av en instruktör i höstas.

"Gör halt och rygga. Rygga några steg till dess att du känner en liten fotboll under rumpan. Då mjuknar du och rider fram, men håller kvar känslan av fotbollen under rumpan."

Om jag, nu känner att JAG förstod vad min instruktör menade med den här instruktionen, betyder det inte att ALLA ni behöver göra det. Men det kan ju bero på att jag var DÄR när instruktören sa, vad den ville ha fram och jag satt på min häst och KÄNDE den lilla fotbollen.

Så snälla, lugna ner er nu och försök finna er i, att man inte kan förstå/uppfatta allt på samma sätt. Alla har en egen inre bild av hur kropp och häst fungerar.

"Pax vobiscum" som munken i Ivanhoe säger. :bow:

Med vänliga hälsningar
IngelaH

Senast ändrad:

Det blir fint när man städar upp!
Synd bara att min ursäkt o förklaring till Q togs med.
Orkar inte skriva ett nytt o PM:a.
Hon kanske hann läsa det.
Ha det!:cool: /Hon som är 12(+30)

:banana: Tjoho nu kanske det blir lite klass på tråden :bow: :bow:

Fitness: hur går det nu då, har du hämtat lite utav iéerna?

jodå de går framåt! har fått mkt hjälp av mamma (hon har läst många inlägg och förklarat de lite bättre)
Vi har startat lite och king är jätte duktig!

axel skrev:
Det blir fint när man städar upp!
Synd bara att min ursäkt o förklaring till Q togs med.
Orkar inte skriva ett nytt o PM:a.
Hon kanske hann läsa det.
Ha det!:cool: /Hon som är 12(+30)

Okey, då ber jag om ursäkt för att jag missade det. Men trevligt att du oxå tyckte det blev fint när jag tog fram skurhinken.

Tack! Nu kanske det kan bli en vettig diskussion här istället för bara massa tjafs. Egentligen handlade ju tråden om att lära min ponny passage och när han var redo för det! /trådskaparen

*KL*
Vill klargöra mitt jubel igår.
Mitt inlägg igår (vet ej om ngn såg det) om att Sveriges skickligaste ponnydressyrryttare var här, var inte ett ironiskt skämt.

Det var bara ren sanning o glädje.

Tims ryttare är nu en bland oss.
Vi får väl vara snälla mot henne o inte kasta ett Ton frågor över henne.

Och nu övergår den här tråden till Fitness fråga om hur man lär sin häst/ponny passage och ingenting annat

Alla privata "telefonsamtal", tas via pm eller chatten.

TACK! :bow:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2