Sv: Lära ponny passage??
Har nu inte läst hela tråden (det är så mycket tjaffsande), men visst kan man väl rida passage på sin ponny när den är redo för det. Dock är passage en sådan där rörelse som är helt avhängig att man har vettig hjälp på marken - kvaliteten i passage hänger helt och hållet på tajming och känsla, och det är sådant som inte går att lära ut över internet
En tränare bör ju också veta om ni är redo för passage eller inte.
Min ponny utbildades från piaff mot passage, då det föll sej mer naturligt på just min häst. Kan dock tänka mej att man på andra hästar går den andra vägen - det vill säga passage först. Kvaliteten i passagen kan dock utvecklas mycket när piaffen befästs - precis som att piaffen utvecklar kvaliteten i de flesta andra rörelser också.
Jag arbetade mot passagen vid hand en hel del först - framförallt på grund av att han piafferade bättre vid hand (inget som störde på ryggen
) och det föll sej naturligt att utveckla svårighetsgraden mer där. Vid hand gjorde vi egentligen passage framförallt genom kroppsspråk - hästar är känsliga djur och han avr mycket lyhörd för hur jag rörde mej och i vilken sorts takt jag rörde mej, så ur piaffen - där jag hade en relativt snabb takt bad jag helt enkelt om mer påskjut framåt-uppåt men fortsatt i den höga formen och "passagerade" själv (något överdrivet dock - jag såg nog ut som en karikatyr).
Under ryttare arbetade jag i princip i denna ordning - från piaff-tänk - vinkla bäckenet och dra in svansen, samla upp energin in under rumpan (pinch), höger vänster-drivning i skinkorna, taktangivning i tygeln och sedan ur piaffen behålla den höga formen men "släppa fram" och upp magen något mer (vinkla fram bäckenet något) och slussa energin mer framåt-uppåt än i piaffen, fortsatt taktangivelse i tygeln - takten förändras dock markant från piaffen till passagen, piaffen är för mej en ganska snabb rörelse, passagen har en mer distinkt långsam takt.
Så här såg det allra första försöket ut;
Här syns det - vad jag tycker är svårast med passage, att det är så himla lätt att "isärkoppla" fram och bakdel (hans takt är inte ren, syns på de upplyfta benen då frambenet är "före" bakbenet), därtill slungade jag honom fram på framparten i och med att jag blev för hand-fokuserad.
Det skrivs att det är lätt att hästen "lär sej" att balanstrava helt enkelt för att det blir lättare att bara skjuta ifrån uppåt än att samla sej ordentligt - detta tycker jag att man kommer runt om man lär in passage från piaff, och piaffen ÄR ridbar och befäst på det viset att man kan ha en relativt snabb takt i piaffen (dvs ingen "balanstravs-piaff").
Nu fick vi dock aldrig någon riktig passage från ryggen - detta framförallt för jag tycker det är en svår rörelse att rida bra (jag hamnade lätt i det isärkopplade läget). Detta var hur vi påbörjade arbetet med passagen i alla fall!