Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

:love: :love: :love:
herregud va snygg han är!!! ;)
hehe, du har ingen på storhästen oxå?
(glömmer alltid bort va hon heter:o - Miranda??)

Ah! jag håller mig till Dancer så länge men Nisse har ju precis börjat så han blir med största säkerhet finare :D

Gilette: Du borde ta dig en titt i önskebildtråden på gnägg :smirk:

Jösses.
Om du Läser tråden kanske ett o annat trillar ner.

Vivi Wahlgren var dressyrelev åt Vikne på Strömsholm.
Hon vann 3 JSM på rad o 2 JNM. Hon hade 2st Gaspari-avk.

Red för henne från 1986- och hon lärde ut denna metod just för att förbättra traven. Hästarna som var med då var från 5 år o uppåt, min var 7år.

Jag kan förstå att det låter konstigt, men det funkar.
Hela vitsen med detta att man inte utsätter hästen för ngn form av stress. Min 3e häst hade verkligen sen en passageknapp :bump: :bump: o den funkar än idag.

Komma upp från marken betyder svävmoment.

JAg sk..er fullständigt i att du inte tror att jag är kapabel.

Tycker bara att det är synd att inte så många har fått lära si gdetta sätt.

nej, tyvärr kan nog fixa något till i morgon men de är väldigt gammalt, för hon är inte filmad sen april..:angel: men kan fixa det :P

hehe, jo det är han nisse är fortfarnde inte lika ihopa, jo han kommer bli mkt bättre än dancer när han väl är färdig :P

men tack så mkt :D

lektra skrev:
Ah! jag håller mig till Dancer så länge men Nisse har ju precis börjat så han blir med största säkerhet finare :D

Gilette: Du borde ta dig en titt i önskebildtråden på gnägg :smirk:

aa Dancer är oxå superfin! :love:

hehe, Tack! :D La ut lite bilder där! ;)
Har oxå lagt ut några filmer i en annan tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=643579:angel:

Du har inga nya bilder eller filmer på Electra??
:love:

Rumpnissen skrev:
Ja men jag förstår forfarande inte vad det har med följsamhet att göra, eller swingande bäcken. Med ett korrekt swingande och stötupptagande bäcken ska inte brösten röra sig av betydelse.

Jag förstår inte var du fick det ifrån? Apråpå vadå?

Skumpning!
Jag blir inte klok på ditt swingande, stötupptagande bäcken:confused: Kan du försöka förklara bättre eller visa?
Att vara följsam, ja men stötdämpande, fattar nada.
Om du kör över ett gupp o har lågt i tak, antar att du då kan undvika att slå huvudet i taket utan att böja rygg,nacke. Kul jmf.

Senast ändrad:

axel skrev:
Skumpning!
Jag blir inte klok på ditt swingande, stötupptagande bäcken:confused: Kan du försöka förklara bättre eller visa?
Att vara följsam, ja men stötdämpande, fattar nada.
Om du kör över ett gupp o har lågt i tak, antar att du då kan undvika att slå huvudet i taket utan att böja rygg,nacke. Kul jmf.

Hela bäckenets uppgift är ju att ta upp stötarna, att göra så ryttaren är följsam. Ett stötupptagande, swingande bäcken gör att resten av kroppsdelarna kan vara stilla. Därav förstod jag inte var brösten kom in i bilden. :idea:

Nja, att köra bil är ju en ganska puckad jämförelse efter som, i alla fall jag när jag kör bil sitter på fläsket med benen ihop. När jag sitter på en häst gränslar jag den och tyngpunkterna är sittbenen och skrevet. Därav är bäckenet upprätt och rörligt.

Bäckenet är nyckeln till väldigt mycket ett fel placerat eller låst bäcken ger spänningar i tex ländrygg eller lår, och därmed fungerar inte följsamheten och swinget. :idea:

God natt!

axel skrev:
Vivi Wahlgren var dressyrelev åt Vikne på Strömsholm.
Hon vann 3 JSM på rad o 2 JNM. Hon hade 2st Gaspari-avk.

Vad hände med henne sedan då? Eller kom hon inte längre än till juniortiden eftersom du inte tagit upp några av hennes framgångar efter den tiden?

Tycker bara att det är synd att inte så många har fått lära si gdetta sätt.

Om det fungerar så himla bra så undrar jag oxå detsamma , för mig är det bara helt åt helvete fel. Sedan är jag extremt misstänksam mot att Brink använder sig av den metoden som du vill hinta om för jag vet hur Kyra plockar fram den stora luftiga traven och det är helt tvärtemot vad du har beskrivit. Jag tror inte heller att Vibke själv använde sig att den metoden för den är ju allt annat än klassisk, utan det är nog mer troligt att hon VW missuppfattade hela hans utlärning eller har gjort någon egen variant på det hela förmodligen kan hon inte lösgöra på ett korrekt sätt (?),det baserar jag även på att du inte kan förklara någonting överhuvudtaget eller svara på tex Rumpnissens eller Q´s frågor men för säkerhets skull så skall jag faktiskt höra med Hans nästa gång jag träffar på honom för om inte annat så är ju diskussionen intressant om olika vägar att gå.

Det var inte Hans Viebke d.y. Utan Major(?) Vikne.

Hon gjorde vad jag vet som så många andra kvinnor.
Skaffade familj o la stövlarna på hyllan

Senast ändrad:

Du kan ju börja med att rida i samladtrav.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar