Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

Nä det skulle jag inte påstå.
hästen travade inget vidare.
hon lättade ganska bra i ökningen fast hon inte var tjock.
Antar att hästen var ung.

axel skrev:
Nä det skulle jag inte påstå.
hästen travade inget vidare.
hon lättade ganska bra i ökningen fast hon inte var tjock.
Antar att hästen var ung.

Vill du utveckla det där???
Skulle tjockleken på ryttaren ha någon betydelse?

Har tittat på en flygkraschhistoria på tv:bump:

Vad skulle jag förklara? Ok tjock.

Om man är överviktig så är det rent fysikaliskt mer som kommer i gungning.
Har sett många som i travökningar studsar så att man ser hela världen mellan rumpa o sadel.

Jag är inte tjock, o endå gungar jag titt som tätt ofrivilligt :o :cool:

axel skrev:
Har tittat på en flygkraschhistoria på tv:bump:

Vad skulle jag förklara? Ok tjock.

Om man är överviktig så är det rent fysikaliskt mer som kommer i gungning.
Har sett många som i travökningar studsar så att man ser hela världen mellan rumpa o sadel.

Det där tycker jag verkar vara byggt på en samling fördommar och okunskap. Om man är kraftigt byggt (fett) kan det vara svårare att sitta rätt eftersom det på så sätt kan vara svårare att hålla koll på kroppen. Att vara kraftigt byggt (muskler) kan vara svårt efter som spänningar då ger ett kraftigare uttryck en om du har ett mellanlager av fett. ;)
Är du lång och smal är det svårt just för att det är svårt att hålla koll på kroppen just därför.

Så att generalisera på det viset tycker jag är ganska korkat, det handlar bara om vilka kognitiva synsätt som fungerar för just den kroppsbyggnaden och den personen samt mycket träning. Jag sätt massor av personer skumpa omkring och har då aldrig kunnat generalisera på det viset.

Alla som spänner sig fel, studsar självklart.
Men om man typ har stora eller små bröst vilka, far upp o ner?

Har du läst Fysik så fattar du mgh.

Vad har brösten med bäckenet att göra?

Har du ett rörligt och schwungande bäcken har du inga problem att sitta ner vare sig du har stora eller små bröst.

lektra skrev:
Vad jag har förstått det har den här ryttaren "passagetänk" i traven när man kollar på det sista som går i slowmoution.

Jag ser inte passagetänket..? Förklara gärna hur du tänkte här!

FlipTheFrog skrev:
Jag ser inte passagetänket..? Förklara gärna hur du tänkte här!

Jag ser inte heller något passagetänk, bara en ryttare som är 30 cm över sadeln stundvis :crazy: Påskjut, ja visst...

Lancet skrev:
Det är ju väldigt konstigt att jag har sett det men du har missat det..hm.. och jag har ändå ridit på nationell nivå sedan -03? min ponny kunde det, hade en jättefin passage, men inte satt jag och red han i passage på framridningarna, (kanske därför du har missat det)kanske ett steg ibland..

Jag har tyvärr inte heller haft förmånen att se några svenska dressyrponnyer i piaff och passage faktiskt..

Men jag är nyfiken så det skulle vara kul att se! Finns det några foton eller filmer ngnstns? Har du några foton på din, Lancet?

~Flip

Vad jag har förstått utav Axel!

Jag tog fram den för att h*n skulle förklara vad den här ryttaren hade. Alltså, eftersom h*n skriver, lyfta från sadeln, bollar och allt sånnt tänkte jag på filmen, men jag känner inte riktigt att jag har fått något svar. Grejen är att jag inte förstår vad h*n menar med sitt passagtänkande

Ni som inte har sett ponnyer göra passage och piaff:

Det beror kanske på att man inte får göra rörelser som är klassade som högre svårighets grad än den klassen man ska tävla i. Dvs. ponnyer får inte göra rörelserna på tävlingsplatsen över huvud taget.

Visserligen är det altdrig någon som bryr sig så många gör det ändå men...

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar