Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

okej, så långt har jag inte kommit ännu men är på god väg!

balanstrav kan gämföras med det som den oerfarne tror är passage liknade. hästen vilar på steget känns mjuk och luftig men är inte på långa vägar i den graden av samling som en passage ska vara i.hästen går dessutom ofta med sänkt rygg och har släppt bettet och är tvådelad.och ingen framåtbjudning finns.

qodrofenia skrev:
balanstrav kan gämföras med det som den oerfarne tror är passage liknade. hästen vilar på steget känns mjuk och luftig men är inte på långa vägar i den graden av samling som en passage ska vara i.hästen går dessutom ofta med sänkt rygg och har släppt bettet och är tvådelad.och ingen framåtbjudning finns.

hmm...okej, de lät inte så bra

Jösses!
Med din metod måste man först lära hästen Piaff från marken, sen uppsuttet med hjälp och därefter själv.
Sen går man vidare till passage samma väg.

En del ryttare har hunnit bli pensionärer innan de kommit ända fram.
eller troligtvis aldrig kommit dithän.

Vad menar du exakt med ett elastiskt säte?
Att samla o samla traven ger ingen Kadens i steget

Att lägga nya " jobbiga" moment i slutet av ridpasset är inte bra när hästen redan är trött.

Man lägger stor vikt på att tänka framåt och och tillåter lite rörelse framåt i Piaff även GP

En del ryttare har hunnit bli pensionärer innan de kommit ända fram.
eller troligtvis aldrig kommit dithän.
nädå!

Vad menar du exakt med ett elastiskt säte?
hum.. andas med i hästens rörelse?? förstår du bättre då?
Att samla o samla traven ger ingen Kadens i steget
jodå.. så länge hästen har framåtbjudning.

Att lägga nya " jobbiga" moment i slutet av ridpasset är inte bra när hästen redan är trött.
då får man helt enkelt ge attan i att trötta ut hästen innan.. jag avlutar passen med de svårare övningar. för att avslutet då kommer som en belöning för hästen.
Man lägger stor vikt på att tänka framåt och och tillåter lite rörelse framåt i Piaff även GP
har jag sagt nått annat? framåtbjudning är A&O;)
*nu hägrar tv,n*

kan säga så här ang att lägga svårare rörelser i slutet av passet för att förtygliga..Mina pass utgörs till större del av att checka hjälperna framåtbjudningen och lösgjorheten och rakriktningen.. är inte alla dessa genomgånga så känns det för mig fel att lägga till svårare röreleser som hästen kanske inte är helt bekant med..
så med andra ord..så kollar jag av att allt stämmer först och främst så att jag med säkerhet vet att hästen är med på noterna..sen kan jag prova på det nya..Detta är för att hästen ska se det som positivt.finns där spänningar eller olydnad tex så lär det ju inte hjälpa hästen precis..
En häst som är bekant med rörelserna sen inna kan ju ridas i dessa tidigare i passet.. men en grön tycker jag inte man bör göra det på.. Ett pass kan dessutom vara kort.. behöver inte alls vara långt..
passen blir alltså inte långa.. vissa hästar behöver längre tid på sig.. medan andra har lätt för sig..Ser inte alls någon idé med att sitta och nöta en rörelse i 40 min.. Och jag brukar heller inte träna flera svåra övningar under ett pass..Det kan man spara till få tillfällen.. i stället för att nöta saker sönder och samman.

Jag anser oxå att det är otroligt viktigt att läsa av hästen man sitter på..känslan är otroligt viktig för mig..
Alla har vi våra egna sätt.. detta funkar för mig..

Q!

Tänk dig följande scenario:

Hästen trampar bra i piaffen, ryttaren försöker så mjukt och fint som möjligt att rida ur piaffen i passage men hästen klarar inte av den smygande övergången från mest bärighet till lite mer påskjut.. utan vänder all bärkraftsenergi till påskjut och far iväg istället.

Hur skulle du göra här?

~Flip *samlar på sig tankar från olika håll kring ovanstående problem*

Senast ändrad:

Hörrni..!

Vad sägs om att försöka vara lite ödmjuka inför varandras sätt att rida och träna och filosofera? Även om man inte gör likadant själv behöver det andra sättet inte vara fel eller sämre.

Kanske kan man rent av lära sig något av det..?

~Flip *vill främja öppenhet och olikhet!*

hm... De här är lite övergött, kommer alltid att vara. :smirk:

Många kan bara inte låta bli att ifrågasätta och påpeka!

FlipTheFrog skrev:
Q!

Tänk dig följande scenario:

Hästen trampar bra i piaffen, ryttaren försöker så mjukt och fint som möjligt att rida ur piaffen i passage men hästen klarar inte av den smygande övergången från mest bärighet till lite mer påskjut.. utan vänder all bärkraftsenergi till påskjut och far iväg istället.

Hur skulle du göra här?

~Flip *samlar på sig tankar från olika håll kring ovanstående problem*
Jag ska försöka svara på det där i kväll..Ska åka till stallet och rida nu..ska ha din fråga i åtanke..

lite snabbt så här är det första som slår mig att hästen inte riktigt är redo.. att hästen far i väg kan ju tyda på två saker bristande lydnand eller bristande ork.jag skulle backa nått steg i utbildningen..

Jag återkommer med hur jag skulle göra.:)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar