Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

Måste ju också fråga, förstår du det man har skrivit. Det är ju ämnat till dig så fråga om det är något som är oklart :D

Vi sörlänningar använder det som slang för p o p. Äkta vara.

Att böja halsen några dagar (förhoppningsvis) påverkar inte bakbensaktivitet negativt.

Däre emot när man då rider på ett volt spår o böjer hästen i bålen, så aktiverar man inre bak att trampa inunder kroppen samma som i Ö o S.

Förr sa man att man hejdade den sidans bakben som tygeltaget tas på, varvid man skulle lätta på den sidan vid galoppfattning.

Jag har faktiskt gjort som en gammal militär skrev(Lithander).
En kram i samma sidans tygel vid fattning.
Hon har aldrig fattat fel.
Har även använt det i byten o serier. Kanon.

Den hästen var så mkt sjuk som ung, bl.a 7 mån konv. efter en operation.
Men bytte redan som 5åring o upp till vartannat som 6åring o i varje som 7åring.

Måste sluta nu. Ögonen går i X

nja, men ingen som är bra på att förklara. Har rätt långt till närmsta ridhus och hinner inte åka iväg så ofta men min mamma brukar hjälpa mig men hon är ju inte utbildad tränare.

ja då jag hänger med i resonemangen

sorry Axel men hur menar du nu?Jag kan ha missuppfattat..

Förr sa man att man hejdade den sidans bakben som tygeltaget tas på, varvid man skulle lätta på den sidan vid galoppfattning.

Sen vidare
Jag har faktiskt gjort som en gammal militär skrev(Lithander).
En kram i samma sidans tygel vid fattning.
Hon har aldrig fattat fel.

Lägger man inte hästen på galoppsidan bog då?och släpper ut ytterbak där galoppen börjar?
Och förövrigt vad har galopp med ämnet att göra.. ?det var inte det jag frågade efter!"

Halva steg är vad det låter som.. halva steg i piaff om man så vill..Tänk logiskt så förstår du nog :)

qodrofenia skrev:
Halva steg är vad det låter som.. halva steg i piaff om man så vill..Tänk logiskt så förstår du nog :)

Låter som kort skritt

När Piaff är trav på stället o du rider halva det
Var tar du vägen?;)

Jo, klart. Men innan satt man och gjorde det. Men en sak är säker med den ponnyn och han är inte lätt att få han att göra det. Men när han gör det så gör han det bra. Men det var svårt att få fram det från han pga att var ett ök när jag fick han. Så han lärde mig och jag lärde han kan men säga.. Fast han visste men jag skulle bara plocka fram det.. :D

Har inte tid. Mycket tävling nu. Div I börjar ju snart sen kommer ju div Elit. + Unghingsten ska man ju oxå lära.
Men det är skit kul att vissa upp när folk står och tittar. Fast han kan bli lite sur om jag gör det för länge.. :angel: typiskt ponnyer...

Fitness skrev:
Även om inte passage ingår i ponnydressyr på tävlingar så är det väl ändå en mening att lära ponnyer passage för att förbättra traven t ex??
Jag vill gärna lära min ponny passage, tycker att han känns redo för det, men är inte riktigt på det klara med hur jag ska lägga upp träningen.
Vi har tränat på samlad trav en period och han är jätte duktig och kan samla ihop sig jätte bra utan att förlora aktiviteten bak. Det är väl ett bra steg på vägen??
Hur ska jag fortsätta? Och finns det några särskilda "hjälper" för passage?

Först och främst bör du ta dig en rejäl funderare på om du verkligen har tillräcklig kunskap för att lära in detta på egen hand. Att misslyckas med inlärningen av dessa rörelserna är det som är värst att misslyckas med… För det kan förstöra i princip allt arbete du lagt ner innan om du har otur! Felaktig inlärning kan inte bara leda till spänningar, låsningar och mkt frustration utan även till rena förslitningsskador. Därför ska du tänka dig för väldigt, väldigt noga innan du ger dig på att göra detta på egen hand. Min gissning är att du inte borde göra det.
Om du däremot skaffar dig en duktig tränare som bedömer att ni de facto är redo för det så är det en annan sak. Och är ponnyn redo för det så finns det ingen anledning att låta bli, om man har tillgång till erfaren hjälp det vill säga.

När är ponnyn/hästen mogen då? Först och främst så måste den behärska skolorna helt. Kan den inte det så har den heller inte den basic-styrka som krävs. Hästen måste kunna samla sig korrekt och ska ha kunnat det en längre period. När hästen sedan går i en högre form, kan förlägga vikt bakåt, svarar och gör distinkta samlande halvhalter (dvs verkligen vinklar sig, ”sätter sig”) , och kan ridas med gummibandseffekt dvs framåt-samlaupp-framåt (3 långa-3 korta) och det flyter, då är hästen mogen att börja på att nosa på piaff och passage. Men inte innan dess!

Har ponnyn inte nått dit ännu är mitt råd att lägga det på hyllan ett tag till. Det finns så otroligt mkt annat roligt att arbeta med och som dessutom höjer kvalitén på övriga ridningen. Det gör inte piaffen och passagen om den inte utförs rätt. Utan den skapar bara spänningar och motstånd som tar sjuhelsikes lång tid att arbeta bort igen. Och risken är stor att man istället för att ha förbättrat traven istället har försämrat den. Korrekt samlat travarbete ger förövrigt nästan samma goda effekt på traven som när man lyckats lära in passagen. Den blir ngt lite mer luftig efter passageinlärningen men det blir inte sådan dramatisk skillnad som många tycks tro. Har man lyckats lära hästen korrekt samling innan så förbättras traven enormt mkt redan då. Dvs det är inget krav på att kunna nå passage för att förbättra traven.

Vägen mot passagen är lång. Och den ska komma genom samlade arbeten. Kan du rida korrekt samlad trav så kan du prova på den här övningen:

Rid i samlad trav på ridbanan. Modifiera steglängden lite fram och tillbaka. 7 långa - 7 korta. Se till att han verkligen svarar på uppsamlingen. Rid övningen några gånger.
När du sedan återigen gör om övningen så ber du om lite mer energi i de korta stegen. Så att det blir lite schwung. Koncentrera dig på detta moment en tid framöver.

När ponnyn kan utföra detta korrekt dvs när det verkligen flyter mellan övergångarna och det blir en uppsamling med energi uppåt och mera lyft i steget, då så börjar du närma dig passagen. Se dock till att övergångarna består i att du "trycker" fram honom och inte att du "släpper" fram honom. Se till så att han trampar rejält ur/skjuter på ut ur uppsamlingen.

Allteftersom övningen fungerar så kan man försöka samla upp mer och komma fram till riktig passage. Men möter du motstånd hos ponnyn så skulle jag def. inte fortsatt utan hjälp utav en tränare.

Och rent generellt så tycker jag att man ska nå passagen innan piaffen (men det kan vara lite olika från häst till häst). En utav fördelarna med att nå passagen innan piaffen är att det är svårare att få fram en felaktig passage än piaff. För vid inlärningen utav passage när man har en häst som är mogen för det, så fungerar det oftast eller så fungerar det inte alls. Och fungerar det inte alls, dvs hästen samlar sig inte, ja, då får man gå tillbaka och öva längre på övergångar mellan samla upp - trycka på. Och börjar man med passagen så är det alltså lättare att upptäcka att hästen faktiskt inte är mogen ännu. Börjar man med piaffen först så är det inte lika uppenbart för mga och allmänt sprättande med benen hos hästen tas då som ett kvitto på att man är på rätt väg. Vilket man alltså inte är då.

Men det viktigaste rådet av allt att ha i bakhuvudet är att inte se piaffen och passagen som en enskild rörelse utan som ett resultat av korrekt utfört samlande arbete. Har hästen lärt sig korrekt samlande arbete så kommer också rörelserna som ett kvitto på att man utfört dem rätt.

rostad skrev:
Fast han kan bli lite sur om jag gör det för länge.. :angel: typiskt ponnyer...

Det är inte som han blir "sur"!!!! Det är att hans sett att visa att han inte orkar mer!!! Det är jobbigt med passage speciellt om hästen inte är lösgjord innan man går in i rörelsen. Gör hästen/ponnyn "passage-rörelse" under spänning så tar det hårt på kroppen.
Men även när hästen passagerar bra så är det väldigt jobbigt. Så lyssna på din ponny och avbryt innan han kommit så långt så att han säger till!

Saigon skrev:
Först och främst bör du ta dig en rejäl funderare på om du verkligen har tillräcklig kunskap för att lära in detta på egen hand. Att misslyckas med inlärningen av dessa rörelserna är det som är värst att misslyckas med… För det kan förstöra i princip allt arbete du lagt ner innan om du har otur!.

Hur kan det förstöra allt annat arbete jag lagt ner? :confused:

Saigon skrev:
När är ponnyn/hästen mogen då? Först och främst så måste den behärska skolorna helt. Kan den inte det så har den heller inte den basic-styrka som krävs. Hästen måste kunna samla sig korrekt och ska ha kunnat det en längre period. När hästen sedan går i en högre form, kan förlägga vikt bakåt, svarar och gör distinkta samlande halvhalter (dvs verkligen vinklar sig, ”sätter sig”) , och kan ridas med gummibandseffekt dvs framåt-samlaupp-framåt (3 långa-3 korta) och det flyter, då är hästen mogen att börja på att nosa på piaff och passage. Men inte innan dess!

Ja han är mogen - han behärskar skolorna i alla gångarter, har kunnat samla sig en länge period.

Saigon skrev:
Rid i samlad trav på ridbanan. Modifiera steglängden lite fram och tillbaka. 7 långa - 7 korta. Se till att han verkligen svarar på uppsamlingen. Rid övningen några gånger.
När du sedan återigen gör om övningen så ber du om lite mer energi i de korta stegen. Så att det blir lite schwung. Koncentrera dig på detta moment en tid framöver.

När ponnyn kan utföra detta korrekt dvs när det verkligen flyter mellan övergångarna och det blir en uppsamling med energi uppåt och mera lyft i steget, då så börjar du närma dig passagen. Se dock till att övergångarna består i att du "trycker" fram honom och inte att du "släpper" fram honom. Se till så att han trampar rejält ur/skjuter på ut ur uppsamlingen.

Allteftersom övningen fungerar så kan man försöka samla upp mer och komma fram till riktig passage. Men möter du motstånd hos ponnyn så skulle jag def. inte fortsatt utan hjälp utav en tränare.

Tack! Jag ska försöka få tag på en BRA tränare även om de är svårt. Just nu rider jag för en vanlig ridskoletränare.

Du säger i detta mao att det är väldigt svårt, så ge 17 i det.

Med "Vivi Wahlgren metoden" så undviker man ju detta, att hålla emot o trycka på samtidigt.
Du säger inget om sätesanvändningen.
Hu ska hästen lära sig att komma upp från marken?

Ok vi struntar i att förbättra ponnyernas trav
För det var syftet med detta.
Inte att få fram en helt onödig perfekt Passage till tävling.

Det är ju just luften o en taktmässigare trav som vi var ute efter.

Till Rumpnissen: på sista sidan har Malinsky kunnat förklara hur man sköter takten med sätet,kag har inflikat mitt om passagesätet. Äntligen kanske folk förstår.

Stagnation och Jantelagstänkande. Du ska inte tro att du är ngt.

Tror jag det, att svenska ponnyryttare generellt sett inte kan konkurrera med övriga Europa.

Senast ändrad:

*KL*

Visst finns det ponnyer på nationell nivå som kan p&p.
Tyvärr är det sällsynt att de kan göra en öppna eller sluta av god kvalité, har sett ytterst få bra under de fem år jag var med och lekte på ponny.

Skolorna var inte bättre för att ponnyn gick passage eller piaff.
Om jag vore ponnyryttare skulle jag försöka förbättra skolorna i första hand, de är ju poängsatta.

Jag har aldrig hört talas om en ponny som fått en 9:a på skolorna, även 8;or är sällsynta. Ändå sitter ekipaget "fast" på samma nivå, dvs FEI år ut och år in, men fortfarande dåliga siffror på skolorna. Det vore bättre för ponnyns gång och ens egna resultat om man i stället för att lära in p&p blev bäst i Sverige på skolorna.

Föresten, jag lyckades inte heller rida bra (=8) skolor på ponnyn. Men inte lärde jag den p&p i stället för att öva på det vi ska kunna.

Då har man inte förstått det hela.

Om man i skolan tänker ökning men med hjälp av passagesäte får den att använda energi uppåt/ luftigare så blir det en stor skillnad.
Piaffen har man ingen större nytta av i det momentet.

Uhuh, men att rida för att förbättra luftigheten är fortfarande inte att lära den passage som en skolrörelse.
Många ponnyryttare är urless på programmen de rider, och vill lära hästen passage för att göra något "nytt".
Passagen tappar sin tjusning om den endast är ett verktyg att förbättra skolorna.
Vad jag menar är att visst, använd alla medel för att förbättra skolorna, om det så är hoppa på ett ben rörelsen.
Men ponnyryttare vill ibland göra passagen för passagens skull; ...jag tycker att min ponny är duktig nog på skolor o samling, så nu tänkte jag gå vidare och lära den passage...
Olika motiv alltså.
Om du förstår vad jag menar.

Passagen har du nytta av i många lägen.
Sen tycker hästarna om att lära sig ngt nytt.
Tycker själv om variationer och att kunna klappa sig själv på huvudet, när man lärts sig ngt nytt.

Där håller jag med dig. Men barn är barn... (Jag anser att man är barn under 16 år, ja..:smirk: ) Risken finns att det blir konflikt. Och då gör det definitivt mer skada än nytta.
Det finns även de som ser SM-vinnaren på ponnyn Superhoppet göra passage på framridningen.... :cool:

Men det får man ju alltid avgöra från individ till individ. Om det inte finns något annat syfte med att lära ponnyn passage än att den ska kunna passage, så skulle jag låta bli.

Men alla tycker vi olika, tur är väl det! ;)

Oki!Nu ska vi se om jag ens kan förklara så att det går att förstå..

Börjar väl från början då.
Nä det är rätt att börja med piaff beror ofta på hur hästen är byggd och vilken ridbarhet hästen har.
Hästen måste vara så lydig och rakriktad och den ska kunna sammla sig väl.Hästen ska för fina hjäper kunna komma fram i trav och för små hjälper kunna fångas upp i halva steg från trav.Halva steg är väldigt gymnastisernade och främjar lydnanden och bärkraften.

Hur hästen trampar beror mycket på des kroppsbyggnad.. idialet där dock att hästen lyfter bakbenet i högjd med kotbenet och frambenet i höjd med skenbenet.

Hjälperna för piaff når man genom lugn elastiskt sits.en hård sits gör att hästen får svårt att hålla balansen.Man bör inte göra sig tung till en början ..då det hindrar hästens rygg.

Jag låter båda skänklarna fjädra med i hästens rörelse med skänklarna i normalläge.Detta för att sedan i passagen flytta skänklarna något bakåt för att hästen ska kunna lätt förstår skillnaden mellan hjälperna för de olika rörelserna.vissa hästar förstår bättre om man driver växelvis i piaffen.Det är viktigt att inte låta hästen bli stumm i framändan,En jämn kontakt på tygeln är viktigt.. skulle detta inte vara fallet rider jag ur och börjar om.Jag använder oxå rösten . i mitt fall är det frasen ”ja kom” som jag använder uppmuntrande .rösten tar jag bort allt eftersom då hästen är så stadig att den arbetar mer självständigt.spö använder jag sprarsamt och gärna med hjälp av någon från marken.
Jag börjar från marken .. då jag finner detta mer skonsamt då hästen får strörre möjlighet att arbeta med ryggen fri ..sedan brukar jag ta hjälp av någon mindre person när det är dags att ta det uppsuttet..Den ryttaren får då vara väldigt passiv medans hästen hjälps från marken.
För att sedan pö om pö ..ta bort markhjälpen och tillföra ryttarhjälpen.,

Förberendande för piaff brukar jag använda mig av halva steg.. som kan utvecklas ut sammlad trav ur halt och skritt
Tex kan man i sammlad trav genom halvhalter minska traven till halva steg.om de rids ur skritt brukar jag först minska skritten .och ur halt rider jag fram i trav upprepade gånger där hästen måste vara i balans och lyhörd för mina hjälper.detta gör jag upprepade gånger för att sedan minska på stegen.I allt arbete är det viktigt att hästen alltid har sin framåtbjudning kvar.När man rider halva steg är det viktigt att inte tänka piaff för tidigt.meningen är att piaffen långsamt ska mogna ut de halva stegen.Jag föredrar att det får ta tid och att de halva stegen blir mer och mer på stället.(piaff)
Något som jag alltid har i åtanke är framåtbjudningen och rakriktningen.Efter att ha övat tramp går jag tillbaka i utbildningestegen för att ge hästen en övning den lätt klarar av.. och avslutar träningen därefter.Jag tränar aldrig flera kraft ansträngade övningar under ett och samma pass.Jag bärjar inte kräva mer av piaffen heller fören hästen kan trampa på stället i ca 7-8 steg.då börjar jag först förfina den..alla hästar kan inte piaffera perfekt då deras kroppsbyggnad hindrar dem.. nått som jag har i åtanke är att takten är viktigast. Hästen ska vara rakriktad och jämn.Om hästen bjuder till piaff el passage av sig själv så hindrar jag den inte.jag berömmer den i stället.

Jag gör alltid korta repriser. Viktigt att tänka på att det är en jobbig övning för hästen så jag lägger den alltid i slutet av passet ..och rider mina övningar i max fem min.

Å så passagen då!
Jag tycker som så att piaffen är ett förstadium till passage.och jag börjar inte ,ed passagen fören hästen kan trampa sluten i ca 1-3 m
För att få till en bra passage spelar här kroppsbyggnaden änumer roll.det är väldigt individuellt från häst till häst vilken kvalitet på passage hästen klarar i förhållande till sin kroppsbyggnad.
Hjälperna i passage liknar hjälperna i piaff.en elastisk sitis är A&O i bland hjälper det t.o.m att tänka lättridning .detta kan hjälpa hästen att ta ut steget lite till.vilket gör att hästen kommer upp mer. Tyglen ska ha gämn kontakt men i passage har jag funnit ut att man kan lyfta handen i takt med steget för att hjälpa hästen.Jag finner det otroligt viktigt att man inte får låsa sig i bäcken eller skänkel ..då detta hindrar hästens rörelser.även här är rösten till hjälp.
Jag lär in passagen med skänkeln något tillbaka dragen för att att hästen ska kunna veta skillnaden mellan hjälperna för piaffa och passage.inlärningen är inprincip det samma som för piaff.. vid de första lyckade stegen slutar man.för att sedan kanske vid nästa pass stergra kraven något..
Det finns några sätt att få fram passagen på. Det är individuellt vilket som funkar på vilken häst..
1.Att ur piaff rida hästen fram i passage liknade steg
2.eller att sammal traven så att man tillslut uppnår passage takt.Detta kräver en väl förberedd häst.
3.en del hästar föredrar att komma till passage genom minskrning för ökad trav.

De ovan har jag använt mig av..Att lära in sånna här rörelser är väldigt individuellt.. vissa saker funkar på vissa hästar . medans det inte alls funkar på andra..Att ha hjälp av någon kunnig på marken är oslagbart i dessa krumilurer..Så man hjälpa och stötta både häst och ryttare. Och leda dem på rätt väg..

Så !Hoppas att jag inte svammlat till det väldans mycket nu:crazy:
MVH/Q
oj vad det blev långt :eek:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar