Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förr sa man att man hejdade den sidans bakben som tygeltaget tas på, varvid man skulle lätta på den sidan vid galoppfattning.
Jag har faktiskt gjort som en gammal militär skrev(Lithander).
En kram i samma sidans tygel vid fattning.
Hon har aldrig fattat fel.
qodrofenia skrev:Halva steg är vad det låter som.. halva steg i piaff om man så vill..Tänk logiskt så förstår du nog
Fitness skrev:Även om inte passage ingår i ponnydressyr på tävlingar så är det väl ändå en mening att lära ponnyer passage för att förbättra traven t ex??
Jag vill gärna lära min ponny passage, tycker att han känns redo för det, men är inte riktigt på det klara med hur jag ska lägga upp träningen.
Vi har tränat på samlad trav en period och han är jätte duktig och kan samla ihop sig jätte bra utan att förlora aktiviteten bak. Det är väl ett bra steg på vägen??
Hur ska jag fortsätta? Och finns det några särskilda "hjälper" för passage?
rostad skrev:Fast han kan bli lite sur om jag gör det för länge.. typiskt ponnyer...
Saigon skrev:Först och främst bör du ta dig en rejäl funderare på om du verkligen har tillräcklig kunskap för att lära in detta på egen hand. Att misslyckas med inlärningen av dessa rörelserna är det som är värst att misslyckas med… För det kan förstöra i princip allt arbete du lagt ner innan om du har otur!.
Saigon skrev:När är ponnyn/hästen mogen då? Först och främst så måste den behärska skolorna helt. Kan den inte det så har den heller inte den basic-styrka som krävs. Hästen måste kunna samla sig korrekt och ska ha kunnat det en längre period. När hästen sedan går i en högre form, kan förlägga vikt bakåt, svarar och gör distinkta samlande halvhalter (dvs verkligen vinklar sig, ”sätter sig”) , och kan ridas med gummibandseffekt dvs framåt-samlaupp-framåt (3 långa-3 korta) och det flyter, då är hästen mogen att börja på att nosa på piaff och passage. Men inte innan dess!
Saigon skrev:Rid i samlad trav på ridbanan. Modifiera steglängden lite fram och tillbaka. 7 långa - 7 korta. Se till att han verkligen svarar på uppsamlingen. Rid övningen några gånger.
När du sedan återigen gör om övningen så ber du om lite mer energi i de korta stegen. Så att det blir lite schwung. Koncentrera dig på detta moment en tid framöver.
När ponnyn kan utföra detta korrekt dvs när det verkligen flyter mellan övergångarna och det blir en uppsamling med energi uppåt och mera lyft i steget, då så börjar du närma dig passagen. Se dock till att övergångarna består i att du "trycker" fram honom och inte att du "släpper" fram honom. Se till så att han trampar rejält ur/skjuter på ut ur uppsamlingen.
Allteftersom övningen fungerar så kan man försöka samla upp mer och komma fram till riktig passage. Men möter du motstånd hos ponnyn så skulle jag def. inte fortsatt utan hjälp utav en tränare.