Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

qodrofenia skrev:
genom halva steg ;)

*Q åker nu på middag*:banana:

Vilken bra förklaring! Sen då?
Jag misstänker att du inte kan piff o puff.

Det är som att försöka förklara för nån som tror att Jorden är platt.

Senast ändrad:

Att få in bakbenen så långt som möjligt: Du menar nog att få hästen att sätta sig lite, vinkla bakbenen. den absoluta samlingen är i Levad.

Jag menar så långt som är möjligt i piaff, dvs. på marken

Sen har hals ansättningen ingen betydelse, när man i början ignorerar var den har huvudet (se även Kyras sätt).

I börjar är det inga problem men vill man uppnå riktigt bra så har det betydelse. Det har betydelse på lång sikt.

ganaschen kan spela roll, men hör till undantagen.
Som sagt, det har betydelse om man vill få riktigt bra

Att rida i snö osv med Måtta är stärkande, men ger ingen kvarstående effekt. Så fort du är på bar mark så är det slut på det roliga.

Jag säger inte att så fort hästen har gått igenom vatten så håller den den traven, jag menar att det är lättare att uppnå samma lyft, man har ju kvar kännslan. förstår du?

Att lära detta under tömkörning är inget vidare.
Då man blir mycket starkare på töm än på ryggen.
För att komma till 'piaff den vägen krävs det ganska mkt. gas o broms samtidigt.
De flesta skickliga ryttarna tycker att man ska sitta på.

Vi lärde inte in med tömkörning, för hand. dvs. ett vanligt träns med tyglar och ett dressyrspö = "gasen och bromsen" du nämnde. Där pratade jag också bara om grunderna, alltså vi lärde in grunden för hand

Ja det kan jag, alltså inte bli stressad eller orolig. Den accepterar spöet som hjälpmedel eller förlängd arm som många säger.

Helt avspänd kan man ju inte säga eftersom då hade den ramlat ihop:D men jag anar att du förstår vad jag menar

Är det din ponny på bilden?

I så fall förstår jag det du skrev om Ganashen

axel skrev:
Till rumpnissen:

Hur tror du att man signalerar till hästen att den ska gå över till Passage från samlad, arbets eller ökad trav?

"mitt sätt" kommer från en dressyrelev till Vikne d.ä o Vibke(?)på Strömsholm. Alltså inga konstigheter..
som vann JSM o JNM tre år på raken för många år sedan.

Jag behöver inte tro, jag vet ett sätt som fungerar alldeles utmärkt vilket jag använder så fort jag sitter på en häst. Vare sig jag rider arbetstrav, ökad trav eller passage. Om jag t ex vill gå från arbetstrav till samlad trav gör jag detta med t ex en mängd övergångar, skolor m.m samtidigt som jag efterhand besätter mig själv i positionen för samlad trav. Jag ligger alltid ett steg före hästen vilket gör att den formar sin rygg och bäcken efter mig eftersom hästar alltid strävar efter jämnvikt. :idea:

Ju mer samling, desto mer vinklat bäcken och växelvis höjd rygg. Eller hur? Samtidigt vill vi ha mera luft och schwung. Genom att tendera att lyfta ur sadeln (pincha), även förklarat genom att utgå från att sin rumpa är päronformad och istället formar den som ett äpple, i takt med att hästens rygg växelvis höjs och sänks. Kan jag få hästen att höja sin rygg ännu mera, detta tycker jag är jätte viktigt. Att vara i jämnvikt och i takt är ju även självklart.

Så, det var ett mycket kortfattat svar på din fråga, men du har fortfarande inte svarat på mina. ;)

FlipTheFrog skrev:
Rumpnissen skrev:
Jag anser ju att rakriktning kommer före samling, /QUOTE]

Förklara gärna varför du anser detta! Hur jobbar du för att nå rakriktning?

~Flip

Jag tänker ju så här; allting går runt - runt. Taktmåssighet, avslappning och balans ger lösgjorhet. Lösgjordhet ger möjlighet till schwung, schwung ger möjlighet till samling, samling ger möjlighet till mer lögjordhet och schwung. :idea:

Men jag anser att för att en häst ska kunna samla sig någorlunda måste den vara hyfsat liksidig; kunna använda båda sina bakben lika kraftfullt. Alltså vara rakriktad. Samling ger starkare bakdel och därmed ännu mer rakriktning. :idea: Sen sägs det ju att det aldrig gå att få en häst helt rakriktad, vilket jag tror är helt sant.

Mina tankar. :idea:

Jag planerar inte att lära henne piaff och passage, ingen idée jag börjar heller eftersom hon kommer säljas när ponnytiden är slut. Men däremot hästen kan trampa lite :D

Senast ändrad:

För det andra så kan inte du se vilken ganaschfrihet hon har eftersom bilden är vinklad så jag antar du ville vara lite smått påpekande elak :devil:

lektra skrev:
För det andra så kan inte du se vilken ganaschfrihet hon har eftersom bilden är vinklad så jag antar du ville vara lite smått påpekande elak :devil:
Den har inte nacken som högsta punkt, då är det viktigt med "ganaschfrihet".
Ville bara se vad du svarade först.;)

Hej!

Du skrev att hästen måste ha en bra ganasch för att kunna ha nosen i lod även i samlade rörelser som piaff. Varför kan inte hästen ha nosen lite framför lod i samlande rörelser istället?

det beror på hur mycket hästen kan prestera. Min dam på bilden skulle kunna utföra detta en bit framför lod men det blir då inte en helt korrekt piaff. men det blir en piaff ja!

Ärligt talat så har jag inte tänkt så mycket på det. :idea: Så jag vet inte riktigt varför jag skrev så precist.

Tillbaka till ämnet!
Jag tycker att det är synd att man inte lär ponnyn Passage.
Vi skulle få många o bättre ekipage av det.
Även galoppombyten.
Det blir så stor skillnad när man börjar med häst.

Vad jag kan förstå så är man rädd för att den ska byta på tävling.
Men en lydig häst byter inte utan dess hjälp.
Då kan man vara rädd för att den ska takta, fatta fel galopp eller göra avbrott till trav när den inte ska.
För sin framtida tävlingskarriär bör man inte fastna.
Livet är inte slut efter 18 års strecket.

ag kan bara hålla med, men till en viss grad! För ponnyer med en exteriör som tillåter då :D

Jag tycker det borde finnas galoppombyten i ponnyprogram, iaf de högre. Det där med att den kan byta tycker jag är lite överreagerat, jag tror inte ens folk lägger tanken på saken utan bara skyfflar undan frågan med att svara att den kanske byter på tävling osv.

Kan helt hålla med om att steget från ponny till häst är ganska enormt, men jag kan också tycka att häst tävlar man ju trots allt tills man stupar så det finns ingen gräns på den tiden kan man också lära sig

Jag menar att göra en övergång från-till Passage på några få steg.
Knipa med rumpan använder jag mig inte av. Får samma effekt genom att spänna magmusklerna.

Jag har skrivit både här och i andra trådar vad jag menar med Passagesäte.:crazy:
Är trött.En del ungdomar suger musten ur en.

:rofl: du får väl acceptera att det är ungdommar som söker svar för att lära sig då :idea:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar