Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

kan du inte läkna till de trådarna då? För jag har fortfarande inte fått något svar. :idea:

Jag är nyfiken på vad du svara påmina följande påståenden som jag skrivit tidigare i tråden;

Detta tycker jag låter som ett utmärkt sätt att blockera ytterbak och innerfram. Förböjd hals gör att hästen inte har möjlighet att lätta i framdelen, vilket gör det omöjligt att vinkla sitt bäcken och arbeta med ryggen. (i min värld åtminstone)

Men du skriver ju själv om hästen vill springa iväg så böjer du mera, då gör du det väll visst för att bromsa? Eller?

Jag anser ju att rakriktning kommer före samling, alltså ska samling (av den högre graden) alltid ske på rakt spår. Samlingen gör ju även att hästen blir ännu mer rakriktad, och då låter det fullkomligt idiotiskt att göra det på böjt spår.

Rumpnissen skrev:
Men jag anser att för att en häst ska kunna samla sig någorlunda måste den vara hyfsat liksidig; kunna använda båda sina bakben lika kraftfullt. Alltså vara rakriktad. Samling ger starkare bakdel och därmed ännu mer rakriktning. :idea: Sen sägs det ju att det aldrig gå att få en häst helt rakriktad, vilket jag tror är helt sant.

OK, jag tror jag är med dig nu! Jag uppfattade som att du benhårt tyckte att samling krävde rakriktning för att kunna utföras, men här tolkar jag det som att du mer tycker att samling och raktriktning går hand i hand ändå? Att man först jobbar för att få en OK liksidighet och sedan använder samlingen för att stärka bakbenen för att nå den optimala rakriktningen?

Så tycker jag också i så fall, även om jag kanske formulerar det hela lite annorlunda =) Raktriktning är ett magiskt begrepp som jag har kommit att ifrågasätta under senare år.. Vad är det egentligen? Är det en *grundförutsättning* för att kunna klättra vidare på utbildningstegen eller är det det *slutgitliga målet*?

Jag tror t ex att det kanske finns fyra sorters piaffer*; en där hästen piafferar i en öppna/'öppling' (det inre bakbenet jobbar mest), en där hästen piafferar i en sluta/'slutling' (det yttre bakbent bär mest), en där hästen är lätt böjd i kroppen och har ett inre och ett yttre bakben som bär lika mycket och slutligen den optimala piaffen där hästen är rak i kroppen och därmed inte har ett inre- eller yttrebakben utan två likadana, lika starka bakben som bär.

De tre första är inte rakriktade, i alla fall inte de första två (de finns ju de som anser att en häst är rakriktad om den går på två spår, oavsett kroppsform), men nog är det ändå samling?

~Flip (flummar iväg)

*) = Möjligtvis är det bara den sista som man får lov att kalla för piaff Kan inte de exakta piaffkriterierna. De andra tre kallar jag i så fall för arbetspiaff eller arbetstramp =)

Det är bråttom om man vill ha medalj i ett SM

Det torde vara lättast att få en sådan under junior- Young rider tiden.

Man strävar nog inte för att få de lätta medaljerna. Det är inte lika roligt, om de nu är så lätta

Att man först jobbar för att få en OK liksidighet och sedan använder samlingen för att stärka bakbenen för att nå den optimala rakriktningen?

Ja, samling och rakriktning går hand i hand men jag anser att rakriktningen ska vara något före. Jag är ganska tveksam till att piaffera en häst på böjt spår, men jag har aldrig gjort det så jag ska inte döma ut det. ;) Jag tycker det låter som att det blir risk för otaktmässiga piaffer/passager man ofta ser. Att hästen tar i mer med det ena bakdenet än det andra.

Därimot att arbeta i mycket samlade skolor är mycket nyttigt för det senare passage/piaff arbetet. :idea:

Så tycker jag också i så fall, även om jag kanske formulerar det hela lite annorlunda =) Raktriktning är ett magiskt begrepp som jag har kommit att ifrågasätta under senare år.. Vad är det egentligen? Är det en *grundförutsättning* för att kunna klättra vidare på utbildningstegen eller är det det *slutgitliga målet*?

Eftersom jag anser att allt går runt och hand i hand är det nog både och. Men total rakriktning tror inte jag är möjlig då hästen hela tiden använder sin rygg i böjd sidled. (Vid korrekt ryggverksamhet)

Hej! Hur mår hästen?

Har aldrig hört talas om dessa piaffvarianter.

Men när jag tänkte efter, så varför inte.

Tyvärr så är jag den typen som alltid börjar med passage för att jag har nytta av det tidigt.
Visst bli det ngt svårare med piffet, men det går det med.

Visst ja.:bump: Jag har då lättare att få med mig energin-luften som den kan från puffet.:banana:

:banana: :banana: :banana: :banana:

rostad skrev:
Min ponny kan både piaff och passage. Fast det var inte jag som lärde han. Så som Lancet sa- det är många ponnyer som kan det! Man sitter inte och rider det dagligen. Jag brukar nästan aldrig sitta och rida i piaff eller passage. Bara om man inte har något att göra..

Skojar du med mig?! "Bara om man inte har något att göra.." :eek: Har du en sån fin läromästare så ta så för jösse namn tillfället i akt att lär dig det han kan! Få in känslan, lär dig att analysera effekterna av dina hjälper, känn på nyanserna, njuuut!

Annars tror jag du kommer att ångra dig när du sitter på ett halvblod om några år, kanske en häst du utbildat själv som inte redan kan...

Jag svarar dig imorgon:love:

Måste natta hästarna o rasta vovven o kissarna.
Schlafen sie bitte gut!

axel skrev:
Hej! Hur mår hästen?

Sådär =/ Snön har ju smält och det som är kvar är is och det är hårt i backen. Idag var hon för andra gången varm i hö fram + bägge bak. Funderar om det kan vara så att hon avlastar vä fram (det som var värst drabbat av fånget) och därför blir mer varm i de andra fötterna? Usch, fångångesten är i alla fall total =( Nu får hon vackert stå inne på sin mjuka bädd i några dagar.

axel skrev:
Tyvärr så är jag den typen som alltid börjar med passage för att jag har nytta av det tidigt.

Tja.. Alla vägar bär ju till rom säger man ju =) Man får väl experimentera sig fram till det som passar sig och hästen bäst helt enkelt.

axel skrev:
Visst bli det ngt svårare med piffet, men det går det med.

Om du går in i piaffen från skritten (på det sättet jag beskriver i tråden piaff/tramp postad av Montéryttaren) så tror jag inte passagen kommer att spöka för dig.

vet du vad.. jag har frågat dig massor av frågor i den här tråden..Och jag har inte fått några vidare svar från dig på dem.
Om du går tillbaka i tråden så finner du mina frågor..du får hemskt gärna svara på dem..

Jag ska försöka få tid till att skriva ner mitt piaffande och passagande i morgon .
piff och puff.. brukar föresten min tränare använda som slang för passage och piaff som inte är korekt utförd..

Rumpnissen skrev:
Jag tycker det låter som att det blir risk för otaktmässiga piaffer/passager man ofta ser. Att hästen tar i mer med det ena bakdenet än det andra.

Det är sant! Men det kan ju också avhjälpas - min häst fuskpiffar gärna med vänster bak genom att göra en piaff i sluta. Nu är jag jag medveten om det så därför kan jag passa det där bakbenet extra noga och faktiskt tvinga det att ta i lite mer med det benet genom att låta henne trampa i en öppna i stället :devil:

Förhoppningvis blir hon lika stark i vänster bak som i höger snart.. (Eller så blir hon hela tiden starkare i höger bak också så att vänster aldrig kommer ikapp!)

~Flip *Hstd-bo ja!*

Det är just det som är problemet. Det är rätt svårt att gå tag på BRA tränare här:S

Man tränar inte på sånt som man redan kan och gör ganska bra. Utan man tränar på sånt som man inte kan eller gör lite sämre..

Halva steg??

*Knapplån* Vad är balanstrav??

Det med din lilla metod för att få hästen att göra passage förstår jag inte riktigt.

Vartenda proffs jag har lyssnat och lärt mig av säger att yttertygeln är viktigast likaså balans och avslappning. Förstår inte hur hästen med den här metoden kan få en balanserad och bakbens buren passage?

Du sa emot mig med: i tömkörning har man för mycket i handen så måste jag bara ifrågasätta lite nu med ridningen du beskrev. Om du nu iprincip bara rider med innertygeln på en volt och om hästen springer iväg så ska man böja ännu mer, kallar du det balans på baken? eller harmoni i munnen? för att hästen ska vara i balans i din böjda form måste den balansera upp med att belasta det onaturliga på framdelen, speciellt inner för att inte ramla omkull.

kul att den kan!:) Jag måste hålla med flip... uttnyttja dina chanser att få på dig ännu mer kunskap i rörelserna. Träna på att förbättra dem instället för att säga jag kan dem ganska bra redan!

Som jag skrev till Murray. Har ingen tillgång till bra tränare.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar