Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

jo det vet jag väl.. :rofl:
Men ändå.. föredrar själv att förbättra traven på annat sätt.. tex genom halva steg..

Du ska byta varv ofta.
självklart!

När väl hästen har förstått så ska man försöka att räta ut den
det jag inte riktigt förstår är varför hästen ska var böjd..och sen rak..Är inte det krångligt?
men som sagt om den återigen springer iväg så dra inte, utan böj igen eller rid mer med sätet.
om man börjar dra i hästen är man ju fel ute från början..

När det sen har blivit "riktig" Passage sitter man inte o rider långa sträckor i taget
långa sträckor rider man ju som regel inte ..och absolut inte i inlärningsfasen.
Men ofta tycker hästen att det är så kul så de kör igång själva.
Varav "passageknappen"
Det är ju det som är meningen med dressyr i min värld .Hästen ska tycka det är roligt..Och jag undrar ju lite då om det inte försvårar för hästen att gå böjd i stället för rak..?Tycker det skulle förhindra hästens naturliga rörelsemönster genom böjning..får svårt att se det som ska bli "gratis":D

Nu blir jag riktigt fundersam här.... Jag förstår inte alls ditt sätt att tänka.

Jag böjer halsen mkt och rider i princip bara med innertygeln.(en mjuk hand )
Flyttar bak ytterskänkeln och innern långt fram på en 20 M.volt.
Detta tycker jag låter som ett utmärkt sätt att blockera ytterbak och innerfram. Förböjd hals gör att hästen inte har möjlighet att lätta i framdelen, vilket gör det omöjligt att vinkla sitt bäcken och arbeta med ryggen. (i min värld åtminstone)

HAlsen böjer jag i sidled. Inte neråt innåt.

För att inte bromsa hästen.

Men du skriver ju själv om hästen vill springa iväg så böjer du mera, då gör du det väll visst för att bromsa? Eller?

Jag anser ju att rakriktning kommer före samling, alltså ska samling (av den högre graden) alltid ske på rakt spår. Samlingen gör ju även att hästen blir ännu mer rakriktad, och då låter det fullkomligt idiotiskt att göra det på böjt spår.

Sen förstår jag inte (precis som jag ifrågasatt i en annan tråd) varför du är så fokuserad på inverkan vid passage. Jag rider jämt så, i den grad samling jag kräver, mer samling mer samlande säte. Hur tänker du?

qodrofenia skrev:
precis!! Du skriver det jag tänker på..:) tack och :bow:
Jag har lagt mkt energi o tid på att försöka förklara.

Har inte sett nå´n annan som rent konkret förklarar hur man gör.

Jag ger upp!

Rid med halva steg (vad nu det innebär).

Lycka till.

qodrofenia skrev:
halva steg är ett förstadium till piaff..
Å hästen trav blir luftig av det?

Till rumpnissen:

Hur tror du att man signalerar till hästen att den ska gå över till Passage från samlad, arbets eller ökad trav?

"mitt sätt" kommer från en dressyrelev till Vikne d.ä o Vibke(?)på Strömsholm. Alltså inga konstigheter..
som vann JSM o JNM tre år på raken för många år sedan.

qodrofenia skrev:
rids det rätt så ..JA!

*Q tycker det är konstigt att Axel inte vet vad det är*:confused:

Ja.jag är ganska okunnig.

Hur länge har du hållt på med detta? Uan ha kommit till Piaff?

Det första stoet lärde sig detta på andra lektionen, fastän JAG då inte visste riktigt vad man ville få ut av detta.

De andra har också lärt sig detta fort, på EN vecka.:banana:

passage är inte svårt att lära in.. då det är ju en naturlig rörelse ..Man kan ju dock lära in den på olika vis.. sen vad som är rätt kan man ju tvista om..;)

Jag är oxå okunnig i ämnet.. därav alla frågor..Varför jag ifrågasätter "ditt sätt" är för att det är väldigt långt ifrån det sättet jag lärt mig på..Och för mig är rakriktning A&O därav min oförståelse för ditt böja halsen..för för mig blir böjningen ett hinder för hästen .

Jag säger inte att mitt sätt är det enda rätta.

Men förklara då när du lärt din häst piff o puff, hur du gjorde och hur många år det tog.

Jag anser att rakriktningen kommer sig när hästen har gymnastiserats, är lösgjord och ganska liksidig.

Det är ett konstant arbete som är färkvara. Elithästar har oftast stor muskelmassa o dessa kräver mer arbete för att bli genomarbetade än en mer otränad häst.

Ok passage är inte svårt att lära in..!

Då tycker jag att fröken berättar hur man gör!:devil:

Galoppombyten i språnget är synnerligen naturligt, men lätt för alla?

Senast ändrad:

De flesta lär nog Piaff först,då det som Flip slkrev att det kan vara svårt att få hästen att ta mindre steg utan sväv om man lärt den Passage först.

Men å andra sidan är det lika svårt att få hästen att komma ur Piaffen med sväv.

Man lägger stor vikt i GP på övergångarna däremellan.
Det är sällan man ser perfekta såna.

I min sfär är det en del som kan göra en hygglig Piaff men ingen kan passage eller båda två(ler).

Om en häst skall kunna utföra korrekta siaff och passage så krävs särskilda fysiska förutsättningar även tempramentet är viktigt. Eftersom både piaff och passage är en utav de högsta graaderna på sammling, det är viktigt att hästen är byggd så den kan få in benen under, så långt in så möjligt, mot dess tyngdpunkt.

Hästen kan alltså inte ha en dålig vinkling på bakbenslederna eftersom då arbetar hästen naturligt med bakbenen utanför sig. Om man då ska utföra en piaff eller en passage med en sådan häst kan det vara för ansträngande och kanske tom. vålla smärta, vilket medger att resultatet inte kommer bli bra, någonsin.

Halsens ansättning är även den viktig, hästen måste kunna välva halsen optimalt. Därför blir det för mycket ansträngning och ge problem med en låg respektive hög ansättning.

Ganascherna tycker jag är otroligt viktiga. De måste vara helt fria om hästen skall kunna ge efter riktigt och placera nosryggen lodrätt även vid extrem samling.

Hästen måste uppleva piaffen och passagen som något posetivt. därför kan man aldrig bestraffa, använda för starka hjälper eller någonting annat eftersom det då uppstår oro och smärta. Massor av berömm är den viktigaste ingridegensen i inlärningen.

Hästen måste först lära sig att bli riden med korta steg med spännst under avslappning!! Avslappningen är A och O i dressyrens alla rörelser, även här.
Det är jätte bra att förbättra travens lyft med att rida i djup snö eller vatten. Caraletti är också bra men det brukar inte kunna ge en sådan stor yta som snö och vatten ger. När hästen börjat förstå vad du vill så blir det lättare för den att uppnå samma i de vanliga dressyrarbetet.

Inlärningen utav själva rörelsen måste du ha hjälp med. Jag vill inte lära in en häst utan en duktig tränare som sätter mjukhet och harmoni i centrum vid dessa avancerade rörelser. Det är alltid bra att ha någon som kan visa, "reglerna" för inlärning kan du inte lära dig över text.

Personligen tycker jag att inlärning av samlande rörelser är precis lika nyttigt för ponnyer resp. hästar. Jag har varit med och lärt en häst, detta gjordes för hand och sedan efter under ryttare. Hästen hade alla fysyska förutsättningar och lyftet förbättrades på de tidigare nämnda sättet!

Orkar inte skriva mer nu men jag kan föklara på hur vi gjorde med denna hästen (som var ponny;))

Senast ändrad:

Inlärningen är inte svår.. du sa själv att det tog en vecka för dig..Men sedan tar det tid att få till bärighet och kvalitet..sen är ju frågan om man vill göra det lättare för hästen eller om man vill försvåra inlärningen genom att krångla till det :angel:

kul med sån som kommer med nå´t konstruktivt.

Nu tänkte jag som alla andra kommentera det som jag inte håller med om.
Att få in bakbenen så långt som möjligt: Du menar nog att få hästen att sätta sig lite, vinkla bakbenen. den absoluta samlingen är i Levad.

Sen har hals ansättningen ingen betydelse, när man i början ignorerar var den har huvudet (se även Kyras sätt).

De flesta dreesyrhästar på hög nivå har fått eller omfördelat sina halsmuskler när de arbetat rätt.

ganaschen kan spela roll, men hör till undantagen.

Att rida i snö osv med Måtta är stärkande, men ger ingen kvarstående effekt. Så fort du är på bar mark så är det slut på det roliga.

Att lära detta under tömkörning är inget vidare.
Då man blir mycket starkare på töm än på ryggen.
För att komma till 'piaff den vägen krävs det ganska mkt. gas o broms samtidigt.
De flesta skickliga ryttarna tycker att man ska sitta på.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar