Sv: Lära ponny passage??
Om en häst skall kunna utföra korrekta siaff och passage så krävs särskilda fysiska förutsättningar även tempramentet är viktigt. Eftersom både piaff och passage är en utav de högsta graaderna på sammling, det är viktigt att hästen är byggd så den kan få in benen under, så långt in så möjligt, mot dess tyngdpunkt.
Hästen kan alltså inte ha en dålig vinkling på bakbenslederna eftersom då arbetar hästen naturligt med bakbenen utanför sig. Om man då ska utföra en piaff eller en passage med en sådan häst kan det vara för ansträngande och kanske tom. vålla smärta, vilket medger att resultatet inte kommer bli bra, någonsin.
Halsens ansättning är även den viktig, hästen måste kunna välva halsen optimalt. Därför blir det för mycket ansträngning och ge problem med en låg respektive hög ansättning.
Ganascherna tycker jag är otroligt viktiga. De måste vara helt fria om hästen skall kunna ge efter riktigt och placera nosryggen lodrätt även vid extrem samling.
Hästen måste uppleva piaffen och passagen som något posetivt. därför kan man aldrig bestraffa, använda för starka hjälper eller någonting annat eftersom det då uppstår oro och smärta. Massor av berömm är den viktigaste ingridegensen i inlärningen.
Hästen måste först lära sig att bli riden med korta steg med spännst
under avslappning!! Avslappningen är A och O i dressyrens alla rörelser, även här.
Det är jätte bra att förbättra travens lyft med att rida i djup snö eller vatten. Caraletti är också bra men det brukar inte kunna ge en sådan stor yta som snö och vatten ger. När hästen börjat förstå vad du vill så blir det lättare för den att uppnå samma i de vanliga dressyrarbetet.
Inlärningen utav själva rörelsen måste du ha hjälp med. Jag vill inte lära in en häst utan en duktig tränare som sätter mjukhet och harmoni i centrum vid dessa avancerade rörelser. Det är alltid bra att ha någon som kan visa, "reglerna" för inlärning kan du inte lära dig över text.
Personligen tycker jag att inlärning av samlande rörelser är precis lika nyttigt för ponnyer resp. hästar. Jag har varit med och lärt en häst, detta gjordes för hand och sedan efter under ryttare. Hästen hade alla fysyska förutsättningar och lyftet förbättrades på de tidigare nämnda sättet!
Orkar inte skriva mer nu men jag kan föklara på hur vi gjorde med denna hästen (som var ponny
)