Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

Blev du trött på sandlådan?

Saken var som trådens början.
Att förbättra ponnyns trav med hjälp av Passage

Det hade räckt med att man lär sig passagetänk.

Men alla här hävdar bestämt att man först måste lära sig Piaff.

Jag tycker att det är onödigt när syftet är att bara få traven luftigare o kanske mer taktmässig.

axel skrev:
Hur kan du påstå att de flesta ponnies som tävla på nationell nivå kan både piff o puff?

Har inte sett en enda. Har ett EM ekipage i dörren brevid.

Det är ju väldigt konstigt att jag har sett det men du har missat det..hm.. och jag har ändå ridit på nationell nivå sedan -03? min ponny kunde det, hade en jättefin passage, men inte satt jag och red han i passage på framridningarna, (kanske därför du har missat det)kanske ett steg ibland..

axel skrev:
Varför man skulle lära en ponny Passage, var för att få en bättre trav med ett stort register.
Om man då måste lära den Piaff innan, så är nog ponnytiden över.

nej, det behöver den inte vara med bra hjälp, och lär sig hur man rider piaff och passage rätt, men visst den får bättre trav, därför har jag lärt min ponny att gå både i piaff o passage..

axel skrev:
Det finns flera sätt att lära den Passage,men jag kan bara ett.
Vilket har funkat på fyra st. hästar.
Jag böjer halsen mkt och rider i princip bara med innertygeln.(en mjuk hand )
Flyttar bak ytterskänkeln och innern långt fram på en 20 M.volt.
Sen rider jag i en mkt. långsam trav (lunk) o "hoppar" lika långsamt
m. sätet:bump: . Titta gärna på hur GP-ryttare gör. Även om de har kunnat förfina den hjälpen så syns det om man vet om det.
Om hästen vill springa fortare så bromsar man inte utan böjer den bara lite mer tillfälligt, innerskänkeln håller emot.
Det är sätet som gör att den börjar sväva. Den ska liksom följa med ditt säte när du är på väg uppåt.
När de första stegen kommer så beröm MASSOR.
Om det inte funkar så beror det oftast på att man rider för fort eller att man glömmer att använda sätet.
Det är svårt att förmedla en känsla..

:eek: piaff och passage kommer naturligt för hästen när den har hittat sin balans! inte behöver man sitta o böja den hela tiden, jag har lärt mig att rakriktning är viktigt för att trampet ska bli jämt! jag kan sitta och leka med piaff och passage i skogen och efterhand som hästen blir starkare, kommer det mer och mer..

axel skrev:
Man bör träna detta ganska intensivt så att man ganska fort får ett resultat.
:eek: :eek: :eek: :eek: varför det? man ska ha ROLIGT när man rider, inte bara stressa igenom det, hästen ska vara klar för rörelsen, därför väntar jag på att hästen själv ska börja bjuda in till det..

Senast ändrad:

Hur f*n vet du det som inte har sett ponnyn?! Det är inte för han är trött utan bara som han är olydig! :mad:

Lancet skrev:
Det är ju väldigt konstigt att jag har sett det men du har missat det..hm.. och jag har ändå ridit på nationell nivå sedan -03? min ponny kunde det, hade en jättefin passage, men inte satt jag och red han i passage på framridningarna, (kanske därför du har missat det)kanske ett steg ibland..

nej, det behöver den inte vara med bra hjälp, och lär sig hur man rider piaff och passage rätt, men visst den får bättre trav, därför har jag lärt min ponny att gå både i piaff o passage..

:eek: piaff och passage kommer naturligt för hästen när den har hittat sin balans! inte behöver man sitta o böja den hela tiden, jag har lärt mig att rakriktning är viktigt för att trampet ska bli jämt! jag kan sitta och leka med piaff och passage i skogen och efterhand som hästen blir starkare, kommer det mer och mer..

:eek: :eek: :eek: :eek: varför det? man ska ha ROLIGT när man rider, inte bara stressa igenom det, hästen ska vara klar för rörelsen, därför väntar jag på att hästen själv ska börja bjuda in till det..

Inte ens de duktigaste ryttarna i landet skulle påstå att det kommer naturligt.
En del har däremot lättare för vissa saker.

Halva poängen med att den kan Passage är att man KAN använda den i allt travarbete.
Titta på hur de duktigaste jun/ young r. rider!

Senast ändrad:

Varför folk ofta lär hästen piaff först är oftast följande:

För att stärka bakbenen så den kan orka hålla lyft och samling i passagen

För det är lättare att få fram bra passage om hästen kan piaffa

För att hästen ska få balans innan man sticker till passagen

För att få en rakare och mer korrekt passage

För hästen ska ha med sig bakbenen ordentligt i passagen

För att kolla om hästen är tillräkligt för rörelsen
kan den inte piaff kan den ofta inte göra en bra passage

rostad skrev:
Jag brukar nästan aldrig sitta och rida i piaff eller passage. Bara om man inte har något att göra..

Ehh?? :rofl: :rofl:

Förlåt! ;) :o

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Skolorna är naturliga rörelser. De har funnits längre än människan, lär dig hästens historia så förstår du nog.

En bra bok för allt naturligt som hästen har att komma med: Dansa med hästar av Klaus F H Väldigt nyttig läsning

Senast ändrad:

Ursäkta, det är möjligt att jag är blind men jag förrstår inte vilket inlägg av Malinsky du menar. Dessutom är jag inte intreserad av hur hon förklarar det, jag vill läsa dina ord. Eftersom det är ditt resonemang jag inte förstår.

För övrigt hade det fortfarande varit roligt om du ville kontra på mina tidigare påståenden.

/Rumpnissen som är fullständigt övertygad om att passagen kommer naturligt och inte behöver läras in. Men förstår samtidigt att hästen måste vara någorlunda fördelsaktigt byggd.

axel skrev:
Inte ens de duktigaste ryttarna i landet skulle påstå att det kommer naturligt.
En del har däremot lättare för vissa saker.

Halva poängen med att den kan Passage är att man KAN använda den i allt travarbete.
Titta på hur de duktigaste jun/ young r. rider!

konstigt, då måste vi ha pratat med helt olika ryttare, ja ser ofta juniorerna och yr rida och de sitter INTE och rider massa passage på framridningen..

Återigen!
INTE ren Passage men med Passagetänk!

Titta på Tinnes bästa elev. Hon tar inget i tygeln, utan brukar energin uppåt med passagetänk

Är trött igen:cry:

det handlar om en boll som man studsar o vill behålla studset

Låg höjd =lätt men fort

Hög höjd= hårdare men lite långsammare passagesäte

Ja, annars tränar man ju på sånt som man ska göra på tävling. Det är ju mycket tävling ju. Så man typ hinner inte.. :angel:

axel skrev:
Är trött igen:cry:

det handlar om en boll som man studsar o vill behålla studset

Låg höjd =lätt men fort

Hög höjd= hårdare men lite långsammare passagesäte

Det där låter intresant! :idea: Hade varit väldigt roligt om du utvecklar det.

Men å andra sidan har jag inte mycket för Tinne och har ingen aning om vem hennes bästa elev är. :o

Alex, Jag tror jag förstår vad du menar:

Ryttare i junior/yr rider ofta med "passagesäte" eller "passagetänk" vilket gör att deras hästar ofta har fin trav. Vilket ofta inte ponnyryttare gör, vad du har sätt. Rätta mig om jag har fel

Vad jag har förstått det har den här ryttaren "passagetänk" i traven när man kollar på det sista som går i slowmoution.

http://media.putfile.com/Rubinero

Jag vill förstå vad du beskriver och hur du tänker så kommentera nu det jag skrev om jag har rätt eller inte

lektra skrev:
Skolorna är naturliga rörelser. De har funnits längre än människan, lär dig hästens historia så förstår du nog.

En bra bok för allt naturligt som hästen har att komma med: Dansa med hästar av Klaus F H Väldigt nyttig läsning

Den är riktigt bra... Har använt hans kunskap i min ridning i över 6år nu och det är nyckeln till dom flesta problem/utmaningarna som man stöter på...

Både piaff o passage är naturliga rörelser som vild hästar andvänder mer eller mindre...

Senast ändrad av en moderator:

ska försöka få en film på min ponny så kan du se om det är den typen av tänk som du menar..

sen har jag inte mkt övers för tinne heller..

lektra skrev:
Vad jag har förstått det har den här ryttaren "passagetänk" i traven när man kollar på det sista som går i slowmoution.

http://media.putfile.com/Rubinero

Jag vill förstå vad du beskriver och hur du tänker så kommentera nu det jag skrev om jag har rätt eller inte

Jag tycker bara hon skumpar frenetiskt. :eek: I min värld är det endast sits och bäcken som ska röra sig vid den sortens inverkan. Inga skänklar som far omkring uppåt och utåt. Det syns ju ganska tydligt att hennes skänklar fladdar omkring ofrivilligt.

Men en annan blir ju lite skadeglad, inte bara jag som har problem att vara 100% följsam hela tiden. ;)

De ser ut så i mina ögon också, men jag vill ha något som axel kunde kommentera för att förtydliga tankarna i "passagetänket" som h*n nämner.

När axel skrev om en boll osv. så kom jag och tänka på filmen :D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar