Lära ponny passage??

Sv: Lära ponny passage??

Rumpnissen skrev:
Det där låter intresant! :idea: Hade varit väldigt roligt om du utvecklar det.

Men å andra sidan har jag inte mycket för Tinne och har ingen aning om vem hennes bästa elev är. :o

Har du sett Gosh?

lektra skrev:
En tysk hingst, Rubingon
Det är Rubinero.

Rubingnon Var den första Rubinstein hingsten som togs itill S.

Han ägdes då av Stuteri Lindevik men är numera såld.

DEt enda swingandet som jag känner till är i Lianer eller som dans.
Swing it Magister!

Du har inte förklarat ännu.
Juckar du eller?:o

Det här med bilen: om hästen lyfter upp dig i ett steg.
Åker då inte huvudet upp lika mkt som sätet?
Trycks du ihop?

För fälttävlansryttaren samlar inte sina hästar lika mkt som dressyrryttare på högre nivå gör.
En häst som jag hade haft vann sina två starter i Fälttävlan(Nationell)
Han gick så bra i dressyrmomentet o Terrängen så han kunde kosta på sig 2 pet i Banhoppningen. Den hade bara startat en enda110! hoppning
innan.
Detta mkt tack vare sina fina gångarter.

Måste väl skriva varför den ej presterade ngt mer.

det hittades vid kontroll, en fotbollstor tumör i buken. Den var inoperabel, men den levde trots det ett bra liv som skogsmulle i många år..

DEt enda swingandet som jag känner till är i Lianer eller som dans.
Swing it Magister!

Då, har du enligt mig, missat ungefär hela poängen och grunden med dressyren.

Det här med bilen: om hästen lyfter upp dig i ett steg.
Trycks du ihop?

Poängen är just den att jag lyfter precis lika mycket som hästen, men inte mer, vilket man gör när man skumpar.
Jag gör ingenting alls med mitt bäcken så länge jag inte vill inverka. Att vara passiv i sin sits när man har det man vill är ju en grundpelare. Att sitta och vara passiv, låta bäckenet ta stötarna vilket innebär att bäckenet ska vara yttepytte lite tillbaka lutat och ländryggen något rundan. Bäckenet och den nedre delen av ryggrader har enorma dämpande effekter och kan ta upp otroligt mycket stötar. "stötdämpare" för resten av kroppen. Det är så vi alla är byggda.:idea:

Detta tar jag till vara på när jag sitter på en häst, för det är den naturligtaste saken i världen. Man behöver inte göra något annat än placera sig rätt för att bäckenet ska swinga och ta upp stötar så man blir följsam. Men så fort du placerar ditt bäcken snett, låser det eller spänner ländryggen är effekten förlorad.

Aldrig hört talas om någon nisse som heter Gosh.

Jag fattar iallafall inget:confused: Det enda jag kan tänka mig var en karl som red med sätet på ett udda vis.
Finns det ingen duktig ryttare på bild som gör som du?

Om du läste Ridsport skulle du veta vem Gosh (hästen) är.
Den har med Jennie Larsson seg.o plac i Svår B

Pratade just med en läkare som läste ditt inlägg o skakade på huvudet.
Stötdämpningen sitter inte där du beskriver.

B

Senast ändrad:

axel skrev:
För fälttävlansryttaren samlar inte sina hästar lika mkt som dressyrryttare på högre nivå gör.
En häst som jag hade haft vann sina två starter i Fälttävlan(Nationell)
Han gick så bra i dressyrmomentet o Terrängen så han kunde kosta på sig 2 pet i Banhoppningen. Den hade bara startat en enda110! hoppning
innan.
Detta mkt tack vare sina fina gångarter.

Måste väl skriva varför den ej presterade ngt mer.

det hittades vid kontroll, en fotbollstor tumör i buken. Den var inoperabel, men den levde trots det ett bra liv som skogsmulle i många år..

Jag minns inte vad jag ställde för fråga som gjorde att du svarade det här :confused: Jag tror inte att jag frågade något om fälttävlan? Eller är det ft-hästar Du har :confused: *fattar noll*

axel skrev:
Komma upp från marken betyder svävmoment..

Ja, och vad tror du händer vid samlat arbete? Du ifrågasatte ju hur man skulle lära hästen komma upp från marken...(???)

axel skrev:
Jösses.
Om du Läser tråden kanske ett o annat trillar ner.

Vivi Wahlgren var dressyrelev åt Vikne på Strömsholm.
Hon vann 3 JSM på rad o 2 JNM. Hon hade 2st Gaspari-avk.

Red för henne från 1986- och hon lärde ut denna metod just för att förbättra traven. Hästarna som var med då var från 5 år o uppåt, min var 7år.

Jag kan förstå att det låter konstigt, men det funkar.
Hela vitsen med detta att man inte utsätter hästen för ngn form av stress. Min 3e häst hade verkligen sen en passageknapp :bump: :bump: o den funkar än idag.

JAg sk..er fullständigt i att du inte tror att jag är kapabel.

Tycker bara att det är synd att inte så många har fått lära si gdetta sätt.

Ok, så det är den metoden som du förespråkar som du kallar VW-metoden? Böja hästen och sedan anv. passagesätet och få hästen i passage direkt. Är det det du säger? Jag är ledsen men det är ingen metod jag hört talas om tidigare och jag har svårt att förstå den utifrån din beskrivning. Däremot så anv. du ju dig av passagesitsen när du rider passage oavsett inlärningsmetod.

Men det är ju roligt om metoden har fungerat för dig och du tycker den är bra.
Och jag har inte ifrågasatt din metod (Det var väl snarare så att jag ifrågasatte dig ;) ). Utan det var du som ifrågasätter den konventionella metoden att leka fram det genom samlat arbete. Och du som ifrågasatte hur man ska lära hästen komma upp från marken (!!). Och har man inte förstått hur hästen ska komma upp från marken genom att anv. sig utav samlande arbete så undrar jag om man öht taget har varit i närheten av samlad trav. Du uttrycker dig så motsägelsefullt att det är svårt att öht taget diskutera ämnet med dig.

Egentligen tycker jag det här med namedropping är så onödigt... Men vilka metoder Hans Wikne (och jo, han var major), Brink och Kyra använder har jag däremot god koll på.
Min mamma har varit dressyrelev åt Wikne, hon gick på "långa kursen" på Strömsholm i samma årskull som Kyra, min läromästare är grundutbildad med hjälp utav Wikne (han la inte stövlarna på hyllan utan forts. som tränare långt upp i åldern även om det dock var i mindre utsträckning), mitt sto är inriden och utbildad av Jan Brink fram tills 6-års ålder när jag köpte henne, och min tränare har varit dressyrelev för Kyra.
Wikne har tränat Kyra som i sin tur tränar Jan. Både J & K har således sina rötter från Wiknes lära.

Så vilken den konventionella metoden för inlärning av passage är har jag med mig sedan barnsben. Men jag säger inte att det är den enda metoden. Och jag säger inte att det inte finns några andra metoder som kan fungera. Utan jag säger bara att man inte ska ge sig på att lära in passage om man inte har erfaren hjälp att tillgå.

Ok. Kan hålla med dig att de ska ha en erfaren tränare.
Men de bästa Ponnyekipagen idag har det, utan att få fram det där lilla extra.
Det jag vill säga är att jag tycker att vägen blir för lång för Ponnyn om man måste komma till passage VIA piaffen.
Det var vivi som tog av sig stövlarna.

En samlad häst får inte med automatik sväv.
Om vi tar PRE eller Luzitanon så har de mycket lättare för samling (sittande) och ofta n energisk piaff men deras arbetstrav är lite tassig.
De rör sig inte genom hela kroppen utan benen "går för sig själva).

Hur B o K gör för att förbättra traven vet jag ej. Men inte går det över Piaff, när de riktigt unga hästarna blir så pass mkt bättre på kort tid.
B, rider sina med en hand som följer med hästens rörelse.
Vartannat steg lite broms o nästa eftergift. De hjälps då att ej hamna i framvikt.

Jag kan inte på detta sätt bevisa att det funkar, men om du vid tillfälle träffar Görel Nyman vid SLU så kan hon nog verifiera mitt påstående.
Hon var med -86 o tränade på sitt då 5-åriga sto e.Flamingo.

Nu gick det upp ett Liljeholmens:idea: :idea: :idea:

Peter Åberg(nu Härnstam) var på plats. Han var då en ung, gänglig hoppryttare. Kommer inte ihåg om han tränade för VW men tror att det senare blev en anledning till att han gick över till dressyr.

Jag är ju lite Dement, men tror att han red hennes hästar senare.

Detta sätt är så bra när det inte blir gas-broms samtidigt.
Jag har tänkt efter o kom på att jag inte lyckedes med en häst(annan ägare).
Men det som är så bra är att även om man inte lyckas så har du inte förstört ngt på vägen. Tvärtom, hästen blir mkt. lösgjord av detta.

Jag tänker nu inte fortsätta att dunka huvudet i väggen, för att folk ska förstå.
Jag tyckte själv att det var konstigt men fick det berömda AHA:idea: :idea:

Det som man aldrig har sett eller hört talas om, betraktas som Ruffel o Båg.

Senast ändrad:

Är det så att du har en Luzitano?
De är väligt stilla i ryggen och därmed bekväma.
Jag är väldigt glad över att min yngre häst är behaglig att sitta på:love:

Jag fattar iallafall inget:confused: Det enda jag kan tänka mig var en karl som red med sätet på ett udda vis.

Finns mängder av bilder, men eftersom det inte är något som synd, mer än en avslappnad och bärig ryttare tillsammans med en avslappnad och bärig häst så finns det ingen mening med att visa.

Om du läste Ridsport skulle du veta vem Gosh (hästen) är.
Den har med Jennie Larsson seg.o plac i Svår B
Jag läser ridsport, varje nummer. Men jag kanske inte läst de raderna där han är omnämnd.

Pratade just med en läkare som läste ditt inlägg o skakade på huvudet.
Stötdämpningen sitter inte där du beskriver.

VAR anser du/denna människa att stötdämningen sitter då? Hade varit otroligt intresant om du för en gångs skull kunde svara på en fråga jag ställer dig.

Nej, jag har ingen Lusitano. Hästen jag rider mest nu är ett hederligt vanligt halvblod men otroligt rörlig rygg som är fruktansvärt svår att sitta på.

Senast ändrad:

Jag har förklarat "bollfenomenet" som andra förstod.
Skrivit detaljerat om tillvägagångssättet.

Medans du bara hänvisar till swingandet utan att förklara eller visa.
Du har lika lite stötdämpning när du cyklar.
Däremot följsamhet. Dvs man följer hästens rörelser uppåt-neråt-framåt
Om du menar att det bara är ditt underliv som rör sig och överkroppen är stilla, är det stor risk att du får förslitningar i Ländryggen.
Såvida du inte har en Luzitano förstås?

Senast ändrad:

Men var sitter stöddämpningseffekten?? Det var det jag frågade, ingenting annat. För du har ju uppenbarligen gått med om att det finns en stötdämpning i ditt föregående inlägg.

Bollfenomenet är jag med på. Men det gör ju du för att påverka hästen. Eller? Hur bär du dig åt rent fysiskt för att "studsa högt/snabbt, lågt/långsamt" Vilka kroppsdelar använder du? För jag har väldigt svårt att tänka mig att du kan följa med uppåt/neråt med hjälp av magen. Använder du bollfenomenet för att inverka eller vara passiv? Eller både och?

axel skrev:
Jag har förklarat "bollfenomenet" som andra förstod.
Skrivit detaljerat om tillvägagångssättet.

Medans du bara hänvisar till swingandet utan att förklara eller visa.
Du har lika lite stötdämpning när du cyklar.
Däremot följsamhet. Dvs man följer hästens rörelser uppåt-neråt-framåt

Det finns ingen stötdämpning. Såvida du inte tar stöten i stigbygeln eller i knät.

Det är Följsamheten som gör att du inte studsar bort från sadeln/hamnar i otakt.
Sätt upp en säck Potatis i sadeln, o trava.

^Återigen så svarar du inte, utan kontrar med nya frågor

Senast ändrad:

Hallå där rakriktning handlar inte om att hästen går på rakt spår! Det går alldeles utmärkt att rakrikta en häst på volten. När bakbenen trampar i frambenens spår och hästen tar stöd av tygeln även i den svaga sidan och rör sig tacktmässigt framåt då är hästen rak.Därefter kan man utveckla samling och de olika skolorna innom dressyr beroende på villken extriör hästen är skapt med.

Diskussionen tycks fortsätta i all evighet :smirk:
Håller faktiskt med i Rumpnissens resonemang...

Hej det är inte lätt i början.Men jag har ett oslagbart sätt att sitta rätt.BLUNDA sitter du inte rätt så rammlar du av.Självbevarelsedriften gör att man lär sig. Be någon att longera eller leda dig. LYCKA TILL

Nu har jag tid så jag ska gå igenom hela tråden och försöka svara på de frågor jag hittar och försöka reda ut ett och annat. Jag kommer även infoga mina frågor som inte du svarat på, så kanske vi kan få lite klarhet i den här diskutionen, för det är ju trots allt ett mycket intresant ämne. :idea:

Inlägg 24, jag frågar dig; (angående din metod att rida passage)
Men du skriver ju själv om hästen vill springa iväg så böjer du mera, då gör du det väll visst för att bromsa? Eller?

Ett svar på den frågan, tack.

Du frågar mig;
Hur tror du att man signalerar till hästen att den ska gå över till Passage från samlad, arbets eller ökad trav?

Mitt svar;
"Jag behöver inte tro, jag vet ett sätt som fungerar alldeles utmärkt vilket jag använder så fort jag sitter på en häst. Vare sig jag rider arbetstrav, ökad trav eller passage. Om jag t ex vill gå från arbetstrav till samlad trav gör jag detta med t ex en mängd övergångar, skolor m.m samtidigt som jag efterhand besätter mig själv i positionen för samlad trav. Jag ligger alltid ett steg före hästen vilket gör att den formar sin rygg och bäcken efter mig eftersom hästar alltid strävar efter jämnvikt.

Ju mer samling, desto mer vinklat bäcken och växelvis höjd rygg. Eller hur? Samtidigt vill vi ha mera luft och schwung. Genom att tendera att lyfta ur sadeln (pincha), även förklarat genom att utgå från att sin rumpa är päronformad och istället formar den som ett äpple, i takt med att hästens rygg växelvis höjs och sänks. Kan jag få hästen att höja sin rygg ännu mera, detta tycker jag är jätte viktigt. Att vara i jämnvikt och i takt är ju även självklart.

Genom att lägga till en liten knyck med bäckenet framåt får jag hästen att öka sin energi framåt och engagera bekbenen mera. Genom att då lyfta ryggen på hästen genom att pincha får jag mer samling."

Jag förstår ditt tänk men bollfenomenet, men det hade väll med passagetänkandet att göra? Och det diskuterar vi ju inte nu. I alla fall inte jag. Jag diskuterar fortfarande hur man är och bli följsam upp på hästen, hur man rider med sin sits. Jag påstår detta att du naturligt är följsam om du placerar ditt bäcken rätt, eftersom bäckenet är rörligt och kan ta upp stötar. Naturligtvis blir man inte stum, utan rörelserna fortplanetar sig ju i kroppen men mjukt och avpänt.

Här undrar jag då hur du menar att man sitter följsamt? Tänker du alltid passagetänk och bollfenomen även när du bara ska sitta rakt upp och ner på en häst? HUR använder du din kropp för att vara följsam?

Sedan undrar jag även om en tjock person är mindre följsam? Eftersom du indirekt påstått detta.

Du frågar mig;
Juckar du eller?
nej, det gör jag inte, jag rör mig upp/ner och sidleds i rörelse med hästens rygg.

Du frågar mig:
Trycks du ihop?
Som sagt, jag är ett med hästen, rör mig lika mycket uppåt som hästen gör. Men bäckenet gör att armar och ben inte fladdrar, samt att överlivet kommer i rätt position och så sitter du stilla.

Poängen är just den att jag lyfter precis lika mycket som hästen, men inte mer, vilket man gör när man skumpar.
Jag gör ingenting alls med mitt bäcken så länge jag inte vill inverka. Att vara passiv i sin sits när man har det man vill är ju en grundpelare. Att sitta och vara passiv, låta bäckenet ta stötarna vilket innebär att bäckenet ska vara yttepytte lite tillbaka lutat och ländryggen något rundan. Bäckenet och den nedre delen av ryggrader har enorma dämpande effekter och kan ta upp otroligt mycket stötar. "stötdämpare" för resten av kroppen. Det är så vi alla är byggda. Här med blir vi följsamma.

Detta tar jag till vara på när jag sitter på en häst, för det är den naturligtaste saken i världen. Man behöver inte göra något annat än placera sig rätt för att bäckenet ska swinga och ta upp stötar så man blir följsam. Men så fort du placerar ditt bäcken snett, låser det eller spänner ländryggen är effekten förlorad.

Hela poängen är ju att bäckenet och ländryggen är rörlig, det är den oss alla. Alltså blir det inga förslitningar, man utnyttjar den naturliga funktionen vi har. Jag är ganska säker på att även du använder ditt bäcken, men du tänker inte på det. Läs lite biologi och fysiologi så kanske poletten om bäckenets funktion faller ner.

Du blandar hela tiden ihop begreppen, i alla fall så som jag definerar begreppen. Genom att använda ditt bäcken, alltså swinga, ta upp stötar blir du följsam. Åter igen undrar jag hur du bär dig åt för att inte studsa, när du är passiv och inte vill inverka på hästen. HUr bär du dig åt för att bli följsam och passiv? (rent fysiskt)

Som sagt, det finns mängder av bilder men det är inget man ser på en bild.

jag frågar åter igen;
Hur bär du dig åt rent fysiskt för att "studsa högt/snabbt, lågt/långsamt" Vilka kroppsdelar använder du?

Använder du bollfenomenet för att inverka eller vara passiv? Eller både och?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2