Sv: Lära ponny passage??
Nu har jag tid så jag ska gå igenom hela tråden och försöka svara på de frågor jag hittar och försöka reda ut ett och annat. Jag kommer även infoga mina frågor som inte du svarat på, så kanske vi kan få lite klarhet i den här diskutionen, för det är ju trots allt ett mycket intresant ämne.
Inlägg 24, jag frågar dig; (angående din metod att rida passage)
Men du skriver ju själv om hästen vill springa iväg så böjer du mera, då gör du det väll visst för att bromsa? Eller?
Ett svar på den frågan, tack.
Du frågar mig;
Hur tror du att man signalerar till hästen att den ska gå över till Passage från samlad, arbets eller ökad trav?
Mitt svar;
"Jag behöver inte tro, jag vet ett sätt som fungerar alldeles utmärkt vilket jag använder så fort jag sitter på en häst. Vare sig jag rider arbetstrav, ökad trav eller passage. Om jag t ex vill gå från arbetstrav till samlad trav gör jag detta med t ex en mängd övergångar, skolor m.m samtidigt som jag efterhand besätter mig själv i positionen för samlad trav. Jag ligger alltid ett steg före hästen vilket gör att den formar sin rygg och bäcken efter mig eftersom hästar alltid strävar efter jämnvikt.
Ju mer samling, desto mer vinklat bäcken och växelvis höjd rygg. Eller hur? Samtidigt vill vi ha mera luft och schwung. Genom att tendera att lyfta ur sadeln (pincha), även förklarat genom att utgå från att sin rumpa är päronformad och istället formar den som ett äpple, i takt med att hästens rygg växelvis höjs och sänks. Kan jag få hästen att höja sin rygg ännu mera, detta tycker jag är jätte viktigt. Att vara i jämnvikt och i takt är ju även självklart.
Genom att lägga till en liten knyck med bäckenet framåt får jag hästen att öka sin energi framåt och engagera bekbenen mera. Genom att då lyfta ryggen på hästen genom att pincha får jag mer samling."
Jag förstår ditt tänk men bollfenomenet, men det hade väll med passagetänkandet att göra? Och det diskuterar vi ju inte nu. I alla fall inte jag. Jag diskuterar fortfarande hur man är och bli följsam upp på hästen, hur man rider med sin sits. Jag påstår detta att du naturligt är följsam om du placerar ditt bäcken rätt, eftersom bäckenet är rörligt och kan ta upp stötar. Naturligtvis blir man inte stum, utan rörelserna fortplanetar sig ju i kroppen men mjukt och avpänt.
Här undrar jag då hur du menar att man sitter följsamt? Tänker du alltid passagetänk och bollfenomen även när du bara ska sitta rakt upp och ner på en häst? HUR använder du din kropp för att vara följsam?
Sedan undrar jag även om en tjock person är mindre följsam? Eftersom du indirekt påstått detta.
Du frågar mig;
nej, det gör jag inte, jag rör mig upp/ner och sidleds i rörelse med hästens rygg.
Du frågar mig:
Åker då inte huvudet upp lika mkt som sätet?
Trycks du ihop?
Som sagt, jag är ett med hästen, rör mig lika mycket uppåt som hästen gör. Men bäckenet gör att armar och ben inte fladdrar, samt att överlivet kommer i rätt position och så sitter du stilla.
Poängen är just den att jag lyfter precis lika mycket som hästen, men inte mer, vilket man gör när man skumpar.
Jag gör ingenting alls med mitt bäcken så länge jag inte vill inverka. Att vara passiv i sin sits när man har det man vill är ju en grundpelare. Att sitta och vara passiv, låta bäckenet ta stötarna vilket innebär att bäckenet ska vara yttepytte lite tillbaka lutat och ländryggen något rundan. Bäckenet och den nedre delen av ryggrader har enorma dämpande effekter och kan ta upp otroligt mycket stötar. "stötdämpare" för resten av kroppen. Det är så vi alla är byggda. Här med blir vi följsamma.
Detta tar jag till vara på när jag sitter på en häst, för det är den naturligtaste saken i världen. Man behöver inte göra något annat än placera sig rätt för att bäckenet ska swinga och ta upp stötar så man blir följsam. Men så fort du placerar ditt bäcken snett, låser det eller spänner ländryggen är effekten förlorad.
Hela poängen är ju att bäckenet och ländryggen är rörlig, det är den oss alla. Alltså blir det inga förslitningar, man utnyttjar den naturliga funktionen vi har. Jag är ganska säker på att även du använder ditt bäcken, men du tänker inte på det. Läs lite biologi och fysiologi så kanske poletten om bäckenets funktion faller ner.
Du blandar hela tiden ihop begreppen, i alla fall så som jag definerar begreppen. Genom att använda ditt bäcken, alltså swinga, ta upp stötar blir du följsam. Åter igen undrar jag hur du bär dig åt för att inte studsa, när du är passiv och inte vill inverka på hästen. HUr bär du dig åt för att bli följsam och passiv? (rent fysiskt)
Finns det ingen duktig ryttare på bild som gör som du?
Som sagt, det finns mängder av bilder men det är inget man ser på en bild.
jag frågar åter igen;
Hur bär du dig åt rent fysiskt för att "studsa högt/snabbt, lågt/långsamt" Vilka kroppsdelar använder du?
Använder du bollfenomenet för att inverka eller vara passiv? Eller både och?