Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

*Knapplån

Ryttare på 178 cm, 74 kg tung, fin balans men har inte ridit så länge - kan han rida en kraftig D-ponny på 145 cm? Ponnyn är välmusklad och välutvecklad, riden i drygt ett halvår, korsning av islandshäst och evt. haflinger eller annan liknande häst. Det är fråga om turer i skogen och på fält. Ingen hoppning eller krävande dressyrpass.

Alltså, det är väl upp till ponnyns ägare men jag tycker både för lång och för tung. Inget jag skulle sätta på en ponny och spec. Inte en som bara är riden 6 mån.

Ser inte att det ska vara nåt hinder. Jag väger 75 kg, har en sadel som väger 20 kg och red in min D-ponny, 148cm, själv och det är i stort sett bara jag som ridit henne. Hon är 9 år och bland det tuffaste och starkaste jag träffat på i hästvärlden.

En bruksnordis på 1,66 och 17 år tycker jag låter väldigt stabilt :D

Du ska nog inte oroa dig, visst är det svårt att säga hur mycket vikt hästar "orkar" men när man läste de flestas viktgränser börjar man ju fundera om folk i allmänhet helt enkelt inte förstår hur mycket andra människor väger. När 75 kg anses MYCKET tror jag det beror på just det -man vet inte hur 75 kg ser ut!

Angående att rida lätt tror jag man ibland kan göra en björntjänst på det viset. Om man har en väldigt bra teknik, reser sig lite och sätter sig mjukt precis i rätt tid då är det säkert skonsammare men om man inte är superflink på att rida lätt blir det lätt att man "flyttar om" vikten hela tiden. När man oroar sig för att besvära hästen med sin vikt kan man alltså fundera lite extra på om det är bättre att just rida lätt -är jag skitduktig på att följa med fint i rörelsen och sätter mig mjukt? Eller kanske jag ska sitta ner ändå ;)

Jag tror också att det är så många ggr!

*kl*

Jag är 171 cm lång och väger runt 60 kg. Anser ni att jag kan rida en d-ponny ett par dagar i veckan utan problem? Tänker främst då på lite nättare d-ponnyer, en kraftig fjording skulle jag hoppa upp på utan större betänkligheter.

Jag är också 171 o väger runt 60. Jag rider mitt fullblod på 167, men då han är ganska omusklad just nu så vill jag inte att någon som är jättemycket tyngre rider honom regelbundet. Tror dock han klarar en hel del mer så fort han bättrat på sina muskler :)

KL
Rider en häst (SWB valack) sedan ca. ½ år tillbaka, och om möjlighet ges i framtiden kanske jag ev. åker ut på någon liten lokal dressyr med denna häst.
Jag har hört att enligt TR "så ska man vara proportionerlig på den häst man rider" (eller något i den stilen), så vitt jag vet gäller det åtminstone ponnyer, men gäller det stor häst också?
Är rädd att "jag ska åka dit på att jag är för stor och bli diskad från tävlingarna/få böter", men finns det någon risk för det?
Tycker ni experter ens att jag är så stor på honom?

Jag är ~162 cm lång och väger 52 kg, hästen är som sagt en SWB valack, och enligt mitt ögonmått ~ 170 cm i mkh.

Bild på hur vi ser ut:
1382372_411679618955376_197682456_n.jpg

Du är inte i närheten av för stor! Själv är jag betydligt längre och 10 kg tyngre och har tävlat c-ponny utan problem.

Jo jag tror du kommer få böter...

Jösses alltså man slutar aldrig att förvånas.. Om du på 162cm är för stor för en 170-häst, vad tror du då att alla andra rider? Dom flesta i världscupen skulle ju blivit diskade för länge sen?

Har samma längd/vikt som du och har c-ponny..

Nu hoppas jag att det var ett skämt, eller?? O_o

Om hästen hade varit 130 cm så ja, kanske du skulle kunna "åka dit" på att du är för stor men allt från en normal c-ponny och uppåt måste ju vara helt j-vla okej för en människa på typ 160/50.

Folk i din närhet har de i regel ÄNNU högre hästar än ca tio centimeter högre än vad man själv är lång? Bara undrar hur du överhuvudtaget kom fram till dessa funderingar.

Och för övrigt är det nog väldans ovanligt att man får böter för att man är för stor för sin häst... Eller, någon som varit med om det..? :p

Nu hoppas jag att det var ett skämt, eller?? O_o

Om hästen hade varit 130 cm så ja, kanske du skulle kunna "åka dit" på att du är för stor men allt från en normal c-ponny och uppåt måste ju vara helt j-vla okej för en människa på typ 160/50.

Folk i din närhet har de i regel ÄNNU högre hästar än ca tio centimeter högre än vad man själv är lång? Bara undrar hur du överhuvudtaget kom fram till dessa funderingar.

Och för övrigt är det nog väldans ovanligt att man får böter för att man är för stor för sin häst... Eller, någon som varit med om det..? :p

Jag syftade inte på 170 hästar i allmänhet, utan just denna :)
Nej, 170 hästar brukar vara väääldigt stora i "normala" fall, men tänkte just i detta specifika fall eftersom att han är ganska "nätt" i typ.

Om en stor häst inte klarar och bära 50 kg så är det något fysiskt fel på den även o den är en nätt typ. Den ser för all de ut att behöva lite mer muskler och slippa inspänning men det är en helt annan fråga.

Om en stor häst inte klarar och bära 50 kg så är det något fysiskt fel på den även o den är en nätt typ. Den ser för all de ut att behöva lite mer muskler och slippa inspänning men det är en helt annan fråga.
Håller med, det ska den absolut klara.
Den såg väldigt tanig ut

nej om alla mått stämmer så är du ju absolut inte för stor.

MEN, är hästen verkligen 1,70?

Som jämförelse... på den här bilden sitter jag (som är åtminstone 2 cm kortare än du) på en häst som vid fototillfället är ca 1,50. Nog för att jag har lite kortare läder, men väldigt stor skillnad ändå väl?

http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/nookskog_zps892c2b8a.png

Kan ju iofs vara så att du har väldigt lång ben... :o mina är högst ordinär längd... tror jag

Tycker ofta att bilder tagna uppifrån får ryttaren att se större ut och tvärtom i grodperspektiv. :) :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama