Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Okej :) Då får det nog bli så. Grannen har en snäll islandshäst som han kan få rida på fick jag just reda på.

Jag har letat medryttare i snart två år. :/ Men vi bor på landet och ponnyn är inte tävlingskvalite så folk är inte så intresserade verkar det som. Att det är gratis och att jag kan leka stallslav (borsta, mocka mm) är inte ens det nog lockande.

Tyvärr vågar jag inte sälja henne heller, hon är ju ingen unghäst precis och om man inte sköter stallmiljön och blötlägger höet så blir hon hostig.

Äsch! Det är väl klart att du kan hitta en medryttare, det kryllar ju av ridskoleungar som längtar efter att få rida. Speciellt när du kan skjutsa och det är gratis.

Sätt upp lappar på ridskolorna i ditt område så ska du se att du får napp :) Titta också på annonser om "medryttare finnes".

Knapplån, tror jag?

Nu behöver jag lite hjälp här.
Jag är 170 och väger runt 55, ganska långa ben.
Till min fråga: Om jag vill kunna få ut 'riktig' ridning, hur stor häst måste jag ha?

Jag ligger på ungerfär samma mått som du men är lite kortare och väger lite mindre. Jag har en häst på 175cm men skulle jag kunna ha en ponny som jag ändå kan rida rellativt hårt? Eller hårt och hårt men du fattar!
Becca

Haha, nej, folk tror att jag är en läskig pedofil.

Ridskolor blir väldigt arga om man snor deras elever har jag märkt :O

Jag är ca 172 och väger ca 55 kg jag har också ganska långa ben. Min fråga är nu vad är den minsta storleken på häst/ponny jag skulle kunna rida tycker ni? Jag håller på att leta efter nån häst att hyra i sommar och hittat en jag tycker verkar bra men den är ca 146 cm i mank höjd :/ Är den för liten?

Hur lång och hur mycket kan man väga för att få rida en shettis? Kanske en halvtimmes pass två gånger i veckan

Skulle nog säga max 45kg, om det är en rejäl shettis.

KL

Jag har också en storleksfundering, och skulle gärna höra vad ni tycker. Det är nämligen så att jag funderar på att skaffa en ponny tillsammans med min syster. Helst en welsh cob av c-ponnymått, alt mindre d (3-4 år gammal).

Till saken hör dock att jag gärna vill tävla och ekipaget måste därmed betraktas som proportionerligt. Nedan är några bilder på mig på en ponny på ca 135 cm i mkh. Tror ni att någon på en tävling skulle reagera över att jag är för stor?

monty2_51b1dc35e087c3476c55b76d.jpg
mm2_51af4a79e087c3276b079e41.jpg

Förhoppningsvis kan ni bortse från min hemska sits, hade inte hoppat på 2 år..
monty1_51b1dc35ddf2b30e025b9d2a.jpg

Är 2 cm längre än dig och brukar rida en tjock B-ponnys ibland (han har islandshäst i sej) så du ser verkligen inte för stor ut!;)

Hur lång och hur mycket kan man väga för att få rida en shettis? Kanske en halvtimmes pass två gånger i veckan
Väldigt varierande beroende på storlek och styrka på shettisen.
En nättare shettis kanske inte ska ha mer än 40 kg på ryggen medan en bastantare variant orkar betydligt mer. Man måste, som alltid, vara lyhörd för den aktuella hästens signaler.
Det är ofta värre för ponnyn att bära en lång ryttare än en tung.

För många år (och minst lika många kg...) sedan hade jag ett shettissto av större modell. Hon var urstark och jag provade faktiskt att rida ut en halvtimmesrunda i skogen på henne i alla gångarter, bara för att testa om det gick. Och det gjorde det... (hade hon tyckt att jag var för tung hade jag märkt det och inte ridit den rundan)
Jag har också en storleksfundering, och skulle gärna höra vad ni tycker. Det är nämligen så att jag funderar på att skaffa en ponny tillsammans med min syster. Helst en welsh cob av c-ponnymått, alt mindre d (3-4 år gammal).

Till saken hör dock att jag gärna vill tävla och ekipaget måste därmed betraktas som proportionerligt. Nedan är några bilder på mig på en ponny på ca 135 cm i mkh. Tror ni att någon på en tävling skulle reagera över att jag är för stor?
VERKLIGEN INTE!!

Jag tycker nästan de är viktigast att ryttaren har en god balans och en bra sits. Just av den anledningen tycker jag ibland att de är helt okej att längre och normaltunga ryttare ex) 160cm 60kg, 170cm 70kg, rider på ponnyer så länge de KAN rida och inte stör ponnyn.

KL

Vad skulle ni (mellan tummen och pekfingret) säga vore en lämplig maxvikt på en stor d-ponny med ganska mycket fullblod, blandat med okänd ponnyras? Men knappast något väldigt kraftigt utan mer åt håller new forest, connemara, welsh...
Självklart förutsatt att det är en balanserad ryttare som kan rida, och att hästen är i form :)

Behöver hjälp ..
Jag är ca 1,52m lång och väger ca 44 och min medryttarponny är en Welsh mountain på 1,22m. Hur länge till kan jag rida henne, eller är jag redan för stor? (Väger för mycket)?
Detta kanske inte gör till här, men frågat i alla fall, kan man vara för liten för en häst? För
Min andra medryttarhäst är ett arabiskt fullblod på 1,50m någonting, så han är ju rätt stor för mig. Kan man liksom vara för liten för en häst?

hur länge du kan rida beror ju såklart på hur snabbt du växer och/eller ökar i vikt. Svårt att säga utan att känna "er".

För liten för en häst är det klart att man KAN vara, i avseendet att man inte kommer åt ordentligt.
MEN, det är ju såklart beroende på hur hästen är att rida.
Exempel: Jag är 1,60 nu... men för några år sedan när jag kanske var 1,55 red jag en häst på 1,83 (visserligen en mkt högt utbildad dressyrhäst) men jag fick igenom mina hjälper bättre på honom än på vissa 1,50 hästar jag red då. så det är lite svårt att säga ;)

KL

Vad skulle ni (mellan tummen och pekfingret) säga vore en lämplig maxvikt på en stor d-ponny med ganska mycket fullblod, blandat med okänd ponnyras? Men knappast något väldigt kraftigt utan mer åt håller new forest, connemara, welsh...
Självklart förutsatt att det är en balanserad ryttare som kan rida, och att hästen är i form :)

Många D-ponnyer kan bära upp mot 70-75 kg om den rids i form av duktig ryttare. På ridskolan där jag växte upp var maxvikten 65 för D-ponny, men då var det också "ridskolemaxvikt".

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama