Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

...bara för jämförelsens skull kan jag berätta för dig att jag väger ca 75 kg (nu alltså, har varit tyngre), min sadel väger 20 kg. Detta bär mina hästar varje dag. Lilly är 148 cm och Rocket 156 cm (kanske något högre nu då han faktiskt växt i sommar). Rocket är mer ädel än Lilly i typ. Lilly väger minst 550 kg och Rocket strax under det.

Jag har aldrig haft en häst med ryggproblem. Inte heller någon häst med förslitningsskador. Hästarna går i tuff terräng (bor i Västernorrlands bergigare områden) samt tränas i western. Inga korta pass, som regel minst 1½ timme dagligen.

Dina hästar låter sunda och starka som får varierande träning, och när det gäller privathästar som har duktiga ryttare så blir viktmarginalen betydligt större:) Anledningen till att jag var snålare än vanligt med ridskoleponnyer är helt enkelt för att de får bära runt på nybörjare som har dålig balans, ryttare som har olika ridstil m m. Då behöver marginalen vara extra stor.

De absolut största hästarna på "min" ridskola var det maxvikt 90 kg på. Och då snackar vi grova halvblodshästar modell 175-180+. Å andra sidan - man räknade inte med sadeln och man räknade inte på grammet, de duktiga ryttarna var man inte lika noga med maxvikten på eftersom de red hästarna balanserat och i form. Men visst hade vi invägning varje termin! Med full mundering, förutom sadel då.

*kl*

Har så smått börjat fundera på ponny. Längden är inget problem då jag bara är 1.59, däremot är jag parasiterad av latmask och pendlar i vikt mellan 60-65 nu för tiden. Har snöat in mig på welsh cob, och undrar stilla om min vikt kräver en färdiginriden och något tränad individ, eller om jag skulle kunna rida in en unghäst? Skulle en welsh cob på 1.40 palla mig på ryggen?

Här är en (gammal) bild på mig och min goa grålle som är 1.52, bra båldjup som synes :)

foggy_164.jpg

Ja herregud! Självklart :) Welsh cob är kompakta och viktbärande hästar. Jag brukade rida med en kompis på hennes welsh cob-valack på ca 1.55 ett par gånger i månaden, och då vägde jag 90 kg, och han blev inte trött eller så, han bar sig fint och var glad och pigg. Så 65 för en cob är ingenting, så du behöver inte alls oroa dig för 60-65 för en cob av D-ponnystorlek.

Senast ändrad:

Phie...jag påminner dig om att i mitt inlägg ovan så är jag alltså 10 kg + tyngre än dig och rider donnan på 148 cm...och hon är en Welsh Cob som du vet ;) ...Jag vet ingen häst som är så stark som hon, faktiskt. Lägger in en bild på oss och ja, jag är utan hjälm här. Det händer ibland...
090809KickioLilly0.jpg

kl

Jag tror min fråga passar in här.
I "mitt" stall finns en äldre ponny med en liten ryttare. Nu har den annars alltid snälla och trevliga ponnyn börjat hitta på lite hyss, och ryttarens mamma har frågat mig om inte jag kan rida ponnyn ungefär en gång i veckan en period och försöka få lite fason på den.
Det handlar isåfall om max 30 min ridning, och jag har god balans och är väl en skaplig ryttare. Problemet är väl att jag väger en 10 kg mer än vad ponnyn bör bära regelbundet. När den var lite yngre hade min vikt inte varit något problem, men med ålderns rätt bär han helst mindre ryttare.

Vad tror ni, kan det vara direkt jättedåligt och skadligt om jag "rider till" ponnyn lite? Eller tror ni inte det är någon större fara?
Kanske ska tillägga att det handlar om en c-ponny, så det är ingen miniponny där 10 kg är halva ryttarens vikt ;)

Hej hej! Jag är 160 lång och väger ca 55 kg. Jag funderar på att ta hem en foderhäst och har nu hittat några ponnys som verkar intressanta. De flesta av dem är d-ponnys, men det är även några c-ponnys. Min fråga är, är jag för stor för att rida c-ponny? C-ponnysarna jag har hittat är inte särskilt smäckra, utan lite grövre modell. :)

Har samma längd/vikt som du och har haft min c-ponny i 6år :) bara dom inte är för taniga så går det jättebra :)

Är jag för stor för att rida B-ponnys? Är 158 cm och väger 52 kg ungefär, tycker att det är lättast att rida C-ponnys och ner till ungefär maxad B-ponny.

Är jag för stor för att rida B-ponnys? Är 158 cm och väger 52 kg ungefär, tycker att det är lättast att rida C-ponnys och ner till ungefär maxad B-ponny.

Känns det ok? Känns ponnyn ok? Men jag antar att det vore bättre att rida C-ponny för säkerhets skull. Du säger ju ändå maxad B-ponny, alltså nästan C. Det är nog ingen fara :)

*kl
Kan ju lägga upp bild på mig och min ponny för jämförelsens skull, hon känns helt perfekt i storlek för mig :).
Jag är då ca 159 cm lång och väger 50-52 kg, pållan min är ca 132-133 cm i mkh. Ber om ursäkt för dålig ridhusbild. Ponnyn är under inridning, 4 år ung.

Sv: Max vikt och längd på islandshäst?

Jag är ingen veterinär eller så. Men jag tror att spatt är vanligt på islandshästar för att folk på 80-100+ sätter sig på små islandshästar på 135 cm. Jag är 160 och bär XS, jag satt mig upp på en (iof gammal) islandshäst gissningsvis 135, kändes som min förra C-ponny. Ingen robust islandshäst. Jag kände mig ... lagom (fast nä, nästan för stor) men hon hade gärna fått vara större. Och ägaren är INTE liten, visserligen inte super lång men stor, säkert 90 kg. Jag kan inte förstå på en fläck att ryttare kan MÅ BRA och att det KÄNNS OK att sitta på en liten "ponny"?? Det är sjukt. Jag tycker inte det spelar någon roll att det är en "islandshäst". På Island hade man bara islandshäst förr och då var det ju "självklart" att alla red dessa, oavsett storlek. Men det finns andra hästar nu.

I samma stall där jag red islandshästen, satt sig en smal kille på ca 190 cm upp på den andra islandshästen, en yngre och starkare men ändå bara ca 138 cm. Det såg sjukt fel ut. Ryttaren var 100 % nybörjade och hade aldrig förr ridit ut utan ledare. Så han hade inte stabilitet eller balans åt det heller.

Håller med till 100. Och det finns ju större hästar, fattar inte varför man ska envisas med att ha en för liten häst?! Tror många är rädda kanske, känns tryggt med en liten...?

Så är det för mig! Tack och lov är jag såpass liten att jag kan ha ponny.. Annars hade jag nog slutat rida :eek: hade aldrig låtit en häst lida för min feghet!

Apropå islandshästar. Jag tycker inte heller det är bra när alldeles för stora ryttare rider runt på små hästar, men vill ändå flika in det här :)
De hästar jag vet som är/blivit äldst är nästan uteslutande islandshästar.
27 år (lever än) - har i 20 år ridits av blandade ryttare, de som ridit mest regelbundet (typ de flesta dagar/vecka när hästen var lite yngre) väger nog ca 70-80 kg. Inte varit skadad på minst 10 år.
27 år - gick i ridskola och turridning till 20-årsåldern och reds därefter mest av barn. Aldrig skadad.
29 år - pensionär sista åren. Reds dessförinnan i ca 10-15 år av ryttare på gissningsvis 50-60 kg, före det vet jag inte. Fick spatt.
30 år (lever än) - pensionär som hela sitt aktiva liv varit turridningshäst. Aldrig varit skadad (samma ägare över 20 år).
31 år (lever än) - pensionär. Reds tidigare av blandade ryttare i spridda viktklasser, aldrig varit skadad.
31 år - ägdes och reds av ryttare på gissningsvis 70-80 kg ca 10 år, innan det turridningshäst som reds av "alla". Fick spatt vid 28 års ålder.

Det säger ju egentligen inte mer än att av de gamla islandshästar jag känner till, har enbart två drabbats av spatt och enbart en av dem hade "stor" ryttare. Flera av de andra har ridits regelbundet av stora ryttare utan skador. Det kan ju vara just de hästarna som är hållbarare också, men jag ville ändå dela med mig av min statistik. Och som tillägg: De flesta islandshästar jag känner till som har fått spatt har varit hästar i 10-årsåldern som tränats på ett felaktigt sätt (tyvärr vanligt bland islandshästar...). Ryttarna har i de flesta fall varit normalstora kvinnor, alltså knappast på tok för tunga för viktbärande c-ponnyer.

Självklart är spatt även lite ärftligt (?) och kan ligga lite hos rasen (att de har större risk) men man ökar ju risken ännu mer. Sen tror inte jag levnadsålder och spatt har något med varandra att göra. Islandshästen kanske är en ras med högre livsålder än andra raser. Precis som det finns raser hos hundar som lever längre.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama