Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Jag är ca 150 cm lång och väger ca 45 kg. Har en favoritponny som är 136 cm i manken och normalbyggd och är orolig för hur länge jag kan rida den? Hur mycket är max gränsen vikt & längd till den ponnyn? ungefär då alltså! tacksam för svar.

Rider en ponny som är ett par cm högre och är själv 168cm och väger 50kg, det är inga problem. :) Givetvis olika beroende på häst och kanske också vad för ryttare, men du kan nog rida din ponny ett tag till i lugn och ro.

Och jag är 174 och har känt mig lagom på allt från maxad c-ponny och uppåt, och även känt mig stor på hästar på 160. Allt beror på hur hästen är byggd.
Troligen börjar man se lite lång ut på en normalbyggd, normalstor c-ponny någonstans runt 165 cm, men det kan ju skilja litegrann. Än så länge är det inga problem, rid och ha kul! :)

Hej! Jag letar sköthäst/medryttarhäst just nu och vet inte riktigt vilken storlek som passar mig... Är 12 år gammal men kommer troligen inte att växa mer än max någon decimeter. Är för tillfället 165 centimeter lång. Enligt alla dessa "tabeller" jag sett är jag för lång för C-ponny men vikten är inga problem (skriver helst inte ut den här dock. xD). Det mesta av min längd är benen. Skulle jag kunna rida en maxad, hyfsat kraftig och viktbärande C-ponny? Vilken ras/kategori skulle ni rekommendera att jag letar efter?

Själv är jag ca 171 cm lång och väger 75 kg, vad kan vara lagom häst för min del? Rider just nu en liten häst på 153 i mkh på ridskolan där jag rider men de har som vikt gräns 70 kg på henne.. Min ridlärare säger att det inte är någon fara men blir ändå lite nojig.. Är jag alldeles för stor för henne? Älskar den hästen över allt annat och vill verkligen inte att hon ska må dåligt över att jag rider henne!

För lång?

image_51e4564be087c36c7ad392f1.jpg
image_51e456409606ee05935a4a95.jpg

Hej! Jag undrar om ni tycker att jag ser för lång ut för ponnyn. Jag är 168 cm och ponnyn 140. Vad tycker ni? :P

Nej, 75kg fungerar men stanna där! :) (Med tanke på att dom har satt en gräns på 70kg borde det inte vara en superklen häst men behöver ju inte heller vara en bjässe som tar 90kg)

På en ridskola sätter de nog hellre än för låg gräns och låter tyngre duktiga ryttare rida istället. Det är mycket bättre för hästen med en 75 kilos duktig ryttare med balans än en 70 kilos sämre ryttare/nybörjare. Säger ridlärararen att det är ok ska du inte oroa dig!

Tycker det ser bra ut på bilden men om du är ung och fortfarande växer så hade jag kollat efter en större ponny. (Om du vill tävla vill säga)
Annars ser det fint ut :)

Ptja, fråga islandsfolket :D Men islänningar verkar svälja mer längd då de är breda. Jag är 175 och var medryttare på en islänning som var 137, det såg inte alls tokigt ut, men då ur islandsvinkel.

En vanlig ridponny i den storleken och med en ryttare på 180, ja det måste ju bli väldigt vingligt?

Okej, jag har hyrt ponnyn från en ridskola och tränarna där säger att det är helt okej med min längd. Vi måste hitta en liten ponny som både jag och min lilla syster kan rida. Hon är bara 1,35 lång och är nästan för liten för ponnyn men eftersom den är så snäll (ridskoleponny) så funkar det. Jag har slutat att växa flera år sen och har inte tävling i tankarna. :-)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama