Sv: Längd- och vikttråd
Hallon allihopa.
Jag har en liten fundering då jag känner mig som en jätte, när jag rider den bruna hästen till vänster i bild nedan. Jag har för mig att han är 150 nånting, men inte säker. Stigbyglarna på bilden är mina dressyrläder och ska egentligen längas något hål till.
Har även ridit en D-ponny och känt mig jättestor. Fast å andra sidan kommer jag åt hästarna och fått den bruna nedan att gå riktigt bra.
Däremot när jag ridit skimmeln på bilden nedan som är ungefär lika hög som den bruna, så har jag inte känt mig som en jätte. Troligen för att det är mer massa.
På den bilden i nedre högra hörnet sitter jag på min kusins svenska halvblod, som är 174 cm i manken.
Själv är jag 177 cm och väger mellan 62-65 kg.
Kan man vara för lång för vissa hästar/ponnyer? För jag misstänker att min vikt inte spelar någon roll eller?
Har ingen egen häst än, men hade tänkt skaffa en som är mellan 165 cm - 180 cm, då jag känner mig stor och att mina skänklar inte får plats på en mindre (aka skänklar luft). Dessvärre växer de inte direkt på träd och när de blir högre i manken blir de också dyrare verkar det som..