Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

KL

Vad skulle ni säga är maxvikt/längd för en tinker på 145 för skogspromenader 1 gång i veckan? :) Vuxen, musklad häst alltså.

90-95 kanske? :) Tinkrar mig veterligen är ganska kortryggade. Sen sväljer de lite längd också, jag red en tinker i ungefär den storleken en gång och jag är 175. Det var inga problem, fast liite lång kände jag mig allt :D

Hej!
Jag är ungefär 156 cm lång och väger ungefär 50 kg. Det finns en korsningsponny på ridskolan (gotlandsruss och troligen islandshäst) som är ungefär 125 cm i manken. Kan jag rida han?

Tycker det låter helt okej eftersom han har islandshäst i sig, då kan jag tänka mig att han är bredare och sväljer upp längden bättre.

Din ridlärare ser nog vad som är lagom och inte :)

Min ridlärare säger att jag är för lång men en annan i stallet säger att det går bra då hennes dotter är längre och större än mig som brukar rida han rätt ofta. Ska fråga min nya ridlärare vad hon tycker.

Hallon allihopa. ;)

Jag har en liten fundering då jag känner mig som en jätte, när jag rider den bruna hästen till vänster i bild nedan. Jag har för mig att han är 150 nånting, men inte säker. Stigbyglarna på bilden är mina dressyrläder och ska egentligen längas något hål till.
Har även ridit en D-ponny och känt mig jättestor. Fast å andra sidan kommer jag åt hästarna och fått den bruna nedan att gå riktigt bra.

Däremot när jag ridit skimmeln på bilden nedan som är ungefär lika hög som den bruna, så har jag inte känt mig som en jätte. Troligen för att det är mer massa.

På den bilden i nedre högra hörnet sitter jag på min kusins svenska halvblod, som är 174 cm i manken.

Själv är jag 177 cm och väger mellan 62-65 kg.

Kan man vara för lång för vissa hästar/ponnyer? För jag misstänker att min vikt inte spelar någon roll eller? :nailbiting:

Har ingen egen häst än, men hade tänkt skaffa en som är mellan 165 cm - 180 cm, då jag känner mig stor och att mina skänklar inte får plats på en mindre (aka skänklar luft). Dessvärre växer de inte direkt på träd och när de blir högre i manken blir de också dyrare verkar det som.. :crazy:

03.jpg

Titta inte på mankhöjden. En häst med massa sväljer ju mer längd. Jag har en Welsh cob på 148 cm och hon är mer häst att rida (skänklarna ligger an hela vägen för min del som är 174 cm) än paintkorsningen på 156 cm.

*KL

Tänker bara lägga in mig själv som exempel här i tråden :p

Jag är 163 cm lång och väger 50 kg, tycker personligen att jag ser ut att väga mer än jag gör (kan bero på att jag bara har fett och inga muskler :angel: ). Rider allt från C-ponny till häst på drygt 170 cm. På ponnyer beror det väldigt mycket på hur stabil ponnyn är och hur den ser ut om det känns lagom eller inte. Dock är jag sådan som hellre ser en lite väl liten ryttare än lite väl stor ryttare på ponny/häst, i alla fall när jag själv rider. Har hittills inte suttit på en häst som känns för stor, dock skulle jag inte titta efter häst som är över 160-165 cm om jag skulle köpa/rida den regelbundet för att det är osmidigt att nå när man är kort från marken :D

Ninya som jag rider oftast är 164 cm, känns väldigt lagom - men tycker hon känns lägre (men bredare) än de flesta andra hästar som ligger på samma höjd.

C-ponny
IMG_0032_zpsd4267a62.jpg

(^Svårsutten trav, hoppsadel och jag rider lätt på bilden)

Ninya, ca 164 cm
20-4_zps2a398eba.jpg

Skulle jag leta häst skulle jag vara öppen för allt mellan 135-165 cm, men optimalt med något som ligger i mitten.

Senast ändrad:

Och mitt "ponnyöga" tycker att du ser ut att passa bäst på ponnyn ;):D beror ju mycket på vad man är van vid :) jag har nästan aldrig ridit storhäst trots över 15 år inom hästeriet och dom få gånger jag kommit upp på en stor så har det bara känts så fel, antagligen för att jag inte är van :)

Nä, jag brukar inte titta på mankhöjden, men det känns inte bra när jag själv känner mig som en jätte och det brukar se lite lustigt ut i spegeln i ridhuset också.
Jag har både långa ben och lång överkropp, men jag undrade mest om man kunde vara "för stor" för någon häst/ponny. :/

...

Jag är 163 cm lång och väger 50 kg, tycker personligen att jag ser ut att väga mer än jag gör (kan bero på att jag bara har fett och inga muskler :angel: ).

Ursäkta, men jag kan bara inte låta bli.

Du vet väl att muskler väger mer än fett? ;) :up:

Precis - Jag tycker jag ser "plufsigare" (är det ens ett ord? :rofl: ) än 50 kg, vilket inte är så konstigt eftersom jag har mycket fett och lite muskler, och fett tar ju mer plats än muskler i förhållande till sin vikt^^

Många verkar vara väldigt oroade över att dom väger för mycket. Det är lite synd =/ Självklart ska man tänka sig för så det inte blir helt orealistiskt, men jag tänker lite som så att kollar man först och främst på ryggens längd hos hästen och muskelmassan och känner efter hur hästen verkar trivas då man sitter i sadeln så tror jag att man får bra svar på om man är för lång eller tung, och likadant åt andra hållet=)
Jag själv är 150 lång men väger runt 60-65 och jag red och tävlade min lilla c-ponny (133 cm, bra hållning och välmusklad) utan problem=) (tycker iallafall jag)

photo.php

Nja, jag är inte så orolig för min vikt (ser att jag väger lika mycket som dig, fast jag är ca 25 cm längre). För min egen del så känner jag mig stor på vissa hästar, men jag kan förstå att endel kan vara lite oroade över sin vikt och hästarnas viktbärighet osv.

Hejsan! Jag har en liten fråga igen. Vilken häst passar mig bäst? Jag vill ha en lugn häst som jag kan hoppa mycket med och även lite dressyr och distans, helst en ponny. Är jag för stor för en connemara? Jag är 156 cm lång och väger 50 kg

Du kan välja vilken häst du vill som passar for dina ändamål, från ca c-ponny och uppåt.
Jag var visat bilden förr och visar den igen - min dotter är ett par cm kortare än du och några få kg lättare, här är hon på en liten C-ponny

Jag hjälper till att rida till en B-ponny och är bara lite mindre än dig (165 cm, 54 kg). Inga problem för ponnyn men jag kan inte sitta ner på henne (superkort steg verkligen!) rider lätt i trav och halvstår i galopp. Vill man ha en ponny är nog C-ponny och uppåt med ett lite större steg att föredra :)

KL

Vad anser ni vara maxvikt på ryttaren till en B-ponny, 127 cm och 25 år, men i toppform?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama