Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Jag svarar, som kort ryttare (1.60) fast med en del fyllning (väger nog mellan 62 och 67 just nu) att du är lite för lång för en 1,36-ponny. Oavsett hur tung/lätt du är så är nog din längd liiiite för mkt för just den ponnyn, balansmässigt.

Jag skulle nog kunna ta mig an att "rida till" en c-ponny men det med respekt av längd. Du är lång och ståtlig, men det är svårt att säga något alls innan man sett bild på dig och hästen... Vissa här på buke tycker nog att jag inte borde få rida annat än kraftiga d-ponnyer

, så smaken är ju som baken

Senast ändrad:
Max vikt och längd på islandshäst?

Vad är max vikt och längd på ryttaren till en Islandshäst som är 140cm i manken?

Sv: Max vikt och längd på islandshäst?

Jag skulle säga att det beror helt av hur hästen ser ut. Är den välmusklad? Kort rygg? Lång rygg? Stabil/kraftig? Tunn? Traktormodell? Sporthästmodell? Nätt?

Men ta en tunn nätt modell på 1.40 så klarar den iaf lätt en liten vuxen -70kg utan bekymmer. Är den grövre med en kort välmusklad rygg och i mycket god form så -90kg?

Det finns forskning på hur mycket en häst kan bära o ändå arbeta optimalt. Finns säkert nån på buke som vet mer.

Det beror verkligen helt på hur hästen är byggd, och vad man tänkt göra.

Det finns individer som utan problem klarar ryttare omkring 100 kg, och det finns individer som inte bär upp mer än ca 70. Mankhöjd säger faktiskt mycket lite om hur viktbärande en häst är. :)

kolla olika turridningsidor, dom har oftast nån max gräns, på ett ställe som jag red mycket på var jätteduktiga osv dom hade som ett krav att ryttaren var tvungen att väga mindre än 85 kg. Jag tycker det låter ganska rimligt men på island verkar hästarna bära alla sorters ryttare..

På Island har dom inget val, det finns bara en sorts häst och därför rider alla på dem. Sedan tror jag att dom har en liten annan syn på hästarna där de använder dem som arbetsredskap, jämfört med hobbyhästar. Har ingen erfarenhet själv men har vänner i islandsvärlden som jobbat på Island och de brukar säga att många har en rätt kass syn på hästarnas välmående. Går en sönder finns nya att tillgå, poängen är inte alltid att få en hållbar häst som mår bra av att ridas i det långa loppet...

Jag har aldrig fattat varför en islandshäst kan bära 20-30 kg mer än en vanlig ponny i samma size. Tror att det är skitsnack faktiskt. Klart dom inte dör men tror inte dom tycker att det är bekvämt precis. Tror som andra skrivit att på Island har dom inga andra hästar, plus att de är arbetsredskap, plus att de hade väl med sig handhästar på tur och bytte häst ibland.

Om jag som väger 80 kilo skulle sätta mig på min 140 cm höga ponny och rida så lär jag inte komma långt innan nån djurskyddsinspektör skulle anklaga mig för misshandel! Däremot är det alldeles ok att rida en långtur på min kompis islandsvalack som är 136cm hög!

Fanns det inte teorier om att spatt kunde uppkomma av överbelastning? Jag menar, det är ju inte direkt Richard undernärd som töltar omkring på dessa ponnyer i t.ex Globen.

Fanns det inte teorier om att spatt kunde uppkomma av överbelastning? Jag menar, det är ju inte direkt Richard undernärd som töltar omkring på dessa ponnyer i t.ex Globen.

Jag har också hört något liknande. När jag red islandshästar vägde jag som mest 80 kg, och då red jag kraftiga och breda hästar på ca 1.40 eller mer.

Jag blev erbjuden att bli medryttare på en annan isis ett par år senare. Provred och allt kändes bra. Men jag tackade nej när jag fick höra att hästen haft spatt. Och ägaren sa "nej nej, oroa dig inte, han kan ta 100 kg". Men en isis som har haft spatt tycker jag man ska väldigt försiktig med när det gäller vikt på ryttaren. Jag sa ingenting, men tänkte lite hastigt att om den hästen har haft 100 kg-ryttare halva livet och sen får spatt, lägger man inte ihop två och två kanske?

Islandsdebatten kan ju pågå i evigheter. Och jag inte är den som är snål med viktgränser, men man får ju ha lite sunt förnuft också.

Sen, vaddå "haft" spatt? Det är ingenting de blir av med.

Sen tycker jag också att även 80 kg är mycket på en 140-häst. Ingenting jag skulle sätta upp på vår ridskolas c-ponnyer.

Väger jag för mycket för ett russ?
Jag är nyss fyllda 14 (2 dagar sedan). Provred ett russ idag, han var verkligen en guldponny alltså ååh kan knappt förklara. Hoppade honom lite grand också (typ 30-40cm kanske). Iallfall, han är en 14årig valack, kraftigt byggd, väääälmusklad, 128 cm i mankhöjd. Jag är någonstans mellan 158-160 cm och väger runt 60 kg (är inte ''fet'', har rätt mycket muskler). När jag red honom så red jag honom i form, bra skjut med bakbenen osv. Jag tyckte själv att jag hade bra balans på honom, sitter helt ärligt mycket bättre på honom än vad jag gör på mitt kallblodssto på 141 cm. Han hade en väldigt bra sadel Jag kommer då kanske att rida honom ett par gånger i veckan, (uteritter, dressyr ibland) inte tävla (kanske klubbhoppning/dressyr någon gång, är ändå för gammal för att tävla b-ponny på högre nivå). Min syster (140 cm, 30 kg typ) skulle rida honom några gånger i veckan då med. Skulle det fungera eller är jag för tung?

Jag väger lika mycket som dig, men 10 cm längre, skulle känna mig på tok för tung för b-ponny...

Sen, vaddå "haft" spatt? Det är ingenting de blir av med.

Sen tycker jag också att även 80 kg är mycket på en 140-häst. Ingenting jag skulle sätta upp på vår ridskolas c-ponnyer.

Det var så hon sa det iallafall, måste vara okunskap. Hon kanske menade att han hade blivit mer symptomfri eller något. Ska läsa på lite :)

Lyckligtvis var min vikt aldrig problem för isisarna, det var inga spetiga sportmodeller utan kraftiga saker. Men jag håller med dig i sak, nuförtiden ser alla isisar ut som vilken sportponny som helst. Men det finns ju raser i 140-storleken som kan klara 80 kg, så enbart mankhöjden blir ju vanskligt att gå på. Jag red en tinker en gång på 145, och då vägde jag 95 kg :o Hade inte vägt mig på ett tag och trodde det var närmare 85... Och redan då var jag orolig och frågade om det skulle gå bra. Men det var inga problem alls. Men då var det också en engångsritt, jag skulle inte rida en sån häst regelbundet med den vikten.

Apropå ridskoleponnyer fick jag vid 70-75 kg då och då hjälpa till med tillridning av D-ponnyer, tror t om att jag fick sitta upp på en stor C-ponny en liten stund en gång också. Men då var det korta, korta pass och engångsföreteelser.

Men en ridskoleponny i 140-storleken hade jag inte satt mer än 65 kg på, i synnerhet när de rids av olika ryttare varje dag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama