Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Det är inte helt lätt att svara på vad attraktion, det finns nog många människor som är betydligt bättre på att uttrycka sig i ord än vad jag är som har försökt att göra det.

Men det jag menar är att det ska finnas en positiv känsla i kroppen när våra ögon möts och att man ska få åtminstone en liten tendens till ett fånigt leendet när det händer. Och det ska finnas en lust att beröra den andra personen, det kan vara något så enkelt som att medvetet råka komma emot den andres hand när man sträcker sig efter kaffekoppen.
Jag tror ni båda har för höga förväntningar på vad som skall ske efter att ha träffats en gång. Hade jag träffat någon och vi hade väldigt trevligt hade det varit nog underlag för att träffas en gång till. Jag menar det du beskriver nu är ju förälskelse för mig kommer det långt senare än första dejten då man iprincip bara checkar av om den andra är rumsren och inte en seriemördare... Dejt två och tre är mera sådana tillfällen då man börjar känna efter lite hur man känner för en person. Om man nu inte tror benhårt på kärlek vid första ögonkastet.

Det är väl det som är den stora mystiken
Om du kan se en gemensam nämnare vad det är hos motparten du blir attraherad av, så ser du även att det inte har något med spänning att göra. Spänning på dejten kommer av förväntan, förhoppning, nyhetens behag; det kan försvinna när man slappnar av och har roligt. Attraktion gör det inte - tvärtom.

Jag håller med monster1. Om man redan första gången man träffar en person (som man dessutom inte har några andra kopplingar till), tycker att det var trevligt och roligt, så är den personen verkligen värd att träffa igen. Om det inte räcker, så fattar jag inte vad som räcker.

Dejt två och tre är mera sådana tillfällen då man börjar känna efter lite hur man känner för en person.
För mig uppstår attraktionen redan innan man träffas; det är en förutsättning för att en dejt ska vara aktuell. Det jag dras till visar sig på ett tidigare stadie. Ska det bli fler dejter, måste det slå gnistor då vi ses.

För mig uppstår attraktionen redan innan man träffas; det är en förutsättning för att en dejt ska vara aktuell. Det jag dras till visar sig på ett tidigare stadie. Ska det bli fler dejter, måste det slå gnistor då vi ses.
Jag tror många tänker så, Jag uppfattar att det är anledningen till att det är svårt att få till en dejt. Om man sen skulle lyckas blir det sällan en andra chans hur trevligt man än hade.

Jag skulle vilja ha era tankar kring en fråga som jag har haft anledning att tänka mycket på den senaste tiden.

Kan man ha FÖR trevligt på dejt? Med det menar jag att man pratar, skrattar och har allmänt roligt till så stor grad på en dejt att själva anledningen till dejten, nämligen att se om det finns någon attraktion, glöms bort.

Eller kan det vara så att om man har för trevligt så blir man så avslappnad och trygg att den spänning som behövs för attraktion uteblir?

Anledningen till mina tankar är att jag ganska nyligen har varit på årets 6:e förstadejt och den slutade som de föregående 5, nämligen med att det inte uppstod någon attraktion. Dejterna har varit väldigt trevliga på alla sätt och när jag har pratat med de jag har dejtat efter själva dejten så har de känt samma sak, nämligen att vi hade väldigt trevligt men att det inte fanns någon spänning mellan oss.

Jag har en känsla av att folk har för höga krav på den dom träffar på dejtingsidor. Det räcker liksom inte att man tycker personen är trevlig, har humor och att man gillar utseendet. Nej det måste typ bli världens förälskelse och stjärnor redan innan första dejten. Jag kan absolut träffa en person jag tycker är trevlig ett par gånger för att se pm ngt växer fram. Men det verkar dom folk är ute efter blixtförälskelse bara.

Jag har en känsla av att folk har för höga krav på den dom träffar på dejtingsidor. Det räcker liksom inte att man tycker personen är trevlig, har humor och att man gillar utseendet. Nej det måste typ bli världens förälskelse och stjärnor redan innan första dejten. Jag kan absolut träffa en person jag tycker är trevlig ett par gånger för att se pm ngt växer fram. Men det verkar dom folk är ute efter blixtförälskelse bara.
Det har att göra med överflöd på utbudet.
Det finns alltid hundratals, tusentals nya bilder att klicka på, och alltid kan det finnas någon som är lite bättre än den du klickade på nyss, än du messade nyss, än du träffade nyss.

@Jeffery Men det är väl inte unikt för nätet. IRL finns det ju ännu fler som kan vara bättre. Om det som är problemet, jag känner inte direkt igen det.

@Jeffery Men det är väl inte unikt för nätet. IRL finns det ju ännu fler som kan vara bättre. Om det som är problemet, jag känner inte direkt igen det.
Jämför hur du sitter och väljer människor IRL med hur du sitter och väljer människor på HappyPancake.
Inte bläddrar du potentiella partnerämnen, en i sekunden, i en ändlös ström IRL?

Nej, det är ju inte samma till synes smörgåsbord irl. Men i praktiken funkar ju inte heller nätdejting som ett smörgåsbord eftersom det där med att ömsesidigt vilja samma sak samtidigt är ungefär lika struligt både på nätet och irl.

När det gäller nätdejting verkar fler tycka att alla är nästan "skyldiga" att vilja ha ett helst livslångt förhållande. Det framstår som en av de stora skillnaderna för mig.

Nej, det är ju inte samma till synes smörgåsbord irl. Men i praktiken funkar ju inte heller nätdejting som ett smörgåsbord eftersom det där med att ömsesidigt vilja samma sak samtidigt är ungefär lika struligt både på nätet och irl.
Ja precis. Vilket är ungefär samma svar som mitt till stjarnhimmels fråga i inlägg #87, men med lite andra ord.

att utgå från utsende etc på dejting sidor, kan ge väldigt dåliga resultat, man måste träffa personen ifråga i verkligheten, och helst umgås ett tag, där efter så kan man avgöra om det kan funka på långsikt

att utgå från utsende etc på dejting sidor, kan ge väldigt dåliga resultat, man måste träffa personen ifråga i verkligheten, och helst umgås ett tag, där efter så kan man avgöra om det kan funka på långsikt
Ja det är ju det som trixigt:crazy: Tycker själv att det är svårt att hitta den kemi som ju trots allt behöver finnas.
Nu har jag inte haft så många dejter, känns helt enkelt inte intressant nog, och just dejtingsajter har jag mer eller mindre lagt ner...
Mycket som ska stämma, och jag tror personligen att det är lättare i verkligheten. Förutsätter dock att man inte bara går hemma på gården, vilket jag ju mestadels gör:p

Ja det är ju det som trixigt:crazy: Tycker själv att det är svårt att hitta den kemi som ju trots allt behöver finnas.
Nu har jag inte haft så många dejter, känns helt enkelt inte intressant nog, och just dejtingsajter har jag mer eller mindre lagt ner...
Mycket som ska stämma, och jag tror personligen att det är lättare i verkligheten. Förutsätter dock att man inte bara går hemma på gården, vilket jag ju mestadels gör:p

ja håller med, det är samma här :P de man träffar på är när man handlar, eller någon som går förbi eller man möter när man rider. Dock så har jag ingen egen gård, tyvärr.. men det kommer väl med någon gång.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka