Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Precis kommit hem från en underbar helg med tjejen.
Höll på att bli pannkaka av alltihop men hon är så underbar och fick mig på andra tankar.
Vi har pratat mycket om att flytta ihop, hur underbart det vore att ha en vardag tillsammans och allt det. Det är ju såklart tidigt och inte som att vi ska flytta ihop imorgon.
Veckan som har varit har jag inte saknat henne lika mycket, kände inget speciellt för att åka dit i fredags heller och allt kändes bara så konstigt. Väl där sitter vi i soffan, hon tar upp igen om att hon vill bo med mig och jag kan inte svara. Hon frågar varför jag är tyst, om jag inte vill och jag säger bara att jag inte vet. Försöker förklara att det känts konstigt under veckan men hittar bara fel ord och jag hör hur det låter som att jag vill göra slut fast det inte alls är det jag vill säga. Men samtidigt kan jag inte säga att jag vill allt det där när jag i några dagar inte känt så.
Det blir en hemsk stämning och allt känns bara fel. Men hon räddar det, säger bara helt rätt saker. Jag tror hon förstår mig och trots att jag till och med fått henne att gråta så kan vi prata om det. Hon är så klok...
Och hon säger att hon älskar mig. Hon älskar mig...
Jag kan inte ens fatta det. Och hon bara får mina känslor att komma tillbaka och allt känns sådär rätt igen. Och hela helgen blev så underbar.
Känner mig så hemsk för att det blev så fel på fredagen men samtidigt behövde det komma ut.
Jag är sämst på det här med distans, jag hatar det! Och vi ses mer än jag någonsin träffat en dejt förut men ändå. Jag HATAR det!

Men jag älskar henne. Jag gör verkligen det. Min vackra, fantastiska tjej.
Kan man mer än smälta när man får höra ord som dessa:
"Du är min skatt. Min skatt som jag har hittat."

Ursäkta smörigt och utlämnande inlägg, men alltså... jag var tvungen att få skriva det!

Ursäkta smörigt och utlämnande inlägg, men alltså... jag var tvungen att få skriva det!
Ibland hjälper just bara det - att få det ur sig.
För man liksom formulerar sina tankar för sig, får lite ordning i det kaos som annars bara studsar fram och tillbaka mellan hjärnhalvor och pannlob.

Därför är det så viktigt att ibland ta sig tid att bara lyssna på vänner som behöver få ur sig någonting.

Jag håller med monster1. Om man redan första gången man träffar en person (som man dessutom inte har några andra kopplingar till), tycker att det var trevligt och roligt, så är den personen verkligen värd att träffa igen. Om det inte räcker, så fattar jag inte vad som räcker.

Min erfarenhet är att det inte räcker för de flesta.

@TomasN Den där kemin, vad handlar den om? Trevlighet och vänskapligt positiva känslor och nyfikenhet på varandra, räcker inte alltså? Jag hade en kemilärare i skolan som avfärdade alla känslor som just kemi, så jag förstår inte riktigt vad man menar när man pratar om kemi mellan människor. :) Även leda och tristess, tex, har väl sin kemi.

Vad gäller kåthet, så känns det en smula förhastat att bli direkt kåt så där genast vid sittande bord, tycker jag. Eller att ens förvänta sig det. Om jag tycker att personen är ganska attraktiv eller rätt snygg eller fin att titta på eller något liknande, så skulle jag nog luta åt att det räcker. I så fall litar jag på att om resten funkar, så kommer attraktionen också att funka.

Som jag ser det är det svårare att hitta personer där relationen, umgänget, pratet osv funkar, än att hitta någon som är tilltalande nog för lite sex. Finns det första, så finns vanligen det andra, men inte omvänt.

Som jag ser det är det svårare att hitta personer där relationen, umgänget, pratet osv funkar, än att hitta någon som är tilltalande nog för lite sex. Finns det första, så finns vanligen det andra, men inte omvänt.

Men precis. Hjärnan är en av mina erogena zoner, absolut. Det spelar ingen roll hur snygg han är, öppnar han munnen och grodorna flödar ut - tji pirr. Och just den där hjärnan, vill ju ha lite tid på sig innan den tycker det är läge att säga "grönt ljus, gå vidare till nästa punkt på agendan" (sex).

Visst, någon gång i livet har det varit instant attraction, men det är väldigt få gånger, väldigt ung, och absolut inget att bygga vidare på.

Detta är min personliga uppfattning, såhär halvvägs genom livet.

Vad gäller kåthet, så känns det en smula förhastat att bli direkt kåt så där genast vid sittande bord, tycker jag. Eller att ens förvänta sig det.
Kanske inte kåt som i plaskblöt och tappar förmågan att bete sig. Men kåt som i påtagligt attraherad och intresserad av att ligga.

Jag vet direkt när jag träffar en person om jag vill ha sex med denne eller inte. Sedan kan det ibland ändra sig efter en tid (när man lär känna personen, eller att mitt begär eller personen själv ändrar sig). Jag skulle aldrig slösa uttalad dejt-tid på en person som jag inte omedelbart kategoriserat som knullbar.

Då är vi nog mer på samma linje, @Trani. Jag läste en gång en kul formulering som gick ut på att när vi träffar på en ny människa frågar vi oss genast i det tysta "är han/hon sexuellt möjlig för mig". Svaret blir givetvis ja betydligt oftare än man faktiskt hoppar i säng med folk, och svaret på den frågan måste luta åt ja om jag ska dejta nån.

Däremot verkar det överdrivet att tänka sig att en fikadejt ofelbart måste leda till att man råmar av kåthet.

Det räcker inte att det är en trevlig dejt. Det skall kännas rätt också. Någon form av kemi förväntas.

Jag håller med! Magkänslan måste vara rätt och den bryr sig inte om vad som på pappret är bra (på gott och ont). Och så måste jag kunna tänka mig att vara naken med personen. Stämmer inte magkänslan känns det bara obehagligt att tänka sig personen naken, hur trevlig han än är.

Jag läste en gång en kul formulering som gick ut på att när vi träffar på en ny människa frågar vi oss genast i det tysta "är han/hon sexuellt möjlig för mig".
Det var väldigt finkänsligt formulerat! :laugh: Jag brukar annars beskriva det som som att jag kategoriserar folk som knullbar/icke knullbar. Sedan finns det grader på skalan, från "jovars, skulle inte tacka nej" till "åh herrejävlar GE MIG!".

Är det det folk menar med "kemi", undrar jag. Att personen platsar i kategorin knullbar?

@Trani :D Ja, det ingår i historien att det är en psykolog som säger att detta är vad vi - särskilt män, men det kan vi lämna därhän för min del - frågar oss då vi träffar på någon ny. Översättningen i den text jag läste, löd ungefär "Har jag lust att sätta på den här bruden?". Jag kategoriserar just utifrån "sexuellt möjlig/omöjlig" på grund av det där citatet. :)

@Petruska det är en intressant grej ändå. Jag tror att många (de flesta?) tänker så men kanske beskriver det lite olika (kolla den här tråden). Men jag har diskuterat det här med folk som säger att de inte fungerar så. I alla fall en av de personerna har en ganska asexuell utstrålning. Han är man och läses ofta som homosexuell av kvinnor i sin omgivning, men hetero av männen. Jag tror allt det hänger ihop. Han är inte så sexuellt utåtriktad helt enkelt, och det ger intressanta effekter (t ex antydan om hur gaydar kan tänkas fungera). Sexualitetens roll i möten med andra alltså.

@Petruska det är en intressant grej ändå. Jag tror att många (de flesta?) tänker så men kanske beskriver det lite olika (kolla den här tråden). Men jag har diskuterat det här med folk som säger att de inte fungerar så. I alla fall en av de personerna har en ganska asexuell utstrålning. Han är man och läses ofta som homosexuell av kvinnor i sin omgivning, men hetero av männen. Jag tror allt det hänger ihop. Han är inte så sexuellt utåtriktad helt enkelt, och det ger intressanta effekter (t ex antydan om hur gaydar kan tänkas fungera). Sexualitetens roll i möten med andra alltså.
Jämför hur tikar - och andra hanhundar - reagerar på en kastrerad hanhund. Svårplacerad.

Hmm, kanske är däri mitt problem ligger. På alla de dejter som jag har varit på så har jag aldrig någonsin tänkt en tanke som går ut på huruvida jag kan tänka mig att ligga med personen jag dejtar.

Hmm, kanske är däri mitt problem ligger. På alla de dejter som jag har varit på så har jag aldrig någonsin tänkt en tanke som går ut på huruvida jag kan tänka mig att ligga med personen jag dejtar.
Jag tror att just sexuellt intresse är en viktig del.

Om jag träffar en man som uppenbarligen inte ser mig som en sexuell varelse är det hela skapligt ointressant från sekund ett. Sådant känns i luften.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka