Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Om kvinnosynsämnet skrivs det många inlägg per timme.
Dejtinginläggen är ett fåtal per timme.
De kan alltså inte göra sig hörda, de kan inte "ta över".
De måste ända få ta plats.

Klart de kan. Det är ju bara att skriva - och att svara på de inlägg som närmast berör det man vill prata om. Internet är ju synnerligen demokratiskt på det sättet.

Jag hade förstått det bättre om det var en persons tråd om sitt mående, t ex, det handlade om. Men nätdejting är ju inte det.

@_Charlotte_ @Sörlatungu

Jag är strax under trettio och mina erfarenheter skiljer sig helt från era.

Objektifierandet är något jag tycker mig uppleva ofta - ibland flera gånger på en dag. Jag blir visslad efter, får förslag ropade till mig, blir tutad på av bilar, hör pussljud bakom ryggen och så vidare. På dagtid. På bussen, i affären, när jag rastar hunden, när jag cyklar genom staden, när jag köper mina grönsaker. Av nyktra män. Vuxna och halvvuxna, samtliga tycker de sig ha rätt att utvärdera min kropp. Det är inte män i min bekantskapskrets och det är inte bara ute på krogen.

Det händer hela jävla tiden.

Vissa dagar påverkar det mig mer än andra och jag kommer på mig själv med att låta detta begränsa hur jag klär mig utanför hemmet(och nej, min klädstil är inte särskilt ekivok).

@Koltrast

Det är helt förjävligt. Jag stöter också på en del sådana - just främlingar, på krogen etc. Däremot är jag väldigt sällan ute utan min sambo och det gör sitt till tror jag, om man tänker anledning till varför jag inte upplever det du beskriver oftare. På dagtid typ mataffären har jag väldigt få sådana erfarenheter, tacka gudarna för det.

Det är förvisso väldigt behagligt att slippa dräggen då min sambo är med mig, men det är sjukt att det ska "behövas" och att jag själv känner mig så oerhört mycket mer avslappnad & bekväm när han är i närheten. Han är som min Ovtjarka, och det är ju vansinnigt sorgligt i sig även om det som sagt är gött att slippa de männen som är sådär obehagliga.

Min tanke med inlägget var absolut inte att liksom försöka förklara att det inte finns, utan mer en tanke om att jag är glad för min omgivning. I vissas omgivning verkar det ju vara helt normalt med snubbar som
Brölar ikapp och uppför sig som as för att "boys Will be boys" och alla lama ursäkter som finns.

Jag håller med om att att diskussioner om kvinnosyn helt klart är en del av dejt-diskussionerna, men jag tycker också att det blir väldigt svårt att föra dejtingdiskussionerna vidare när 95% av diskussionen specifikt rör just kvinnosyn och hur den skall förbättras. Det kommer så snabbt nya inlägg att frågor och inlägg försvinner i mängden och de som faktiskt vill diskutera sitt dejtande mer på ett "just jag och den här personen-planet" och inte generellt eller kring andras erfarenheter av osmidiga män. (Eller med osmidiga män ;)) Klart att det kommer att fortsätta att dyka upp liknande diskussioner i dejtingtrådarna, men en tråd om just kvinnosyn kommer också att dra till sig personer som berörs av den frågan. Säkert fler än en tråd som heter "allmänna dejtingtråden" och därmed ge en ännu bättre diskussion. Jag tror att trådnamnbytet redan har genererat iallafall minst fyra nya debattörer.

Jag håller med om att att diskussioner om kvinnosyn helt klart är en del av dejt-diskussionerna, men jag tycker också att det blir väldigt svårt att föra dejtingdiskussionerna vidare när 95% av diskussionen specifikt rör just kvinnosyn och hur den skall förbättras. Det kommer så snabbt nya inlägg att frågor och inlägg försvinner i mängden och de som faktiskt vill diskutera sitt dejtande mer på ett "just jag och den här personen-planet" och inte generellt eller kring andras erfarenheter av osmidiga män. (Eller med osmidiga män ;)) Klart att det kommer att fortsätta att dyka upp liknande diskussioner i dejtingtrådarna, men en tråd om just kvinnosyn kommer också att dra till sig personer som berörs av den frågan. Säkert fler än en tråd som heter "allmänna dejtingtråden" och därmed ge en ännu bättre diskussion. Jag tror att trådnamnbytet redan har genererat iallafall minst fyra nya debattörer.
Alltså jag håller nog också med båda sidor i den här diskussionen, jag kan se hur det är drygt att leta igenom 10 sidor av debatt när man bara vill se hur det går för folk som dejtar, samtidigt så är det här ju i högsta grad relevant i en diskussion om dejting.

Och visst kan en titel som kvinnosyn locka till sig nya debattörer, men jag tror också den kan skrämma bort de som mest av allt behöver en sådan här diskussion. De som har något att lära men som inte vill erkänna att deras kvinnosyn har brister känner nog inte "åh, kvinnosyn, det här är en tråd för mig" utan de springer iväg till dejtingtråden och undrar varför de inte får napp och vad som är fel på kvinnorna egentligen.

För ett tag sedan var jag på krogen med min svärfamilj. Vi kom in på ett ställe där jag mötte en gubbe i dörren som tittade på mig så där grisigt jävla vidrigt: uppifrån och ner och upp igen. Avslutade med ett lika grisigt leende. Till och med min sambos lilla plastbrorsa på 19 (!!) år såg det och sa något i stil med "näää men fy fan vilket jävla svin, såg du hur han tittade på dig?!"

En liten tonårskille alltså, ser direkt det som diskuteras i tråden samtidigt som fullvuxna män tycker att det är lite luddigt och lite svårt att inte kränka.
Älskar när män/killar ser sånt. Var med om något liknande med två yngre killar som diskuterade med en man som kommit med något sexistiskt i sitt samtal med mig, kände för att kasta mig om halsen på båda två.

Samtidigt tycker jag det är lite absurt att jag får lust att kasta konfetti och dela ut blommor till någon som ser och protesterar mot sexism. Det säger ju något om hur skevt samhället är att jag blir helt till mig när en man agerar mot sexism och objektifierande, jag borde se det som helt normalt.

Samtidigt tycker jag det är lite absurt att jag får lust att kasta konfetti och dela ut blommor till någon som ser och protesterar mot sexism. Det säger ju något om hur skevt samhället är att jag blir helt till mig när en man agerar mot sexism och objektifierande, jag borde se det som helt normalt.

De mest medvetna manliga feministerna har ju också problem med det där. De inser att så fort de öppnar näbben riskerar de få så mycket cred att de liksom kapat åt sig arenan där också.

Älskar när män/killar ser sånt. Var med om något liknande med två yngre killar som diskuterade med en man som kommit med något sexistiskt i sitt samtal med mig, kände för att kasta mig om halsen på båda två.

Ja verkligen, det är fantastiskt när unga killar verkligen liksom är med i matchen, all cred till dem.

...och som sagt; absurt att det faktiskt gör att man känner sådär. Det borde ju vara det absolut självklara - inte vara så udda att man får lust att krama ihjäl dem liksom...

@Koltrast Undrar vad det beror på att det skiljer sig så. Det som du pratar om, objektifieringen på bussen, i mataffären etc, det är verkligen helt främmande för mig.
Eller nej, inte helt främmande när jag tänker efter. En gång för några år sedan var jag ute och gick och blev tutad på av en bil med två ganska unga killar/män. Väldigt obehagligt.
Och så en gubbe jag hyrde en boxplats av, som var ganska klibbig, trots att både män och kvinnor sa ifrån på löpande band om hans klibbighet.

Men annars har jag faktiskt, handen på hjärtat, inte mycket erfarenhet av ropande, tutande, blickar, ljud, tafsande eller annat. Någonstans. Oavsett klädsel också, jag tillhör skaran som gärna klär mig ganska lätt och därför ofta har korta shorts, djupa urringningar eller dylikt men jag är ändå ytterst sällan med om det.

Kanske är jag totalt oattraktiv och slipper det därför, eller så har jag bara haft enorm tur. Märkligt hursomhelst.

Angående erfarenheter av sexism; ni har väl sett tråden "oväntade kommentarer" (eller vad den hette). Rena rama medvetandehöjnings-seminariet. Typ hälften av inläggen handlade om kvinnor som fått olika varianter av sexistiska kommentarer från män. Det säger definitivt något om hur normalt det är att som kvinna bli utsatt av äckel-män. Men lite hoppfullt att det handlade om oväntade kommentarer => vi är inte totalt avtrubbade!

Självklart ska alla som vill få skriva i trådarna. Men samtidigt så antar jag att många vill att dejtingtrådarna ska handla om att berätta om hur det går med sitt dejtande och reflerktera kring det. Och att om man är i ett förhållande kanske man inte har det behovet och därför inte ser något fel med att tråden handlar om annat.
Det där var monogaminormativt. Att dejta och att vara i ett förhållande utesluter inte varandra.

Hur långt tillbaka måste jag bläddra för att komma till konversationer om singlar och dejting?! ;)

Jag tycker att det är så jävla lustigt bara att hingstsnubben fick härja fritt, utan banning eller nåt, medan lite feminism direkt leder till att trådarna delas upp. Hur var hans kvinnohat relevant medan reflektioner kring sexism inte är det?

Ja, jag kanske framstår som lite sur men det får vara.

Hur långt tillbaka måste jag bläddra för att komma till konversationer om singlar och dejting?! ;)
Eh inte alls, det är väl bara att läsa den andra tråden som också ligger på första sidan och som moderatorn länkat till?

Men du kanske hellre ville göra en poäng av att tråden inte handlar om det längre, tihi så knasigt?

Angående erfarenheter av sexism; ni har väl sett tråden "oväntade kommentarer" (eller vad den hette). Rena rama medvetandehöjnings-seminariet. Typ hälften av inläggen handlade om kvinnor som fått olika varianter av sexistiska kommentarer från män. Det säger definitivt något om hur normalt det är att som kvinna bli utsatt av äckel-män. Men lite hoppfullt att det handlade om oväntade kommentarer => vi är inte totalt avtrubbade!

Tänkte faktiskt på den förut, när jag funderade över vad fan kvinnor får stå ut med från mån i form av det som diskuteras. Tänkte precis på det du nämner, att trots att det uppenbarligen är jäkligt vanligt hoppas jag verkligen att jag aldrig sas vänjer mig vid det så att jag inte längre reagerar.

Hör jag om sådant VILL jag fortsätta tänka "men för helvete vad fan är det för jävla fel på människorna" istället för "mjaaa men sådana är dom, karlarna".

Jag tycker att det är så jävla lustigt bara att hingstsnubben fick härja fritt, utan banning eller nåt, medan lite feminism direkt leder till att trådarna delas upp. Hur var hans kvinnohat relevant medan reflektioner kring sexism inte är det?

Ja, jag kanske framstår som lite sur men det får vara.
JA! Helt obegriplig hantering av mansgrisiga semitroll vs analytiska, feministiska debattörer.

Eh inte alls, det är väl bara att läsa den andra tråden som också ligger på första sidan och som moderatorn länkat till?

Men du kanske hellre ville göra en poäng av att tråden inte handlar om det längre, tihi så knasigt?

Vilket fantastiskt trevligt svar.
För din information kan jag nämna att jag började längst bak och bläddrade bakåt fem sidor innan jag gav upp och skrev mitt inlägg. Någon länkning såg jag tyvärr inte.
Jag hade heller inte sett att det fanns en annan dejtingtråd.
Bara så du vet.

JA! Helt obegriplig hantering av mansgrisiga semitroll vs analytiska, feministiska debattörer.
Tycker det känns väldigt mycket som på Facebook faktiskt; feminismen blockas hela tiden medan all annan skit får fortgå.

Minns en tråd för hundra år sedan på U - en skämttråd där ungarna skrev roliga historier. En användare skrev två grymt rasistiska och vidriga skämt varpå jag ifrågasatte detta. Jag blev då tillsagd av moderatorn på U att det minsann var en rolig skämttråd och inte en diskussionstråd, vilket jag tyckte redan då var helt sanslöst märkligt modererat. Lika jädra märkligt som nu alltså. Uppdelningen peppig/glad tråd vs diskussionstråd funkar inte tycker jag. Vill man bara ha en glad tråd - fine! men skriv då inte massa rasistisk eller sexistisk dynga i den. Så enkelt är det ju, annars kommer ju någon reagera (vanligtvis ingen av dem som är aktiva i tråden till vardags).

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka