Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Ni som INTE ser poängen med att dela trådarna.... Är ni ute på dejtingmarknaden?

Ni som INTE ser poängen med att dela trådarna.... Är ni ute på dejtingmarknaden?
Spelar det någon roll?

Jag tycker inte att det var nödvändigt att dela på dem. Dejtingtrådarna har väl inte heller tidigare varit rena listtrådar där folk bara rapporterade om sina ragg. Allt möjligt diskuterades. Så varför ändra policy nu?

Jag har suttit och läst in mig lite här och det är intressant vill jag lova! Många aha upplevelser.

Jag tror när jag tänker efter pontiac att du blir så illa åtgången för att din inställning och syn på flirt, dejtande attraktion och åldersperspektiv är så sjukt vanligt. Och trist. Du får nog klä skott nu för en hög med drumlar som många här har träffat på irl. Om du läser och funderar kring det som skrivits i den här tråden och även ställer frågor om något känns konstigt eller främmande så kommer du att ha en enorm fördel på området jämfört med andra män.

Alla människor vistas inte bland människor som analytiskt begrundar könsroller och ens inser att vi dras med så mycket konstiga sanningar som gör att vi snarare cementerar och godkänner sjuka jävla normer och tar dem som sanningar.

Jag tycker jag har bilden klar över hur din omvärldsuppfattning ser ut och den är inte ovanlig bland folk i allmänhet. Jag har en fot kvar i en sådan miljö och det är så frustrerande att jag vill gå ut och slå huvudet i väggen efter att ha fikat eller festat med dem.

De tror på riktigt att män är si och kvinnor så. Jag läser inte lite sånt hos dig pf. Killar är blyga utan sprit och blir stöddiga grupp. Män är inte så intresserade av att vara med på bild osv. Det är ju inte sant! Du måste förstå det. Det är sant där du vistas! Där jag har mitt huvudsakliga umgänge ser det annorlunda ut och en kille som kommenterade en servitris röv skulle snarare få en smäll än ett skratt. De vill inte att förknippas med neandertalarfasoner och ingen är det minsta blyg vare sig med eller utan sprit.

Sedan tycker jag att du får önska vilken ålder du vill på ditt ragg! Bara du inte tror att det är norm att kvinnor ska vara yngre. Likaså ska väl 50 plussaren ha rätt att önska hon också. Du får väl tacka nej! Att nypa dig är inte okej däremot.

Jag söker själv partner och är 45 och jag vill ha en yngre man. Det kan jag väl erkänna. Men jag tror samtidigt att händer det så händer det och nu är han väl lastgammal eftersom jag sagt så.
Men får jag fråga varför du vill ha en yngre man? Varför är det viktigt?

Efter att ha läst om så mångas ruskiga erfarenheter och obehagliga kommentarer måste jag säga att jag är så himla glad att vara ung (egentligen inte riktigt senior än) och uppväxt i ett vettigt område!

Jag och mina vänner, killar som tjejer, har aldrig suttit och diskuterat någons utseende på det sätt som beskrivs här. När mina killkompisar varit fulla har de kunnat bete sig precis lika bra som när de varit nyktra, även mot okända tjejer och killar. På krogen har jag aldrig varit med om att någon nypt mig i rumpan eller slängt objektifierande kommentarer efter mig.
Det jag har varit med om är att jag pratar med en okänd kille som efter ett tag gett en komplimang i stil med "Du verkar vara en så härlig person!" eller "Vad kul att du är så spontan och glad!". Alltså, alla killar jag raggat på och blivit raggad på av, har varit vettiga män som inte verkar objektifiera kvinnor. Självklart har även jag fått höra att jag exempelvis har vackra ögon eller fina bröst, men då har det inte varit vid ett första samtal utan när vi känt varandra ett tag, kanske rent av är i ett förhållande.

Men det gör mig ändå mörkrädd att mina erfarenheter inte är den självklara standarden, utan att det fortfarande finns så mycket objektifiering och konstiga bortförklaringar om "män i grupp" eller "hon var snygg och lättklädd" som om något av det automatiskt betyder något :banghead:

Som trani säger: det spelar ingen roll. Jag har inte häst längre, då skulle jag kanske inte få vara på Buke överhuvudtaget.

Självklart ska alla som vill få skriva i trådarna. Men samtidigt så antar jag att många vill att dejtingtrådarna ska handla om att berätta om hur det går med sitt dejtande och reflerktera kring det. Och att om man är i ett förhållande kanske man inte har det behovet och därför inte ser något fel med att tråden handlar om annat.

Självklart ska alla som vill få skriva i trådarna. Men samtidigt så antar jag att många vill att dejtingtrådarna ska handla om att berätta om hur det går med sitt dejtande och reflerktera kring det. Och att om man är i ett förhållande kanske man inte har det behovet och därför inte ser något fel med att tråden handlar om annat.

Det tråden handlade om igår var inte ens särskilt långt från ämnet. Det vore väl en sak om den hade glidit över till att handla om recept på pulled pork, men så var det ju definitivt inte.

Mina varningsklockor ringer varje gång någon försöker sätta etiketten peppig tråd, positiv tråd osv. Då går det lätt som i en tråd inne på Förälder, där varje person som inte hänger jämt i tråden men då och då råkar göra invändning till varje pris ska sjasas bort.

@_Charlotte_
Jag har samma erfarenheter som du av män i min omgivning. Jag är också rätt ung och de män jag umgås med har verkligen aldrig haft några problem med att inte kränka kvinnor. De sitter heller inte och brölar om folks utseende och hade vi pratat om att det finns män som uppenbarligen tycker att det verkar vara en hel vetenskap att inte kränka kvinnor eller objektifiera dem hade de nog mest sett ut som fån och undrat om de där männen var födda i en rejäl formsvacka...

För ett tag sedan var jag på krogen med min svärfamilj. Vi kom in på ett ställe där jag mötte en gubbe i dörren som tittade på mig så där grisigt jävla vidrigt: uppifrån och ner och upp igen. Avslutade med ett lika grisigt leende. Till och med min sambos lilla plastbrorsa på 19 (!!) år såg det och sa något i stil med "näää men fy fan vilket jävla svin, såg du hur han tittade på dig?!"

En liten tonårskille alltså, ser direkt det som diskuteras i tråden samtidigt som fullvuxna män tycker att det är lite luddigt och lite svårt att inte kränka.

Det är så himla sant. Att alla människor utgår ifrån sin verklighet. Och det är viktigt att komma ihåg åt båda håll; det som är sanning för mig är inte nödvändigtvis en sanning för alla andra.

Och det här skulle alltså vara kopplat till @Kintaro ´s inlägg #711.

Moderering handlar mycket om att se till att alla får möjlighet att prata om det de vill prata om.

Så när en tråd som fyller ett syfte inte längre kan fylla det syftet pga ändrad inriktning så är det självklart för mig att de med ursprungsbehovet ska kunna fortsätta. Då finns det ett antal möjligheter:

1. splitta befintlig tråd i två, ursprungstråden och sidospåret
2. stänga befintlig tråd och be intresserade skapa nya trådar för sina behov
3. låta någon sida skapa en ny tråd och låta första tråden fortsätta i ett av spåren
4. kasta tråden och se vad som händer

Nu valde jag spår 3. Jag höll på en hel dag och funderade hur jag skulle göra då det var mycket tydligt att de som ville prata kring sin dejting inte längre kunde göra sig hörda i denna tråden. De har nu en ny tråd. Jag hoppas den tråden håller spåret och att eventuella sidodiskussioner antingen hålls korta eller får egna trådar. Båda de senaste dejtingtrådarna har upphört att vara dejting och blivit annat, med mer eller mindre trevliga toner.

/moderatorn

@ullo
Jag höll på en hel dag och funderade hur jag skulle göra då det var mycket tydligt att de som ville prata kring sin dejting inte längre kunde göra sig hörda i denna tråden.
Det här förstår faktiskt inte jag. Om alla som vill prata dejting bara pratar dejting så kommer ju tråden att handla om det igen. Som i alla andra trådar på Buke. Risken nu är ju att någon, återigen eftersom det händer i varje dejtingtråd på Buke, skriver nåt kvinnofientligt eller märkligt och så får ingen kommentera det eller ifrågasätta för MINSANN handlar bara tråden om dejting och vill du prata om nåt annat får du göra det i en annan tråd.

Den aspekten av det som @niphredil pekar på, gör ju att problemet med de män regelbundet brakar in i just dejtingtrådarna, och skriver "Hej, här kommer JAAAAAG och skapar lite ordning i hönsgården", för att sedan ofta gå över till mer direkta kränkningar, blir större än någonsin. Eftersom deras uppförande då blir omöjligt att diskutera. Samtidigt som det är uppenbart att det just är män med taskig kvinnosyn som är det stora problemet för alla som nätdejtar.

Tror du är inne på en problematisk väg där. Så fort några inte gillar en tråds utveckling kan de ju börja tiga för att "tråden inte längre fyller sitt syfte" och skapa en ny tråd där bara de som håller med är välkomna.

Det är klart att det hade gått - och fortfarande går - att skriva om nätdejting i den första tråden.

Utvecklingen har ofta varit att tjejer skriver om sina erfarenheter av manliga knäppgökar på dejtingsajterna. Förr eller senare kommer då en man och förklarar att det även finns kvinnliga knäppgökar. Inte sällan visar denne man själv exempel på en skum kvinnosyn. Var ska man påpeka det då, i dejtingtråden eller i en ny tråd?

Edit: tack för en utförlig förklaring, dock. Även om jag inte tycker att dejtingtrådar ska lyda under egna forumregler.

Om kvinnosynsämnet skrivs det många inlägg per timme.
Dejtinginläggen är ett fåtal per timme.
De kan alltså inte göra sig hörda, de kan inte "ta över".
De måste ända få ta plats.

Och ja, det är en svår balansgång. Det gör att jag tycker att det är en bättre lösning att låta trådarna omstartas gång på gång, men hopp om att det med tiden blir färre och färre problem. Utbilda, och ändå fortsätta leva. Det är ju inte som att jag stoppar diskussionen. Jag tillåter bara en långsammare del av diskussionen att fortsätta i en annan tråd. Inte värre än när vissa sidospårstrådar skapas på andra sätt, enda skillnaden här är att det nu är ursprungstråden som fått en ny tråd.

I förra forumet var det lättare att hänvisa till att samexistera i trådarna, för då kunde alla välja att läsa inläggen trådat om de så önskade. Då kunde man välja att läsa enbart vissa spår och bara hålla sig till det man själv var intresserad av. Här är det bara en lång tråd av allt.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat