Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Jag är ledsen, men
a. Jag ser det inte som min uppgift att lösa de här problemen åt dig. Jag måste prioritera i livet.
b. Jag tror inte att du är mottaglig för några lösningar ens om jag orkade pedagogiskt förklara dem för dig.
c. Låtsas de närmaste tio åren att kvinnor är människor, och se vad det kan ge!

Det där var ju ett enkelt sätt att kryssa undan! Och vanligt.

Fast oftast hos ohyfsade män.

Jag blev så förbluffad av din kommentar där att jag inte klarade att svara igår. Men det gör jag idag.

Du gör samma sak som tanten gör när hon säger att Petruska m fl ska bo kvar i sin "trakasserade värld".

Ni gör det vi pratar om till individuella problem för oss, för enskilda individer. Och då ligger det alltså också på oss att inte känna det på det viset, att hantera problemet bättre, helt enkelt.

Ni bortser på det viset helt från kön, strukturer, samhälle, maktförhållanden - bara på ett annat vis än så som Jeffery gör det när han gör om min berättelse från att handla om mäns kommentarer om mig till människors kommentarer om människor.
Det är ju inte mitt fel att du gör en egen tolkning av vad ordet perspektiv betyder...

*kapar tillbaka tråden till dating*

Har 2 dater på gång, hur detta nu gick till.

En kort, ganska trist pres.text och ingen bild. Och ändå har det ramlat in lite trevliga mail, och något enstaka *ska vi ha sex*-mail.

Så tanten ska närmaste veckan krypa ut ur grottan och ta sig till stora staden...

Ponera att ett gäng tjejer sitter och snackar. Snacket kommer att beröra en viss man. Har det aldrig hänt i era kretsar att någon sagt "ååh, han har så fin häck" eller "han är så jäkla snygg?"
Är det fel?
Jag kan ärligt säga att jag har aldrig i grupp suttit och kommenterat högt så killen som går förbi, går framför mig, serverar mitt bord eller sittande vid bordet intill hör hur mina kompisar och jag väger hans för och nackdelar mot varandra. :yuck:

Jag har fått kommentaren "snygg häck" av en av brorsans kompisar, jag tror inte ens han visste att vi var syskon när han kläckte ur sig det och brorsan såg inte glad ut men sa inget. Jag blev äcklad och replikerade att han skulle då aldrig få någon glädje av den men mest blev jag förbannad. Vem fan hade gett honom lov att i mitt hem kommentera min kropp? :rage:

Är väl fantastiskt då att nån av oss tycks vara det för jag tycks ju inte vara det som jag begriper det.

Men för att ge ett exempel på vad som hände när jag var ute häromkvällen;

satt med vänner på krogen och det kom förbi män så sa kompisarna kommentarer som att "han ser trevlig ut", charmigt leende," snygg tatuering.

Sen när vi gick vidare ropade en kille efter oss; Bruden i vita byxorna, fan vilken snygg röv du har, den skulle man gärna vilka smiska när man sätter på dig bakifrån.
En annan tjej fick kommentaren ; Snygga pattar, men de är nog ändå snyggare när jag får komma över dom.
En tredje fick frågan om hon är professionell, eftersom hon hade så kort kjol.

Jag säger inte att det är representativt.. men det var ett exempel på hur en kväll ser ut bland mina vänner. Och du kan ju fundera på hur man förändras av att få såna saker skrikna efter sig en kväll på krogen. Jag vet bara att ja.. jag har förändrats efter hur jag blivit behandlad.. och ja.. vissa tycker att jag kanske är överkänslig..men det finns en anldening till det.

Men för att ge ett exempel på vad som hände när jag var ute häromkvällen;

satt med vänner på krogen och det kom förbi män så sa kompisarna kommentarer som att "han ser trevlig ut", charmigt leende," snygg tatuering.

Sen när vi gick vidare ropade en kille efter oss; Bruden i vita byxorna, fan vilken snygg röv du har, den skulle man gärna vilka smiska när man sätter på dig bakifrån.
En annan tjej fick kommentaren ; Snygga pattar, men de är nog ändå snyggare när jag får komma över dom.

Jag säger inte att det är representativt.. men det var ett exempel på hur en kväll ser ut bland mina vänner. Och du kan ju fundera på hur man förändras av att få såna saker skrikna efter sig en kväll på krogen. Jag vet bara att ja.. jag har förändrats efter hur jag blivit behandlad.. och ja.. vissa tycker att jag kanske är överkänslig..men det finns en anldening till det.

Jo sånt beteende äcklar mig med när jag blir ofrivillig åskådare till sånt! Att bli utsatt för det kan bara vara än värre.

Och det går att förstå om det då spiller över om nån sen kommenterar ditt leende som vackert eller din fina tatuering.

Man blir förändrad för livet av trakasserier.

Jag kan ärligt säga att jag har aldrig i grupp suttit och kommenterat högt så killen som går förbi, går framför mig, serverar mitt bord eller sittande vid bordet intill hör hur mina kompisar och jag väger hans för och nackdelar mot varandra. :yuck:

Jag har fått kommentaren "snygg häck" av en av brorsans kompisar, jag tror inte ens han visste att vi var syskon när han kläckte ur sig det och brorsan såg inte glad ut men sa inget. Jag blev äcklad och replikerade att han skulle då aldrig få någon glädje av den men mest blev jag förbannad. Vem fan hade gett honom lov att i mitt hem kommentera min kropp? :rage:

Nej inte så att han hör förstås. Diskussionen handlade i något skede också om att bara kommentera någons utseende (utan att den berörda hörde).

Och det går att förstå om det då spiller över om nån sen kommenterar ditt leende som vackert eller din fina tatuering.

Man blir förändrad för livet av trakasserier.

Jag tror inte att det är poängen, snarare att väldigt många kvinnor är trötta på att utseendet ska vara så centralt för oss.

Från ung ålder har det påmints om detta - att det är viktigt att vara snygg. I alla sammanhang bedöms man efter utseende. Man behöver nog inte uppleva att man blivit trakasserad för att bli trött på det. Se mig som en person, inte som en kropp som ska bedömas ungefär. Om jag har ett vackert leende är inget jag kan påverka, alltså är det inget positivt om min person utan åter om utseende.

Däremot har jag på stan mottagit komplimanger om min klädsel. Minns speciellt ett tillfälle när jag hade en rätt djärv färgmatchning. Och det blev jag glad över, för det var ju jag som gjort matchningen. Inte min kropp. Ett exempel på en utseenderelaterad komplimang som är helt ok - för min del.

Nej inte så att han hör förstås. Diskussionen handlade i något skede också om att bara kommentera någons utseende (utan att den berörda hörde).
Kan du citera det inlägget? Jag kommer bara ihåg att flera, inklusive jag själv, har varit utsatta för kommentarer om våra kroppar från andra män, däribland PF:s plumpa yttrande om servitrisens. Att sitta och säga att någon är snygg när personen inte är närvarande har jag svårt att se som någon kränkning.

Tycker du att det är ok med stjarnhimmels exempel?
Känner du spontant en enorm lust att försvara deras beteenden ifall någon hade sagt att de var idioter, att de inte förtjänade att få det slängt i ansiktet, men att tjejerna ska le och ta emot glåporden?

Jag tror inte att det är poängen, snarare att väldigt många kvinnor är trötta på att utseendet ska vara så centralt för oss.

Från ung ålder har det påmints om detta - att det är viktigt att vara snygg. I alla sammanhang bedöms man efter utseende. Man behöver nog inte uppleva att man blivit trakasserad för att bli trött på det. Se mig som en person, inte som en kropp som ska bedömas ungefär. Om jag har ett vackert leende är inget jag kan påverka, alltså är det inget positivt om min person utan åter om utseende.

Däremot har jag på stan mottagit komplimanger om min klädsel. Minns speciellt ett tillfälle när jag hade en rätt djärv färgmatchning. Och det blev jag glad över, för det var ju jag som gjort matchningen. Inte min kropp. Ett exempel på en utseenderelaterad komplimang som är helt ok - för min del.

Ja det ligger mycket i det. att man blir trött på att utseendet alltid är i fokus och det är det som man blir bedömd för.
När det gäller sexuella kommentarer blir jag också så irriterad eftersom jag under lång tid tyckte att det "förstörde min sexualitet". Det är lite svårt att förklara med jag tyckte att det kändes som sex enbart var på killarnas villkor när man fick sexuella kommentarer. Jag blev helt avtänd av att få sådana kommentarer.

Jag reagerar mycket på att PF högt kommenterat en kvinnas kropp - säkerligen bara för att hon inte förstod språket. Är det okej att tala så till folk bara för att de inte förstår vad man säger? Isåfall kan man ju spy ut både det ena och det andra till folk som inte kan svenska. Känns INTE okej.

Jag reagerar mycket på att PF högt kommenterat en kvinnas kropp - säkerligen bara för att hon inte förstod språket. Är det okej att tala så till folk bara för att de inte förstår vad man säger? Isåfall kan man ju spy ut både det ena och det andra till folk som inte kan svenska. Känns INTE okej.

Inte okej.

Men jag är inte sämre jag det ska erkännas... vi satt ett gäng på Hooters i Charlotte NC för 5-6 år sen..Fick en riktig pingla till vårt bås.... vi beställde in mat... några tog std meny å jag tog nån special.... dom fick in sin mat lite tidigare å hade börjat äta när min kom..... när hon ställt ner min mat och vänt sig om för att gå kunde jag inte vara tyst... utan sa "gudars vilken läcker rumpa hon hade"..... ni kan inte ana förvåningen när hon svarade "tackar"- på klockren BORÅSDIALEKT ....... dom andra låg dubbelvikna av skratt sprutandes mat medan jag antog ansiktsfärgen .. ja tomatröd är en ljus nyans under bordet ;) ........ men det var okay sa hon sen.. dock första gången nån sagt det på svenska.....övervintrad aupair var hon

Så nog kan jag göra bort mig åxå ;)

Jag blir lite förvånad över såna kommentarer som att någon har en läcker rumpa... Jag säger inte det för att jag är pryd..
Utan jag tycker det bara är så märkligt att kommentera en främmande persons rumpa..
Visst kan jag kommentera folk men då är det mest att personen verkar charmig eller har en snygg tatuering... Att kommentera att någon har en läcker rumpa... Det känns bara så främmande för mig..

Kan du citera det inlägget? Jag kommer bara ihåg att flera, inklusive jag själv, har varit utsatta för kommentarer om våra kroppar från andra män, däribland PF:s plumpa yttrande om servitrisens. Att sitta och säga att någon är snygg när personen inte är närvarande har jag svårt att se som någon kränkning.

Tycker du att det är ok med stjarnhimmels exempel? Känner du spontant en enorm lust att försvara deras beteenden ifall någon hade sagt att de var idioter, att de inte förtjänade att få det slängt i ansiktet, men att tjejerna ska le och ta emot glåporden?

Jag försvarar inte, och känner ingen som helt lust att försvara sådana äckel som stjarnhimmel beskriver. Varför skulle jag det?? Jag försvarar inte heller PFs agerande.
Läs vad jag skriver och läs inte in en massa annat, tack.

• Gilla
Reactions: ptr

Nej.

Det värsta i den historian tycker jag är att PF själv tycker att det är en charmig liten anekdot...

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka