B
Borttaget konto
Att intressera sig för någon och att uttrycka sig värderande och objektifierande om någons (tex en främlings) kropp och utseende är inte samma sak. Det är fullt möjligt att intressera sig för någon, att se någon som attraktiv, utan att objektifiera denne. Det är en sak att ge en finkänslig komplimang, eller säga att man är intresserad, en annan att se en människa som ett objekt, och bedöma henne som ett sådant. "Bedöma, kritisera och värdesätta" som du uttrycker det. Alla har redan ett värde som människa, så att man inte har någon självklar rätt att högljutt värdera någons utseende betyder inte att man inte kan uttrycka intresse, och alla vill kanske inte oombett få sitt utseende bedömt eller kritiserat.Ska man dra ut konsekvensen av detta i jämställdhetens anda så skulle det då vara så att ingen skulle ha rätt att bedöma, kritisera eller värdesätta någon någonsin.
Att ens se nån som attraktiv tycks anses som en grov kränkning, bra, då behöver heller ingen intressera sig för nån annan.
Det jag ser runtomkring mig är när män använder vilka medel som råkar stå till buds för att trakassera andra. Kan de använda en kommentar om rumpan och få en tjej att må illa så gör de det. Men ska deras idioti få styra samhället så att det är trakasseri att ens se varann överhuvud taget. Är det nån som på allvar tror att det skulle ta bort detta klientels vilja, lust och förmåga att trakassera kvinnor och för all del män?
Tycker nog att problemet är betydligt större än att en stor del av halva befolkningen är nedtryckta av dessa beteenden.
Jag har ingen vilja att på nåt sätt att försvara män som beter sig illa.
Men jag vill inte bli snuvad på möjligheten att bete mig på ett bra sätt.
För att inte se, det blir kränkande det med, och bara ett ögonkast kan var direkt förnedrande.Vilken kommentar som helst rent trakasseri.
Att du hävdar att det är en grov kränkning att övht se någon som attraktiv tycker jag är oerhört löjligt, du vet själv att det inte är så. Det finns olika sätt att uttrycka att någon är attraktiv, respektfulla och respektlösa, och det finns tillfällen då man kanske bör hålla sina tankar för sig själv, det är allt. Något förbud mot att finna någon attraktiv är det inte tal om, finns det verkligen inget mellanting mellan "objektifierande" och "attraktionsförbud" enligt dig? Inga nyanser? Har du övht läst de erfarenheter som diskuteras i tråden? Känner du dig så begränsad av dem, av att höra att det inte är ok att kommentera/bedöma främlingars kroppar så att de hör osv, att du måste ta det till extremer och säga att tydligen är det en grov kränkning att finna någon attraktiv? Varför är det så provocerande?
Sedan undrar jag vad du menar med "Tycker nog att problemet är betydligt större än att en stor del av halva befolkningen är nedtryckta av dessa beteenden."? Syftar du då på att det leder till att vi inte får "bedöma, kritisera eller värdesätta" människor utan att riskera att de reagerar negativt? Att vi måste vakta tungan? Det är ett jämförelsevis litet problem, men kan vara nog så besvärligt om man är van att låta den gå.
Du anser dig som jag ser det inte alls snuvad på möjligheten att bete dig på ett bra sätt, ett bra sätt är att anpassa sig efter vad mottagaren är bekväm med, du anser dig snuvad på ett visst sätt att bedöma andras utseende.