Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Ska man dra ut konsekvensen av detta i jämställdhetens anda så skulle det då vara så att ingen skulle ha rätt att bedöma, kritisera eller värdesätta någon någonsin.

Att ens se nån som attraktiv tycks anses som en grov kränkning, bra, då behöver heller ingen intressera sig för nån annan.

Det jag ser runtomkring mig är när män använder vilka medel som råkar stå till buds för att trakassera andra. Kan de använda en kommentar om rumpan och få en tjej att må illa så gör de det. Men ska deras idioti få styra samhället så att det är trakasseri att ens se varann överhuvud taget. Är det nån som på allvar tror att det skulle ta bort detta klientels vilja, lust och förmåga att trakassera kvinnor och för all del män?

Tycker nog att problemet är betydligt större än att en stor del av halva befolkningen är nedtryckta av dessa beteenden.

Jag har ingen vilja att på nåt sätt att försvara män som beter sig illa.
Men jag vill inte bli snuvad på möjligheten att bete mig på ett bra sätt.
För att inte se, det blir kränkande det med, och bara ett ögonkast kan var direkt förnedrande.Vilken kommentar som helst rent trakasseri.
Att intressera sig för någon och att uttrycka sig värderande och objektifierande om någons (tex en främlings) kropp och utseende är inte samma sak. Det är fullt möjligt att intressera sig för någon, att se någon som attraktiv, utan att objektifiera denne. Det är en sak att ge en finkänslig komplimang, eller säga att man är intresserad, en annan att se en människa som ett objekt, och bedöma henne som ett sådant. "Bedöma, kritisera och värdesätta" som du uttrycker det. Alla har redan ett värde som människa, så att man inte har någon självklar rätt att högljutt värdera någons utseende betyder inte att man inte kan uttrycka intresse, och alla vill kanske inte oombett få sitt utseende bedömt eller kritiserat.

Att du hävdar att det är en grov kränkning att övht se någon som attraktiv tycker jag är oerhört löjligt, du vet själv att det inte är så. Det finns olika sätt att uttrycka att någon är attraktiv, respektfulla och respektlösa, och det finns tillfällen då man kanske bör hålla sina tankar för sig själv, det är allt. Något förbud mot att finna någon attraktiv är det inte tal om, finns det verkligen inget mellanting mellan "objektifierande" och "attraktionsförbud" enligt dig? Inga nyanser? Har du övht läst de erfarenheter som diskuteras i tråden? Känner du dig så begränsad av dem, av att höra att det inte är ok att kommentera/bedöma främlingars kroppar så att de hör osv, att du måste ta det till extremer och säga att tydligen är det en grov kränkning att finna någon attraktiv? Varför är det så provocerande?

Sedan undrar jag vad du menar med "Tycker nog att problemet är betydligt större än att en stor del av halva befolkningen är nedtryckta av dessa beteenden."? Syftar du då på att det leder till att vi inte får "bedöma, kritisera eller värdesätta" människor utan att riskera att de reagerar negativt? Att vi måste vakta tungan? Det är ett jämförelsevis litet problem, men kan vara nog så besvärligt om man är van att låta den gå.

Du anser dig som jag ser det inte alls snuvad på möjligheten att bete dig på ett bra sätt, ett bra sätt är att anpassa sig efter vad mottagaren är bekväm med, du anser dig snuvad på ett visst sätt att bedöma andras utseende.

Ska man dra ut konsekvensen av detta i jämställdhetens anda så skulle det då vara så att ingen skulle ha rätt att bedöma, kritisera eller värdesätta någon någonsin.

Att ens se nån som attraktiv tycks anses som en grov kränkning, bra, då behöver heller ingen intressera sig för nån annan.

Det jag ser runtomkring mig är när män använder vilka medel som råkar stå till buds för att trakassera andra. Kan de använda en kommentar om rumpan och få en tjej att må illa så gör de det. Men ska deras idioti få styra samhället så att det är trakasseri att ens se varann överhuvud taget. Är det nån som på allvar tror att det skulle ta bort detta klientels vilja, lust och förmåga att trakassera kvinnor och för all del män?

Tycker nog att problemet är betydligt större än att en stor del av halva befolkningen är nedtryckta av dessa beteenden.

Men jag vill inte bli snuvad på möjligheten att bete mig på ett bra sätt.
För att inte se, det blir kränkande det med, och bara ett ögonkast kan var direkt förnedrande.Vilken kommentar som helst rent trakasseri.

Det är klart man får tycka ngn är attraktiv. Men varför bedöma etc som du skriver.

lätt att tala om för andra vad som inte är lämpligt sätt att bete sig eller uttrycka sig.
Mycket svårare att så att säga bygga upp en exempelsamling över vad som är lämpligt sätt att bete sig eller uttrycka sig.
När man uppfostrar en hund, så är det vettigt att istället för att förbjuda ett beteende, ange vad man vill att hunden ska göra istället.

När det gäller vuxna män, så anser jag att de bör kunna uppfostra sig själva; kunna tänka, ta till sig kritik och hitta alternativ. Det är inte kvinnornas jobb att tänka åt dem.

Titta vad bra att du citerade, jag hade aldrig någonsin kunnat räkna ut att du skulle på något vis ha syftat på mig eller det inlägget (Obs, ej sarkastiskt. OBS)

1)Är det värre att bli nypt av en 53-åring än en 39-åring?
2)Och kom igen, du är väl 40+ själv va och söker kvinnor från 30 och uppåt på nätet?

Vet du eller gissar du? Apropå det jag skrev om sarkasmer.
Vet jag eller gissar jag vad? jag fattar inte ens vad det är du reagerar på här. 1)Jag ställer en fråga för att belysa att jag inte riktigt varför han skriver att det är just femtioplussare. Jag antar att det är för att det på något vis är sämre något annat (kvinnor under 50?) och frågar du om det är värre att bli nypt av en 53-åring än en 39-åring. Kan inte se något sarkastiskt eller elakt i det. Det är en fråga. Känns det över gränsen kan vi ju inte diskutera något här inne.

2) Jag börjar meningen med "kom igen", ett sätt att uttrycka "men hörru, det är väl såhär". Och sedan skriver jag att han väl själv letar kvinnor på nätet som är upp till lite mer än 10 år yngre. Jag gissar inte där eller är sarkastisk utan återigen så frågar jag, i detta fall för att belysa att jag tycker att det lite jävla dubbelmoral att ondgöra sig över 50+are som nyper 40-åringar i rumpan när man själv är 40-åringen som letar 30-åringar. Obs, jämför endast åldersskillnad (eftersom det var den som verkade vara det största problemet, ej ofredanden vs nätdejting).

Du får ursäkta men att reagera på det där inlägget känns så otroligt överdrivet att jag blir matt.

När man uppfostrar en hund, så är det vettigt att istället för att förbjuda ett beteende, ange vad man vill att hunden ska göra istället.

När det gäller vuxna män, så anser jag att de bör kunna uppfostra sig själva; kunna tänka, ta till sig kritik och hitta alternativ. Det är inte kvinnornas jobb att tänka åt dem.
Håller med, dessutom är det helt enkelt omöjligt att sitta här och ge exempel på komplimanger som är ok att ta till i alla lägen till vem som helst.

Det är sådant som är väldigt bundet till situation, tonfall, personerna inblandade och vilken typ av relation de har osv.

Så jag ska alltså skärpa till mig och bli glad när jag blir bedömd så att inte deras idioti får styra? På fullaste allvar? Driver du med mig? Du tror inte att det kan vara så att när man blir bedömd hela jävla tiden så blir man jävla less på det och därför tröttnar man? Men då ska man alltså bita ihop och le ännu en gång mot någon som känner det enorma behovet att uttrycka sin åsikt om ens utseende? Shit, snacka om att det är viktigt för dig att männen får gå runt och vara nöjda och glada. Skit samma om det här är jobbigt för tjejer -ni har ju er rätt att ständigt gradera och tycka till om kvinnors utseende och det är så jävla mycket viktigare.

Angående den sista meningen i det citerade: vi blir inte less för att vi tror att det gör världen bättre och att män ska ändra sig, vi blir less för att det är satans jävla tröttsamt.

Lustigt, för du gör det så ofta.

Lustigt, jag känner så många män som inte har problem med det här alls faktiskt. Det är så fascinerande när bukefalistiska män uttrycker att det är SÅ svårt att inte kränka kvinnor, vad de än säger, hur de än beter sig så kränker de någon. Min fråga är då - hur i hela friden beter ni er mot kvinnor, talar ni till kvinnor, tittar ni på kvinnor egentligen?

Nu är du inne på det som jag upplever om knepigt!

Försöker måla upp en skev bild:
Möter en tjusig tjej i trappan till bibloteket av alla ställen.
Bara blicken i att jag faktiskt ser henne kan uppfattas som ett kränkande objektifiering. Men ännu värre kan det vara om jag väljer att inte se överhuvudtaget.
Men om jag sen vid nåt annat tillfälle om så baara försöker mig på ett hej, bara för att jag vill det, hur ska jag veta eller ens ana att jag vill föröka med en kontakt, om jag för säkerhetsskull har låtit bli att se?

Du beskriver att det är skillnad på objektifiering och intresse. Det kan nu appliceras på fler egenskaper än utseende (fantastisk ryttare eller liknande). Men lik förbaskat, jag är inte mer än människa än att en del i attraktionen ligger i att där är ett helt klart okej utseende. Något annat än dessa ytliga kunskaper om personen finns inte att tillgå inledningsvis. (Om man då inte genast tar upp sin telefon och söker reda på vad som går) Bara att söka kontakt på vilket sätt som helst skulle kunna innebära att jag visar intresse för personen, vilket betyder att jag gjort ett ställningstagande utefter en objektifiering på ganska få kriterier.

Men lika tokigt blir det då om det förutsätts att det är ett intresse för tjejen som det förväntas vara det jag uttrycker med att faktiskt vilja prata om hur fin körteknik hon visade i tävlingen.

Detta är ytterligheter, men det är ändå något som man ska försöka att kryssa runt i och förhålla sig till. Hur vet man vad den andra parten i detta vill få höra? Har provat med att fråga, men det föll definitivt inte i god jord.

Jo, jag är som nån skrev tidigare, klumpig i detta. Jag begriper det inte men är trött på att bara låta bli och gå omvägar för att inte hamna i att jag uppfattas gör dumt (vilket med kan uppfattas kränkande).

Ekra får svara för sig, men såhär tolkar jag det: Antar att ekra menade samma inlägg som jag kommenterade (och det tror jag nog du också förstår).
Jag frågar inte om det inte är så att jag undrar. Som tur var så svarade ju Ekra, utförligt dessutom, så jag behöver inte hålla tillgodo med dina gissningar (som ju för övrigt inte stämde, ekra syftade på ett specifikt inlägg av mig som jag aldrig hade gissat att hon reagerat på - just pga detta så frågar jag så att jag vet säkert om jag bör bemöta något eller ej).

Lustigt, jag känner så många män som inte har problem med det här alls faktiskt. Det är så fascinerande när bukefalistiska män uttrycker att det är SÅ svårt att inte kränka kvinnor, vad de än säger, hur de än beter sig så kränker de någon. Min fråga är då - hur i hela friden beter ni er mot kvinnor, talar ni till kvinnor, tittar ni på kvinnor egentligen?

Det är väl bra att du har det lustiga nöjet att känna många män som har fingertoppskänsla, troligen med mycket övning, i att inte kränka kvinnor.

Jag märker ju att när jag försöker att bete mig så tas det kränkande nu och då. En anledning att läsa här på Buke är att få en hint om varför.
Det jag sen funderar på är om hur man ska göra i stället.

Och då menar jag inte att hålla käft och dra nåt gammalt över mig! Det har jag gjort tillräckligt.

Jag är ledsen om det uppfattades som att jag har den åsikten att det är de drabbade som skulle skärpa sig.

Jaga eländet med att peka på en bättre väg med hela handen i stället för att bara skaka på näven åt en odefinierad och som man ändå kan förstå, vilsen grupp.
Visst inte de drabbades ansvar, men vad är alternativet? Som det är nu kan det inte få fortsätta.

Kan inte se nåt lustigt i det överhuvudtaget.

Det här framstår som ungefär samma typ av problem som de människor som inte har en aaaaning om hur de ska uttrycka sig för att det de säger inte ska uppfattas som rasistiskt, tycker jag.

Många har ju lyckligtvis inte de problemen. Men somliga har dem.

I mitt fall har det avtagit drastiskt med åren.

Häromveckan fick jag utstå en kränkande kommentar på gatan av en spoling ung nog för att jag hade kunnat vara hans mor, men för övrigt sker sådant sällan numera.

Bara man blir gammal och grå nog, så får man faktiskt så småningom ha en egen plats i det offentliga rummet, verkar det som. Åtminstone med avseende på kroppslig integritet.
O när f-n kommer den tiden??! Jag är 41 och är inte på något sätt heterofeminim, men bara häromdagen raggade en man på mig inom en myndighet där jag var på besök för att få info i ett projekt i egenskap av mitt YRKE. Jag blev tvärsur. I nästa liv vill jag födas till en medelålders vit västerländsk heteroman.

Det här framstår som ungefär samma typ av problem som de människor som inte har en aaaaning om hur de ska uttrycka sig för att det de säger inte ska uppfattas som rasistiskt, tycker jag.

Precis den jämförelsen jag drog för sambon när vi stod och diskuterade det här i köket för fem minuter sen. Är du min sambo eller kan du läsa mina tankar?

Men att vi ändå bryr oss beror på att vi ändå ser allvaret i frågan och vill få en ide om hur den ska hanteras.

Problemet är bara att i princip varje ord du skriver i ämnet, utom den där meningen, motsäger just den där meningen. Du blir med andra ord inte särskilt trovärdig på den här punkten.

Det är ju utmärkt! Hur gör de som inte har de problemen, hur uttrycker de sig och hur uppfattas de?

@ptr
Visst inte de drabbades ansvar, men vad är alternativet? Som det är nu kan det inte få fortsätta.
Alternativet är att män slutar få det till att det är synd om dem när kvinnor inte uppskattar att få sina kroppar bedömda. Alternativet är att män slutar tro att alla kvinnor går runt med ett behov av att bli bekräftade av män. Alternativet är att män slutar uttrycka sig så tvärsäkert om hur kvinnor SKA uppfatta dessa utvärderingar av deras kroppar och istället börjar lyssna när kvinnor försöker förklara.

Hur gör de som inte har de problemen, hur uttrycker de sig och hur uppfattas de?

Jag är ledsen, men
a. Jag ser det inte som min uppgift att lösa de här problemen åt dig. Jag måste prioritera i livet.
b. Jag tror inte att du är mottaglig för några lösningar ens om jag orkade pedagogiskt förklara dem för dig.
c. Låtsas de närmaste tio åren att kvinnor är människor, och se vad det kan ge!

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat