Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Att träffa familj var bara ett exempel på vad som KAN ses som ett steg för vissa.
Personligen skulle jag aldrig dra hem något till varken vänner eller mina anhöriga om jag inte anade att personen skulle bli kvar ett tag i mitt liv. Skulle aldrig presentera en KK tex. En KK har man hemma typ. Men jag vet flera som inte har något problem att ha med sig nya personer till nästan varje tillställning. Var och en gör det man trivs bäst med :)
Däremot skulle jag absolut inte ta illa upp om personen jag dejtar tog upp frågan var vi står i vårat dejtande eller hade ett önskemål som satte en gräns mellan det första dejtande och när man blir ett par.

Ja...vi har pratat om nätsidan. Jag har inte fått något tydligt svar. Så jag tänker inte fråga mer. Chansen att ge ett klart svar har funnits så kanske inget klart svar finns. Oavsett så har jag iaf visat ett intresse av att vilja veta. Jag har som sagt varit mycket tydlig med mig själv. Om han vet med sig att vi har olika åsikter och mål i frågan så är det ju här jag känner att han bör börja agera och inte bara glida med OM det är det han nu gör.
Jag har frågat.
Jag har vart tydlig med mig.

Jag trooor att det finns en kärna i problemet att han har ett mycket stort behov av egentid. Jag vet att han varit i förhållande där det lett till tjafs.
Han vet att jag också har ett stort av det. Misstänker att han inte riktigt tror att jag verkligen menar de när jag säger att jag inte är intresserad av ett samboliv och träffas flera gånger i veckan. Så kanske är det ännu mera tid han behöver för att se att jag faktiskt är sådan och inte bara säger det han vill höra.

Att träffa familj var bara ett exempel på vad som KAN ses som ett steg för vissa.
Personligen skulle jag aldrig dra hem något till varken vänner eller mina anhöriga om jag inte anade att personen skulle bli kvar ett tag i mitt liv. Skulle aldrig presentera en KK tex. En KK har man hemma typ. Men jag vet flera som inte har något problem att ha med sig nya personer till nästan varje tillställning. Var och en gör det man trivs bäst med :)
Däremot skulle jag absolut inte ta illa upp om personen jag dejtar tog upp frågan var vi står i vårat dejtande eller hade ett önskemål som satte en gräns mellan det första dejtande och när man blir ett par.

Ja...vi har pratat om nätsidan. Jag har inte fått något tydligt svar. Så jag tänker inte fråga mer. Chansen att ge ett klart svar har funnits så kanske inget klart svar finns. Oavsett så har jag iaf visat ett intresse av att vilja veta. Jag har som sagt varit mycket tydlig med mig själv. Om han vet med sig att vi har olika åsikter och mål i frågan så är det ju här jag känner att han bör börja agera och inte bara glida med OM det är det han nu gör.
Jag har frågat.
Jag har vart tydlig med mig.

Jag trooor att det finns en kärna i problemet att han har ett mycket stort behov av egentid. Jag vet att han varit i förhållande där det lett till tjafs.
Han vet att jag också har ett stort av det. Misstänker att han inte riktigt tror att jag verkligen menar de när jag säger att jag inte är intresserad av ett samboliv och träffas flera gånger i veckan. Så kanske är det ännu mera tid han behöver för att se att jag faktiskt är sådan och inte bara säger det han vill höra.

Konstigt att han inte åtminstone kan svara på det där om nätsidan. Men han kanske är en velputte.

Jag som ändå är lite av en relationsfobiker, speciellt vad det gäller att flytta ihop och dela disk och städ :P, kan tycka att det skulle kännas konstigt att umgås med någon tätt utan att träffa andra personer som är viktiga i dens liv. Sen om det är familjen eller om det är vänner det kanske spelar mindre roll.

Det blir ju väldigt konstigt om man alltid bara umgås med varandra när man träffas, som en i bubbla frånkopplad resten av sina liv.

Fast då handlar det ju inte om "steg i förhållandet" (främst) utan om att människor på det hela taget väver relationer med varandra.

Det jag skriver har absolut inget att göra med att jag skulle föredra att bara träffa varandra. Så umgås jag inte med någon annan jag känner heller. (Lutar dock åt att andras vänner är intressantare än andras föräldrar och syskon, men det kan ju vara en smaksak kanske.)

Det jag skriver om handlar om att se förhållandet som en i förväg bestämd väg, där det finns vissa steg att ta mot målet. Och att den vägen är helt omgärdad av konventioner för hur snart sagt varenda liten detalj ska se ut. Själv vill jag förhålla mig så självständigt som möjligt till det där, och vill att dejt/partner också gör det. Även om det är nästan omöjligt att inte snärjas av det hårda normtrycket.

Det är så man lätt tänker..... Är det en velpelle?
Vilket är dumt.
Det är dumt att börja få för sig olika saker men det är lätt hänt när man är på det oklara med något.
Jag är övertygad om att han faktiskt tycker riktigt bra om mig. Det märks att han lyssnar och förstår osv. Han kan komma med spontana små överraskningar och presenter långt efteråt som är relaterade till sånt vi pratat om. Det gör man inte om man inte bryr sig. Jag har dejtat några players osv....killar som spelat ett spel. Detta känns inte alls som i de fallen. Och hur naivt det än låter så tror jag inte att han träffar andra iaf. Han hör av sig flera ggr om dagen osv.
Kan ju vara så enkelt att han helt enkelt bara vill ha kvar sidan ett tag till för att skriva lite för att han tycker det är trevligt att konversera med andra. Vad vet jag....hn kanske inte alls sitter och flirtar hela tiden. Jag gör det ju inte och det kanske inte han heller gör? Ett socialt tidsfördriv medans han ser var det här leder?
Man vill gärna tro det värsta ibland. Han vet ju även om min bakgrund om vad mitt ex utsatte mig för. Med nätdejting, otrohet och lite annat. Han frågar mellan varven hur jag ställer mig till olika saker om det kan verka relevant i något han el jag gör. Jag svarar alltid ärligt. Han vet som sagt exakt var han har mig och kan bryta när han vill om han anar att vi inte synkar.

Det är så man lätt tänker..... Är det en velpelle?
Vilket är dumt.
Det är dumt att börja få för sig olika saker men det är lätt hänt när man är på det oklara med något.
Jag är övertygad om att han faktiskt tycker riktigt bra om mig. Det märks att han lyssnar och förstår osv. Han kan komma med spontana små överraskningar och presenter långt efteråt som är relaterade till sånt vi pratat om. Det gör man inte om man inte bryr sig. Jag har dejtat några players osv....killar som spelat ett spel. Detta känns inte alls som i de fallen. Och hur naivt det än låter så tror jag inte att han träffar andra iaf. Han hör av sig flera ggr om dagen osv.
Kan ju vara så enkelt att han helt enkelt bara vill ha kvar sidan ett tag till för att skriva lite för att han tycker det är trevligt att konversera med andra. Vad vet jag....hn kanske inte alls sitter och flirtar hela tiden. Jag gör det ju inte och det kanske inte han heller gör? Ett socialt tidsfördriv medans han ser var det här leder?
Man vill gärna tro det värsta ibland. Han vet ju även om min bakgrund om vad mitt ex utsatte mig för. Med nätdejting, otrohet och lite annat. Han frågar mellan varven hur jag ställer mig till olika saker om det kan verka relevant i något han el jag gör. Jag svarar alltid ärligt. Han vet som sagt exakt var han har mig och kan bryta när han vill om han anar att vi inte synkar.
Något han verkar ha svårt för är ju iallafall att prata om det. För mig är det (tydligen) ett no, no, om jag ska vara med någon på vilken nivå det nu må vara, så bör den kunna prata om saker i sitt liv och vara tydlig. Annars orkar inte jag vara med... Folk som svävar på orden är inte för mig.

I mitt förra förhållande så var karln ohyggligt svartsjuk. När han frågade saker så tyckte jag att det var jobbigt att svara. Jag sökte alltid i panik efter "rätt" ord för han var en mästare på att feltolka och läsa in saker som jag inte sa.
Givetvis snappade han ju upp det och vips så hade jag ju något att dölja. Men sa jag saker och ting rätt ut och ärligt så blev ju det också fel.
Efter det så har jag lärt mig att saker och ting inte behöver vara så illa som det låter. För jag blev ständigt dömd och misstänkt. Det kanske finns någon väldigt ofarlig förklaring på varför han inte verkar ha något klart svar på det här med sin nätsida.
Försöker ha lite is i magen. Vill inte göra så mot någon. Men det är klart att i mitt huvud snurrar en å annan tanke. Men jag försöker behålla det för mig själv. Utom här då. Och när jag har benat ut vissa tankar så kan jag fråga på ett vettigt sätt.

Hmmm.. träffa familjen ja .....Den jag försökt med under längre tid har systrar å bröder å föräldrar som jag umgås med.... att det ska vara så svårt att få med HENNE åxå ;)

I mitt förra förhållande så var karln ohyggligt svartsjuk. När han frågade saker så tyckte jag att det var jobbigt att svara. Jag sökte alltid i panik efter "rätt" ord för han var en mästare på att feltolka och läsa in saker som jag inte sa.
Givetvis snappade han ju upp det och vips så hade jag ju något att dölja. Men sa jag saker och ting rätt ut och ärligt så blev ju det också fel.
Efter det så har jag lärt mig att saker och ting inte behöver vara så illa som det låter. För jag blev ständigt dömd och misstänkt. Det kanske finns någon väldigt ofarlig förklaring på varför han inte verkar ha något klart svar på det här med sin nätsida.
Försöker ha lite is i magen. Vill inte göra så mot någon. Men det är klart att i mitt huvud snurrar en å annan tanke. Men jag försöker behålla det för mig själv. Utom här då. Och när jag har benat ut vissa tankar så kan jag fråga på ett vettigt sätt.

Allt handlar ju om vad man själv trivs med. Själv levde jag med en person som ständigt svävade på målet, det tyckte jag var väldigt jobbigt hur ska jag veta vad den andra vill om den aldrig kan uttrycka det i termer som jag förstår. Det blir ett ständigt famlande och gissande som jag inte orkar med.

:D

Nej, snarare är det väl bara en naturlig följd att man efter tag tar del i varandras sociala liv med familjer och vänner.

Ja, men en del av den där "naturliga följden" hänger ju ihop med hur vi specifikt ser just på förhållanden. Man har vanligtvis fler och mer omfattande sociala krav på sig i relation till partners familj/släkt än i relation till vänners familj/släkt. Det är bland annat sådant jag menar med ofria relationsmönster. Det är mycket mer sannolikt att jag känner att jag måste hjälpa till att ta hand om partners skröpliga mamma än kompisars skröpliga mammor, tex. (Egentligen oavsett vilken av mammorna jag tycker bäst om.)

Men om man upphöjer den ofriheten till nödvändiga "steg" som visar att ett förhållande "är på allvar" och på väg mot sitt "mål" (leva lyckliga i alla sina dagar?), så ser man väl inget direkt problem med det ofria relationsmönstret. Snarare kanske det innebär en trygghet man eftersträvar.

Jag tycker att det är väldigt tydligt i dejtingtrådarna att folk tolkar sina dejters göranden och låtanden (och brist därpå) just utifrån en föreställning om att man kan mäta förhållandets kvalitet utifrån hur många man har tagit av de där "stegen" och hur nära man är att ta nästa.

Folk brukar också bli lite småförvirrade när någons förhållande inte följer de där "stegen" i rätt ordning. Min man och jag, tex, var både gifta och hade sammanblandade ekonomier och gemensamma ansvar för barn innan vi flyttade ihop. Det var det rätt få som kunde förhålla sig till. Ännu färre fattade att det var fullt frivilligt, inte något slags krislösning.

Allt handlar ju om vad man själv trivs med. Själv levde jag med en person som ständigt svävade på målet, det tyckte jag var väldigt jobbigt hur ska jag veta vad den andra vill om den aldrig kan uttrycka det i termer som jag förstår. Det blir ett ständigt famlande och gissande som jag inte orkar med.

Jag är nog mycket som du där.
Jag är rak och tydlig för jag avskyr missförstånd och gissningslekar.
Dock uppfattar jag den här killen som likadan UTOM i just den här frågan.
Svårt.
Vill inte sumpa någon om verkar riktigt bra för övrigt pga EN oklarhet.
Jag får väl avvakta lite till och se vad som händer och känns.

@Petruska Det upplevs nog att livet blir lättare, med klara regler och steg. Det finns karta och kompass, klara delmål och allt är förutsägbart. Trygghet, absolut.

Blir besviken när man mailat och chattar med personen och får reda på att personen bara är ute efter sex och ingen relation. Då tycker jag de ska säga det från början eftersom jag skrivit att jag letar efter en seriös relation och inte bara vill ha sex. :rage:

Blir besviken när man mailat och chattar med personen och får reda på att personen bara är ute efter sex och ingen relation. Då tycker jag de ska säga det från början eftersom jag skrivit att jag letar efter en seriös relation och inte bara vill ha sex. :rage:

Ja den där är sur!! Och ack så vanlig.
Varför hålla på att skriva med någon som har "Partner för livet" i sökrutan om man bara vill ha KK/sex? Hoppas man att personen ska släppa till ett tag i ren desperation och naiv förhoppning? :mad:

Kan de inte gå in på Knullkontakt.se där alla vill samma sak så slipper någon bli besviken. Måste ju vara mycket enklare dessutom!

...och jag blir besviken då han jag planerat date med helt plötsligt inte svarar på mail (ett dygn efter att han läst det). Förut svarade han alltid snabbt.
Jo jag vet, det är bara ett dygn men ändå - en förändring till det sämre...

Ja den där är sur!! Och ack så vanlig.
Varför hålla på att skriva med någon som har "Partner för livet" i sökrutan om man bara vill ha KK/sex? Hoppas man att personen ska släppa till ett tag i ren desperation och naiv förhoppning? :mad:

Kan de inte gå in på Knullkontakt.se där alla vill samma sak så slipper någon bli besviken. Måste ju vara mycket enklare dessutom!

Precis.. Slösa inte min tid om du ändå bara vill ha sex...
Antar att de tror att man kommer vilja ha sex medan man letar efter det seriösa..?

Jag kickade igång min profil igen på MP eftersom min dejt inte kan vara tydlig med vad han vill.
Han blev lite ställd.
Men sa inget.
Tog en bild på midsommar och la på facebook (den som även finns i bildtråden) och fick ett medelande "Snälla, lägg inte den på MP"
Självklart gjorde jag det. Varför inte?
Sen dess har det blivit lite annan uppvaktning. Mer personlig, mer "rar" och fram för allt mer seriöst snack. Dessutom vill han träffas oftare. Han är heller inte alls lika mycket inloggad på MP.
Min profil är nu tydligare än någonsin. Och han har läst den. Han är mycket väl medveten om vad jag söker. Och han har lagt in en andra växel i uppaktandet. Vad det betyder återstår att se. Sitta och vänta på att nått ska hända vecka ut och vecka in gör jag iaf inte.
Han frågade lite försiktigt i går om jag inte blev ego med min tid som ensam. Jag hade ju på känn att detta kunde vara en av hans funderingar.
Jag sa som det var. Att jag inte i nuläget skulle orka ha en karl runt benen flera gånger i veckan som vill träffas och hitta på en massa. Det är också en av anledningarna till varför jag faktiskt inte vill träffa någon som bor för nära. Blir lätt att någon blir stött om man vill spontant komma över för 3 gången samma vecka och svaret blir "Nej".
Idag anade jag en fråga i en sak han sa. Jag sa rätt ut "Ibland XX är du allt bra duktig på att linda in frågor i en hel vanlig mening. Vill du fråga nått så gör det"
Och så säger de att vi fruntimmer kånglar till det :angel:

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka