Kraft bakifrån

Sv: Kraft bakifrån

Vill tillägga att jag inte sett folk som kommit lite längre, men hur många decennier ska det ta:confused:

Verkar bättre att göra det mer rätt från början o sen öka böjningen vartefter:cool:

Blir trött på tränare som ger eleverna intryck av att de rider fina skolor:mad:

Det där är nog rätt olika tränare emellan. Men sen så förstår jag om man måste fokusera på att hästen lär sig hjälperna FÖRST innan man kan kräva någon kvalitet och detaljer i en rörelse. Att hästen ska förstå åt vilket håll/på vilket sätt vi vill att den ska röra sig. Så att bara "göra det rätt från början" vet jag inte om jag tycker är så självklart. Jag tycker det är bra om en tränare håller sig till ekipagets nivå och berömmer även om rörelsen inte är perfekt men på väg åt rätt håll för att sen successivt höja kraven och kräva att fler saker sitter samtidigt.

Men jag håller med om att det inte ska ta 10 år att lära sig en vettig böjning.
Å andra sidan är vi ryttare olika snabbt lärda - en person kanske behöver några år på sig att befästa grunderna medans nästa får känslan att sitta på ett par ridpass. Tråkigt om hästarna slits i förtid pga det, å andra sidan så tror jag tyvärr att alla ryttare måste igenom ett eller flera stadier där man sliter på hästen innan man lär sig tillräckligt mycket för att inte göra det. Hellre att det tar några år än att ryttaren aldrig lär sig.
Om en ryttare inte lär sig kommer denne troligen skaffa fler hästar som också slits ut i förtid.

De få som jag har sett som rider AR eller klassiskt o ska rida skolor rider inte alls med böjning- jämn sdn genom hela kroppen o hästen får heller inte det stöd som den bör ha- i början.

Nej , hästen ska inte ta stöd, den ska succesivt bära sig själv bättre och bättre. Med förhållningar, skänkel, böjningen genom kroppen tillsammans med längd överlinje, men utan att ta stöd.

Det låter märkligt att de inte rider med böjning, är ju en av grundpelarna inom akademisk ridning. Men som sagt var, ni kanske inte har samma uppfattning om vad det är?

Man utgår från för stor tvärning istället för att få rätt tvärning via rätt böjning- liten sdn till att börja med.

Stämmer inte alls tycker jag. Snarare är det tvärtom. Det viktigaste är att få till rätt böjning, blir tvärningen för stor tappar man böjningen och då är all bärighet borta. Snarare väldigt lite tvärning men m. bibehållen böjning genom kroppen istället för för mkt tvärning och förböjd hals.

I de s.k diagonal slutorna går hästens bakdel långt före- vilket är ett gravt fel.

Då måste de AR-ekipage du sett göra fel helt enkelt, för så ska det inte vara. I diagonalslutan ska ju, utifrån vad jag lärt mig, det yttre bakbenet sträckas fram mot tyngdpunkten; det gör det inte om det trampar förbi utåt.

Tack för svar.
Men jag tycker att det är schysstare att ge unghästen det stöd som den behöver- än att den ska klara sig själv. Då lär den sig fortare att bära upp sig- tycker jag.

Men kan man inte tänka sig att ge unghästen fler upprepningar i hjälpgivningen för att hjälpa den att behålla rätt läge. Inte ge den något att luta sig mot i munnen?
Stödet, om det är bra mkt mer än en kontakt, är väl en värdemätare på hästens förmåga att bära sig själv, den lutar sig i handen (om man inte ger efter och släpper ut tills trycket i bettet avtar, och hästen trillar på näsan kanske..?:grin:) lika mycket som bärfasen inte räcker till för att balansera upp hela ekipaget. Men blir den starkare och mer lösgjord av att få ett stöd?
kan man inte uppnå en bra utvecklingskurva genom att rida den utan stöd, men med täta pedagogiska hjälper (för att inte råka hamna på ruta ett innan man reagerar och hjälper upp situationen)och lättaste lätta av kontakt däremellan?!

Ska precis börja rida treårsmärren, så en fortsatt diskussion känns intressant! :laugh:

Det handlar ju som sagt var inte att släppa tyglarna, "böja" hästen och därifrån låta den "hitta formen". Då kan man kalla det oshysst.
Det är oerhört mkt hjälper i början för att det ska funka.

Men kan man inte tänka sig att ge unghästen fler upprepningar i hjälpgivningen för att hjälpa den att behålla rätt läge. Inte ge den något att luta sig mot i munnen?
Håller helt med om det.
Jag kan tycka att det är väldigt komplicerat att rida en häst som är outubildad/har svårt för sig; då det verkligen inte handlar om att hästem själv mirakulöst ska forma sig rätt utan tät inverkan . Hjälperna måste komma direkt när det behövs en korrigering, och det krävs ett tätt samarbete mellan skänkel och förhållande, böjande, sidförande, och "längande" tygel för att placera hästen på så vis att den har förutsättningar för att arbeta korrekt. Ger man hjälperna rätt så behövs det inget stöd för att vara tydlig och shysst mot hästen tycker jag.

Men jag tycker att det är schysstare att ge unghästen det stöd som den behöver- än att den ska klara sig själv. Då lär den sig fortare att bära upp sig- tycker jag
Var går egentligen gränsen där du från stödet i tygeln går över till att vara "lätt" i handen i samling? Bara nyfiken och ovetande....;)

Nu tog du mitt citat som om det vore L.´s.

du ville kanske inte ha mitt svar :D:
DVar går egentligen gränsen där du från stödet i tygeln går över till att vara "lätt" i handen i samling? Bara nyfiken och ovetande....
när hästen går för nästan enbart sätesridning- bara behöver påminnas- sällan.

går kvar fast man lättar helt.

Jaha, det ser ut som om jag citerar Lusidor två gånger? Hoppsan, det blev otydligt, då det var från dig jag ville ha svar. :o

Men skulle du kunna sammankoppla och likna den lätthet och typen av kontakt som används inom den akademiska ridningen med detta övergångsmoment till samling och minskat stöd? Är alla då på samma planhalva trots att vi börjat från olika ändar, tycker du?:)

Hur gör du när du lättar helt rent konkret?? Det är nästan så man tror att det handlar om - lösa tyglar!!!:D

Jag gillar inte metoden att utgå från en ej normal rörelse för hästen, så där tänker vi inte lika.
Man kan heller inte ha energi på din väg dit- man tar ur den ur hästen o måste lägga till den senare.- gör det jobbigt för den- igen:crazy:

jag utgår från hästens naturliga sätt att röra sig o leder den sakta vidare.

Märker ofta att de som börjat med AR inte har ridit ngt vidare innan- sparkar o drar- säger ganska mkt o då att den nya stilen- är sååå fantastisk. Man rider så mkt snällare:rofl:

Det kommer att krävas samma timing när man kommer upp i klasserna- om man nu gör det. Galopparbetet med byten o likande är svårt för hästen om den inte får hjälp.

Tycker nog att man bör lära sig timing. Den kommer man att behöva- framöver.

Menar inte att man rider med lösa tyglar, men att det går stundtals- om den är ihop- för bara sätet.

Märker ofta att de som börjat med AR inte har ridit ngt vidare innan- sparkar o drar- säger ganska mkt o då att den nya stilen- är sååå fantastisk. Man rider så mkt snällare:rofl:
.

Så upplever inte jag det, men visst kan det ibland vara så!
Jag fick höra "ta i, det är ingen porslinshäst!!" bra många gånger under ridkarriären innan AR vilket jag tolkar som att det aldrig blev tillräckligt med sparka och dra enligt ridlärarna! ;) (låter lite väl illa nu, de tyckte nog rentutsagt att jag var mesig och försökte väga upp snarare än att de faktiskt ville se ryttarna sparka och dra). Jag är nog inte den enda.

Okej, vad är det nu som du menar är onormala rörelser?

Man kan heller inte ha energi på din väg dit- man tar ur den ur hästen o måste lägga till den senare.- gör det jobbigt för den- igen

Ett tips: ta och läs på lite om akademisk ridning och kolla på duktiga ekipage eller kompetenta tränare innan du påstår alltför mkt...
Ännu en gång: DEFINERAR vi energi lika? Energi behöver inte vara hästar som rids framåt framåt, i högt tempo för att s a s komma under sig med bakbenen, det kan lika gärna hadla om bra bakbensaktivitet som sträcks fram in mot tyngdpunkten- i LUGNT tempo. Även AR-ryttare vill ha energi; i en öppna kan man tex inte ha en "seg" häst som går i snigeltempo med bakbenen fem meter efter sig, men det behöver inte betyda att det ska gå snabbt för den skull!

jag utgår från hästens naturliga sätt att röra sig o leder den sakta vidare

Detta är en av grundprinciperna inom AR:grin::rofl:
Ridningen ska t o m främja hästens naturliga rörelser!;) Den ska lära sig att bära upp ryttaren på det sätt som gör minst skada, utifrån dess anatomi.

Märker ofta att de som börjat med AR inte har ridit ngt vidare innan- sparkar o drar- säger ganska mkt o då att den nya stilen- är sååå fantastisk. Man rider så mkt snällare

Det är säkert så att det finns en del som börjar med AR hittat det de tror är en genväg till att rida bättre och enklare, men ska man rida "riktigt" så kommer knappast såna ryttare längre än i en annan inriktning. Det verkar som om det är rätt många ryttare som säger sig rida akademiskt, som varken rider särskilt motiverat eller bra, och de blir stannade på en låg nivå och då blir det lätt hänt att andra tror att "alla" rider så.

Om du påstår att AR-dressyren, rätt ridet, skulle vara snällare för att man "bara rider omkring på löstygel i mestempo", så förstår jag att du inte riktigt greppat sammanhanget.:cool:

Jag får uppfattningen att du har väldiga fördomar om akademisk ridning och alltid tar första bästa chans att hacka lite extra - vet egentligen inte varför jag ids argumentera - men det är ju i a f bra att kunna förklara varför man tycker saker. :idea:

Jag tycker att det behövs tajming från första steget man börjar rida en häst, oavsett nivå.

Ett tips: ta och läs på lite om akademisk ridning och kolla på duktiga ekipage eller kompetenta tränare innan du påstår alltför mkt...
Ja o VAR finns dem??????

Alla videos som visas här på hög svårighetsgrad innebär inte hästar som bär- med energi, utan som bara trippar eller såsar sig fram.

eller så väljer man slowmotionfilmning- för att ge intrycket av luftighet o kadens i steget.

Iberiska hästar har en bra förutsättning för ridstilen, men sällan visas de.

Alla videos som visas här på hög svårighetsgrad innebär inte hästar som bär- med energi, utan som bara trippar eller såsar sig fram.

Du menar att du grundar dina åsikter enbart HÄRIFRÅN?? Och tror att alla seriösa och duktiga ar-ryttare rider så.. Oj oj OJ....

Men jag antar att det även visas bilder på Bent och hans hästar, och i så fall kan jag inte säga så mkt, har tex aldrig sett honom rida i verkligheten, bara på film - och jag håller inte med om att hans hästar inte bär. Som sagt, jämför du med den vanliga dressyrens
s k "energi" bärighet så är det inte konstigt att du tycker att det ser fel ut.

Iberiska hästar har en bra förutsättning för ridstilen, men sällan visas de.

En bra förutsättning? Alla hästar har bra förutsättningar för att bära sig om de rids rätt. Du tror inte att anledningen till att de iberiska raserna inte syns så ofta, helt enkelt beror på att du har - fel?
(men de är säkert fina ridhästar f ö )

Tack i a f, nu vet jag med vilken attityd och ( i mina ögon) ogrundade "förkunskaper" om akademisk ridning du har när du går in i diskussioner.

Nej. De jag har sett IRL är på en mkt låg nivå.

Var finns då de som är förebilder? Allvarligt?

Shameless o Jegra här på buke är det bästa jag har sett. Vet inte om de rider helt enligt AR- ens:confused:
Du menar att man inte ska ha ridhästar?
Bara bruks eller travhästar?

Där har vi rätt olika erfarenhet. Jag tycker det är ganska vanligt att ryttare som tävlat och tränat länge enligt "tävlingsdressyr modellen" går över till AR när de känner att det saknas någonting. De byter inriktning för att de känner att möjligheten att utvecklas är större inom AR.
För min egen del är jag glad att jag ridit så länge och lärt mig så mycket innan jag bytte inriktning. Jag hade en bra grund att stå på och hade nog haft betydligt svårare att ta till mig allt om jag inte haft så mycket förkunskaper som jag hade. (fast sparka och dra ridning har aldrig varit min grej.)

- Och då tar du för givet att alla rider så ?

Jag kan inte skriva ut namn på alla personer JAG tycker kan respresentera AR på ett bra sätt; men den jag tränar för anser jag vara väldigt kompetent på området. Inget namn , då det kan ses som reklam. Ett annat ex. på bra förebilder som jag tycker speglar den akademiska ridkonsten är, förstås, Bent B- konstigt vore väl annars, Marijke de Jong, Sabine Kellinger och även en del folk härinne på buke. Märk väl, dessa är inte de enda jag "gillar". ;)

F ö snacka om komma bort från trådens syfte... Förlåt :o

Tydligen finns det inte så många AR-ryttare i dina trakter.
Här nere i Skåne, däremot, finns det en hel del duktiga som ridit regelbundet för bra tränare under 5-6 år. Flera olika kursarrangörer finns, och det finns ofta tillfälle till träning.
Även i Halland, runt Halmstad och Falkenberg, finns det ett gäng duktiga AR-utövare som jag känner till.

Immer

Där har vi rätt olika erfarenhet. Jag tycker det är ganska vanligt att ryttare som tävlat och tränat länge enligt "tävlingsdressyr modellen" går över till AR när de känner att det saknas någonting. De byter inriktning för att de känner att möjligheten att utvecklas är större inom AR.
För min egen del är jag glad att jag ridit så länge och lärt mig så mycket innan jag bytte inriktning. Jag hade en bra grund att stå på och hade nog haft betydligt svårare att ta till mig allt om jag inte haft så mycket förkunskaper som jag hade. (fast sparka och dra ridning har aldrig varit min grej.)

Det kunde ha varit jag som skrivit det inlägget :)
Jag tycker det är märkligt att det så ofta talas om nybörjare som rider akademiskt. Är det månne ett missförstånd? Jag tror att samtliga, som jag varit på kurs tillsammans med, är ryttare som ridit länge och som sedan sadlat om för att de söker något annat. Och i det läget är de ju nybörjare inom AR, men inte inom ridning och hästeriet.

Immer

Men det kan jag köpa- de som har ngt att jämföra med o använder det som ett komplement- utvalda delar.

De jong- var inget vidare-alls.:crazy:

Immer. Jag det är nog mer illa här än genomsnittet.

Men det kan jag köpa- de som har ngt att jämföra med o använder det som ett komplement- utvalda delar.

För min egen del har jag inte tagit till mig utvalda delar. Jag bytte inriktning helt enkelt på träningen eftersom jag känner att det ger både mig och hästen mycket mera. (Hade det inte känts så hade jag väl bytt tillbaka, men det tror jag inte är vanligt. Har inte träffat på någon i alla fall) Sen finns det givetvis de som plockar russinen ur kakan också.
Ambitionen ,kunskapen och känslan för ridning är ju olika hos alla. En ryttare med hög ambition, känsla och kunskap lyckas bra vilken inriktning den än väljer. andra som har mindre av det kommer inte lika långt, men det hänger ju inte på träningsinriktningen då.

Lite roligt för jag är stallkompisen som ni diskuterar om ;)
Jag kulle nog vilja ändra ordet kraft till ENERGI. Det är energi det handlar om.
Anledningen att jag "hamnade här" i AR är på grund av att jag åkte till Stockholm och tränade. Efter det hamnade jag hos min mammas barndomskamrat som har hand om Borbas program och bokningar samt att han kommer till henne 1 gång i månaden i 6 dagar.
Han arbetar hästen utifrån hästen men den gyllene regeln är: Att arbeta hästen lösgjord utan spänning ! Kort och gott.
Utifrån detta har min dressyrvärld oxå blivit mkt STÖRRE, mitt bevis på att jag jobbar just min häst på rätt sätt är att han är avslappnad när vi rider och vi har precis kanske snart passerat "skrittstadiet".
För som sagt det man inte kan göra i skritt kan man inte heller göra i någon annan gångart.
Men vad som är så fantastiskt är att jag har en lugnare häst att rida på, som slappnar av.
Jag red igår på det "avslappnade" viset med bara strech och ryggövningar. Vi red i ca 30 minuter, och han är alldeles svettig och frustar när han slappnar av samtidigt som han jobbar med ryggen. Det är bevis för mig att han tycker det är skönt.....:banana:

Anledningen till att han "var av på mitten" var på grund av det ni skrivit innan. Han var inte riden så att energin kom från bakbenet och fram genom hela hästen ända fram till näsan, men det gör vi nu och det känns jättebra.

Vi har börjat träna för en dressyrtränare bara för att han börjar bli mogen att "börja lyftas upp". Och det behöver jag hjälp med, men vi är alla olika och har olika hästar och det som passar min kanske inte passar min nästa när han inte orkar längre. Men min föhoppning är att han ska hålla längre nu när vi rider på det här sättet.

Och vad det gäller yttertygeln så är det precis som ni skrev. Jag vill att han ska hitta balansen och orka bära sig själv, men självklart är yttertygeln i våran "trappa" en hjälpmedel senare man kan ju inte bara rida med en tygel :rofl:

Hur som helst så har min häst fått jättefina långa muskler (han hade korta förut) både på rygg och hals och länd och stjärten.
Och det är oxå ett bevis på att jag jobbar honom rätt.

Detta var väldigt nytt för mig i mars när jag började och hon som hjälpte mig är ingen ridinstruktör och har svårt att förmedla allt hon gör och till vilken nytta men jag har haft turen att få sitta med på Borbas lektioner som gjort att jag nu förstår mera.

Men min gyllene regel är : att rida min häst lösgjord utan spänning:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 489
Senast: Mabuse
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar